Visszavágás vagy kompenzálás? – Kereszt és hanukia egymás árnyékában
A Chabad 2003 decemberében – többéves hagyományának megfelelően – hanukagyertyákat állított Budapest különböző pontjain. Mintegy két héttel ezt megelőzően azonban egyszerű fakeresztek jelentek meg ugyanezen pontokon, s másutt is a városban. A kívülálló szemével szimbolikus ideológiai harcnak vagy térfoglalási küzdelemnek tekinthető esemény nem véletlen. A kereszteket a (volt MIÉP-esekből és a Fidesz jobbszárnyából verbuválódott) „Jobbik Magyarország” elnevezésű politikai mozgalom állította, s az újév közeledtére – hogy kétsége se legyen senkinek – még egy felirat is megjelent a keresztek talapzatán: „Boldog új esztendőt a keresztény Magyarországnak!” A „keresztény Magyarország” elnevezés vészjósló asszociációkat kelt a zsidók körében, s a szlogen felújítói nyilván ezzel is tisztában voltak. Ez arra utal, hogy a köztéri hanukával (hanukiával) a magyar közvélemény egy csoportja nem tud megbékélni. Ugyanakkor a magyar zsidók egy része sem tud mit kezdeni a zsidóság nyilvános megnyilvánulásával. A pesti utcákon zajló gyertyagyújtásokon a zsidó „hardcore” mellett nem zsidó érdeklődők, egzotikumra fogékony pestiek és hajléktalanok is részt vesznek. De mi is történik valójában?
„Inkvizíció”, „keresztes háború”
A vallásos zsidókat elgondolkoztatja a kereszt megjelenése. Egy budapesti jogásznő szerint: „A kereszt nem a hanukia megfelelője. A hanukia a hanuka ünnepét jelképezi, a kereszt a kereszténységet, így a megfelelő köztéri szimbólum a karácsonyfa lenne, vagy – vallásosabbak számára – a jászol. A kereszt megfelelője talán a menóra. Amerikában mindenhol áll fenyőfa meg hanukia a téli szezonban, jászolt meg nem láttam a hanukia mellett, csak külön.” „Á. B.” zsidó ifjúsági vezető eltérő véleményt fogalmaz meg: „Egyiket sem tartom helyesnek. Egy hívő embernek – legyen zsidó vagy keresztény – nem hiszem, hogy igénye az utcán ünnepelni vallási ünnepének meghitt pillanatait. A szimbólumok időszakos megjelenítése az utcán sem helyes.” Amikor arra kérdezek rá, jó-e, hogy a magyar zsidóságot a Chabaddal azonosítják, meglehetősen egyöntetű nem a válasz. A jogásznő szerint: „A Chabad radikális csoport, és nem véletlen, hogy párban egy radikális keresztény csoport vette fel a kesztyűt – ez várható volt.” „Á. B.” szerint „természetesen nem jó, hiszen a magyarországi zsidóság se nem haszid, se nem amerikai. Az viszont a magyarországi zsidóság hibája, hogy az emberek a Chabaddal azonosítják őket. Ha ők is tennének annak érdekében, hogy kapcsolatot teremtsenek és megismerjék őket a nem zsidó emberek, akkor nyilván nem történhetne ilyen tévedés.”
Bányai László újságíró: „Elkerülhetetlen, hogy a zsidóság nyilvánosan is megjelenítse magát. Nem rejtőzhetünk örökké. Igaz ugyan, hogy a hanukiát a Chabad mozgalom helyezte Budapest köztereire, de ez semmilyen hátránnyal nem jár. A hanukia nem agresszív, a nyilvános öröm kifejezése, jó üzenet a magyar és keresztény társadalom felé. A keresztállítás, bár igyekeztek az emberek nem tudomást venni róla, a hanukiával szemben agresszív hatást fejtett ki. Ha én keresztény lennék, ami nem vagyok, akkor egy pazarul feldíszített karácsonyfát állítottam volna a hanukia mellé. Az összefogás lehetőségét jelezte volna. Ezzel szemben a kereszt nem a szeretet, de a halál jelképe. Zsidók ezrei ilyen kereszten haltak meg, köztük Jésua is. Így a kereszt fenyegetés, amely azt mondja nekem: Vigyázz, te is felkerülhetsz rá.” Bányai szerint „a kereszt vallási jelképét a ’Jobbik Magyarország’ használta fel profán politikai céljaira. Ezzel akarta jelezni, hogy Magyarország a keresztényeké; ország ahol a kereszt nem vallási, de faji szimbólum. Mégis mindenki zsidó, aki nem az ő véleményüket képviseli.”
Pessl Gábor személyzeti tanácsadó: „Elolvastam a kereszt aljára tett lapot a Blaha Lujza téren, s azon az állt, hogy a Jobbikék a nagy vásárlási őrületben a karácsony eredeti értelméhez való visszatérést szorgalmazzák. Szerintem a Jobbik inkább saját magára akarta felhívni a figyelmet, és ehhez az ünnepet ürügyként használta fel. Az is nyilvánvaló, hogy ellenpontozni akarták a Chabad hanukiaállítását. Van az egészben valami undorító provokáció. Nem tudom, hogy eszébe jutott volna a Jobbiknak a Chabad nélkül a keresztállítás. De erőszakos, tolakodó térítés jut az eszembe, inkvizíció és keresztes háború. Rossz lesz a hangulatom tőle.”
„A kereszt római kivégzőeszköz”
Amikor a Chabad – hosszú évekkel ezelőtt – kivitte a hanukát az utcára, sokan úgy vélték, most a magyar közvéleményt tesztelik: hogy mennyire viselik el a zsidókat, ha azok kilépnek a hagyományos korlátok mögül, azaz a zsinagógából, és kimennek a köztérre. A katolikusok nem félnek hitük nyilvános megvallásától, hiszen minden évben – gyakran állami vezetők részvételével – tartanak körmenetet. A zsidók azonban üldöztetéseik miatt vagy az attól való félelem következtében a legutóbbi időkig tartózkodtak a nyilvánosságtól. Ezt a helyzetet változtatta meg az Egyesült Államokban szocializálódott Chabad. Bár létezik olyan halachikus vélemény, mely szerint a jelenlegi magyarországi helyzet veszélyes, így a zsidóknak tilos a köztéren ünnepelniük vallási ünnepeiket, a Chabad – láthatóan – nem tart ettől. 2002 hanukáján már történt provokáció (a rendőrség gyülekezési engedélyt adott a Nyugati térre egy szélsőjobboldali csoportnak), ahol verekedés nem, de kisebb konfliktus kialakult. A rendőrség tanult a hibából, így 2003 decemberében már sok rendfenntartót lehetett látni az utcákon. Ez persze a megnövekedett veszélyeket is jelzi, hiszen Nyugat- Európában a zsidóság köztéri megjelenését nem
a helyi szélsőjobb, hanem a palesztin-izraeli konfliktus láttán feltüzelt frusztrált és dezorientált arab fiatalok erőszakos cselekményei veszélyeztetik. A francia főrabbi, Samuel Sirat nemrégiben azt javasolta, hogy a vallásos zsidók közterületen ne hordjanak kipát. Magyarországon azonban nem kell nyilvános veszélyektől tartani: megannyi izraeli van jelen Budapesten, éttermeket, szórakozóhelyeket tartanak fenn, s eddig a vallásos zsidókat sem érte fizikai inzultus, bár nemrégen izraeli zászlót égettek Budapesten.
Mégis, beszélgetőtársaim nem tudják magukat túltenni a Chabadon. „Á. B.” szerint a Chabad a régi sztereotípiákat erősíti fel: „Úgy gondolom, hogy a zsidókhoz kapcsolódó ’fekete ruhás, hosszú szakállas, pajeszos, magyarul nem beszélő, magyar kultúrát nem ismerő’ sztereotípiát valamennyire sikerült megszüntetni. Ha azonban valaki részt vesz egy Nyugati téri Chabad-gyertyagyújtáson, megbizonyosodik róla, hogy lám-lám, valóban igaz, amit nagyszüleitől hallott a zsidókról (ő még soha nem látott, mert a falujában már nem étnek zsidók hatvan éve).” Bár ez a vélemény az asszimilált zsidók régi félelméből táplálkozik (nem tartják őket „eléggé magyarnak, ha túl zsidósan néznek ki”), annyi alapja mindenképpen van, hogy a több tízezres magyarországi zsidóságot a kisebbség kisebbsége reprezentálja a publikum előtt.
Gábor György vallástörténész a sokarcú zsidóságot félti attól, hogy egyetlen irányzat jeleníti meg a közösséget: „Ami a Hanuka-gyertya állítását illeti, ennek közvetlen politikai jelentése nincs. Egyfelől el kell fogadni, hogy egy olyan vallási mozgalomról van szó, amelynek erős missziós tudata van. Ugyanakkor a hagyományok ápolása és a hagyományok megteremtése nem keverendő, nem keverhető össze. Minthogy Magyarországon gyakorlatilag nem volt hagyománya a nyilvános hanukagyertya-állításnak, sokak – zsidók és nem zsidók – szemében ez a hangsúlyos köztéri jelenlét durva és elfogadhatatlan provokációnak tetszik, s ennyiben kimondottan káros a hazai, meglehetősen tagolt, vallásosságát és/vagy kultúráját sokféle módon megélő zsidóság számára. Mindenesetre a tudatlan és felkészületlen politikai elit – akár jobbról, akár balról – hajlamos arra, hogy a vallási érzületet instrumentalizálja, és saját közvetlen politikai érdekeinek megfelelően használja fel (és ki). A hanukagyertya-állítás eseménye a reprezentatív nyilvánosság alkalmává vált, amely azt a látszatot kelti (a politikus valószínűleg ezt így is véli tudni), mintha a Chabad szellemisége és gyakorlata az egész hazai és külhoni zsidóság számára elfogadott, tehát követhető és követendő normatíva lenne. Hogy ez messze nem így van, arról persze nemcsak a politikai elit tehet, hanem – és főként – a zsidóság azon hazai vallási irányzatai, amelyek mérhetetlenül gazdag hagyományaik ellenére ma – legfőképpen szellemi értelemben – meglehetősen kiüresedettnek tűnnek.” A jogásznő a Chabadot is megvédi: „Az semmiképpen nem jó, hogy köztéren a Chabaddal azonosítanak minden zsidót, de a sátort is hat éve állítják a Szigeten ’Zsidó sátor’ néven, és eddig egy magyar zsidó szervezet sem vette a fáradságot, hogy megtörje ezt a szokást.” Még a „magyar zsidó” szempontokat határozottabban képviselő „Á. B.” szerint is „a Chabad tiszteletre méltó munkát végez a zsidóság fennmaradása érdekében, de az általuk szervezett köztéri gyertyagyújtások sokkal inkább a Chabad nevét, mintsem a Szentélyben történt csodát hirdetik az egész világon”… Szerinte „miután a hanuka ünnepe általában egybeesik a karácsonyi előkészületekkel vagy karácsony ünnepével, a publikus gyertyagyújtás egyfajta ”visszavágásnak vagy kompenzálásnak tűnhet”.
Bányai László szerint a környezetében dolgozó nem zsidók némelyikét is visszariasztja a keresztállítás. „Egy római katolikus kollégámat kérdeztem meg, hogy mit szól ehhez? Azt válaszolta, hogy a kereszt római kivégzőeszköz. A halál és nem a remény jelképe. A feltámadás szimbóluma az üres sír. A zsidó és a keresztény harca folytatódik.” Pessl Gábor szerint a zsidó hagyományok megismertetését „jobban szolgálja a zsidó sátor. Oda az megy be, aki akar, és tényleg érdeklődik. Egyébként ambivalens a véleményem: szerintem a hanuka csak a zsidók ünnepe, nem szeretem az ilyen – kissé melldöngető, demonstráció jellegű – felvonulásokat. Egyébként nem tudom, hogy a Chabad mennyire tudja ökumenikussá tenni ezt az ünnepet, elfogadtatni a nem zsidókkal, hogy a ’Fény ünnepe’ mindenkié, nem csak a zsidóké. Összességében a hanuka utcára vitelében is érzek valami provokatív elemet. A fő kérdés szerintem az, hogy lehet-e a toleranciaszintet provokatív eszközökkel növelni.”
Nincs konfrontáció, inkább modus vivendi
Beszélgetőpartnereim szinte kivétel nélkül hiányolják, hogy a magyarországi zsidóság intézményei nem folytatnak „pozitív propagandát” a vallás megismertetése érdekében, miközben az erős missziós tudattal rendelkező Chabad megteszi ezt.
Gábor György komoly kifogásokat fogalmaz meg a vallási ünnepek és szertartások átpolitizálásával kapcsolatban: „Mind a nyilvános hanukagyertya-állítással, mind a keresztállítással kapcsolatosan súlyos problémáim vannak, bár a dolog lényegét illetően nem tekintem azonosnak a két gesztust, legfeljebb a kísérőjelenségekben mutatkozik némi azonosság. Mindenekelőtt le kell szögezni: merőben ellentétes szándékról van szó, ugyanis a keresztállítást egy radikális jobboldali párt szorgalmazta, kifejezetten politikai szándékoktól, és sanda, félreérthetetlen célzatosságtól vezérelve. Az állami és politikai élet szakralizálásának és a vallási érzület átpolitizálásának a szándéka megengedhetetlen és elfogadhatatlan az állam és az egyház elválasztását mint az egyik legkomolyabb vívmányt teljes joggal magáénak tulajdonító polgári demokráciában.” Pessl Gábor szerint viszont jó a politikusok jelenléte, „mert megvéd minket”. De „akkor lennék nyugodt, ha a baloldaliak is elmehettek volna a keresztállításra, és az MDF (legalább) néhány vezetője is elment volna hanukázni”.
Milyen érzéseket kelt a környezetében a vallási szimbólumok felállítása? – kérdeztük interjúalanyainkat. „Van, aki örül, van, aki megijed, talán az időseket jobban taszítja, de még ebben sem vagyok biztos. Veszélyt nem a hanukiaállítás hordoz, hanem az igazságszolgáltatás realitása és a politikai realitás” – mondja a jogásznő. „Á. B.” erről így vélekedik: „Nyilván mind az idősekben, mind a zsidó történelmet és a jelenlegi helyzetet jól ismerő fiatalokban automatikus félelmet kelt a zsidó vallás ’utcára vitele’. Ugyanakkor egyfajta elégtételt is jelent ez, főleg az idősek számára, akik, mint mondani szokták: ’nem gondolták volna’, hogy megérik azt az időt, hogy a Nyugati téren nyilvánosan gyújtsák meg a csodát hirdető lángokat, amikor hosszú évekig még otthon sem lehetett.” Gábor György inkább a nyilvános hatásra gondol: „Nincs általános szabály, ízlés dolga, hogy ki és miként viszonyul a hitélet harsány utcai-köztéri megjelenéséhez és megjelenítéséhez. Azonban azt elfogadhatatlannak tartom, ha az állam hitéleti és világnézeti semlegességét – bármilyen szándékból fakadóan – egyesek megpróbálják elvitatni, megkérdőjelezni, vagy ellehetetleníteni.”
A vallási jelképek politikai felhasználása tehát problematikusnak tűnik „ezeknél”, de „azoknál” is.
„Á. B.” nem hiszi, hogy ettől több zsidó lenne, „ha mégis, akkor a Chabad térítő vallássá változtatja a zsidó vallást. Fontosnak tartom, hogy nemcsak a Chabad, de minden zsidó intézmény tegyen valamit a magyarországi zsidók asszimilálódása ellen.”
Novák Attila
Címkék:2004-02