Milliókat visznek haza feketén a kuruc.info készítői

Írta: Szombat - Rovat: Hírek - lapszemle

Az ország legbefolyásosabb „nemzeti radikális” hírportálja előszeretettel állítja magáról, hogy „forradalmat csinál”, a jelek szerint azonban a honlap üzemeltetői évi sok milliós adómentes bevételben is érdekeltek. Az Athena Intézet feltérképezte a kuruc.info finanszírozását.
 

 

A kuruc.info jelenleg Magyarország legaktívabb gyűlöletcsoportja, melynek fő tevékenysége magának a „hírportálnak” nevezett internetes propagandakiadvány megjelentetése. A honlap folyamatosan közöl egyes magyar közösségeket (cigányok, zsidók, homoszexuálisok stb.) sértő, gyakran a gyűlöletbeszéd jogi kategóriáját kimerítő kijelentéseket, nyíltan propagálja ezen közösségek alacsonyabbrendűségét, és a fasiszta eszméket dicsőíti.

A kuruc.info impresszumában évek óta nem szerepelnek valódi nevek, a szerkesztőség „illegalitásban”, szigorúan konspiráltan működik. A vélelmezhető szerkesztők és szerzők közül senki nem vállalja nyilvánosan, hogy köze volna a honlaphoz, sőt rágalmazási perekkel reagálnak az ilyen irányú gyanúsításokra.

Hogy többet megtudjunk a csoport működéséről, több volt és jelenlegi szerkesztőt és szerzőt megkerestünk. A legtöbben tagadták, hogy közük lenne a „kuruchoz” és nem álltak szóba velünk, néhányan azonban a nevük elhallgatását kérve megosztották velünk tapasztalataikat. Az ilyen beszélgetéseken elhangzottakat összegezve az derült ki számunkra, hogy a gyűlöletcsoport magját alkotó „szerkesztőség” meghívásos alapon működik, napi szinten egy szerkesztő felügyeli a munkát.

A meghívott „szerzők” e-mailben kapnak egy jelszót, mellyel használhatják a honlap szerkesztői felületét, elhelyezhetik írásaikat, melyeket a szerkesztő élesít a honlapon. A verbuválást a honlap három-négy fős, álnéven működő szerkesztőgárdája végzi, a szerzőgárda gerincét szélsőjobboldali szervezetek aktivistái teszik ki, akik jellemzően nem kapnak pénzt az írásaikért. A szerkesztők és a szerzők között nincsen közvetlen, személyes kapcsolat, az álnevek használata miatt egyedül a szerkesztőgárda ismeri bizonyosan az összes résztvevő valódi személyazonosságát, a szervezet irányítása erősen centralizált.

A kuruc.info szerkesztőiként több forrásunk, köztük nevét is vállalva az ismert radikális blogger, Polgár „Tomcat” Tamás is Molnár Balázst, Kürk Rolandot és azóta a Jobbik színeiben parlamenti mandátumhoz jutott Novák Elődöt nevezi meg. Ezt az állítást az érintettek már 2008-ban is tagadták, amikor a szintén anonimitásban szerkesztett, „korlátlanul antifasiszta” Partizaninfo honlap (partizaninfo.blogspot.com) nyilvánosságra hozta személyes adataikat és a kuruc.info szerkesztőiként azonosította őket.

Gusztos Péter szabaddemokrata országgyűlési képviselő 2009. májusában elhangzott parlamenti interpellációjában szintén Molnár Balázst, Kürk Rolandot és Novák Elődöt nevezte meg a kuruc.info szerkesztőiként, és azt tudakolta az igazságügyminisztertől, hogy miért nem kéri rajtuk számon senki „a szennylap tetteit”? Gusztos arra is felhívta a figyelmet, hogy a portálon fizetett hirdetések jelennek meg, és ezeknek a feladói rendészeti és titkosszolgálati eszközök nélkül is képesek voltak megtalálni a kuruc.info szerkesztőit.

„Zacskóban hordtuk a pénzt”

A kuruc.info pénzügyei több kérdést is felvetnek. Nyilvánvaló, hogy a szervezetnek és a honlapnak semmilyen magyarországi vagy amerikai jogi személyisége nincs, tehát bármilyen bevételhez jut is, azután sem Magyarországon, sem az Egyesült Államokban nem fizet adót.

Forrásaink szerint a portál működtetői már 2006-ban kiépítettek egy informális finanszírozási rendszert, ami azóta is hasonló elven működik. Polgár Tamás, aki a kuruc.info-nak 2006-ban egy ideig maga is szerzője, szerkesztője volt, részt vett a csoport számára jövedelmet biztosító adománygyűjtésekből vagy hirdetésekből származó pénzforgalom lebonyolításában, saját boltjában vette át a beérkező pénzeket, állítása szerint a szimpatizánsok „zacskóban hordták a pénzt”.

2006-ban egyedül Polgár körülbelül ötmillió forintot vett át a kuruc.info számára, amely összeg állítása szerint csak és kizárólag a szerkesztők fizetését szolgálta, nagyjából félmillió forintos havi fizetést biztosítva számukra, adómentesen. Eközben a szerzők írásaikért honoráriumot elvétve vagy egyáltalán nem kaptak-kapnak, „radikális kötelességtudatból” dolgoznak a hírportálnak, amelyet a legbefolyásosabb politikaformáló erőnek tartanak a magyar szélsőjobboldalon.

A kuruc.info működésének kezdete óta semmilyen formában nem számolt be saját támogatóinak arról, hogy mekkora összeg összeg folyt be a működtetésére szervezett adománygyűjtésekből, illetve hirdetésekből, és mire költötték a támogatásokat. Ezeknek a pénzeknek az elosztásáról így egyedül a csoport vezetői rendelkeznek pontos információkkal, és bár ez a finanszírozási mechanizmus évek óta működik, nem tudunk egyetlen adóhatósági vagy rendőrségi vizsgálatról sem a nyilvánvalóan fekete pénzek miatt.

A kuruc.info korábban ellenőrizhetetlen adatokat közölt a honlap látogatottságáról, június óta azonban a legismertebb, az online médiapiac szereplőinek körében etalonnak számító magyarországi látogatottságmérő szolgáltatás, a Medián Webaudit is auditálja a honlap látogatottságát. A Webaudit mérése szerint a portált jelenleg naponta 50-100 ezer olvasó látogatja meg. Érdeklődésünkre a Medián Webaudit illetékesei a szolgáltatást a kuruc.info nevében igénybe vevő cégről vagy személyről üzleti titokra való hivatkozással semmilyen információt nem közöltek.
„Juhász Rékának lezárt borítékban”

Annak érdekében, hogy ellenőrizzük a forrásaink által a kuruc.info fekete pénzeiről elmondottakat, kitaláltunk egy fiktív személyt, Varga-Kovács Zsombor 67 éves erdélyi származású fafaragót. A Google képkeresőjének segítségével kiválasztottunk egy székelykaput ábrázoló képet, erre helyeztük el fafaragási ajánlatunkat, majd e-mailben kapcsolatba léptünk a kuruc.info hirdetési ajánlatában megadott személlyel.

Az első válaszlevelet „Jeney Szabolcs” írta alá, ebben tájékoztatást kaptunk, hogy a szervezet nem számlaképes, „ez az oka az alacsony hirdetési áraknak”. Hirdetésünk elhelyezéséért hatvanezer forintot ajánlottunk, a megszerkesztett hirdetésünkkel már „Hollik Péter” jelentkezett. Kérdésünkre, hogy rendezhetjük-e banki átutalással a kifizetést, azt a választ kaptuk, hogy ilyen igényünk esetén a kérdéses összeget dollárban utaljuk Varga Béla (avagy Bela Varga) kaliforniai bankszámlájára, és a nemzetközi banki átutaláshoz szükséges összes adatot is a rendelkezésünkre bocsátották. A kedvezményezett feltehetően azonos Varga Béla Kaliforniában élő borásszal, ő regisztrálta újra az Egyesült Államokban a kuruc.info doménnevet 2008. áprilisában.

Ezután jeleztük „Hollik Péternek”, hogy a hirdetési díjat mégis inkább személyesen, Budapesten adnánk át. Ekkor egy hatodik kerületi kisbolt, a Turánia címét kaptuk meg azzal, hogy a hatvanezer forintot lezárt borítékban, a hirdető nevének feltüntetésével kell átadnunk. Szigorú utasításokat kaptunk a pénz átadásának módjára is, Hollik közölte, hogy a boltosok kérése, hogy „a kuruc.infót egyáltalán ne említsük, csak annyit mondjunk: “Juhász Rékának hoztam egy borítékot”, ők tudni fogják, hogy miről van szó. A cégbírósági adatok szerint a Turániát a Sabir Bt. üzemelteti. A betéti társaságot Fekete László és Fekete Lászlóné jegyeztette be 2008-ban.

Az utasításokat pontról pontra követve és Varga-Kovács Zsombor fiktív fiának adva ki magunkat, átadtuk a borítékot a bolt eladójának. Arra kérdésünkre, hogy biztosan eljut-e a pénz a kuruc.info-hoz, azt a választ kaptuk, hogy „nyugodjon meg, eljut a címzetthez”. A boríték átadásáról rejtett kamerás felvételt készítettünk, a hirdetésünk pedig megtalálható a kuruc.info főoldalán, sőt, hálálkodó levelünk a portál médiaajánlatába is bekerült.

A kuruc.info portál és a gyűlöletcsoport finanszírozásának általunk feltárt és dokumentált módja több ponton sérti mind a magyar, mind az amerikai adótörvényeket, hiszen sem a Sabir Bt., sem Varga Béla nem ad számlát az ilyen módon szerzett jövedelmekről, és feltehetően az adóbevallásokban sem keletkezik nyoma.

Az Athena Intézet szerint összeszámolva a kuruc.info-n megjelenő hirdetéseket, a csoport havi, adózatlan hirdetési bevétele nagyjából másfél, kétmillió forintra tehető, plusz a szimpatizánsok adományainak ismeretlen összege. A szélsőséges portál előszeretettel tetszeleg forradalmári pózban, miközben egy sikeres, és teljességgel illegális üzleti vállakozás – vezetői évi sok millió fekete forintot visznek haza. Számukra ez nem csupán „ellenállási mozgalom”, aranybánya is.

támogatás
Pop up banner
[popup][/popup]