„Egyáltalán nem tervezem, hogy elmegyek Magyarországról”

Írta: Bacskai Sándor - Rovat: Politika

Interjú Rav Arje Mordechaj Rabinowitz ortodox főrabbival.

Rabinowitz Arje Mordechaj ortodox főrabbi (fotók: Bacskai Sándor)

Ön, ha jól tudom, a Magyarországi Autonóm Ortodox Izraelita Hitközség (MAOIH) Ráv Stern, Ráv Gestetner és Ráv Weiszberger rabbikból álló bész-dinjétől* kapta a felkérést a budapesti állás betöltésére.

Igen, valamint a New Yorkban élő Ráv Steiftől, aki az egykori budapesti ros bészdin, Ráv Jajneszon Steif leszármazottja. Ők kerestek meg, nem én ajánlkoztam. Mielőtt elvállaltam volna a megbízást, hosszasan beszélgettem Ráv Sternnel és Ráv Weiszbergerrel a feladatokról.

Ön is Bné Brák-i?

Nem. Harmincöt évig voltam dájon New Yorkban, mind Flatbush-ban, mind Boro Parkban, mind Monseyban, azután Izraelbe költöztem, tizenöt évig Béth Shemesh-ben, négy évig pedig Beitarban voltam rabbi.

Mit tudott a magyarországi ortodoxokról?

Semmit sem. Természetesen tudtam a régi, nagy rabbikról, Ráv Welczről, Ráv Steifről, Ráv Rabinowitz munkácsi rabbiról, aki a rokonom is volt. De semmit sem tudtam a jelenlegi ortodoxiáról. Ráv Weiszbergerék a 2023 elején kialakult szituációról és arról, hogy a Chabad beférkőzött a MAOIH vezetésébe, nem mondtak semmit. Sőt, azt gondolták, hogy a hitközség Dob utcai rabbilakásában fogok tudni lakni. De nem így történt.
Talán attól tartottak, hogy ha tudomást szerzek a budapesti helyzetről, akkor nem vállalom el a munkát. És ebben igazuk is lett volna, tényleg nem vállaltam volna.

Jól tudom, hogy Önnek volt kapcsolata a Lubavicsi Rebbével és a Chabaddal?

Amikor New Yorkban éltem, tizenegy éven át napi hét órát tanultam Ráv Jiszroel Jiccḥok Piekarskinál, aki a Rebbe megbízásából a lubavicsi központi jesiva vezetője volt, emlékükből fakadjon áldás. Több mint kétszáz alkalommal elkísértem a Mesteremet a vasárnaponkénti beszélgetéseikre. Jelen voltam akkor is, amikor a Rebbe felkérte Ráv Piekarskit, hogy vegye át a rabbiságot Crown Heightsban. De ő visszautasította a felkérést. Azt válaszolta, hogy mivel nem a lubavicsi törvénykódexet követi, ezért nem méltó arra, hogy Crown Heightsban, a lubavicsi közösségben márá deátrá „a város rabbija” legyen. A Rebbe egyet is értett vele, ezért azóta is betöltetlen az ottani rabbiállás, helyette egy háromtagú bész-din dönt.
Magyarországon a Chátám Szofer a márá deátrá, a helyi autoritás, senki más. Ő a mi Mesterünk, az ő világosságában járnak az istenfélők. Aki nem a Chátám Szofér követője, nem méltó arra, hogy Magyarország főrabbija legyen. A kinevezésemkor fontos szempont volt a Chatam Szofer-i szellemiség követése. Az én tradícióim eltértek a magyarországiaktól, de ismertem az itteni szokásokat, tisztában voltam velük. Ezeket tartom irányadónak a munkám során.

Lehetséges-e, hogy azért Önt kérték fel a feladatra, mert ismerte a Chabadot?

Ismertem a Lubavicsi Rebbét, de a Mesterem, Ráv Piekarski, nem tartozott a Chabadhoz; a jesivát vezette, de nem volt lubavicsi haszid. Én sem voltam az. Azt hiszem, Ráv Sternék nem is tudtak arról, hogy rendszeresen találkoztam a Lubavicsi Rebbével, hiszen az már évtizedekkel ezelőtt történt.

Két nappal a Budapestre való érkezése után a vezetőség bezárta az imahelyeket. Mi lehetett ennek az oka?

Nem értettem, hogy mi történik. Sokkhatásként ért. Arra már nem emlékszem, hogy ők maguk is mondták-e nekem, vagy csak másvalakitől hallottam, hogy a felújítási munkákra hivatkoztak. De ennél bővebb és hihetőbb magyarázatot azóta sem kaptam.
Semmilyen kommunikáció nem volt köztünk. Keszler Gábor elnökkel hat héttel ezután találkoztam először, Oirechman Shmuel titkárral pedig még később, csak idén februárban. Keszler néha megjelent a délutáni Mincha imákon, de Oirechman egyetlen egyszer sem imádkozott velünk a Kazinczy utcában.

És Ön sem járt az ő Vörösmarty utcai imaházában?

De igen, Oirechman idén februárban ellátogatott a „felújított” Chevra Sasz imaházba, és meghívott a Vörösmarty utcába, ahol tartottam egy drósét. Egy üzenetben megírta nekem, hogy nagyon szép volt a beszéd, és mindenki boldog volt, hogy találkozhattak velem.

2023. szeptember 1-én megjelent egy hír arról, hogy létrejött a béke, az összefogás, az egység Ön és Keszler Gábor között.

Én nem olvastam ezeket a híradásokat, de tudom, hogy ezt írták, és volt egy kép a kézfogásról, pedig külön kértem, hogy az ne jelenjen meg. Szerződéskötés történt, mert augusztus közepén engem csak a régi tagság választott meg, de ekkor Keszler a MAOIH nevében is elismert főrabbinak.
A szerződésről a titoktartási kötelezettség miatt nem beszélhetek. Fontos elmondani, hogy a fizetésemet a korábbi megállapodás szerint amerikai ortodoxok állták volna, magánemberek és hitközségek is, de a szerződés híre, hogy én megállapodtam a Chabaddal, meglepte őket, és visszaléptek a fizetéstől. A lakhatásomat és a repülőjegyemet ők állták. A MAOIH-tól 2023 decembere óta nem kapok fizetést, csak ígéreteket.
A szerződés ellenére a vezetés és köztem lévő problémák állandósultak. Például az, hogy a templombezárás miatt a Hanna étteremben kellett imádkoznunk, azzal járt együtt, hogy oda napközben nem lehetett beülni tanulni, hiszen csak reggel és este volt nyitva. Nem volt fűtés, fáztunk, ezért villanyradiátorokat tettünk be, erre kicserélték a biztosítékot, hogy ne legyen áramunk. Oirechman többszöri ígérete ellenére a Kazinczy utcai nagy sulba ma sem tudunk bemenni, de úgy hallom, hogy a turistáknak ki szokták nyitni.
Van egy hatalmas épületkomplexum, a lakásokat ki lehetne adni, üzleteket lehetne nyitni, de legalább másfél éve minden zárva van, nem történik semmi. Még jom kipurkor sem engedték meg, hogy a vendégek itt aludhassanak. Úgy tűnik, hogy mindent működésképtelenné akartak tenni, a Hanna étterem kivételével, mert azt tényleg felújították és nyitva van. De például a levéltárba nem engednek be. Beszéltek itt jesiváról, múzeumról, de a személyes véleményem szerint a múzeum is csak mód arra, hogy pénzt kapjanak az államtól. Úgy tűnik, hogy a cselekedeteik valójában nem cselekedetek. Amit lehetett, ellehetetlenítettek. Nekem, mint rabbinak is lehetne egy saját irodám, azt mondták, hogy a harmadik emeleten van egy szoba, ahová beülhetek, de a liftet nem használhattam volna.

Van-e kapcsolata Oberlander Baruch rabbival?

Absolutely not. Még az érkezésem hetében volt találkozónk. Nincs kapcsolatunk, a köszönésemet sem fogadja. És nem értem, hogyan nevezheti magát egy Chabad-rabbi a „Budapesti Ortodox Rabbinátus” fejének; ez nagyon megtévesztő.

Ön a budapesti éruv ügyében ki is adott egy tiltó nyilatkozatot.

Budapesten nagyon bonyolult az éruv határainak a megállapítása és a megvalósítás is. Vannak nagy tudású rabbik a nagyvilágban, az ezzel kapcsolatos kérdések specialistái, ha bármelyikük azt mondta volna, hogy a budapesti éruv rendben van, akkor szerintem is rendben lenne. De Oberlander rabbi nem tartozik közéjük, ő nem éruv-szaktekintély, az ő ezzel kapcsolatos véleménye kevesebbet ér. A nyilatkozatban leírt véleményemet továbbra is fenntartom.

Rabinowitz főrabbi beszédet mond a Kazinczy utcában tartott tüntetésen

Ön két tüntetésen is beszédet mondott (itt és itt), amelyekben a MAOIH-vezetést bírálta. Számon kérték-e Keszler Gáborék a kritikáit?

A szerződés megkötése néhány nappal az első tüntetés után történt, ez válasz, reakció lehetett a beszédemre. De nem kifogásolták, amiket mondtam, és később sem utaltak egyetlen szóval sem a tüntetésre, nem tudom, hogy miért nem.

Váratlanul érte-e a november 1-i felmondólevél, vagy voltak közvetlen előjelei?

Pénteki napon írták meg a levelet, Keszler egy munkatársa kézbesítette nekem. Már öt nappal előtte, vasárnap felhívott egy Amerikában élő rabbi, miszerint azt mondta neki Oirechman, hogy ha követelni fogom a szerződés szerint engem megillető fizetésemet, akkor felmondanak nekem. A hivatalos indoklás szerint az volt az ok, hogy támogattam egy MAOIH-ellenes színházi performanszt, de ez nem igaz, és úgy tűnik, már napokkal azelőtt eldönthették, hogy elküldenek. A felmondás másik indoklása, a MAOIH-ellenes „lason hará, a gonosz nyelv”, szintén értelmezhetetlen, hiszen a beszédemet, amire utalnak, nem mostanában, hanem több mint egy éve, a 2013. augusztusi tüntetésen mondtam el, a szerződés aláírása előtt, és nem tartalmazott semmiféle lason harát.

Oirechman Önnek is elmondta azt, amit az amerikai rabbi ismerősnek?

Május óta egyszer sem beszéltünk.

A márciusban megdicsért Vörösmarty utcai vendégszónoklat ellenére sem?

Nem beszéltünk. Megírtam neki, hogy ragaszkodom a fizetésemhez. Február óta ígérgette, hogy megkapom a fizetést, adjam meg a számlaszámomat és rögtön utalja a pénzt, de soha nem érkezett meg.

Hogyan reagált a felmondólevélre?

Meglepődtem. És azon is csodálkoztam, hogy amíg a szerződés szövege magyar és angol nyelvű, addig a felmondást csak magyar nyelven kaptam meg, nem is értettem, hogy mi áll benne.

Megkérdezte Keszlertől vagy Oirechmantól, hogy mi ez?

A péntek előtti napon, csütörtök este tartottam egy siurt, és utána Keszler megkérdezte, hogy mi volt ez a színházi előadás. Mondtam neki, hogy semmit nem tudok róla, nem volt hozzá közöm. Mégis erre hivatkozva mondtak fel.

Lehetséges, hogy ők sem gondolták komolyan?

Elképzelhető.

Szokott találkozni a Budapesten átutazó rabbikkal és zarándokokkal?

Természetesen igen, például a Pápai Rebbe és kísérete is nálunk imádkozott, de sokan másokkal is, a legtöbben szintén a Chatam Szofer útját követik. Amikor beszélgetünk, fel vannak háborodva az áldatlan körülmények miatt.

Az amerikai haszid udvarok és közösségek talán keményebben is felléphettek volna a hitközségfoglalás ellen.

Erről nem tudok mit mondani, én csak arról szeretnék beszélni, amit magam látok és hallok.
Nem Keszlerék miatt lettem budapesti ortodox főrabbi, és ha maradok Budapesten, az sem őmiattuk fog történni. Egyáltalán nem tervezem, hogy elmegyek Magyarországról. Viszont a fizetés kérdését meg kell majd oldani, vagy megegyezünk valahogyan, vagy más megoldást kell találni, de ez nem maradhat így.

Ön kinek a rabbija?

Minden magyarországi ortodoxnak. Naponta tízes nagyságrendben tesznek fel vallási kérdéseket, egyébként a Chabadhoz tartozók közül is. Din Tajre még nem volt, de ha lenne valamilyen vitás ügy, akkor főrabbiként én lennék az elnöke a háromtagú bíróságnak. Nagyon fontos, hogy a bész-din különböző irányzatokhoz tartozó rabbikból álljon.

Egy állandóan visszatérő kérdés: hogyan történhet meg az, hogy egy hitközség vezetőségválasztó közgyűlése figyelmen kívül hagyja a hitközség rabbijainak döntését? Mit gondol erről?

Azt, hogy nem ortodoxok. És Keszler Gábort nem tekinthetem a hitközség legitim vezetőjének. Oirechman Shmuelt sem.

 

* Bész Din: vallási bíróság (a szerk.)

[popup][/popup]