Mein Kampf a Nemzetiben
Mein Kampf címmel szombattól látható a Nemzeti Színház Gobbi Hilda Színpadán George Tabori (Tábori György) bohózata; a darab egyik szerepében a betegsége után a teátrumba most visszatérő Törőcsik Marival.
Törőcsik Mari visszatér
2010. január 15. / Népszava Online
A magyar származású drámaíró szokatlan témájú színművének egyik főhőse egy gátlásokkal teli fiatalember, akit Adolf Hitlernek hívnak, a másik egy zsidó könyvárus, aki éppen Mein Kampf című művén dolgozik.
Mint a farce rendezője, a tavaly októberig csak színészként tevékenykedő Rába Roland az MTI-nek elmondta, már korábban is felvetődött, hogy rendezzen a Nemzeti Színházban, nem talált azonban olyan szöveget, amely meghozta volna ehhez a kedvét. Egészen addig, amíg Alföldi Róbert igazgató kezébe nem adta Tábori munkáját.
“Tetszett az anyag, mert végtelenül szabad. Persze bizarr a téma, maga a cím is. Tábori nagyon komoly, hátborzongató történésekkel kapcsolatban képes viccelni, méghozzá remekül. Szeretem a humort, de nem könnyű olyan anyagot találni, ami úgy tud humoros lenni, hogy közben karcos is, vagyis nemcsak vicces, hanem közben veszélyes” – szólt motivációiról Rába Roland.
Mint mondta, nyilvánvaló, hogy a közönség tisztában van vele, a festőként indult diktátor mi mindent művelt később, a harmincas-negyvenes években. Tábori azonban éppen ezzel játszik: Hitlert annak fényében is jellemzi, ami majd csak később derült ki róla; mégis, művében egy kamasz Hitlert látunk a huszadik század első évtizedében, akiből még akármi is lehetett volna – hívta fel a figyelmet.
Rába Roland szerint az előadás óhatatlanul rengeteg asszociációt kelt, akár az előadók szándékain túlmutatóan is. “A szerző, akinek apja Auschwitz-ban vesztette életét, úgy játszik a nácizmus borzalmával, hogy az egyenesen meghökkentő: elképesztően keserű komédiát, mély és felszabadító bohózatot teremt belőle” – fogalmazott a rendező.
Mint a Hitlert alakító Mátyássy Bence elárulta, a felkészülés során szándékosan nem kutatta a diktátor életét. “Nem akartam, hogy ez hatással legyen rám, mert ahogy Tábori György mondja: akárkiből lehet Hitler, a történelem kiszámíthatatlan”. A darabbeli Adolf buta kisfiú, akit fiatal élete során számos sérelem ért. Tragédia, hogy mivé vált később, ám ezt akkoriban Bécsben még senki nem sejthette – vélekedett a fiatal színész.
Mint megjegyezte, bajuszával, félrefésült hajával a későbbi Hitler már olyan toposz, amely mindenkibe beleégett; az előadásban azonban mód volt rá, hogy esendővé is tegyék a figurát. “Csak úgy jön ki a darab abszurditása, ha néha meg is sajnáljuk ezt a kis hülyét” – fogalmazott.
A Halál asszony szerepében a Nemzeti színpadára visszatérő Törőcsik Mari bevallotta, először megrémült, amikor meghallotta, hogy Rába Roland rendezi a darabot. “Azt gondoltam, már megint egy színész, aki nekiáll rendezni? De hála Istennek, ő valóban rendező. Inspirálhatom őt, de ő diktál: határozottan megmondja, mit szeretne” – számolt be a közös munkáról a kétszeres Kossuth-díjas színművész.
A Mein Kampfról szólva Törőcsik Mari hangsúlyozta: nagy gesztus volt ez a darab egy zsidó író tollából. Ha jó lesz a produkció – és szerinte Rába Roland jól rendezi -, akkor a közönség a helyén fogja kezelni az előadást és magát Hitlert is.
A Nemzeti Színház színpadán Sinkó László (Schlomo Herzl könyvárus), Makranczi Zalán (Lobkowitz), Mátyássy Bence (Hitler), Mészáros Piroska (Gretchen) és Törőcsik Mari (Halál asszony) mellett a kisebb szerepeket László Attila, Földi Ádám, valamint Gerlits Réka alakítja; a zongorista Komlósi Zsuzsa.
A Kurdi Imre által fordított darabhoz Daróczi Sándor tervezett jelmezeket és díszletet, a koreográfia Gergye Krisztián munkája.