Új hangok egy régi témára (Holocaust-tagadás vörösbarna köntösben)
Novák Attila
(Holocaust-tagadás vörösbarna köntösben)
Lovas István, aki – eddigi hírlapírói munkásságát figyelve – észrevehetően mindig is szívesen foglalkozott véres-izgalmas történetekkel, kivégzésekkel, tömeggyilkosságokkal, népirtásokkal – a közelmúltban újabb cikkel rukkolt elő, olyannal, amely – akarata szerint is – vitát provokált. Az új magyar vörösbarnizmusnak véleményem szerint – indulataiban, motivációjában és tehetségében – e csak Rajniss Ferenchez mérhető publicistája pennáját tintába és vérbe mártja és hozzákezd a számláláshoz. Más ez azonban, mint az ómer- számlálás, nem kalászokról és napokról, itt halottakról van szó.
Minden írás tartalmaz olyan szavakat vagy mondatokat, amelyek egyfajta el, vagy kiszólásként írója szándékaira utalnak, és felborítják a szavak és mondatok egymásutánját, azaz érzelmekkel és érzésekkel aknázzák alá a szöveg logikai vagy logikainak álcázott vázát. Ez alól Lovas cikke (Összehasonlító véralgebra és holocaust, Népszabadság, 1999. március 5.) sem kivétel. Rögtön az első mondatban „Auschwitz” idézőjellel szerepel, így a szerző számára ilyen nem is létezik, ez csak egy narratíva a sok közül, nem általánosan bevett, nem elfogadott, ilyen nincs is, ezt mások találták ki. Talán az ilyen esetekben figyelhető meg a legjobban, hogy a posztmodem azon álláspontja, amely a szövegeket és a narratívákat állítja a középpontba és a tények státuszát és önállóságát szünteti meg, illetve a tényeket az „interpretációktól” teszi függővé, hogyan szivárgott le az alsóbb régiókba („gesunkenes Kulturgut”) és hogy ennek az álláspontnak milyen komoly morális következményei lehetnek. Szélsőjobboldalon és szélsőbaloldalon (vagy a „vörösbarna” oldalon) ugyanúgy teszik zárójelbe a zsidó népirtás tényeit, és kapcsolják össze a „tőlük el nem választható” interpretációkkal: és ezt nevezik ők Holocaust helyett „Holocaust”-nak. Ugyanakkor – ellentmondásos módon – tényekre hivatkoznak akkor, amikor a holocaust egyedisége ellen érvelnek.
A holocaust tagadóinak vagy relativizálóinak régi módszere, hogy az áldozatok számát teszik kérdésessé. A szerző szerint nem hatszázezer, hanem ennél kevesebb magyarországi holocaust-áldozat van: „Ami azt mutatja: a kutatások nem feleslegesek”. A kutatások tehát irányuljanak arra, – természetesen a kutatás szabadságát is figyelemben véve – hogy minél kevesebb Holocaust-áldozatot kutassanak fel. Számok és számok között azonban nemcsak mennyiségi, hanem ontológiai különbség is lehet, le lehet vonni százezer halottat a több százezerből, de nem sok minden változott az előzőkhöz képest, mert az egy és a sok halott közötti tartományban a sok felé haladva, egy idő után egyszerűen megszűnnek a számszerű különbségek és a több millió áldozat vére, mely „az égre kiált”, transzcendentális jelentőségre tesz szert, hiszen a reális világból a mennyei szférába kerül, azaz lényegül át. Lovas egyébként magukat a zsidókat – Zygmunt Bauman mögé bújva – „kiirtási büszkeséggel” vádolja meg, majd így tér át az általa „privilegizált nemzeti státuszra, azaz a szerinte a szenvedésből előjogot kovácsoló Izrael – általa nemigen kedvelt – államára. Vádjai magára vallnak, mert ő vádolható „kiirtási büszkeséggel, hiszen példák tucatjának felhozatalával próbálja kisebbíteni a zsidók és növelni – többek között – a magyarok veszteségeit – ami arra utal, hogy maga is csak a minél több hullát tartja erkölcsileg és számháborúilag elfogadhatónak. nyilvánvaló, hogy a holocaustnak az európai köztudatba történt belehelyezése egyfajta versenyhelyzetet teremtett. Ha nekik (ti. a zsidóknak) volt holocaustjuk, akkor mi sem vagyunk alábbvalók, nekünk is volt.
A holocaust tagadói vagy relativizálói más módszert is használnak: átírják a történelmet. A Demokrata publicistája szerint az 1942-es januári wannsee-i konferencián nem kiirtásról, hanem „csak” keletre történő deportálásról döntöttek. Lovas itt rálép a David Irving és Robert Faurisson által fémjelzett útra, akiknek logikája szerint haláltáborok azért sem léteztek, mert aki meghalt, az már nem tud róla beszámolni, aki viszont túlélte, az nem is lehetett gázkamrában, ezért nem hiteles tanú. A távoli indiánok szenvedései viszont objektíve is igazak, hiszen nem zsidókról van szó, hanem egy, az „érdekérvényesítésben” gyengébb és harmadik világbeli csoportról.
Persze egy gondolatmenetnek nem csak a tartalma lehet fontos, de a kontextusa is. Az, hogy más népeket, népcsoportokat is ki akartak irtani, nyilván nem minősül holocaust-tagadásnak, mivel népirtás már volt a történelemben, de a holocaust több volt, mint pusztán népirtás. Az örmény genocídium, Kelet-Timor szomorú sorsa, a tibeti mészárlások mind-mind csak újabb példáit adják az emberi gonoszságnak. És mégis, az az érvelés, mely itt Európa közepén, a tatárjárás zivataros időszakát és az indiánok kiirtását hasonlítja össze a holocausttal, nyilván nem politikai szándék nélkül való, ugyanis helyben lejátszódott népirtást hasonlít össze több tízezer kilométerrel távolabbi helyeken lejátszódott tömeggyilkosságokkal, ami a kontextuális igazságot tekintve legalább annyira irreleváns, mintha valaki a maradék törökországi örménységet oktatná ki azzal, hogy miért dimenzionálja túl szenvedését, és miért nem foglalkozik inkább a hutuk vagy a tuszik problémájával.
De mit is jelent itt, Közép-Európa szívében, -, ott, ahol túlélők tízezrei élnek, és még láthatók a KZ-ek maradványai – alig ötven évvel az események után, a holocaustnak a lerombolása? Milyen következményei lehetnek ennek és egy „izraeli mítosz”-ról szóló eszmefuttatásnak egy olyan országban, ahol Izraelről évtizedeken keresztül a Lovaséhoz hasonló szövegeket kellett olvasnia a hivatalos, kommunista tájékoztatás közegében más médiumhoz hozzá nem jutó átlagpolgárnak?
A magyar olvasó, aki az izraeli helyzetről nem jól tájékozott, nem tudja hitelt érdemlő módon belátni ennek a kijelentésnek az igazságtartalmát, pedig erről az országról több tudósítás született, mint földrésznyi területekről, és a világ köztudatát is nyilvánvalóan jobban érdeklik az Izraelben, mint a máshol történtek. Lovas Istvánt és „jobboldali” társait (Demokrata, etc.) is jobban érdekli a Zsidó Állam, mint mondjuk a dél-amerikai országok nyomora. Ha nem így lenne, ha szociális érzékenységük tényleg kiterjedne azokra a területekre, amelyet nem érint az általuk teremtett „zsidó-nem-zsidó tér”, (ahol minden, még a legapróbb történés is csak e koordinátarendszeren belül értelmezhető) akkor a „jobboldali”, azaz vörösbarna orgánumokban többet olvashatnánk a fejlődő országok nyomoráról, mint Izraelről. Márpedig a zsidóság és a Zsidó Állam – nyilván a zsidók akarata ellenére – meglehetősen „felül van reprezentálva” ezekben a sajtótermékekben.
A holocaust egyedisége nem csak az áldozatok számában áll, hanem abban is, hogy a zsidókkal történt, azaz a Biblia választott népével. Természetesen más tényezők is aláhúzzák a soá egyediségét: az, hogy Európa szívében történt, hogy a zsidókat először összegyűjtötték, koncentrációs táborokba zárták, majd nagyipari módszerekkel, a modem technika minden vívmányát felhasználva gyilkolták meg őket. Ahol az áldozatok vagy a szereplők zsidók, ott – éppen az európai kultúra bibliai gyökerei miatt – sokszor az érintettek akarata ellenére is túldimenzionált, szinte kvázi-teológiai tér keletkezik, és ezt a túldimenzionált teret sokszor és öntudatlanul a „jobboldali” közszereplők is fenntartják, hiszen a zsidóság kiemelt teológiai fontosságát és szimbolikus „hatalmát” a maguk perverz módján, ők is érzik, tudatosítják és a maguk torz módján le is reagálják.
A zsidók szenvedése és „hatalma” ugyanis nem „lobbi érdekekben”, „csoportnyomásban” vagy „felülreprezentációban” áll a szimbolikus „hatalom”, amelyet a világ tulajdonít a zsidóknak, a Könyv mára igencsak szekularizálttá vált szimbolikus hatalma. A szimbolikus hatalom pedig szekularizált formájában a vallási hatalom továbbélése. A holocaust azért tudott egész civilizációnk szimbólumává válni, mert a nyugati kultúra eredendően biblikus, azaz zsidó gyökerű, és egyenes ágon a Bibliából örökölte a bűn, a büntetés és a bűnhődés fogalmát. A zsidó gyökerek ráadásul utat nyitottak az emberiség számára saját lényük még teljesebb felfogása és megértése felé, azaz az univerzalizmus felé. Éppen ezért, a bibliai emberkép miatt nem lehet emberi élet és emberi élet között különbséget tenni, hiszen nem véletlen, hogy azok, akik ébren tartják a nem-európai kultúrkörben elkövetett gaztetteket, azok többnyire e kultúrkör szülöttei, és érvelésük, valamint az általuk használt fogalmak szintén e kultúrkör biblikus tradíciójának szülöttei. Ez nem az erősebb farkastörvénye, ez a bibliai lelkiismeret élő voltáról árulkodik, hiszen öngyűlölő nyugatiak még a Nyugatot is a bibliai kultúrkör morális fogalmai alapján ítélik el. A holocaust azért is egyedi, mert a nyugati kultúra által is vallott és keresztény közvetítéssel áthagyományozott bibliai értékek és az Európa közepén történt horrorisztikus események közötti feszültséget az értékek és a történtek közti mérhetetlen morális távolság adja meg, ráadásul a törté net központjában a bibliai üzenet hordozója, a zsidó nép állt.
Lovas István élesen támadja Izraelt, másokat idézve és azt állítván, hogy a zsidó állam a holocaustot saját legitimálására használja fel. Már maga az átcsúszás a zsidóktól a zsidók nemzeti államáig is mutatja, hogy a támadás nem pusztán a holocaust emlékezete (amelyet, az említett okok miatt nemcsak zsidók tartanak fenn), hanem a zsidó nép mint kollektívum ellen irányul. Lovas István ráadásul még abba is beleszólna, hogy milyen szellemben tanítsák az izraeli kisiskolásokat, ami egy ország belügye. Arról ne is beszéljünk, hogy Izraelben holocaust-túlélők százezrei élnek, akiknek a számára a holocaustnak nemcsak egyfajta univerzális igazság szempontjából van jelentősége, hanem a holocaust a saját történelmük része, és áldozataikban a saját halottaikat gyászolják. Izrael pedig a zsidó nép állama, amely a holocaustot nemcsak az egyes egyének, hanem a zsidó nép kollektívuma szempontjából is saját (elő)történetének tekinti, némelyek pedig teológiai fontosságot is tulajdonítanak neki. Elvitatni a közösségeknek azt a jogát, hogy kiemelt fontosságot tulajdonítsanak a saját halottaiknak, ugyanakkor a magyar tatárjárás egyébként irreálisan eltúlzott áldozatait kiemelve példálózni a holocaust ellenében ugyanaz, mint amivel Lovas ellenfeleit vádolja: az áldozatok felülírása és a tragédia relativizálása, ami logikailag és morálisan is tarthatatlan.
A soá tagadói az ezredforduló felé érve igazítottak retorikájukon és fasiszta köpenyükre kommunista gúnyát húztak. Az új vörösbarna ideológia, melynek Lovas István a magyarországi helytartója, erőteljes Nyugat-ellenes éllel és szociális demagógiával támadja a holocaustot. Zavaros korban élünk, a határvonalak elmosódtak: ökofasiszták, orosz nemzeti kommunisták, volt maoisták és sztálinisták, neo-iszlamisták és mindenféle zavaros fejű szinkretisták alkotják a gerincét annak a csapatnak, amely posztmodern módon és szociális érzékenységtől áthatva, azaz baloldali retorikával vádolja a világ fejlődő népeinek nyomorával, az összes világpolitikai és hatalmi konfliktus kirobbanásával a Nyugatot, Izraelt és a zsidókat. Az új ideológia szerint a történelmet mindig az erősebb fél érdekei szerint írták és írják, és minden népirtást az erősebb nyugati fél követ el a gyengébb harmadik világbelivel szemben. E szimplifikált kvázi-rasszo-marxizmus sze rint a zsidók, ahogy a múlt századi híres antiszemita kiadvány fogalmaz, „rois de l’époque”, („A kor uralkodói”), azaz az erősebb félhez tartoznak, akik mindig is elnyomták a fejlődő világot, és fondorlatos módon saját holocaustjukkal próbálnak meg ismét karriert építeni. Az új ideológusok célja pedig az, hogy „újabb történeti kutatásokkal” újabb és újabb holocaustokat kreáljanak, nagyjából ahhoz hasonló módon, ahogy a multikulturalizmus és az etnonacionalizmus megszállott hívei kreálnak az általuk tételezett „nagy fehér férfi” történelmét tagadva, de arra irigykedve, arról mintázva és ahelyett, külön afrikai vagy leszbikus történelmet. Az újabb holocaust-relativizálás ebbe az áramlatba tartozik, öngyűlölő és zavarodott fejű nyugati értelmiségiek (köztük több öngyűlölő zsidóval, mint például az exmarxista neofita muzulmán Roger Garaudy-val, vagy az egyébként kiváló nyelvész Noam Chomsky-val, etc.) régi-új antiszemitákkal együtt vádolják magát a Nyugatot és benne a par excellence nyugati embernek tartott zsidókat azzal, hogy kisajátítják maguknak a szenvedés jogát, és hogy ehhez nem volt joguk, mert ez a fejlődő világ privilégiuma. A holocaust során a nyugati, európai ember és nem a harmadik világ lakói szenvedtek, mégpedig túl sokat, ezért – úgymond e túl sok szenvedésben, mely a nyugati féltekén történt, a nyugatiság és a fehéremberség fensőbb rendűsége nyilvánul meg, ami nem igazságos, ezért nem is igaz – állítják ők. Egyenlőséget a szenvedésben, a halálban, a hullahegyek számában és az eltöltött életpercekben – sugallják az absztrakt igazság eme követői, akik a Nyugat prófétai, bibliai gyökerű lázas igazságkeresését fegyverként fordítják saját civilizációjuk ellen.
A történelem emberi jogi, szociális és faji alapú purifikálása mutatja a legjobban, hogy a zsidóság mennyire a nyugati civilizáció része; hogy ettől a kultúrától kapta és kapja a legtöbb dicsőséget, ugyanakkor a legtöbb megaláztatást is.
A fenti esszé szerzőjében szerkesztőségünk új munkatársát köszöntjük, akinek több írását olvashatták már lapunkban. Novák Attila történész, a magyarországi cionizmus kutatója. Itt ragadjuk meg az alkalmat, hogy köszönetet mondjunk a lap szerkesztésétől visszavonult kollégánknak, Várai Emilnek, aki a Szombat munkájában a kezdetektől részt vett.
Címkék:1999-05