Mit gondol egy csúnya és zseniális feminista Izraelről
Andrea Dworkin amerikai zsidó írónő a legcsekélyebb mértékben sem alkuszik, nézeteit nem csak vallja, hanem éli is. Amikor évtizedekkel ezelőtt egy ismerőse segítségével sikerült elmenekülnie bántalmazó férjétől – akinek nevét azóta sem meri leírni – megfogadta: mindent, amit ezután tesz, a nőkért teszi. Elkötelezettsége sem nem patetikus, sem nem drámai; kizárólag és szigorúan a valóságból hajlandó építkezni. írásai és beszédei rendkívüli erővel és logikával felépített tanúságtételek. „Szavai szeretettől véreznek, és látnoki erővel bírnak. A látnok vádol. Azoknak a nevében, akiknek hangját szisztematikusan nem hallgatják meg. Vádjai nem tudományosak vagy elméletiek. Abból a muzsikából süvítenek fel, amely eredetileg mindenkiben ott van valahol. Ha Dworkint olvasod, és tényleg figyelsz, még hallhatod ezt a muzsikát. És ha egyszer hallottad – akármennyire kényelmetlen is – mögé akarsz majd sorakozni.” – írja műveiről John Berger.
Dworkin kizárólag a legsúlyosabb kérdésekkel hajlandó foglalkozni: a nők elleni erőszak gyakran halálossá váló formáival – a prostitúcióval, a pornográfiával, a bántalmazással, a nemi erőszakkal – és azzal a ténnyel, hogy ezeket az teszi lehetővé, hogy a jog és a pénz a férfiak kezében van. ír a nacionalizmus és az erőszak összefüggéseiről, a patriarchális állam, a társadalom, a „kívülállók” felelősségéről. Nem ismeri el, hogy bárki megengedheti magának, hogy kívülálló maradjon. Következtetései mindig a végső logikai határig mennek, ahol már nincs felmentés. Alice Vachss, a szintén amerikai, szintén zsidó, szintén feminista és szintén a nők elleni erőszakkal foglalkozó szerző írja: „Andrea Dworkin és én nem sok mindenben értünk egyet (…). Ha különböznek is a nézeteink, ebben a harcban nővérek vagyunk. Te pedig: vagy benne vagy a harcban, vagy útban vagy. Ha azt hiszed, hogy ülhetsz a nézőtéren, olvass Dworkint’.
Ha teheti, Kedves Olvasó, olvasson Dworkint!
Wirth Judit
Könyvismertetés
Andrea Dworkin: Scapegoat: The Jews, Israel And Women’s Liberation (A bűnbak: Zsidók, Izrael és a női emancipáció), London: Virago, 2001
Magyarországon hónapok óta neves férfi közírók vitatkoznak zsidó nacionalizmusról, cionizmusról, hazaszeretetről. Él Amerikában egy írónő, az egyik leghíresebb radikális feminista, aki könyvet írt erről. Andrea Dworkin Brooklynban él férfi partnerével, s a leszbikusságon kívül megtestesít minden előítéletet, melyet férfi- és nőtársaink hordoznak magukban a feministákkal szemben. Elszántan, kompromisszum nélkül vallja, hogy minden koitusz potenciális megerőszakolás. Dworkinnak ebből a megállapításából persze nem kell óvatlan következtetésekre ragadtatnunk magunkat. A szerző, aki egyébként évtizedek óta él boldog házasságban, és akinek a férje a nők elleni férfierőszakkal szemben állást foglaló amerikai mozgalom egyik jelentősszemélyisége állítását könyveiben, beszédeiben, jogalkotó tevékenysége során, és mindennapi munkája során számos ténnyel igazolja. Csupán annyiban különbözik az átlagos (középvonalas) feministáktól, hogy nem áll meg az elemzés logikai vége előtt, hanem kimondja azt, amit sokan meg tapasztalnak. Dworkin nem állítja, hogy minden szeretkezés erőszak, hanem hogy minden heteroszexuális szexben ott rejlik az erőszak lehetősége, amit sokkal többen meg is élnek, mint amennyien ezt – akár maguknak is – bevallani merik vagy képesek. Kérlelhetetlen ellenzője mindenféle pornográfiának (pedig van olyan feminista irányzat, amelyik nem), boldogtalan házasságból szökött meg ifjú korában, ahol bántalmazó férje majdnem agyonverte. S nem utolsó sorban valószínűleg teljesen kimeríti a „ronda” fogalmát. Amerikai módra túlsúlyos, a kozmetikai norma által nemkívánatosnak talált szőrszálak eltávolításával nem foglalkozik, őszülő haját nem festi, öltözködése már csak súlyproblémái miatt is nélkülözi a divatosságot, nőiességet. Mégis, már két Andrea Dworkin sor elolvasása után tudjuk, mi a gondolkodás és a fogalmazás szépsége.
Még szeptember 11-e előtt megjelent új könyve, a Scapegoat előre láthatóan egyaránt felháborítja majd a cionistákat, az anticionistákat, a palesztinokat, a zsidókat, a Holocaust-kutatókat, a baloldalt, a jobboldalt, a férfi és női olvasókat. Dworkin nem alkuszik, azt mondja, amit gondol, hidegen hagyja őt, hogy mint baloldali zsidó feministának elvben hol lenne intellektuális helye, s valljuk be, erre a csoportfüggetlenségre kevés politikai írónak van mersze. Kilenc év kemény munkája a könyv, mely a társadalmi nem (gender) szemüvegén keresztül vizsgálja az izraeli társadalmat és a Holocaustot. Érvelése szerint a zsidók és a nők egyaránt történelmileg elnyomottak, mindkét csoportnak joga van önvédelemből visszaütni. Nesze neked nyugat-európai balos palesztinromantika! Izraelben mégsem valósult meg a nők egyenlősége, pedig a cionista szabadságharcból ők is kivették részüket. Izrael is férfi- központú, militáris társadalom, mely a palesztinok és az izraeli arabok elleni apartheidra épül. Nesze neked zsidó Izrael-lojalitás!
„A nacionalizmus és a férfidominancia ellensége vagyok. Vagyis a saját nacionalizmusomon kívül minden más nacionalizmust visszautasítok, s a férfiak részéről minden elnyomást elutasítok, kivéve azokét, akiket szeretek. Ebben nem különbözöm a nőktől általában, hisz mindannyian csak tettetjük a lázadást, mert ha valóban szakítanánk a patriarchális rendszerrel, el kéne árulnunk saját népünket, azokat, akikkel közös a csoportidentitásunk. Az én esetemben ez a zsidóság, a zsidóság feltételezett történelme, ami egyenlő zsidó férfiak történelmével (….) A feministáknak nincs könnyű dolguk, mikor a nőkért is harcolnak és közben a férfiak egy alcsoportjához különleges hűség köti őket (…) A zsidókat, s köztük természetesen a zsidó férfiakat is évszázadokon keresztül inherensen pacifistának tartották, genetikailag kódolt pacifistának, akárcsak a nőket. A huszadik századi zsidó állam léte és honvédelme azt bizonyítja, hogy ezt a pacifizmusképet társadalmilag konstruálták, s semmi köze nem volt hozzá a DNS-nek, vagy a tesztoszteronnak, vagy bármilyen más hormonális vagy biológiai adottságnak. Az állam megalakítása előtt a zsidó férfiak feltételezett gyöngédsége mégsem sarkallta a többségi férfitársadalmat arra, hogy úgy éljenek, mint a zsidó férfiak, vagyis nyílt erőszaktétel nélkül. Éppen ellenkezőleg, a békés férfi képe csoportos erőszaktételre, a zsidók elleni pogromokra sarkallt, mely a Holocaustban teljesedett ki. Ugyanez az eszmefuttatás lenne igaz a nőkre is? (…) Véleményem szerint a nőket a belső ellenség szerepébe kényszerítik, függetlenül a csoport férfiainak etnikai, faji vagy nemzeti státuszától, s Izrael tökéletes példája annak, hogyan alakul ki egy új államban a férfidominancia. Az új államnak szüksége van saját asszonyainak alárendeltségére és egy másik faj vagy etnikum alárendeltségére: azaz belső és külső bűnbakra” – írja Dworkin könyve előszavában.
S ha az évszázadokon keresztül bűnbakként kezelt zsidóság egyszer csak előállhatott azzal az akkor még fantazmagóriának tartott elképzeléssel, hogy külön államot kéne létrehozni a zsidóknak, miért ne tehetnék azt a nők, mint „bűnbak csoport”? A radikális feminista írónő Herzl alapján olyan női nemi-államot szeretne látni, ahol csak nők élnek. Nem kötelező minden nőnek odaköltöznie, de ha bajban érzi magát, ha üldözik, nyugodtan oda mehet kicsit ebbe a női hazába, női háttér-országba. S lennének talán, akik végleg ott maradnának Womenland-ben, s feminista államukat joguk lenne erővel is megvédeni. Dworkinnak akkor jutott először eszébe a női nemi-állam gondolata, amikor a pornográfiáról írt könyvén dolgozott és rájött: ha Marquis de Sade első áldozata, Jeanne Testard leszúrta volna a szadista írót, a többi áldozat életben maradt volna. Durva? Naná, hogy az! Naná, hogy Dworkin!
(A cikk alapja Linda Grant Andrea Dworkinnal készült interjúja, mely a The Guardian május 13-i hétvégi mellékletében jelent meg. A fordítás a szerző munkája.)
Juhász Borbála
Címkék:2002-02