Szineváltozások (portrévázlat Szilágyi Ernőről)
Novák Attila
Színeváltozások(Portrévázlat Szilágyi Ernőről)
Sok olyan ember élt közöttünk, akinek életművét főként az emlékezet őrzi. Ez az emlékezet most egy olyan ember alakját tálja elénk, akiben egyedi és megismételhetetlen módon voltak jelen a század nagy és összeegyeztethetetlennek tűnő paradoxonjai, a tragédiák árnyékában elmélyülten gondolkodott, ugyanakkor aktívan „politizált”, azonosulása a zsidóság sorsával pedig nemhogy beszűkítette volna szellemi horizontját, hanem inkább kitágította azt.
Szilágyi Ernő 1898-ban született Kaposváron.1 Fiatalkoráról nem sokat tudunk, tanítványai, barátai úgy emlékeznek, hogy – legalábbis egy időben – a zürichi egyetemet is látogatta. Nem sok művet írt, nyomtatásban – tudomásom szerint – csak két írása jelent meg.
Kolozsváron publikálta – a második világháború alatt – a Wassermann zsidó önvallomása című könyvét, s mellette ott találjuk a kor divatos írójának, A fürthi Messiás című művének fordítását.2 Szilágyi a csodálat és egyben a csak igazán nagyokat megillető kritika hangján ír e mára kissé már megkopott hírnevű, de abban az időben igen népszerű német prózaíróról, Jacob Wassermannról. Kommentál egy régi műfaj szabályai alapján, és interpretál, miközben azt érezzük, hogy a saját verzióját adja elő.
Wassermann századfordulón élt zsidókkal foglalkozik, olyan emberekkel, akik sikeresek, s töretlen pályájukat csak zsidóságuk zavarja meg.3 Tehát: „…Zsidó ember a börzéken, színpadon, redakcióban, műhelyben és gyárban. Otthon és utcán. Aranykornak a gyermeke, ki úgy véli, Isten ölén hever: az élet szép, könnyű pénzkeresés, tüzes boldogulás és dús fogyasztás, harmonikus körforgását mi is zavarhatná nagyon! Egy szó! Három és fél évezredes fogalom. Nyomában pedig a végzetes, láthatatlan kérdőjel…” – írja a bevezetőben Szilágyi.4
A XVIII. század lángeszéből a XIX. században tehetség lett – írja Wassermann Heinéről, s állítja Wassermannról Szilágyi. S a géniusz emberség nélkül csak talentum. A német-zsidó szimbiózis hirdetője egyedül csak a kiválasztottság kérdésénél őszinte – mondja Szilágyi -, és biblikus vagy pontosabban „prófétai” egyben, hiszen kérdése így hangzik: mire választatott a zsidóság? S ennél a pontnál Wassermann kételyeit az akkor még cionista Szilágyi is osztja. Wassermann világosan látta az akkori zsidó asszimiláció problémáit, az egyrészt hihetetlen karriertörténeteket, a sikereket, de érzékelte azt is, hogy milyen problémákat rejthet magában az, ha a zsidóság pótol egy hiányzó társadalmi réteget: a polgárságot. Azt is látta, hogy a zsidók kiválasztottsága és a megbélyegzettség egyaránt sorsszerű.
Szilágyi tudja, s Wassermann is sejti, de megáll és – több okból kifolyólag – nem gondolja végig a problémát és nem megy végig azon az úton, amelyen pedig végig kellett volna mennie.5 A ki nem mondott megoldás: a zsidóság népi öntudatra ébredése.
Szilágyi Ernő szerint a zsidó európai nép, és zsidónak Európába csak a zsidóságon keresztül lehet bejutni: „…De egészen európai is: az Altneuschul is Prágában. A weimari régi zsidó temető is. A kabbala miszticizmusa és Raschi Kommentárja is. Zsidó és európai. Mert a zsidó nép lelkéből is európai táj, folyó, föld, város, ember, környezet, élmény és történet mélyéből erednek zsidók és ezért európaiak. Együtt, egyszerre. Egyiket meg nem előzheti a másik, egyik a másik nélkül nem lehet…”6 Majd így folytatja: „…Az út Európába: a népen keresztül vezet. Egy lépés csupán, rövid, könnyű, természetes. Magától adódó. Hogy Wassermann nem tette meg, nem vette észre, hogy a népség út a szabadba, hogy zsákutcának hitte, ez az ő tragédiája. És szellemi kor – és bajtársaié is. Egyben könyvének, életútjának: a ’Mein Weg als Deutscher und Jude’-nak elrettentő tanulsága” – zárta írását Szilágyi.7 Ezzel egy olyan írói és emberi magatartást bírál, amely a szó minden értelmében túl kényelmes ahhoz, hogy következtetéseiből levonja a tanulságot, és hogy cselekedjen.
Egy másik, 1943-ban keletkezett írásában Szilágyi Ernő arra keresett választ, hogy teremtett-e a cionizmus új szellemiséget és új embert.8 „…Nem csupán a gondolatokban, ideálok megkonstruálásában. Nemcsak a cionista irodalom fóliánsainak lapjain, és nem is egyedül a cionista államférfiak megnyilatkozásain keresztül. Hanem a zsidó életben is?…”9 – teszi fel a kérdést. „…A probléma nem új, nem most és nem itt merült fel első ízben. Születése óta kettős volt az arculata a cionista gondolatnak. Politikai munka és gyakorlat szürkesége mögül időnként, épp válságos órákon, tüzes fénnyel ragyog felénk a messiási látomás…” – írja.10 De a messiási látomás kiötlője nem istenség, hanem az ember: „…Az ember maga az, aki megváltja magát. És önmagán keresztül Istenét is…” – szögezi le nietzschei-buberi felhangokkal Szilágyi.11 A cionizmus problémáját Szilágyi sokkal tágabb keretbe helyezi, mint szokták, nemcsak politikai mozgalomként ír róla, hanem egy olyan, teljes embert kívánó feladatról, amelynek csak a következménye politikai.
Szilágyi élesen elvetette a nacionalizmust, amelyet nem tartott azonosíthatónak a zsidó közösségi gondolattal. Az emberebb ember tiszta, szabad élet utáni vágyakozása ír „új Bibliá”-t. „A gyakorlat pedig a megvalósítás: az Ország építése csupán a fogható világot teremti meg, amelyben álmaik valóra válthatók” – írja.12 Szilágyi felteszi a kérdést: lehet-e cionista szellemiségről beszélni? „Túljutott-e a cionista gondolat a gyakorlat és politika célkitűzéseinek határvonalán?”13 Erre később választ is ad.
A kelet-európai zsidóság pusztulásáról Szilágyi – aki sokat tudott erről – mint befejezett tényről ír, minthogy arról is, hogy ők hordozták a zsidó kultúrát. De riadt emberek menekülése nem jelent kultúrát.
„…Valamely ország, terület, nép “kulturális” élete leglényegében civilizáció csupán, nem kultúra.,.”14 Még a héber nyelv sem elég. Az energia, mely a zsidó nép mélyéből jött: a palesztinai munkásmozgalom. Alkotása: a kibbuc. S itt adja meg a választ Szilágyi. „…Chaluci generációk egymásutánja éli a kibbucban a Biblia megíratlan huszonötödik könyvét, teherpróbája pedig a kibbucnak: a szürke, vesződséges, hosszú napok végtelen sora…”15 Egy Jezréel-völgyi kibbuc bemutatásával példázza: százötven ember jön össze, s „…szavukból az örökkévalóság suttogása hallik ki. Nagy emberi történés. Világpillanat”.16 Gyökere a földben van. „Ez az élet valóban szellemiség. Kultúra. Teljes! Az élet egészét, annak minden moccanását átfogó, követelő. Ahogyan kultúra volt a Biblia korszakainak zsidó élete: valóságba, földbe gyökeredző és sápadt homlokot csillagokig emelő. Egy vajúdó világ gyakorlatának és gondolatának, tudásnak és ethosznak, kenyérért vesződő józan nappalnak és testtelen álomnak, ünnepnek és hétköznapnak, az emberiét minden kicsiny és magasztosan nagyszerű megnyilatkozásának teljességgel egybeforró, szépséges ötvözete…”17
Teremtett-e új zsidó szellemiséget a cionizmus? „Nem kell féltenünk az új zsidó embert, hangját és hívását sem. Ha vénhedő zsidók nem hallják, meghallja majd a fiatal… S ha gáluti új sírok millióin kizöldül a fű, eljut az üzenet mindenhová, hogy jöjjenek ide fel, mind. Tönáchot olvasni, Tönáchot élni…” – írja a vészkorszak árnyékában az író.18
Ha csak ezeket a sorokat ismernénk tőle, egy tehetséges esszéistát ismertünk volna meg, egy olyan embert, akinek eszméiből nem szükségszerűen következik bármilyen cselekedet. De Cvi – ahogyan a mozgalomban ismerték – a „mindennapok világában” is aktívan részt vett.
1937 és 1940 között a Keren Kajemet Lejiszrael (Zsidó Nemzeti Alap) vezetője volt Budapesten.19 A Hasomer Hacair tagja is volt, ami a középkor iránti tiszteletét és konzervativizmusát ismerve legalábbis meglepőnek tűnik. Ugyanakkor, ha arra gondolunk, hogy a sómérok korai eszményképei Freud, Buber és Wyneken voltak, nem lepődünk meg. Ráadásul egy nem vallásos, szekuláris zsidó értelmiségi számára a második világháború előtti országban a Hasomer Hacair jelenítette meg a cionisták dinamizmusát.
1939-ben a Palesztina Hivatalban ő képviselte a pártot.20 Társai sem kis emberek voltak: a klálcionista Komoly Ottó és a mizrachista Salamon Mihály, akik később a Magyar Cionista Szövetség elnökei lettek.
Magyarország hadba lépésével a cionizmus jelentősége is felértékelődött. A menekült zsidók megsegítésére 1943 januárjában létrejött Vaadat Ezra Ve-Hacala, azaz a mentőbizottság munkájában is szerepet vállalt. Szilágyi Komoly Ottó köréhez tartozott, és – meg nem erősített források szerint – a Magyar Cionista Szövetség elnökhelyettese lett.21
Visszaemlékezések szerint már ekkor egy kis ezoterikus tanítványi kör formálódott Szilágyi körül. Legalábbis erre enged következtetni az izraeli En Dor kibbucban élő Hanna Nisman visszaemlékezése.22 Kantról és Nietzschéről beszélt a sómér fiatalságnak. „…Visszanézve úgy látom: volt benne valami misztikus hajlam, sem ő nem állt két lábbal a földön, sem mi, az ő társaságában…” – emlékezett rá Misinán.
Szilágyi helyeselte a Kasztner-féle tárgyalásokat, s egyetértett velük abban, hogy a kiterjedt illegális tevékenység veszélyezteti a mentőmunkát.23 Ezzel saját pártja többségével is szembekerült.
Szilágyi – Komollyal együtt – részt vett annak a hatszáz kivándorlónak a kiválogatásában, akiket az a szerencse ért, hogy bekerülhettek a Kasztner-csoportba.24 A válogatást nem véletlenül bízták rájuk, hiszen ők a Palesztina Hivatalban és a mentőbizottságban is részt vettek.25 Komoly és Szilágyi később más prominens zsidók kiválogatásában is részt vett.
1944. június 20-án ő írta azt a német nyelvű levelet a szegedi zsidóság vezetőihez, melyet a gettósítás utolsó napján adott át az érintetteknek Argermayer SS-Hauptsturmführer. A levélben Szilágyi azt kérte, hogy – elsőbbséget adva a sokgyermekesek és a munkaszolgálatosok családjainak, valamint a prominens zsidók hozzátartozóinak – válasszanak ki háromezer embert a gettó lakosai közül. A levélhez csatolták 160 „fontos” zsidó Budapesten összeállított névsorát.26 A levelet a gettósítás utolsó napiján adta át Argermayer SS-Hauptsturmführer. Az így kiválogatott emberek az ún. strasshofi csoport részét képezték.
Bizonyos források szerint Szilágyi is benne volt a bergen-belseni csoportban, s 1944 júniusában elhagyta az országot.27
Azután valami történhetett, ami Szilágyi gondolkozását teljesen megváltoztatta. 1945-ben ugyanis nem Palesztinába ment, hanem visszatért Magyarországra.28 Az 1945 utáni cionista mozgalmakban nem találkozunk a nevével: Cviből végleg Ernő lett. Hogy döntését mi indokolta? Barátai szerint Szilágyinak az volt a véleménye, hogy a zsidóság Palesztinában szükségszerűen szembekerül a „Ne ölj!” parancsolatával, ráadásul kivonul abból az Európából, ami természetes közege. S itt csak utalnék Szilágyi esszéjének egyik fő állítására, mely szerint a zsidóság európai nép.
A Rajk-per idején főkönyvelő volt az Egyesült Izzóban. „A nagygyűlésen, ahol Rajk Lászlóra a halálos ítélet kiszabását kellett volna követelni, felállt és bejelentette, hogy egy vallásos zsidó nem szavazza meg senkinek a halálos ítéletét. Két lábbal rúgták ki a munkahelyéről” – írta a vele egy időben szoros kapcsolatban álló Ungváry Rudolf.29 Ha a történet nem is igaz, mindenképpen jellemző az őt körülvevő légkörre, azaz a közte és tanítványai között létrejött lelki és szellemi aurára az, hogy ezt elhitték róla.
Egy főiskola könyvelőjeként 1958-ban ment nyugdíjba.30 Ekkor hatvanegy éves volt, és állandó látogatója a Nagy Lászlónál működő kulturális esteknek, illetve a Petrigalla Pálnál zajló nagy zenehallgatásoknak. Barátai konzervatív beállítottságúnak ismerték meg, olyannak, aki hisz a társadalmi hierarchia megtartó erejében.
Megőrizte a sorssal szembeni provokatív attitűdjét, már tisztázódtak a kivándorlási feltételek, megvolt a repülőjegye, amikor úgy döntött, hogy mégsem hagyja el az országot.
Szilágyi Ernő ismét tanítványokat vonzott magához, többnyire olyanokat, akik a korai Kádár-rendszer szellemi sivatagában fedezték fel „szellemi oázisát”: azaz a korízléstől szinte perverz módon eltérő műveltségét és világlátását. Buber, Max Brod, Wassermann, Kafka és a többiek magyarázója, értelmezője Szilágyi Ernő lett. Ha nem vonul önkéntes száműzetésbe, az 1945 utáni magyar szellemi élet egyik legnagyobb esszéistája lehetett volna.
Szintén Ungváry Rudolftól tudunk az aszkéta nyugdíjasként végigélt életről és a fűtetlen szobáról.31 Szilágyi Ernő állítólag 1973-ban, 75 évesen hunyt el.32 Levelezésének és szóbeli tanításának közzététele még várat magára.
Végül is mi összegezhető Szilágyi életéből? Mit nevezhetünk „életműnek” egy olyan ember esetében, aki nem hagyott hátra maga után több tucat könyvet és tanulmányt, hanem „csak” beszélgetve és levelezve tanított? Talán azt, hogy egy eszme követése, az elveivel való azonosulás nem merevséget és bezártságot, hanem szellemi tágasságot és szabadságot jelenthet, s az ideológia interpretációs kerete meglepően tágnak bizonyult. Ugyanakkor azt is látnunk kell, hogy Szilágyi Ernő személyisége integritása érdekében felhagyott az aktív mozgalmi tevékenységgel. Ami arra késztette korábban, hogy cionista legyen, azt parancsolta neki, hogy hagyja ott a mozgalmat. A lelkiismeretről van szó. Higgyünk abban, hogy a barátokkal és tanítványokkal töltött órák és percek önálló életre kelnek, és ott vannak, ahol az élet puszta alkotásként éli tovább a maga elkülönült létét, és ahol a teljesítményt nem a megírt oldalak, hanem a tartalmasán megélt és átélt pillanatok jelentik…
Jegyzetek
Ez az írás a Cionista portrék címmel 1997. május 4-én (Magyarországi Holocaust Emlékbizottság konferenciája) és 8-án (Yahalom Szabadegyetem) tartott előadások anyagának részét képezte.
1 A Mazsihisz Chevra Kadisa osztályának anyaga alapján. (Itt szeretném megköszönni a hitközség levéltárosának, Toronyi Zsuzsannának a segítségét.)
Ungváry Rudolf 1959 című visszaemlékezésében azt írta, hogy 1958-ban 61 éves volt. In: Beszélő, 1997. január (III. folyam, II. évfolyam, 1. szám, 63. I.) A Szilágyiról szóló részek: 63-65. I. A teljes cikk: pp. 60-71. Többek (így Bálint Jenő és Atalai Gábor) állítása szerint Kaposváron született.
2 Szilágyi Ernő: Wassermann zsidó önvallomása – Jacob Wassermann: A fürthi Messiás. Kolozsvár, 1943 (Fraternitas kis könyvek). F. k.: dr. Marton Ernő.
Szellemi tájékozódására jellemző, hogy Ungváry szerint Max Brod jó barátja volt. In: Ungváry, p. 63.
3 „…Zsidó a századfordulón? …író a wilhelmiánus Németországban, ünnepelt karmester a Ferenc József-i Bécs Operájában, törtető ügyvéd Budapesten, docens a jénai egyetemen, házaló Moabitban…” p. 5. In: Jakob Wassermann…
4 p. 5. In: uo.
5 „…én azért jól érzem magam így is. Persze. Hiszen író vagyok, beérkezett, befogadott. Sikereim vannak, esemény minden könyvem, és elviselhetetlen egyéni kényelmetlenséggel járna a következtetések és gondolat befejezése” – mondatja Wassermannal Szilágyi, p. 33. In: uo.
6 Majd így folytatja: „…Nem lehetne európai, ha nem lenne népi is. Teljesen, egészen. Kibúvó, fenntartás, ’de’, ’ha’, ’kivéve’ nélkül. Ha nem a népének hangja szólalna meg benne. Ha egyed volna csupán! Világba kitaszított, a való életéből kilökött-megszökött…” In: uo., p. 43.
7 In: uo. Jakob Wassermann: Mein Weg als Deutscher und Jude. S. Fischer Verlag. Berlin, 1921. Újabb kiadása egy új gyűjteményes kötetben. Lásd: Jacob Wassermann: Deutscher und Jude. Reden und Schriften 1904-1933. Verlag Lambert Schneider, Heidelberg, 1984, pp. 35-132.
8 Szilágyi Ernő: A cionizmus (A modern zsidóság szellemi irányai IV.) pp. 48-51. In: Libanon 1943, II-III. szám (VIII. évf.) L.: Az Országos Magyar Zsidó Múzeum Tudományos és Művészeti Egyesület irodalmi, tudományos és művészeti folyóirata.
9 p. 48. In: uo.
10 p. 48. In: uo.
11 p. 49. In: uo.
12 In: uo.
13 In: uo.
14 p. 50. In: uo.
15 In: uo.
16 p. 51. In: uo.
17 In: uo.
18 In: uo.
19 Részlet Hava Eichler 1997. április 2-i leveléből. A KKL-iroda a Király u. 93. sz. alatt volt, alatta a Hanoar Hacioni kén. Ahogy H. Eichler írja: „…nagyon aktív volt az ifjúsági mozgalom szervezésében…”
20 Asher Cohen: The Halutz Resistance in Hungary 1942-1944. New York, 1986. p. 30. (A továbbiakban: Cohen.) A Mizrachi 43, a Hasomer Hacair 27, a klálcionisták 17 és az Ichud Mapai 13% alapján képviseltették magukat a hivatalban.
21 Gálos Henrik és társa ügye. Dénes Béla kihallgatása 1953. III. 31-én. In: Belügyminisztérium. Történeti Irattár. IV-15b. (A továbbiakban: BM TI.)
22 Hanna Nisman: Emlékezet és lélek. In: CET (Central European Time – társadalmi, tudományos és irodalmi folyóirat), 1997/2. szám, pp. 95-103. Nisman így írt Szilágyiról: „…Nem beszélhetek a mozgalomról és ezekről az évekről úgy, hogy meg ne említsem Szilágyi Cvit. Sokkal idősebb volt nálunk – talán negyvenéves -, roppant okos, művelt, nőtlen. Dici is a rajongói közé tartozott, velem együtt…”
23 Cohen, p. 88.
24 Cohen, p. 101.
25 Randolph L. Braham: A magyar holocaust II. Budapest, 1988, p. 291. (A továbbiakban: Braham.)
26 Braham, p. 59.
27 BM TI, uo. Eppler Erzsébet is ott volt. Cohen szerint a Kasztner által összeállított veterán cionisták közé Szilágyi és a revizionista dr. Gottesmann Lajos neve bekerült. In: Cohen, pp. 101-102.
28 Ungváry Rudolf: 1959. In: Beszélő, 1997. január (III. folyam, II. évfolyam, 1. szám).
29 p. 63. In: uo.
30 Ungváry Rudolf közlése. Budapest, 1997. március 18.
31 Bálint Jenő nem erősítette meg ezt az információt. Budapest, 1997. április 29.
32 A Mazsihisz Chevra Kadisa osztályának anyaga alapján: meghalt 1973. február 6-án.
Címkék:1998-11