Megjegyzések a Mazsihisz elnökének adataihoz
Mielőtt a hitközség fizikai és szellemi megújulását illusztrálni hivatott számokat elemezném, előbb Feldmájer Péter néhány – véleményem szerint – pontosításra szoruló megállapításával szeretnék foglalkozni.
• „…abból a nem alaptalan feltételezésből kell kiindulnunk, hogy a zsidó népesség életkori megoszlása hasonlít az egész lakosságéhoz.”
E megállapítás érvényességét két tényező gyengíti.
- A zsidóság többsége tudvalevőleg a társadalom felsőbb rétegeiben helyezkedik el, ahol a gyerekszám általában kisebb, mint az alsóbb rétegekben. A magyar zsidóság körében ezt nem ellensúlyozza a modernizációtól kevésbé érintett és/vagy alacsonyabb státusú rétegek nagyobb gyerekszaporulata.
A másik ok az, hogy az elmúlt negyven év (ön)asszimilációs politikája egy egész nemzedéket (a mai 30 és 60 közöttieket) távolított el a zsidóságtól, amelyek visszaáramlása ugyan már megkezdődött, de hogy a különböző közösségekben arányuk eléri-e már az idősekét, az még kétséges. Ugyanez mondható el a harmincon aluliak generációjáról.
• „A Gallup… 50 000 főben jelöli meg a magukat vallásos zsidónak valló személyek számát és ez a hibahatáron belül mozog.” (Kiemelés tőlem G. J.)
A Gallup kérdése pontosan így hangzott: „Születésekor milyen vallásban keresztelték vagy jegyezték be Önt?”1 A kérdésre igennel válaszolókat így értelemszerűen nem lehet automatikusan besorolni a vallásgyakorlók táborába (sajnos). Az (1990-ben megszűnt) Magyar Közvélemény-kutató Intézet munkatársai több mint tíz esztendőn át évente kilencezer fős mintának tették föl sok más között ugyanezt a kérdést. A kérdésre az izraelita vallást megjelölők száma az egész vizsgált időszakban 30-35 között mozgott (a kilencezerből!), ami 3,3-3,9 ezreléket jelent.2 Eszerint Magyarország zsidó lakossága 39 ezer fő alatt – lenne, ha nem tudnánk, hogy a népi demokrácia korszakában a zsidók igen nagy része asszimilálódni kívánt, így természetesen gyerekeit sem jegyeztette be a hitközség anyakönyveibe.3 A Gallup-vizsgálat által kimutatott 5 ezrelék tehát valóban kissé soknak tűnik.
• „Arra a kérdésre, hogy a házastársa-élettársa milyen vallású, a válaszadók 0,3 százaléka nyilatkozott úgy, hogy zsidó a társa, ebből az következnék, hogy a magyarországi zsidóság 40 százaléka vegyes házasságban él.”
Feldmájer Péter nagyon helyesen feltételes módban említi a 40 százalékos vegyes házassági arányt, hiszen ez az említett statisztikai hibahatár miatt nem megbízható adat. Meglepő viszont, hogy a 0,5 százalékról szólva a „magyarországi zsidóságról” beszél, holott – ha az általam említett adatokat nem is ismerhette – nyilván tudomással bírt a középnemzedék és a vallás viszonyáról, és nem akarta az e körbe tartozókat a zsidóságon kívül rekeszteni. Itt inkább csak elírásról lehet szó. Ez esetben viszont meg kell említeni, hogy – noha statisztikai bizonyossággal ismét csak nem rendelkezünk – a nem vallásos zsidók körében valószínűleg magasabb a vegyes házasságban élők aránya.
A fentiek nem kapcsolódnak szorosan a hitközség vezetőségének megújulásához, de ha már szóba kerültek, a magyarországi zsidóság demográfiája szempontjából jó tisztázni őket.
*
Ami mármost tulajdonképpeni témánkat illeti, Feldmájer Péter először részletesen összehasonlítja a magyarországi népesség és a Mazsihisz közgyűlésének életkori adatait. Eltekintve attól a meghökkentő megállapítástól, mely szerint „lényegi különbség nem mutatható ki” (miközben a hetven éven felüliek aránya a közgyűlés esetében háromszorosa a magyar népességének), nem értem az összevetés célját. Össze lehet hasonlítani a Mazsihisz teljes tagságának és a magyar lakosságnak az életkori összetételét, ugyanezt meg lehet tenni a Mazsihisz képviselő-testülete és a magyar parlament között (ahogy ezt később a szerző nagyon helyesen meg is teszi), avagy a Mazsihisz teljes tagsága és képviselő-testülete között: ezek egymással „érintkező” kategóriák, az összevetés értelmes. A Mazsihisz közgyűlése és a magyar lakosság viszont két teljesen különnemű csoport – mintha a magyar parlament és az orosz nép életkori adatait vetnénk egybe; a műveletnek nem sok értelme van. (Az adatok értékelését az is nehezíti, hogy a Mazsihisz elnöke – valószínűleg feledékenységből – egyetlen adatának forrását sem tüntette föl. Másik technikai probléma, hogy a 3. táblázat nem a „vallásos népesség” életkori megoszlását mutatja, ahogy azt a szerző a szövegben több helyütt írja, hanem a vallást firtató kérdésre válaszolók életkori összetételét (ahogy azt – szintén ő – a táblázat címében helyesen közöl).
Helyesen jegyzi meg Feldmájer Péter, hogy „kontrollcsoportként értelemszerűen kínálkozik az… Országgyűlés korcsoport-összetétele”. Érdemes a két képviselő-testület életkori arányait az általa megadott adatok alapján összevetni.
A 30-49, évesek illetve 70 éven felüliek eltérő aránya enyhén szólva is szembeötlő. Ráadásul a szerző által használt életkori kategóriák indokolatlannak tűnnek. Ha a legfiatalabbak kategóriájában ötéves intervallumot tartott indokoltnak, vajon a következő korcsoportnál (ahol a parlament tagjainak majd kétharmada található) miért vont egybe húsz évet? Így rendkívül nagy életkori különbségek maradhatnak rejtve. A Mazsihisz-közgyűlés esetében pedig alighanem érdemes lett volna a 80 éven felüliek arányát külön bontásban is közölni. A fenti – valóban lényeges – összevetést kommentálva a Mazsihisz elnöke csupán arra utal, hogy a parlament összetétele „forradalmi változást” tükröz. Itt jogos föltenni a kérdést: a Mazsihisz-közgyűlés korösszetétele miért nem tükröz ugyanilyen forradalmi változást, hiszen a rendszerváltás a zsidóság életében legalább annyi korlátot söpört el, mint az egész magyar társadalomban?
Végkövetkeztetésként a szerző a Mazsihisz-közgyűlés és a magyar lakosság teljesen irreleváns életkori összehasonlítására hivatkozik, és ebből vonja le azt a következtetést, hogy „nem emelhető kifogás a képviselő-testület korcsoport-összetételével kapcsolatban”. Ha csak arra akart utalni, hogy a képviselő-testület korösszetétele nem tér el a releváns magyar adatoktól, akkor a fenti (még e szerencsétlenül összeállított formájában is) táblázat ezt ékesen cáfolja. Mindebből persze nem következik, hogy „emelhető-e kifogás” avagy nem, hiszen ez száz egyéb tényezőn múlik. Itt csupán arra akartam rámutatni, hogy az érvelés kiindulópontja nem helytálló. A felvonultatott fölöslegesen nagy, rosszul csoportosított és időnként helytelenül értelmezett számtömeg, valamint a rá épített hibás érvelés ellenére is igaz lehet az, hogy a vezetőség megújult (ezt magam is tanúsíthatom, emlékezvén az 1989-es közgyűlésre, ahol hetven éven aluliakat nem sokat lehetett látni). A szerző adatai szerint a Mazsihisz 99 választott testületi tagja közül 42 új, a BZSH-nál 80-ból 38. Pusztán statisztikai szemszögből nézve ez valóban jelentős változás. Hogy lényegi változást is jelent-e, hogy az új képviselők valóban új szellemiséget is hoztak-e magukkal, az pusztán a számok alapján természetesen nem állapítható meg. Ugyanez mondható el a Mazsihisz, illetve a BZSH vezetőségéről is.
Végül megjegyezném, hogy a képviselő-testület korösszetételéről szóló bőséges értekezés (amit a Feldmájer Péterhez intézett nyílt levél is indukált) elhomályosít egy másik, ennél lényegesebb kérdést: a Mazsihisz tagságának életkorát. írásának utolsó részében Feldmájer Péter megjegyzi, milyen nagy szükség volna rá, hogy megismerjük „a magyarországi zsidó népesség valós számait, korcsoportonkénti, foglalkozásonkénti és társadalmi helyzet szerinti megoszlását…” Ez valóban olyan maximális program, amelyre nagy szükség volna, de amelyet megvalósítani nemcsak anyagi, hanem szakmai, kutatási okok miatt is rendkívül nehéz. Egy minimális program azonban jóval könnyebben megvalósítható lenne. A meglévő zsidó szervezetek (így elsősorban a legnagyobb súlyú Mazsihisz) tagságát kellene felmérni, így legalább arról képet kapnánk, kikből is áll a zsidóság „kemény magja”. Mivel a címek és nevek rendelkezésre állnak, itt aligha ütközünk leküzdhetetlen technikai nehézségekbe. Így e szervezetek vezetői is többet tudnának meg saját tagságukról és a zsidóság önképe is erősen javulhatna.
Gadó János
Fischer György, a Gallup munkatársa tájékoztatása szerint.
2. Ezek az adatok az intézet (1988 előtt: Tömegkommunikációs Kutatóközpont) évente megjelenő „Panel dokumentáció” című kiadványában találhatók meg.
3. E sorok írójának az 1985. évi felvétel adatait volt módjában részletesebben megnézni. A 35 zsidó vallásban bejegyzett személy közül hárman voltak ötven éven aluliak.
Életkor | Magyar | Mazsihisz- |
Országgyűlés | közgyűlés | |
1991 | 1995 | |
15-24 | 0,8% | 0% |
25-29 | 6,4% | 1,2% |
30-49 | 62,3% | 38,0% |
50-54 | 8,0% | 6,0% |
55-59 | 8,5% | 7,0% |
60-79 | 10,0% | 11,0% |
70- | 4,0% | 36,0% |
Címkék:1995-12