Zsidó-zsidó párbeszéd
MICVÁKRÓL, NŐKRŐL, ASSZIMILÁCIÓRÓL
Zsidó-zsidó párbeszéd
Március 28-án – a Marom ifjúsági egyesület kezdeményezésére – első ízben ültek le egymással eszmét cserélni a magyarországi zsidó vallási irányzatok képviselői.
Több mint kétszáz fős közönség élénk érdeklődésétől kísérve szólt a jelenlévőkhöz Kelemen Katalin, a Szim Salom Progresszív Zsidó Közösség rabbija, Balázs Gábor, a modern ortodox irányzatú Pesti Súl egyik vezetője. Köves Slomó lubavicsi haszid rabbi, a nemrég alakult Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség (EMIH) vezetője, Radnóti Zoltán, a Károli Gáspár téri zsinagóga neológ rabbija, és Lózsy Tamás, az ortodox irányzat követője.
A bemutatkozó körben Balázs Gábor úgy határozta meg a modern ortodoxiát, mint amely a hagyomány minden forrását megélt valóságnak és nem relikviának tekinti – határvonalat húzva ekképp a liberálisabb irányzatok felé. Ugyanakkor a modern világot sem tekinti kényszerből tudomásul veendő rossznak – ekképp különböztetve meg magát a hagyományos ortodoxiával szemben. Ennél fogva az ideális rabbi egyetemi végzettséggel is rendelkezik. Mindezt nem úgy prezentálta mint az egyedül helyes irányzatot: hangsúlyozta, hogy az egységes zsidóság nem létezik többé (ami üzenetként is értelmezhető az egységet sűrűn hangsúlyozó Chabad mozgalom felé).
Az emberek közötti különbség nem kiküszöbölendő átmeneti rossz – kapcsolódott az előbbi gondolatmenethez Kelemen Katalin, Amosz Oz baloldali izraeli írót idézve, aki szerint a megváltás fényét azért nem láthatjuk meg, mert több fény is van, attól függően, hogy ki mit tekint megváltásnak. A rabbinő szerint a zsidóság története valójában mindig is az egymást követő reformok története volt, s a reformzsidóság is ezen az. úton jár, amikor a zsidó törvényt, a Halachát szabadon értelmezi. Más korszakban leírt törvényeket nem feltétlenül kell ma is alkalmazni – vélekedett.
A magyar zsidók ma valójában mind útkeresők – kapcsolódott az előtte szólóhoz Köves Slomó, felidézve saját családja történetét, ahol már a dédszülők nemzedéke elfordult a hagyománytól, a nagyszülők pedig a kommunizmus útjára léptek. A jelenlévők közül sokan tudnak idézni Petőfi Sándortól vagy Arany Jánostól, de kevesen vagyunk, akik misnai vagy talmudi szövegeket is ismerünk – folytatta, visszakanyarodva kedvenc témájához, mely szerint ma a zsidóságban nem a különbségeket kell hangsúlyozni, hanem a hagyományt tanulni. Különbségek mindig voltak ugyan, de ezek a gyakorlatban rendeződtek, mert a többség felfogása érvényesült és a kisebbség ezelőtt fejet hajtott. A gyakorlatban egy halacha van, és ezt mindenki elfogadja.
Az ortodox irányzat a legrégibb és a leghitelesebb, mert töretlenül folytatja a sok évszázados hagyományt – kezdte mondandóját Lózsy Tamás, aki ezután a többi irányzathoz való viszonyát taglalta. A haszidizmus alapvetően nem tért le a hagyomány útjáról, ám a neológja és a reform esetében már nagyok a különbségek, ezért utóbbiak számára az a mondandója, hogy tanulni kell a Tórát. Mi lehetünk sokfélék, de a tanítás egy. Elfogadhatatlan az a vélekedés, hogy a 613 parancsolatot ma már nem lehet a mindennapokban megtartani.
Radnóti Zoltán neológ rabbi volt az egyetlen, aki nem elvi definíciókkal kezdte, hanem felidézte kamaszkorát, amikor e mostani vita többi résztvevőjével együtt múlatták az időt – kivéve Katát, „aki más nemzedékhez tartozik”. Mindez azt igazolja, hogy az elvi különbségek nem döntőek – folytatta, híven a magyar neológia felfogásához, amelyet az elmúlt időkben nem az elvi kérdések boncolgatása, hanem a mindennapi vallásgyakorlat és az intézményrendszer fenntartására tett erőfeszítések jellemeztek. Így Radnóti Zoltán is arról beszélt, milyen erőfeszítéseket tett körzetében a nem vallásgyakorló zsidók bevonására, és milyen nehézségei voltak, amikor Izraelben az ortodoxiával próbálta magát elfogadtatni.
A második körben az. asszimiláció volt a téma, s Kelemen Katalin kapott szót elsőként, akinek irányzata, a reformzsidóság világszerte mint az asszimiláció előmozdítója részesül súlyos elmarasztalásban az ortodoxia részéről.
Az elmúlt száz évben Magyarországon igen nagy volt az asszimiláció, holott nem is létezett reformzsidóság – válaszolta erre éppenséggel az ortodoxok és a neológok asszimilálódtak. A reformzsidóságból nem vezet út az asszimilációba – hangsúlyozta -, mert a reform örökké megújul. Nem véletlen, hogy Amerikában a reformzsidóság a legnagyobb létszámú közösség. Az asszimiláció tény, amelyet tudomásul kell venni, s az asszimiláltakat kell megnyerni a közösség számára. Felidézte találkozásait félig zsidó származású fiatalokkal, akik arról panaszkodtak, hogy zsidó és nem zsidó közegben egyaránt idegennek érzik magukat. Épp ezért nem a leszármazást, hanem a kulturális kötődést kell vizsgálni – így lehetünk befogadók és nem kirekesztők.
Köves Slomó – aki a hagyományos rabbinikus példázatokat modern tartalommal töltötte meg-gyerekkori emlékeit felidézve válaszolta erre: ha a sakk szabályait megváltozatjuk, érdekes játék lehet az eredmény, de az már nem sakk lesz, hanem valami más. A parancsolatokat nem lehet változtatni, úgy kell tekintenünk, mintha ma kaptuk volna őket. A XIX. századi (az ortodoxokat is érintő) asszimilációt az emancipációval magyarázta, amikor az asszimiláció végállomása a kereszténység volt. A mai magyar zsidókról szólva úgy vélte, az asszimiláció beteljesedett rajtuk, többségüket egyáltalán nem érdekli a zsidóság, legfeljebb negatív értelemben.
A reformzsidóságból valóban nem vezet út sehová – parafrazálta Kelemen Kata szavait Lózsy Tamás. Ez az irányzat – vélte – a zsidósággal szembenálló tanokat hangsúlyoz. A dolog egyszerű: aki betartja a Tórát, az jó úton jár, aki nem, az asszimilálódik. Nem véletlen, hogy Németországban már nincs zsidóság – végezte sommásan -, hisz az a reformirányzat szülőhazája.
Radnóti Zoltán a Mendelssohn család példáját idézte fel: Moses Mendelssohn, a híres XVIII. századi reformátor még csak németre fordította a Tórát és a kulturális asszimilációt hirdette, unokái (mint a jeles zeneszerző) viszont már mind kikeresztelkedtek. Ezután ismét azt hangsúlyozta, milyen erőfeszítéseket tett a körzetben az asszimiláltak megnyeréséért, „anélkül, hogy happeningeket csináltunk volna” – célzott a Chabad egyes rendezvényeire.
Balázs Gábor ismét elvi alapon igyekezett meghúzni a határvonalakat. A Szint Salom alapszabályából idézve – amely szerint a 613 parancsolat egy része már idejétmúlt – úgy vélte, ennek alapján nem tud a reformirányzattal közösséget vállalni. Az ortodoxiától elválasztó különbségeket pusztán retorikai jellegűeknek nevezte, viszont határozott kérdést intézett a vita neológ résztvevőjéhez: ha Radnóti Zoltán a parancsolatokat ortodox szigorúsággal tartja meg. akkor milyen elvi különbségeket mondhat magáénak a neológia, mi értelme ezen irányzat fenntartásának? Köves Slomótól nyersen azt kérdezte: kinek a képviseletében van jelen? A Chabad Lubavits közösség, vagy az EMIH, a nevében a status quo elnevezést is viselő hitközség küldte? Előbbi egy Oroszországból indult, ma Amerikában élő haszid közösség, utóbbi a hagyományos magyar zsidóság egyik ága. A kettőnek semmi köze egymáshoz, miért vette hát fel a lubavicsi mozgalom által alapított új egyház ezt az elnevezést?
Köves Slomó számos témára reflektált. A neológiával kapcsolatban úgy vélte, ha a fiatal rabbik életvitelükben az ortodox felfogást követik, akkor a neológia valóban elvesztette létjogosultságát. Balázs Gábor kérdésére azt felelte, hogy ő az EMIH rabbija, s noha maga valóban lubavicsi haszid, a közösség tagjainak többsége nem az. A hajdani status quo irányzat és a Magyarországon is honos haszidok valóban élesen különböztek egymástól, de egy dolog összekötötte őket: ellenezték a szakadást. A reformirányzatot nem tudja elfogadni, templomukban nem tud imádkozni – folytatta -, de híveit természetesen elfogadja zsidónak, amiként a kitért zsidót (akár még Jézust is) elfogadják a hagyomány szerint. A Tórára mindenkit tanítani kell. A nők szerepéről szólva igyekezett megmagyarázni az emancipáció híveinek, miért jut templomukban csekély szerep a nőknek az istentisztelet során. A két nem a templomban csak azért van szigorúan elválasztva, hogy a férfiak istentisztelet idején ne a női nem szépségeivel foglalkozzanak. Tulajdonképpen női rabbi is van. amennyiben a nők között is vannak olyanok, akik a többi nő számára szellemi vezető, lelki gondozó feladatot látnak el – hiszen a rabbi nem közvetítő Isten és ember között.
Lózsy Tamás leszögezte, hogy a hagyományos zsidóságban férfiak és nők egyenrangúak – csak éppen a nők fel vannak mentve az időhöz kötött micvák (parancsolatok) megtartása alól. Több fonást is idézett a hagyományból, a nők nagyrabecsülését bizonyítandó. Szárnyaló szavakkal magyarázta, hogy a nők, emelkedettebb lelki alkatuknál fogva, szinte nincsenek is rászorulva a micvák megtartására, amelyek csupán az elbitangolásra hajlamos férfinép számára szükséges fogódzók. Ezen az alapon eltanácsolta a nőket attól, hogy imaszíjat vagy imasálat tegyenek fel. Ezután még egyszer hangsúlyozta, hogy az ortodoxia a többi irányzat kút- forrása, amit az is bizonyít, hogy olyan alapintézményekhez, mint a kasrut vagy a mikve, az. ortodoxia jóvoltából juthatnak hozzá a többiek.
Radnóti Zoltán a neológia önállóságának elvi alapját így fogalmazta meg: a közösség szolgálata. Példaként hozta föl, hogy temetésen vagy más hagyományos alkalmakkor magyarul beszél, és hogy a nők elválasztása közösségükben nem olyan szigorú. Fölidézett egy bár micva ünnepséget, ahová – a jó hangulat végett – néhány lubavicsi haszidot is meghívott, ám ezek szellemi vezetője, Oberlander rabbi kikötötte: a nők csak a karzaton foglalhatnak helyet. Ezt Radnóti Zoltán nem tudta elfogadni, mert ez a szigorú elválasztás az ő közösségükben nem szokás – noha istentisztelet alatt a nők külön ülnek. A haszidok így nem jöttek el az ünnepségre. Ilyen és hasonló szokásbeli különbségek állnak fönn a neológ és az ennél ortodoxabb irányzatok között. Az ő közösségében a nők is tanulnak Tórát és mondanak kaddist – de az utóbbit halkan, hogy ne zavarják vele a férfiakat.
Balázs Gábor szerint a modern ortodoxia (így ő maga is) problémának tekinti, hogy a nők szerepe a modern világban immár sokkal nagyobb, mint a zsinagógában. E tekintetben különböző döntvények születtek: így egyes közösségekben a nők taníthatnak, és ugyanazt tanulják, mint a férfiak, máshol viszont nem. Kételyeit fejezte ki férfiak és nők szigorú elválasztásával kapcsolatban is: ha a Tórát történetesen egy nő tanítja, a férd hallgatóság valóban képtelen volna a tanulásra figyelni?
Köves Slomó elegáns hasonlattal illusztrálta a nők szerepével kapcsolatos álláspontját: a nemek közötti munkamegosztás nem diszkrimináció, amiként a futballkapus sem kirekesztés áldozata, amiért nem lőhet gólt az ellenfélnek.
Nagyon szép, hogy ennyit beszélnek a női egyenjogúságról, mi azonban ezt meg is valósítjuk – reflektált az előtte szólókra Kelemen Katalin. Vannak nők, akik nem akarnak engedélyt kérni a férfiaktól arra, hogy imaszíjat tehessenek föl, hanem ezt megcselekszik – folytatta. Röviden vázolta a hallgatóknak Regina Jónás, a náci koncentrációs táborban elpusztult első rabbinő életét és munkásságát. Regina Jónás végigtanulmányozta a hagyományos forrásokat, és arra a következtetésre jutott, hogy ezek a források valójában soha nem tiltották a nők számára a micvák végrehajtását. Csupán felmentések léteztek, amelyek az idők során tilalmakká váltak egy férfiközpontú világban. „Tiszteltetjük azokat az erős hitű férfiakat, akiket egy nő jelenléte képes eltéríteni az imádságtól” – üzente a nemek elválasztásához ragaszkodóknak. Elmondta, hogy a háború után 1974-ben avatták az. első női rabbit, akit azóta több százan követtek. A női rabbik hozták be a közösségekbe a nem hierarchikus viszonyokat, az intimitást és a kreatív liturgiát – sorolta kolléganői érdemeit. Lózsy Tamás szavaira reagálva kétségbe vonta, hogy az ortodoxia intézményei valóban minden zsidó számára nyitva állnának: a reformzsidókat a mikvébe nem engedik be, így betöréseiket besurranok módjára vagy éppen külföldön kell elvégezniük, ami tarthatatlan állapot.
– Ez durva csúsztatás – reagált az érintett, a mikve minden zsidó előtt nyitva áll, csak a reformzsidó szertartásokat nem engedélyezik. De hát minek is van ilyesmire szükség – csodálkozott -, ha apai ágon is elismerik a zsidó származást, akkor minek az egész betérés?
Az eszmecserére szánt idő végére érvén a közönség kérdezett – míg a vitavezető megálljt nem intett. Helyhiány miatt itt csak a legérdekesebbet idézzük: miként vélekednek a résztvevők a messiás témaköréről? Balázs Gábor (saját álláspontját nem részletezvén) megragadta az alkalmat és ismét egyértelmű kérdést intézett Köves Slomóhoz: Messiásnak tartja-e a Chabad képviselője a közösség utolsó rebbéjét, az. 1994-ben elhunyt Menahem Mendel Schneersont. akire halála előtt és után is nagyon sok lubavicsi haszid tekintett úgy, mint a megváltóra?
– Nem – volt a kérdezett egyértelmű válasza -, miután a Rebbe elhunyt, a személyéhez fűzött messiási remények elszálltak.
– Nagyon várjuk a messiást, de sajnos még nem érkezett el – ismertette álláspontját az ügyben Radnóti Zoltán.
Kelemen Katalin kifejtette, hogy a progresszív zsidóság köreiben a messiás mint konkrét személy képzete visszaszorult: egyre többen vélik úgy, hogy inkább a messiási kor eljövetelében hihetünk, s itt nem csodát kell várni, hanem a világ megjavításáért tett emberi erőfeszítésre kell helyezni a hangsúlyt.
Gadó János
Címkék:2005-05