A befejezetlen előtörténet
Novák Attila
A befejezetlen előtörténetAz Agudat Jiszrael Magyarországon (1918-1940)
Az Agudat Jiszrael a cionizmusra született ortodox zsidó reakcióként keletkezett, nem akarván elfogadni, hogy a zsidó vallásban kiemelt fontosságú Erec Jiszrael teljesen a modem, nacionalista zsidók befolyása alá kerüljön. A szervezet olyan ortodox zsidó politikai és vallási mozgalomként definiálta magát, amely a zsidók egyéni és közösségi életében csak az írott és a szóbeli Tórát fogadta el mérvadónak és kizárta a parlamentarizmust.1 Az Aguda később sokat át is vett cionista „ellenfele” eszköztárából, beleértve a mozgalmi infrastruktúrát és a modem politikai módszereket is. Magyarországon a mozgalom – bár hívei bőven akadtak volna – hivatalosan csak a második világháború után jött létre.
A mozgalom születése 1911-re nyúlik vissza: ekkor, a X. cionista kongresszuson határozták el, hogy a cionista mozgalom kulturális tevékenységet is fog folytatni, ezért néhány németországi cionista, aki mellesleg ortodox is volt, kivált a Cionista Szervezetből. Így alakult meg 1912-ben Kattowitzben az Agudat Jiszrael. A szervezet tagsága három rétegből tevődött össze: Samson Raphael Hirsch német neoortodoxiájának néhány követőjéből, a magyarországi, illetve a lengyelországi és a litván ortodoxia tagjaiból.2 A három csoport között számos különbség is volt a német ortodoxia például ruházatában és kulturális orientációjában alkalmazkodott a környezetéhez, míg az utóbbi két csoport tagjai ellenezték a nem zsidó (kül)világ szokásainak és „életvilágának” – akár a ruházatra is kiterjedő – elfogadását Más tekintetben azonban a magyar ortodoxia némely tagja egyetértett a hirschiánus „vonal” képviselőivel.
A magyarországi ortodoxia különféle nevek alatt alapított szervezeteket. 1918-ban „Machziké Hadasz” („A hittörvény megerősítője”) néven alakítottak egyesületet. Később a csornai és a nyitrai egyesületek először felhívást tettek közzé, majd kezdeményezték, hogy hívjanak össze nagygyűlést. Így alakult meg Érsekújváron az „Ahavasz Cijajn” („Cion szeretete”) egyesület.3 Itt újabb felhívást tettek közzé, melyben azt hangoztatták, hogy a „hithű zsidóságnak ki kell küzdenie azt a jogot, hogy a Szentföld berendezésében el nem mellőzhető tényezővé legyen”.4 1919-ben a „mozgalom” Budapestre költözött, s felvette a „Jisüv Erecz Jiszroél” („Erec Jiszraeli Telepítés/Település”) nevet.5
1923-végén (vagy 1924-ben) konkrétan is szóba került az Agudat Jiszrael magyar- országi megszervezése, de az ortodox képviselőtestület 12.529-923. sz. határozatában közölte, hogy – bár az országos iroda kollektíve belép a szervezetbe – helyi csoportok alakítása tilos.6 Megállapították, hogy bár a világ (ezen elsősorban az akkori zsidó univerzum, azaz Kelet-Közép-Európa, az USA és Palesztina értendők) ortodoxiájának kilencven százaléka csatlakozott az Agudához, de nyilatkozatukban így fogalmaztak: „A mi speciális viszonyainkra tekintettel semmiféle címen sem küldhetők Magyarországba az Agudat Jiszrael érdekében külföldi agitációs szónokok… Az Agudat Jiszrael központi vezetőségének Magyarországon semmiféle címen nem szabad sem vallási… sem szociális jótékonysági téren önálló akciókat folyamatba tenni.”7 Jellemző a közleményre, illetve a mögötte álló bel- és külpolitikai megfontolásokra az, hogy leszögezték: bár „kifelé” támogatják az Agudát, „befelé” azonban nem.
A „kifelé” és a „befelé” elhatárolását több szempont is vezette. Egyrészről az ortodoxia egy-két jelentősebb képviselője, így például a híres és karizmatikus „vezér”, a munkácsi főrabbi (Rav Spira) nem csak a cionistákat, de az agudistákat sem különösebben kedvelte. A pesti ortodoxok között pedig voltak olyanok, akik a munkácsi rabbi híveinek számítottak.
Másrészt a Horthy-korszakban minden zsidó szervezet vigyázott arra, nehogy gyanút keltsen a hatalom szemében azzal, hogy nemzetközi zsidó szervezetekhez csatlakozik, és ezzel is vádpontot adjon azoknak, akik egyébként is megkérdőjelezték a zsidók magyarságát. Ezzel magyarázható a cionista szövetség kései legalizációja, s ez a körülmény az Agudat Jiszrael magyarországi történetére is hatással volt.
De a szervezkedés nem zárult le: Tiferesz Bachurim („Tanulóegyesület” vagy „Legényegylet”) csoport alakult. „Alijó” csoportok jönnek létre, ezek összeköttetésbe lépnek a jeruzsálemi Agudat Jiszrael-központtal és a frankfurti „Keren Hajisüv” (Jisüv Alap) vezetőségével „és így sikerült a Szentföldre kijuttatni évenként 2-3-szor egynéhány fiatalembert…”8 1932. szeptember 17-én alakult meg a Tiferesz Bachurim keretében az Alijasz Tiferesz bizottság, amely a vallásos alija elméleti alapjainak tisztázására és végrehajtására jött létre, s szigorú feltételekhez kötötte az alija „támogatását”.9 Már itt is szempontként szerepelt az, hogy más szervezetnek (főleg a Tórával ellentétes irányultságú mozgalomnak) az ortodox kivándorló nem lehet a tagja. 1933-ban a Jisüv Erecz Jiszroél népszerű lett, majd „…közbejöttek különféle zsidó politikai meggondolások, melyek megakadályozták a munkát”.10
1934-ben a Jisüv Erecz Jiszroél egyesület újjászervezését az ortodox központi bizottság – május 14-i határozatában budapesti és nem országos viszonylatban – megengedhetőnek tartotta.11
A világ ortodoxiájának néhány jeles vezetője rá akarta venni a magyarországi hagyományőrzőket, hogy ne ódzkodjanak a szervezet létrehozásától. Így pélául a magyar származású, Palesztinában élő ortodoxia több tagja (pl. a jeruzsálemi Duschinszky rabbi) többször is felszólította a magyar ortodoxokat, hogy alakítsák meg az Agudat Jiszraelt.12
1935. december 15-én a budapesti ortodoxia több vezető beosztásban lévő személyisége megalakította az Agudat Jiszrael helyi csoportját Az alakuló gyűlést Klein Márkus, a Sász Chevra elnöke nyitotta meg. Ott voltak még: Schreiber Sámuel hitközségi alelnök, Schlésinger Adolf hitközségi elöljáró, dr. Deutsch Adolf iskolaigazgató, Freudiger Fülöp és Sámuel, s még sokan mások.13 A végleges tisztikar megválasztásáig Klein Márkust és a vezetése alatt álló bizottságot bízták meg a szervezési munkával. A gyűlésen egyébként még egy Chanuka utáni nagygyűlést is terveztek s 1000 pengőt ajánlottak fel a szervezet céljaira.14
A szervezettel kapcsolatban az Ortodox Központi Iroda gyakorlatilag az új megalakulást elutasító s a status quót fenntartó nyilatkozatot tett közzé.15
1935. december 29-én a Kahán-Frankl Samu elnöklete alatt összeülő ortodox központi bizottság ülésén kinyilvánították, hogy a hazai ortodoxia az 1924. évi képviselőségi határozat alapján áll, s ezért az Agudat Jiszrael megalakítását nem tartják kívánatosnak. Klein Márkus alávetette magát a központi bizottság rabbikollégiuma döntésének.16
A döntést a kor különböző beállítottságú zsidó lapjai különféleképpen interpretálták. Az ortodox Hagyomány című lap beszámolt arról, hogy a munkácsi főrabbi, a híres anticionista, antimizrachista és antiagudista Chaim Eliezer Spira (1872-1937) megjelent Roth Henrik fia bármicvóján, ahol „az Agudat Jiszrael vezetősége is képviseltette magát”. A munkácsi főrabbi heves támadást intézett az Agudat Jiszrael ellen, s kijelentette, hogy „az Agudat Jiszrael ugyanolyan iszur (tilalom) alatt áll, mint a cionizmus” – számolt be a lap.17 A cionista Zsidó Szemle üdvözölte az ortodoxokat, hiszen – ezzel a lépéssel – feladtak eddigi közömbösségükből.18 Idézték a híres agudista vezért, Jakov Rosenheim egyik „bon mot”-ját, mely szerint az Agudat Jiszrael is „nemzeti mozgalom”. Az ortodox irodát is megdicsérték, bár – szerintük – az szőrszálhasogató játékba kezdett. Mindenesetre az ortodox jóindulatot” a budapesti Palesztina Hivatal is figyelembe vette: „Ennek a jóindulatnak köszönhető, hogy az Agudat Jiszrael formális megalakulása nélkül az iroda verifikálására a budapesti orthodox ifjak certifikátokat kaptak s kapnak Palesztinába, hogy ott produktív életpályákon igyekezzenek elhelyezkedni, és ezzel szaporítsák a hithű, a vallásos törvényeket megtartó munkások számát.”19
A centrista ortodox lap, a Zsidó Újság inkább propagandista volt, ilyen szellemben tett közzé több, az Agudat Jiszrael megteremtésére felszólító nyilatkozatot és cikket.20 A Groszberg család: Lipót (a Zsidó Újság szerkesztője), Jenő és Slomó az Agudat Jiszrael magyarországi „úttörői” közé tartoztak.
Az 1936-os marienbadi Agudat Jiszrael-nagygyűlésen (mely előkészítő gyűlés: „K’nészija Mechina” volt), „privát vendégként” magyar küldöttség is részt vett. Ott volt óbudai Freudiger Fülöp, Klein Márkus és dr. Deutsch Adolf is, „akiket, mint a magyar Jisüv” mozgalom exponenseit üdvözölték”.21
A Jisüv Erecz Jiszroél mozgalom elnöke Freudiger Ábrahám, a budapesti ortodox hitközség elnöke, tiszteletbeli elnöke Sussmann Viktor rabbi és Freudiger Lipót volt. Alelnöke a már említett Klein Márkus. Elöljárója dr. Deutsch Adolf, aki a „Hachsara” elnöke is volt egyben. A cionizmus modem eszközei, a munkáskollektívák az ortodoxiát is elérték: a mozgalomnak hachsara- és propagandabizottsága is volt.22
A Jisüv Erecz Jiszroél szervezésében több propagandaestet is szerveztek. 1937. április 18-án Horovicz Jonatán jeruzsálemi rabbi tartott előadást, 1938 januárjában pedig Rav Mose Blau, az Agudat Jiszrael jeruzsálemi irodájának vezetője járt Budapesten.23
1937 júliusában az egyesületnek 300 tagja volt, „…akik havi és alapítványi hozzájárulásaikkal fedezik a „hachsara” és egyéb szükségletek költségeit” – írta a korabeli Zsidó Ujság. Az egyesület vezetői abban is reménykedtek, hogy vidéken is meg tudják majd szervezni egyesületüket.
A magyarországi ortodox zsidóság a kinti magyar „Kajlel” (itt felnőttek folytatnak vallási tanulmányokat) céljaira – ezekben az években – mintegy évi 100 000 pengőt gyűjtött.25
Az 1937-es augusztusi marienbadi (harmadik) „Knészijó G’dajló”-n („nagygyűlés”) magyar ortodoxok is képviseltették magukat.26 A találkozón jelen volt Groszberg Jenő, a Zsidó Ujság szerkesztője is. A magyarországi ortodox rabbik Kohn Farkas csornai főrabbi lakásán találkoztak, s Kohn rabbi hosszasan fejtegette „…annak szükségességét, hogy a magyar orthodoxia lépjen ki eddigi passzivitásából és a most már komollyá vált Erecz Jiszróél-kérdés megoldásában vegye ki az őt megillető részt”. 27 Természetesen ehhez a központi bizottság és a központi képviselőség határozatát kellett volna megváltoztatni, amire végül is nem került sor.
Ez a konferencia igen jelentős volt a szervezet történetében. Az Agudat Jiszraelt – nemzetközi szinten – is megosztotta a cionista építőmunkához való hozzáállás: éles vita folyt a brit Peel-bizottság jelentésére adandó válasz sorsáról. A pápai születésű Jichak Breuer procionista véleménye élesen ütközött Jakov Rosenheim, valamint a magyar ortodoxia és néhány lengyel rabbi véleményével.28 A marienbadi konferencia politikai határozatokat is hozott: a Knesszija G’dola nem járult hozzá a királyi bizottság tervéhez, ellenezte a földvásárlás és a bevándorlás korlátozását, viszont követelte a mandátum tetterős végrehajtását és zsidó-arab kiengesztelődést tartott kívánatosnak. Arra hatalmazta fel az Executivát, hogy az angol kormánnyal és a Népszövetséggel tárgyaljon.29 A jelen lévő lucki rebbe viszont – állítólag – ezt mondta: „Minden zsidó, aki Erec-Jiszraelbe megy, és minden kalapács, amely munkába lendül ott, kezdete a megváltásnak…”30
A felosztási tervek a cionizmust egyre komolyabb tényezővé tették, s ez az Agudat Jiszrael tevékenységére is rányomta a bélyegét. Ezek után már inkább arról volt szó, hogy az ortodoxia hogyan kapcsolódjon bele az „erec jiszraeli építőmunkába”.
Magyarországon a területi csatolásokkal új helyzet alakult ki, hiszen Kárpátalján és a Felvidéken legálisan működtek Agudat Jiszrael-csoportok. A magyar ortodoxia vezetése először csak egy-két félhivatalos, majd később hivatalos nyilatkozattal próbált meg enyhíteni a kialakult helyzeten. Először sajnálattal állapították meg, hogy a „visszacsatolt területek” agudista ifjúságával ellentétben „…az anyaország területén erősebb szervezet híján a kétségbeesett ifjúság tömegei a Tórával össze nem egyeztethető irányokat képviselő szervezkedések felé orientálódnak…”31 Az 1939. májusi ortodox ifjúsági gyűlésen dr. Deutsch Adolf iskolaigazgató leszögezte, hogy a felvidékiek megtarthatják az „Agudat Jiszrael-csoportokban való tömörülésüket”, míg az anyaországbelieknek meg kell őrizniük a „Tiferesz Bachurim” nevet.32 A magyarországi ortodox ifjúságot Jakov Rosenheim levélben üdvözölte.
1939. február 7-én nyílt meg Londonban az a híres kerekasztal-konferencia, amelyet a brit miniszterelnök, Neville Chamberlain nyitott meg. A konferencián a cionista küldöttek és az arab fél képviselői a felosztási tervekről tárgyaltak. A cionisták mellett más nem cionista zsidó vezetők is ott voltak a konferencián. A végső brit javaslat szerint egy tízéves átmeneti időszak után – amelynek során az önkormányzatiság szervei fokozatosan épülnének ki – nemzetgyűlést hívnának össze és alkotmányt készítenének. Garanciákat adnának a zsidó kisebbségnek, és arab és zsidó kantonok federális szövetségét hozták volna létre. Az elkövetkező öt évben maximum 75 000 zsidó bevándorlót engednének be Palesztinába. A javaslatot mind az arab, mind a zsidó fél elutasította, így a konferencia – eredmény nélkül – március 17-én véget ért.
Ezen a konferencián az Agudat Jiszrael és a vallásos-cionista Mizrachi megállapodást kötöttek, és elnökeik (Jakov Rosenheim és Meir Berlin) közös nyilatkozatot adtak ki, melyben leszögezték: „…elhatároztuk – reprezentánsai annak a két zsidó világszervezetnek, amelyeknek alapját a szentírás és a zsidó tradíciók alkotják, hogy a fenyegető veszélyre tekintettel egyesítjük erőinket, hogy ezáltal a Tóra és a tradíció befolyása a Szentföldön megszilárdíttassék.”33
Az ortodox központi bizottság 1939. augusztus 15-i ülésén állásfoglalásában ezt az állapotot jóváhagyta.34 Mindenesetre az Alija-Bet kedvezményeiben kizárólag „beszervezett agudisták” részesültek.35
Az egyesület már új nevén, a „Zeiré Agudasz Jiszroél és Tiferesz Bachurim” néven tartotta meg következő nagygyűlését. 1939. december 25-én ülésező országos „40-es ülésén” Stein Ármin komáromi küldött bejelentette, hogy a szervezet ötös elnöki bizottsága tervbe vette ipari hachsarák felállítását.36
1940. február 11-én Miskolcon a Zeiré Agudasz Jiszraél és Tiferesz Bachurim Tóra-napot tartott. „Keren Hatora”- („Tóra Alap”) és „Keren Hajisuv”-bizottságot alakítottak. A gyűlésen híres rabbitekintélyek (pl. a miskolci Ehrenfeld, az ózdi Katzburg. a losonci Unsdorfer és a verpeléti Pollák főrabbi) is megjelentek, akik az egyesület ügyében értekezletet tartottak és határozatokat hoztak a támogatásáról.37
A magyarországi Aguda ideológiája
Az Agudat Jiszrael magyarországi csoportja nagyjából ugyanazokat hangoztatta, mint más országokban, tehát – az ideológiát tekintve – nem volt külön „magyar út”. A második világháború után élénk publicisztikai tevékenységet folytattak kiadványaikban.
1939-ben (5699-ben) jelent meg Budapesten „Az Agudász Jiszroél alapelvei, munkássága, feladatai” című könyv, amelyet hivatalosan a Zeiré Agudász Jiszroél és Tiferesz Bachurim központi irodája adott ki.38 Tiferesz Bachurim-csoportok minden nagyobb ortodox jesivában voltak, s „Legényegylet”-ként lehetne a leginkább lefordítani.
A könyv sűrítve tartalmazza az Agudat Jiszrael saját magáról és ellenfeleiről vallott nézeteit. Az Agudat eszerint nem csak a „Tóra-hű zsidóság világszervezete”, hanem maga a zsidó nép. A cionizmust nemzeti asszimilációnak tartották, s így a zsidóság – mint nemzet – „múzeumi emlék” lesz. A cionizmus fontosságát ugyanakkor azzal is kifejezték, hogy a zsidó közösség eszméje elleni „legnagyobb szabású korabeli támadásának” tartották.39
Az agudisták szerint „nagyszabású támadással” szemben egységes, szilárd szervezetté kell alakítani a „Tóra-zsidóságot”, „…olyan közösséggé, melyben minden lehető vonatkozásban érvényesíteni kell a Tóra szuverenitását”.40
Konkrét cionista ügyekre rátérve leszögezik, hogy nem akarják megtagadni a kapcsolatot a „nem Tóra-hű” zsidósággal. A bázeli programban nincs szó Tóráról, s ez baj – állítják az agudisták. De az Agudat Jiszrael „…ellensége a cionizmusnak, de nem az Erec Jiszroél-munkának”.41
Élesen elítélték a Mizrachit, amelyet klerikális kisebbségnek tartottak, bár némely tagjától és vezetőitől nem vitatták el az esetleges jó szándékot A Mizrachinak az a baja, hogy azt állítja, a Tóra a zsidó nép „legfelsőbb fóruma”, „de nem tehet róla, ha leszavazzák” – állították az agudisták.42 Ezzel – nézetük szerint – a zsidó tradíciót egy demokratikus testület ítéli meg, azaz – megengedhetetlenül – a Tórát és a hagyományt a modem parlamenti döntéshozatalnak vetik alá. Mivel a hagyományt – szerintük – a Mindenható adta, az emberek azt nem ítélhetik meg – állították az Agudat Jiszrael propagátorai. A Mizrachi és a Cionista Szervezet egyébként is, ahol lehet, gátolja a „Tóra-hű” zsidó szervezkedést.
Az Agudát ráadásul szégyenpadra ültették, mert nem volt hajlandó belépni a Jewish Agencybe. „Az igazság az, hogy az Agudat Jiszrael, ha nehéz lélekkel is, hajlandó lett volna részt venni az Agency munkájában. Mindössze az volt a kívánsága, hogy a Jewish Agency valóban azzal foglalkozzon csak, aminek érdekében az együttműködést az Agudat Jiszrael kötelességének érezte: a zsidóság Erec Jiszróélt illető anyagi jogainak képviseletével”.43
Az Agudat Jiszrael tehát nem azért volt anticionista, mert tagadta, hogy a zsidók galutban, azaz száműzetésben élnek, hanem azért, mert – szerintük – az ősi földre való visszatérést nem lehet pusztán az emberi akarat szerint véghezvinni. S ennek következtében ítélték meg és ítélték el a vallásos cionizmust: ha az egész probléma megoldása nem az emberek, hanem isteni kézben van, akkor a zsidók csak azt tehetik meg, hogy minél szigorúbban megtartják a már megkapott vallási törvényeket. A Mizrachi azzal, hogy elfogadta a parlamentáris játékszabályokat, elfogadta azt – mint arra már utalt is az Agudat -, hogy az „isteni Tóra” érvényességét egy végső soron emberi (és demokratikus) aktustól, azaz a szavazatok számától és aranyától teszi függővé: a többség bármikor leszavazhatja a Tórát. Ebben a kérdésben tehát világosan megmutatkozott az a mai Izrael Államot feszítő probléma, amely a zsidó hagyomány és a modern polgári jogrendszerek között feszülő elvek, azaz a tradicionális teokratikus és az emberi jogegyenlőségen alapuló demokratikus princípiumok szembenállásából adódik, és amelyet megnyugtatóan mind a mai napig nem sikerült rendezni.
Jegyzetek
-
Az Agudat Jiszraelről lásd Encydopedia of Zionism and Israel (New York: Herzl Press – McGrew Hill, 1971.) 11-13.
-
Samson Raphael Hirsch a neoortodox mozgalom atyja, leghíresebb gondolkodója és szónoka. 1808-ban született Hamburgban és 1881-ben halt meg. A bonni egyetemet is látogatta, ahol klasszikus nyelveket, történelmet és filozófiát tanult. 1830-ban az oldenburgi fejedelemség „Landesrabbiner”-je lett. Ekkor írta meg nagy munkáit, a „19 levél a zsidóságról” („Neunzehn Briefe ueber Judentum”), amelyet Ben Uzziel álnéven 1836-ban jelentetett meg Altonában. A másik fontos mű a „Horeb, azaz elmélkedések Izrael kötelességeiről a szétszóratásban” („Choreb, oder Versuche ueber Jissroels Pflichten in der Zerstreuung”), amely 1837-ben jelent meg. 1841- ben Emdenbe költözött. 1846 és 1851 között Nikolsburgban (Mikulov) élt. Morvaország „Landesrabbiner”-jeként szolgált. Az 1848-as márciusi forradalom után a morvaországi zsidók politikai és állampolgári jogaiért küzdő bizottság vezetője lett. 1851-ben Frankfurt am Mainban az „Adasz Jesurun” németországi kongregáció rabbija lett. Három iskolát is alapított: elemit, középiskolát és főiskolát lányok részére, ahol németet, matematikát és természettudományokat is oktattak. Elve a „Tora im derech erec” volt, azaz „Tóra világi foglalkozással vagy tudással”. „Jesurun” néven eszméi hirdetésére lapot is alapított. 508-515. in: Encyclopaedia Judaica Vol 8.
-
Az „Ahavasz Cijajn” egyesület nyilatkozatát több főrabbi is aláírta. Így a nyitrai Katz, a sátoraljaújhelyi Fellner, a csornai Kohn, a szombathelyi Baneth, az érsekújvári Tigermann és a budapesti (illetve csuzi) Sussmann. „A budapesti „Jisüv Erecz Jiszroél” jelentése a Knészijó G’dajlóra”. in: Zsidó Ujság 1937. július 20. -5697 Av22. (XIII. évf. 29-30. sz. 7.I.).
-
Uo.
-
1919-ben a mozgalomnak („Ahavasz Cijajn”) már külön közlönye volt, melyet dr. Klein Hermann kismartoni (később berlini) főrabbi szerkesztett. A budapesti „Jisüv Erecz Jiszroél” egyesület felhívást tett közzé, melyet – többek között – aláírt Reich Koppel budapesti főrabbi, Frankl Adolf országos elnök, Freudiger Ábrahám hitközségi elnök és Klein Márkus is. Uo.
-
„A magyar orthodoxia és az Aguda” in: Zsidó Ujság 1937. október 22.-5698 Chesvon 17. (XIII. évf. 41. sz. 4.1.).
-
Uo. Kiegészítő paragrafus: „Országokban, amelyekben államilag elismert az önkormányzat összes kellékeivel ellátott önálló orthodox szervezet van, csak ezen szervezet tagjai lehetnek az Aguda tagjai”.
-
Ahogy a Zsidó Ujság írja, az egyesületnek nincsen más anyagi alapja, csak a „prüto jajnisz”, azaz a „mindennapi fillér”-adomány. „A budapesti „Jisüv Erecz Jiszraél” jelentése a Knészijó G’dajlóra”. in: Zsidó Ujság 1937. július 20. – 5697 Ov 22. (XIII. évf. 29-30. sz. 7. I.). A „Tiferesz Bachurim” című lap 1932 novemberi számában jelentették be a budapesti Tiferesz Bachurim keretében megalakuló „Alijász Tiferesz” megalakulását. in: Tiferesz Bachurim 1932. november (II. évf. 7. sz. 3.1.).
9 Az előzmények: „Alijasz Tiferesz” (1.): 1932. május 15-16.-án országos orthodox ifjúsági gyűlésen „Prüto lájajm” szedését határozták el, majd „Prüti Jajmisz”-t szedtek.
„A tervbe vett „Bész Hoalijó” hol az érkező tagok elhelyezkedésükig ingyenes szállást kapnak, majd egy későbbi kolónia tervének kidolgozása foglalkoztatja a Klallért önzetlen odaadással dolgozó kiküldöttjeinket…”
„Az Álijász Tiferesz megalakulása és munkája” (2.): A budapesti Tiferesz Bachurim 1932 júliusában megtartott rendkívüli közgyűlésén az elnök bejelenti a választmány határozatát, hogy az egyesület programmpontját aktív Erec Jiszroél munkával bővíti ki. A múlt év szeptember 17.-én az egyesület A. T. néven megalakult bizottsága megtartotta első értekezletét. Október hónapban a „prüto jajmisz”-t fizetők száma: 87.
A 2. értekezlet októberben: Határozatok: micvajsz hátlülajsz boórec, a szentfölddel kapcsolatos micvák előadásban való ismertetése. „Az álijász Tiferesz csak azokat a tagtársainkat segítheti Erec Jiszroélban, akik a következő feltételeknek megfelelnek: szigorúan orthodox életmód, T. B. tag, aki legalább egy T. B. siürt rendszeresen látogatott, teljesen egészséges, ipari vagy mezőgazdasági képzettséggel bír, álijó eszmét valló és más, az álijó eszméjével össze nem egyeztethető egyesületnek nem tagja…”
3. értekezlet: decemberben határozott arról, hogy két, az álijó feltételeknek megfelelt T. B. – tag E. J.-ba jusson. 282 O. J. fizető tag. 4. értekezlet: január hónapban. Jelentés a két kiküldöttről, a jeruzsálemi A. T. megalakítása. Széder Zeráim tanulása havonként egyszer, közös siür létesítése Jeruzsálemben. 360 tag. Februári értekezlet: a jeruzsálemi AT jelentésének felülvizsgálata. Szijüm széder zeróim-ból. 426 tag. in: Tiferesz Bachurim 1933. január-február (III. évf. 1. sz.).
10 Uo.
11 A gyűlés után megalakult „Jisüv Erecz Jiszróél”. Hartstein Alajos országos mozgalmat nem tart helyénvalónak. „Kiemelte, hogy ellenző felszólalásában csak arra gondolt, hogy országos mozgalmat nem tart e tárgyban helyénvalónak. A budapesti hitközség lokális akciójára megjegyzései nem vonatkoztak, ezt a hitközség autonóm belügyének tekinti, amelyre nézve önmaga szabadon dönt. Ugyanily értelemben szólalt fel Teitelbaum Naftaly nyírbátori főrabbi…” „Kahan-Frankl Samu leendő elnök”, in: Zsidó Ujság 1934. május 18. („Zsidó Újság”5694 Szivon 4. X. évf. 19-20. sz. 2.1.).
12 Pl. 1935-ben (Chesvan 25.) Rav Duschinsky levelet írt Klein Márkushoz s ebben hivatkozott Rav J. Steif-hez írott polemikus levelére is. „Az Aguda-ügy kulisszái mögött”, in: Szináj 1936. január (II. évf. 3. sz. 1-2.1.).
Joszef Cvi ben Jiszraél Duschinsky 1866-ban született Pakson. Apja „szofer” volt. Pollák Miksa paksi, majd Szimcha Bunim Szofer pozsonyi rabbinál (Schreiber-nél, a „Sevet Szofer”-nél) tanult. 1895-ben galántai rabbi lesz s jesivát is alapít. 1921-ben Husztra került. 1932-ben Palesztinába látogatott s később Rav Joszef Chaim Sonnenfeld halála után, 1933-ban az „Eda Haredit” („Ortodox Közösség”) vezetőjévé választották. Bár az Agudat Jiszraél elkötelezett híve volt, engedélyezte, hogy Jeruzsálem ostromakor városerősítési és védelmi munkákat végezzenek szombaton. Jeruzsálem ostromakor, 1946-ban halt meg. Életében nem jelent meg semmilyen munkája, de kétkötetes responzumgyűjteményét később kiadták. 311-312. o. in: Encyclopaedia Judaica Vol 6.
13 „Megalakult az Aguda helyicsoportja Budapesten”. in: Egyenlőség 1935. december 21. (55. évf. 50-51. sz. 26. o.).
14„Megalakult az Aguda helyicsoportja Budapesten”. in: Zsidó Ujság 1935. december 23. – 5696 Kiszlév 27. (XI. évf. 51-52. sz. 8.1.).
-
„Az Aguda kérdésében a magyarországi orthodox zsidóságnak az erre hívatott országos szervek határozatán nyugvó hivatalos álláspontja közismert. Ez az álláspont ma is fennáll. Komoly érdekek fűződnek ahhoz, hogy e kérdésben országos viszonylatban továbbra is változatlanul fennmaradjon az eddigi helyzet, amely legjobban szolgálja a hazai orthodoxia erősségét: az egységet, vagyis elsősorban azt a szempontot, amely tulajdonképpen az annak idején hozott országos határozat alapjául szolgált. Országos vonatkozásban tehát az Aguda kérdésének felvetése és újabb szabályozása lokális jelentőségű és nem érintheti az országos relációban fennálló fentebb ismertetett állásfoglalást”. in: Egyenlőség 1935. december 21. (55. évf. 50-51. sz. 26. o.).
-
„A Központi Bizottság ülése”, in: Zsidó Ujság 1936. január 1. – Tévész 6. (XII. évf. 1. sz. 1-2.1.). Ott volt még dr. Reiner Imre jogtanácsos és Hartstein Lajos ügyvezető elnök. A rabbikollégium tagjai közül megjelentek Strasserdebreceni, Snyders győri, Teitelbaum nyírbátori, Bródy nagykállói és Kohn csornai főrabbik. Ott volt még óbudai Freudiger Fülöp és Ábrahám. Steif Jonathán rabbi héber nyelvű felhívásában elismételte az 1924. évi határozatot, ezért megnyilatkozását nem közölték le. „Aguda helyett – Jisüv esetleg más név alatti tömörülés (?)…” 2.1. Uo.
Az eseményeket kissé másként interpretálta az agudista „Szináj”: Chesván hó 25.-én R. Duschinsky slító levelet írt Klein Márkushoz s hivatkozott benne R. J. Steif sütőhöz írott levelére. December 28.-án ült össze Budapesten az Orthodox Országos Iroda 15 tagú bizottsága s a bizottság egy ifjúsági tagja kifogásolta az iroda véleményét s hivatkozott a 100-as bizottság által hozott 1924-es határozatra. Klein Márkus válasza: „Az említett 1924-es határozat sohasem lépett életbe, abból mindeddig semmit sem valósítottak meg. Mi is volt ugyanis a határozatban?…” (1.) Az, hogy a 100-as bizottság meg van győződve arról, hogy az A. J.-re szükség van s képviselteti magát a Moácász Gdajlé Hatajróban és bizottságaiban és a „Keren Hatajró”- ban.
„Minthogy azonban az egyesülésnek központja jelenleg Németországban van, s az ottani zsidóság nevelési metódusa nem egyezik a mi nézeteinkkel el kell tekintenünk helyi csoportok alakításától – szólt a határozat”. (2.) A benne említett indokok elestek, hiszen az A. J. jelenlegi központja Varsó. A 15-ös bizottság nem érzi magát hivatottnak arra, hogy felülvizsgálja a 100-as orsz. biz. döntését. Aguda, de másnéven. in: Szináj 1936. január (II. évf. 3. sz. 1-2. I.): „Az Aguda-ügy kulisszái mögött”.
-
Hagyomány. 1936. január 1. – 5696 Tévész 6. (XXIX. évf. 1. sz. nincs lapszámozás): Budapest.
A „Hagyomány” ezután is inkább negatíve foglalkozott az agudistákkal. Lásd: 1936. január 12. (5696 Tévész 17. – XXIX. évf. 2. sz. nincs lapszámozás). A Spira családról lásd: Bacskai Sándor: „A Spirák története”, in: Szombat 1997. április – 5757 Niszán (IX. évf. 4. sz. 34-36.1.).
18 „Az orthodox példa”, in: Zsidó Szemle 1936. január 3. (XXXI. évf. 1. sz. 1.1.).
19 Uo. Agudista források nem sok ortodox alijázóról tudnak. A „Tiferesz Bachurim” szerint az „Alijasz Tiferesz” 3. értekezletén – 1932 decemberében – döntött arról, hogy két, a feltételeknek megfelelő Tiferesz Bachurim-tagot Palesztinába juttat. Ugyanebben a számban Ehrenfeld Dániel számol be egy olébúcsuztatóról. „Az álijász Tiferesz megalakulása és munkája” és „Első ajlimjaink”. in: Tiferesz Bachurim 1933. januárfebruár (III. évf. 1. sz. 2. és 5-6.1.). A „Szináj” című orgánum 1935. október-novemberi számában Klein Márkus, a Sász Chevra elnöke 10 „ajlim”-ról írt. Klein Márkusz: „Elérkezett a cselekvés ideje”. in: Szináj 1935. október-november (II. évf. 1. sz. 1.1.).
Ugyanez a lap nem sokkal később beszámol a miskolci Tiferesz Bachurim „álijasz Tiferesz” csoportja által elbúcsúztatott és Palesztinába készülő Vitriol I. úrról, in: Szináj 1935. december (II. évf. 2. sz. 7.1.).
20 Fischer Fülöp sárospataki főrabbi; „Cionizmus, mizrachizmus, agudizmus” című cikkében támadta a cionizmust és a mizrachizmust. Az Agudát „k’nészijó l’sém somájim” gyülekezetnek tartotta és hivatkozott az Aguda „mesterére”, S. R. Hirsch-re. A „Zsidó Ujság” kommentárjában leszögezte, hogy nem lehet a nyugati orthodoxia ideológiáját a magyarba átültetni, in: Zsidó Ujság 1936. március 6. – 5696 Ador 12. (XII. évf. 10-11. sz. 7-8.1.).
„Szervezzük meg az Agudát Magyarországon”. Írta: Fonféder Náthán, a békéscsabai orthodox hitközség elnöke, in: Zsidó Újság 1937. július 20.
5697 Ov 22. (XIII. évf. 29-30. sz. 9.1.).
21 „A marienbadi Aguda nagygyűlés”, in: Zsidó Ujság 1936. augusztus 14. – 5696 Ov 26. (XII. évf. 28-29. sz. 3-4.1.).
22 „A budapesti orthodoxia palesztinamunkája”. in: Zsidó Újság 1937 január 15. – 5697 Svat 3. (XIII. évf. 3. sz. 3.1.). A Freudiger-család a magyar ortodoxia vezető rétegéhez tartozott. Az „óbudai” előnevű Freudiger Ábrahám 1868- ban született Budapesten. Kereskedelmi tanulmányokat végzett, és a németkeresztúri jesivát is látogatta.
1887-ben lépett be apja, Freudiger Mózes gyárába, melyet atyja halála után az ország legnagyobb ágy,- ruha,- és fehérneműgyárává fejlesztett. A budapesti ortodox hitközség elnöke és az országos ortodox iroda pénzügyi bizottságának elnöke is volt. Az ő ténykedése alatt épült fel a Kazinczy-utcai templom és iskola. 1939-ben halt meg. „Óbudai” Freudiger Lipót 1866- ban született Budapesten. Jesivát végzett, majd társfőnöke lett a „Freudiger Mózes és Fiai” gyárnak. A budapesti ortodox hitközség tiszteletbeli elnöke és több ortodox intézmény megalapítója volt.
1939 őszén hunyt el. O. 293. in: Zsidó Lexikon. Szerkesztette: Újvári Péter. Budapest, 1929. Valamint Orthodox Zsidó Ujság 1939. április 14. – 5699 Niszon 25. (I. évf. 12. sz. 1.1.) és október 12. 5700 Tisri 29. (I. évf. 37. sz. 5.1.).
23 „A budapesti orthodoxia manifesztációja egy vallásos Erecz Jiszróélért”. in: Zsidó Újság 1937. április 23. – 5697 Ijor 12. (XIII. évf. 16. sz. 3-4.1.). Valamint: „Szentföldi orthodox propagandaest Budapesten”, in: Zsidó Ujság 1938. január 28. – 5698 Svat 26. (XIV. évf. 4. sz. 3-4.1.).
Rav Mose Blau 1885-ben született Jeruzsálemben, testvére az 1894-ben született Amram Blau, az anticionista ultraortodox „Neture Karta” vezetője volt. Mose Blau 1924-től vezette az Agudat Jiszrael ottani irodáját. A mozgalomnak az egész világra kiterjedő Executivájának a tagja és „Kol Jiszrael” néven hetilapjának kiadója volt. 1933 és 1945 között vezette az ultraortodox „Eda Haredit”-ot. Együttműködött a jisuv vezetőivel s több nemzetközi fórum előtt is képviselte az Agudát. A 2. világháború utáni zsidó túlélők felkutatása közben, Messiná-ban érte a halál, 1946-ban. Jeruzsálemben temették el. Rav Chaim Sonnenfeldről életrajzot és önéletrajzi kötetet is kiadott. 1076. o. in: Encyclopaedia Judaica Vol 4.
Horovicz Jonatan a szentföldi amszterdami Kolel elnöke volt. 1908-ban a német-hollandiai Palesztinái ortodox szervezet megbízásából ment Palesztinába. 1940 nyarán hunyt el Jeruzsálemben. „Horovicz jeruzsálemi rabbi z.c.l”. in: Orthodox Zsidó Ujság 1940. augusztus 21. – 5700 óv 17. (II. évf. 34. sz.. 5.1.).
24 1937 áprilisában – Florovicz rabbi jelenlétében – nagy összejövetel volt, melynek eredményeként az ortodox központi iroda vezetésével gyűjtés indult a közelgő smita-évvel kapcsolatos szentföldi költségek fedezésére. „A budapesti „Jisüv Erecz Jiszraél” jelentése a Knészijó G’dajlóra”. in: Zsidó Ujság 1937. július 20. – 5697. Ov 22. (XIII. évf. 29-30. sz. 7.1.).
25 Uo. A „kajlel” vagy „kolel” olyan vallásos intézmény, mely a felnőtt férfiak munka utáni tanulását biztosítja. Az ortodox világban a jesiva utáni tanulásra szolgált.
26 Nem hivatalos „delegáció” érkezett Békéscsabáról, Bonyhádról, Szombathelyről, Győrből, Vácról, Csornáról, Sárvárról, Székesfehérvárról, Nyíregyházáról, Debrecenből, Miskolcról, Rákospalotáról. „Magyar orthodoxok a Knészijó G’dajlón”. in: Zsidó Ujság 1937. augusztus 27. – 5697 Elül 20. (XIII. évf. 33. sz. 6.1.).
27 Uo.
28 Jichak Breuer 1883-ban született Pápán. A frankfurti jesivában tanult apjánál, Slomo Breuernál. Emellett németországi egyetemeken is végzett világi tanulmányokat. 1936-ban Palesztinában telepedett le. 1946-ban hunyt el Jeruzsálemben. 159.0. in: Encyclopedia of Zionism and Israel…
Breuer szerint az Agudat Jiszraelnek az a célja, hogy „…előkészítse és egyesítse a Mindenható Népét a Mindenható Földjével azért, hogy újból megteremtse a Mindenható Királyságát a Mindenható Törvényei szerint”.
29 „Az Aguda elfogadja a zsidó államot, ha annak alaptörvénye a Tóra”, in: Új Kelet 1937. augusztus 28. (XX. évf. 195. sz. 2. o.). Zirelsohn főrabbi olvasta fel a gyűlés héber és jiddis nyelvű proklamációját, érdekes már a tartalommal mélyen összefüggő stílust is megfigyelni: „1. A rabbi-tanács kijelenti: a) a világ ura örök tanulság és szövetségi eskü jegyében nekünk ajándékozta a mi szent országunkat, hogy abban megvalósítsuk a Tóra törvényeit és parancsolatait és a Tóra életét éljük abban. A zsidó nép ezért szívének és lelkének minden sejtjével elválaszthatatlanul összenőtt országával, b) Miután bűneinkért országunkból száműzetésbe kellett vándorolnunk, Isten szent prófétái útján megjövendöl te, hogy felkentjei által meg fog váltani egyszer bennünket. Az ezen ígéretbe vetett hit egyik alapja a zsidó vallásnak, mely kötelező minden zsidóra, c) A zsidó népnek a Szentföldre való igénye ezért a Tórában, a prófétákban, Isten küldötteiben gyökeredzik, d) Egy zsidó állam fennállása csak akkor lehetséges, ha ez az állam a Tóra törvényét az állam alaptörvényeként ismeri el és az állam vezetése a Tóra uralma jegyében történik. Egy zsidó állam, mely megtagadja ezt, meghurcoltatását jelenti a zsidó történelemnek, tagadását a zsidó nemzet igazi lényének és alá- ásását egész létének. Egy ilyen közösség nem érdemli meg azt, hogy a zsidó állam nevét viselje.
2. A rabbi-tanács kijelenti, hogy a mi szent országunk határait örök időkre állapította meg az Isten, az ég és a föld teremtője az ő szent Tórájában. Ezért lehetetlen, hogy a zsidó nép a maga részéről akár milyen formában lemondjon ezen határokról. Minden ilyen lemondás semmis volna.
3. A rabbi-tanács kijelenti, hogy a Tóra törvényei szerint Palesztina sorsáról, a zsidó nép örökségéről nem folytathatók tárgyalások és nem hozhatók határozatok a Tórahű zsidóság felhatalmazott képviselőinek bevonása nélkül. A Tórahű zsidó nép képviselőinek feje fölött folytatott tárgyalások ellenkeznek a joggal és az igazsággal.
4. A rabbi-tanács forró és gyújtó felhívással fordul a világ zsidóihoz, hogy legyenek segítségére az Agudasz Jiszroelnek ebben a súlyos történelmi órában, hogy a Tóra és a hit szellemében építhesse fel a zsidó országot segítsék az Agudát harcában Erec Jiszráél szentségének és tisztaságának megteremtéséért, törekvéseiben az ortodox jisuv erősítéséért és fáradozásaiban, hogy az ország zsidó életére a Tóra és a hit bélyegét nyomja rá.
Erec Jiszrael I’ten országa marad a föld, amelyre szemei örökké irányulnak, amelyre fenségessége sugárzik és amelyből I’ten királyi uralma fog kinyilatkozni az összes népek szemei előtt”.
30 Uo.
31 „Az orthodox ifjúság országos értekezlete”. in: Orthodox Zsidó Ujság 1939. május 10. – 5699 Ijor 21. (I. évf. 16. sz. 3.1.).
Később is elhangoztak olyan vélemények, hogy az ifjúságot ez az ortodox ifjúsági egyesület mentheti meg a „romlástól”: „Ma, amidőn különböző pártok akarják ifjúságunkat beszervezni, felesleges hangsúlyozni ezen egyesület hézagpótló jelentőségét a fővárosban”. „Az ifjúság köréből”. in: Orthodox Zsidó Ujság 1942. július 10. – 5702 Tamüz 25. (IV. évf. 28. sz. 7.1.).
-
Dr. Deutsch Adolfot az „új” egyesület, melyet „Ceiré Agudasz Jiszroél V’sziferesz Bachurim”- nak neveztek el, elnökévé választotta. Az egyesület 20-20 tagból álló (felvidékiek és „anyaországbeliek”) vezetőséget hozott létre. Az egyesület Budapesten, a Kazinczy utca 27. sz. alatt volt. Uo.
32 A Zsidó Távirati Iroda jelentése szerint az Aguda-Mizrachi közös nyilatkozat szövege: „Ebben a kritikus órában, amikor a zsidóság sorsa eldől és a Szentföld jövőjéhez minden zsidónak elsőrendű érdeke fűződik, ezekben a napokban, amidőn a szentföldi zsidóság zárt sorokban hősiesen megvédi pozícióit és védelmi harcában az önfeláldozás és bátorság csodálatos példáját nyújtja…”
„A Szentföld sorsdöntő órái a londoni konferencián – Az Aguda együttműködése a Mizra- chival”.
in: Orthodox Zsidó Ujság 1939. március 1.-5699 Ador 10. (I. évf. 7. sz. 2.1.).
33 „A Központi Bizottság egyhangúlag akként határozott, hogy az Aguda-helyicsoportok alakításának tilalma kérdésében hozott régebbi országos képviselőségi határozat az anyaország területén ez idő szerint is fennáll, ebben az ügyben az újabb döntés joga ugyancsak kizárólag az Országos Képviselőség hatáskörébe tartozik, ennek megfelelően tehát az egész kérdést a legközelebbi Országos Képviselőségi gyűlés elé utalja. Végül megállapította Központi Bizottság, hogy nem áll ellentétben a régi országos képviselőségi határozattal az a tény, amely szerint a felszabadított Felvidék régebbi ifjúsági Aguda- csoportjai, egy adminisztratív hivatali szervben, közös munkát és együttműködést fejtenek ki az anyaország egyes hitközségeiben fennálló „Tiferesz Bachurim” ifjúsági alakulatokkal. Ennek azonban elengedhetetlen előfeltétele az, hogy az anyaországbeli ifjúsági csoportok nem változtathatják meg eddigi „Tiferesz Bachurim” elnevezéseiket, aminek a közös hivatali szerv címében „Mirchaz Zeiré Agüdasz Jiszróél b’Gálil Háeljajn v’Chevrajsz Tiferesz Bachürim b’Hungária”- is kifejezésre kell juttatnia”.
„A Központi Bizottság ülése”, in: Orthodox Zsidó Újság 1939. augusztus 20. – 5699 Elül 5. (I. évf. 29-30. sz. 1-2. I.). Ismét közük az 1940. február 20.-Í (57001,11.) számban (II. évf. 8. sz. 3.1.).
34 „Az orthodox ifjúság mozgalmaiból”, in: Orthodox Zsidó Ujság 1940. január 1. – 5700 Tévész 20. (II. évf. 1. sz. 2.1.).
35 Ezen kívül élénkebb „Keren Ha-Jisüv” tevékenységet ígértek. Uo.
36 A rabbiértekezlet határozatai: A megjelent rabbik elhatározták, hogy az egyesület élére állnak s ehhez a határozathoz a megjelenésükben akadályozott rabbik is hozzájárulásukat adták. A rabbik előmozdítják további „Agudasz Jiszro- él és Tiferesz Bachurim” csoportok létesítését. A „Zeiré Agudasz Jiszróél és Tiferesz Bachurim” kötelezi magát, hogy tevékenységét a rabbitanács ellenőrzése alá helyezi. A rabbitanács mindent elkövet azért, hogy az egyesület országos képviselével szélesebb alapokon nyugodjon. „Az orthodox ifjúság mozgalmaiból”, in: Orthodox Zsidó Ujság 1940. február 20. – 5700 Ador 1,11.(11. évf. 8. sz. 3.1.).
37 A mű az Országos Széchenyi Könyvtárban olvasható. A belső címoldalon héberül és magyarul: „Az Agudász Jiszróél célja: megoldani az összes időszerű kérdéseket a Tóra és a hagyomány szellemében “.
38 Uo. 10. o.
39 Uo. 10. o.
40 Uo. 13.o.
41 Uo. 14. o.
42 Uo. 17-18. o. Az agudisták azonban megemlékeznek a főleg a „régi jisuv” támogatására létrejött pénzügyi alapjukról: a „Keren Hajisüv”-ről és a „Poalé Agudat Jiszrael”-ről, melynek központja Tel Aviv-ban volt. Hivatkoztak még az Erec Jiszraelben lévő több, mint harminc intézményre és a „Golüsz”-ben található „Bész Jákob” iskolák hálózatára. Ezek a leányiskolák Sarah Schenirer kezdeményezésére jöttek létre s a hagyományos zsidó tudás mellett némi modern műveltséget is adtak.
* A szerzőnek, lapunk szerkesztőjének Átmenetben. A cionizmus négy éve Magyarországon (1945-1949) címmel monográfiája jelent meg a Múlt és Jövő Kiadónál.
Címkék:2001-02