Ötven év múltán
Ötven év múltán
Ötvenéves érettségi találkozóját tartotta a Madách gimnázium 1948-ban érettségizett VIII. A osztálya.
A jelentős részben zsidó diákok által látogatott állami Madách gimnáziumban 1939-ben állították fel a zsidó osztályokat, és a megkülönböztetés 1945-ig érvényben maradt. A tanárok, akik a megkülönböztetés bevezetése után a zsidókat és nem zsidókat továbbra is egyaránt tanították, nem voltak ellenségesek. Az emlékező öregdiákok szerint csupán arra volt gondjuk, hogy a zsidó osztály érdemjegyeit az árjákénál kicsit alacsonyabbra rontsák – a korabeli hivatalos értékrend szerint a zsidók nem tanulhattak jobban a magyaroknál, még ha a valóságban egyértelműen ez is volt a helyzet. (Más visszaemlékezők ezt is cáfolták: a zsidó osztályban éppenséggel számos kitűnő tanuló volt.)
Az 1948-ban érettségizett diákok 1940-ben már zsidó osztályban kezdték gimnáziumi tanulmányaikat, és csupán a felszabadulást követő három utolsó évet töltötték „vegyes” osztályokban. Az első öt esztendő azonban – mindenekelőtt természetesen az 1944-45-ös „tanév” – olyan sorsközösségbe forrasztotta az egykori zsidó osztály diákjait, hogy jubileumi összejövetelüket is e szűkebb körben tartották. A találkozó szervezője – mint elmondta – mérlegelte az alternatívákat, és végül, a párhuzamos osztály példáján okulva, a szűkebb körű összejövetel mellett döntött. Mert a másik osztály öregdiákjai hiába jöttek össze teljes létszámban – az „árják” és a zsidók szétváltak. Utóbbiakat (beleértve két keresztény vallásban nevelkedett félzsidót is) szorosan kapcsolta egymáshoz az üldöztetések ténye, és a nem zsidók e sorsközösségben nem tudtak osztozni.
A negyvenfős osztály diákjai közül hetet öltek meg az üldözések során.
(További hatan haltak meg az elmúlt években természetes halállal.) Az életben maradottak kétharmada elment Magyarországról – ha nem 1948-ban, akkor 1956-ban. Döntő többségük a tengerentúlon talált új hazát. Izraelbe csupán hárman mentek – ketten közülük is továbbálltak Amerikába illetve Kanadába; békésebb helyre vágytak a szuezi hadjáratban, majd a Hatnapos Háborúban való részvétel után. Csupán harmadik társuk horgonyzott le végleg a zsidó államban: ő már Magyarországon meggyőződéses cionista volt. A honmaradottak közül többen úgy nyilatkoztak, a külső körülmények gátolták meg őket az emigrációban. „Megbántam, hogy 56-ban nem mentem el” – tette hozzá egy másik öregdiák, aki szép mozgalmi karriert futott be 1948 után: magas rangú állami tisztviselő lett.
A zsidóságról jószerével csak az üldöztetésekkel kapcsolatban beszéltek az öregdiákok, ez azonban végig igen hangsúlyos mozzanat volt. Az asszimilálódó családokban nevelődött ifjak az iskolai hittanon kívül nemigen kaptak más útravalót a zsidóságból, mely ezek után csak negatív élményként jelent meg számukra. Két nagyszabású kísérlet történt az üldöztetések konzekvens feldolgozására: Kertész Imre íróként állított a korszaknak maradandó emléket; Gadó György, a történtek után hiteles zsidó politikai magatartásminta megfogalmazására tett kísérletet a Salom zsidó békecsoport illegális kiáltványában, majd a Magyar Zsidó című szamizdat folyóiratban.
Az osztály minden diákja diplomát szerzett 1948 után – a többség már külföldön. Az otthonról hozott szellemi útravaló mellett motiválta őket 1944 emléke is, amit a fényes szelek nemzedéke roppant kihívásként élt meg, s számukra ez volt az üzenete: nem bízhatsz senkiben, a világ nem törődik veled, csak magadra számíthatsz.
A 40-50 évvel ezelőtt külföldre szakadt amerikai, kanadai állampolgárok, akik a félévszázados jubileum kedvéért jöttek vissza az óhazába, ma is úgy beszélnek magyarul, mintha soha ki nem tették volna lábukat a Barcsay utca környékéről – beszédjük legfeljebb kissé irodalmiasnak hat, mert nem használják a pesti zsargon éppen kurrens szófordulatait, és nem fűznek gúnyos kommentárt Torgyán József miniszteri kinevezéséhez. Csupán egy öregdiák akad, aki visszatekintését az elmúlt fél évszázadra papírról olvassa fel, és még így is rettentően kínlódik a magyar nyelvvel: mint később kiderül, ő Lengyelországból menekült el 1939-ben, és noha magyarul érettségizett, Amerikában elfelejtette a magyart. Zsidóságot firtató kérdésemre angolul válaszolja: szekuláris zsidónak tartja magát, nem tartozik semmilyen közösséghez.
Midőn az öregdiákok egymás után állnak föl és veszik számba, mi minden történt velük az elmúlt fél évszázadban, hamar kiderül: mindegyik tisztes pályát tudhat maga mögött. Amerikai, kanadai nyugdíjat élvező orvosok, mérnökök, kutatók mutatkoznak be. A pragmatikus angolszász világ gyakorlatias felkészültségükre tartott igényt, noha van egy tagja a Brit Királyi Akadémiának is. nem egynek éles kanyarokon át vezett az útja az Újvilágba: először Ausztráliába kerültek, majd onnan, (talán szintén az összetartás bizonyítékaként) egymást segítve érkeztek végül Észak-Amerikába.
Politikai karriert csak az itthon maradottak futottak be. Közülük az egyik az ötvenes évek politikai elitképezdéjében, a Lenin-intézetben tanult, ahol Konrád György, Kunszabó Ferenc, Pozsgay Imre voltak az évfolyamtársai. A zsidó ifjakat annyira feszítő megváltó idealizmusnak inkább itthon nyílt tér: e hajlam Gadó György és Kertész Imre írásaiban öltött testet. Ezekben jelenik meg újra a zsidóság témája is. Két-három másik öregdiák szép káderkarrier után vállalati igazgatóként vagy állami tisztviselőként ment nyugdíjba. Itthon is született azonban szakmai karrier: nyugalmazott farmakológus professzorként mutatkozik be az egyik öregdiák (aki 56-ban csak apja betegsége miatt ragadt Magyarországon).
A legközelebbi érettségi találkozó időpontját nem tűzték ki.
(jég)
Címkék:1999-03