Kapu és kulcs – Misna magyarul, Bává Bátrá 4.

Írta: Uri Asaf - Rovat: Hagyomány

Ha valaki eladja a házát, (a házzal együtt) a kaput is eladta, de a kulcsot nem.

Egy jeruzsálemi ásatás során talált kulcs i.e. 50-ből

Nezikin (נזיקין) károk, másképp: a károk rendje  a Misna negyedik rendje.

Nagyrészt a zsidó bűnügyi és polgári törvényekkel foglalkozik, valamint a zsidó törvény végrehajtó szerveivel. A Nezikin, (károk rendje) tíz traktátusból áll:

Bává Kámá – első kapu

Bává Meciá – középső kapu

Bává Bátrá – utolsó kapu

Szánhedrin – a nagy törvényszék

Mákot – vesszőzés

S’vuot – eskütétel

Edujot – tanúságtétel

Ávodá zárá – idegen vallás

Ávot– atyák bölcsessége

Horájot – döntések (vétekáldozattal kapcsolatban)

A Bává Bátrá a Nezikin (károk) rendjéhez tartozik, és a Bává (kapu) c. fejezet- hármas harmadik traktátusa. A traktátus neve magyarul: Az utolsó kapu. Ez a traktátus a tulajdonosi joggal foglalkozik, megosztott és egyéni tulajdon esetén.

 

Bává Bátrá 4

 

Bává Bátrá 4/1

Aki eladja a házát, ez a hozzá tartozó előteret nem érinti, még akkor sem ha (az előtér) a házzal egybenyílik, a ház mögötti térséget se érinti, se a háztetőt, ha az rendelkezik tíz tenyérnyi szélességű korláttal. Rabbi Jehuda azt mondja: Ha a tető formája bejárathoz hasonlít, akkor se adta el (a tetőt), ha a korlát kevesebb, mint tíz tenyér széles.

 

Bává Bátrá 4/2

A ház eladója, a ciszternát sem adja el a házzal együtt, se a kutat (víztárólót), még akkor se, ha a következő szavakat beírta az eladási okmányba, nevezetesen: “ilyen mélységben és ilyen magasságban”. Rabbi Ákivá szerint az eladó megvásárolja az új tulajdonostól a ciszternához vagy kúthoz való átjárás jogát. A Bölcsek azt mondják: ezt nem kell megvásárolni. Rabbi Ákiva egyetért a Bölcsekkel, mondván, ha ezek (a ciszterna és a kút) kivételek, akkor nem kell megvenni a hozzájuk vezető út jogát. Ha valaki másnak már eladta a ciszternát és a kutat, akkor Rabbi Ákivá szerint nem kell megvenni a hozzájuk vezető út jogát. A Bölcsek szerint meg kell venni.

 

Bává Bátrá 4/3

Ha valaki eladja a házát, (a házzal együtt) a kaput is eladta, de a kulcsot nem. Ha eladja az őrlő felszerelést, a rögzített (domború) őrlő kereket adja el és a cserélhető felső (malom)kereket sem. A kályhát és a sütőt se adja el. De ha azt mondja: “eladom (neked a házam) és mindazt, ami benne van”, akkor a házzal együtt ezeket mind eladta.

 

Bává Bátrá 4/4

Aki eladott egy egész udvart, vele együtt a házakat, ciszternákat, csatornákat és pincéket is eladta, de a bennük található ingóságokat nem. De ha azt mondta: “ezt és mind azt, ami benne van”, akkor mindenestül eladta (az egész udvart). A benne lévő fürdőházat és az olajprést semmiképpen nem adta el (az udvarral együtt). Rabbi Eliezer azt mondja: ha eladja az udvart, akkor az ott (az udvarban) lévő levegőn kívül semmi mást nem adott el.

 

Bává Bátrá 4/5

Aki eladja az olajprést, vele adja a tartályt, az őrlőkövet, az állványt, de nem adja el a préslapokat, a hajtókereket se a tengelyt.[1] De ha azt mondja: “legyen ez és minden, ami hozzá tartozik”, akkor ez mind el van adva. Rabbi Eliezer azt mondja: ha valaki eladta az olajprést, a hozzávaló rudat is eladta.

 

Bává Bátrá 4/6

Aki  eladta a fürdőházat, nem járnak hozzá a deszkafalak, a padok, se a függönyök. De ha azt mondja: “legyen ez és minden, ami hozzá tartozik”, akkor teljességében eladta. De semmiképpen nem jár ezzel a víztartály, se a tüzelőfa.

 

Bává Bátrá 4/7

Ha (egész) várost adott el, házat, ciszternákat, árkokat, kamrákat, fürdőházakat, galambdúcokat, olajpréseket, és öntözhető földeket, de ingóságokat semmiképpen nem. De ha azt mondta: “legyen ez és minden, ami hozzá tartozik”, még a háziállatok és a rabszolgák is a (várossal) járnak, azok is beleszámítanak. Rabban Simon ben Gámliel azt mondja: ha valaki várost árul, vele jár a város őre.

 

Bává Bátrá 4/8

Ha valaki földet árul, a kövek is hozzá tartoznak, a szőlőhöz szükséges karók és a földön álló termés, valamint nádtakaró, amelyet kevesebb, mint bet-rova nagyságnak megfelelő föld (száz könyök) határol, valamint őrkunyhó, mely cementtel a földhöz van rögzítve, valamint egy fiatal karob fa, és egy még nyesetlen vadfüge (szikamor) fa.

 

Bává Bátrá 4/9

Ha valaki eladta a földjét, nem adta vele a hozzá nem szükséges követ, vagy a szőlőben nem szükséges karókat, és a földről leszedett termést se adta hozzá. És amikor azt mondta neki:“legyen ez és minden, ami vele jár”, akkor ezen említett cikkek, együtt járnak (az eladott földdel). De a nádtakarókat, melyek bet-rova nagyságnak megfelelő földet (száz könyök) határolják, semmiképpen nem adják oda, se az őrkunyhót, amely cementtel van a földhez rögzítve, se a teljes nagyságú (oltott) karob fát, se a leszüretelt vadfüge fát, se a ciszternát, se a szőlőprést, se a galambdúcot, akár nem használják ezeket, vagy használják. Rabbi Ákiva szerint az eladónak járható utat kell vásárolni (a vásárlótól), hogy megközelíthesse ezeket a helyeket, a Bölcsek szerint nem. Rabbi Ákiva azt mondta, ha az eladó azt mondta: “kivéve ezeket a dolgokat”, akkor nem kell vásárolnia utat (a ciszterna, és egyebek) megközelítéséhez. Ha eladta ezeket a dolgokat valaki másnak, Rabbi Ákiva szerint a vevőnek nem kell utat vásárolnia. A Bölcsek szerint azonban kell. Mikor van ilyen helyzet? Mikor valaki eladja a földjét. Ha azonban ajándékba adja, “minden, ami vele jár”. Ha testvérek osztoznak az örökölt földön, mindenben részesülnek, ami az örökséggel (a földdel) együtt jár. Aki  prozelita földjével rendelkezik, minden hozzávaló jár neki. Aki a földjét a szentélynek adományozza, együtt adja a vele járó dolgokkal. Rabbi Simon azt mondja: ha valaki a hekdes számára adja a földjét a felnőtt karob fa és a szikamor kivételével teszi (mert ezek elvonják a táplálékot a földből).

[1] Rúd, tengely, (héb. Korá) a szamárhoz van kötve, amely a préskövet forgatja

Címkék:Bává Bátra, Misna

[popup][/popup]