A berlini holocaust-emlékműről – másodszor
A berlini holocaust-emlékműről – másodszor
Többnyire a győzők emelik a diadalíveket, győzelmi oszlopokat. A vesztesek nem emelnek a vesztett csaták színhelyére nagyszabású emlékműveket, nem kérkednek a vereségükkel, gyászukkal, el nem múló fájdalmukkal, nem titkolják, nem felejtik, de inkább a szívükben, az elméjükben tartják, mint a köztéren.
Nézem a köztéri szobrokat, lovon ülő harcosok, jobb kezükkel előremutató népszónokok, hátrahőkölő vagy fejüket lehajtó gondolkodók, illetőleg különböző, nem ember alakú térformák. Magukon viselik koruk patetikus és groteszk ízlését, az a mentségük, hogy nem aránytalanul nagyok, beilleszkednek a város többi formás vagy esetlen örökölt bútora közé, részei a berendezésnek, és ha nem különösebben agresszívek, akkor az idő patinájával akár szeretetreméltókká válnak. A nagy ember fején tipegő galambok is, mindazzal, amit hátrahagynak, kegyeletünk tárgyai lesznek.
Nagyobb köztéri szobrokra harcias, vagy legalábbis lendületes közösségi eszmék jegyében jutni szokott elegendő pénz és közakarat. Az emlékművek az uralkodók hiúságából születnek, és inkább a megrendelőről szólnak, mint arról, akiről megemlékeznek.
Nem tudom, hogy a művészetnek szüksége van-e erre a nagyszabású állami kapcsolódásra szimbolikus témákhoz. A holocaust-emlékműről szóló vitát követve némelykor az volt a benyomásom, hogy a holocaust valódi célok a Denkmal volt. A történetre azonban a megamű nem bír pontot tenni, ha néha az a látszat keletkezik is, hogy erről van szó.
*
Hitler háborúja a zsidók ellen nagyszabású győzelem volt a háborús vereség egészén belül. A kétharmad résszel mégiscsak sikerült végezni. Retroaktív szégyentől és a testvériség érzésétől eltelve minek emelnek a háborús nemzedék gyermekei-unokái emlékművet? Az egykor itt élt zsidóknak, vagy a zsidók tömeges pusztulásának?
Miről szól ez a mű, amelyet mint központi emlékművet tárgyal a közbeszéd? A tárgynak járó alázat helyett századvégi narcisszizmus, kevés gondolat, sok ismétlés, ötletek, anyag- és térpazarlás. Ünneplésre, kegyeletre, közösségi-rituális célokra, valamilyen tárgy patetikus felmagasztosítására kihasítanak a város közepéből egy kihívóan nagy területet. Ha az emlékmű a német nemzet bűnbánatáról szól, akkor ez a robusztus anyagtömeg inkább ijesztő, mint meggyőző.
Nem ugyanaz az öntelt mértéktelenség dolgozik ezekben az elképzelésekben, mint a nagy Germania víziójában?
A művész, ha az állam nagy teret ad neki, megrészegül, és betölti. Valamivel, egyvalamivel, és abból sokat csinál. Mikor a terv árulkodó mértéktelenségét bíráltam, az emlékmű egyik heves szószólója kifakadt: „De hiszen hatmillió halottról van szó!” Megabűn, mega-Denkmal?
Lehetne úgy is felfogni a dolgot, hogy hatmillió egyetlenegy. Ismerik, ugye, a talmudi mondást? „Aki egyetlen embert megment, az megmentette az emberiséget.”
A táborok és a krematóriumok emlékét megőrzik a maradványok, a dokumentumok. Auschwitznak nem kell emlékmű. Ha az emlékmű nem felel meg a címének, mert nem „für die ermordeten Juden Europas”, akkor mire való? Akkor minek emelik? Ha nem a megölt zsidóknak, akkor a megölésüknek? Sachsenhausen és Auschwitz nem a zsidóság cselekedete volt. Az emlékműnek minden esetben valami politikai célzata van, amelyhez képest a megölt áldozatok alibi funkciót töltenek be.
A győztes ünnepel, a vesztes nem ünnepel. Ne adják a zsidóknak a megemlékezést a gázkamráról és a krematóriumról, de ne tüntessék el ezek maradványait. Nem adnak ezzel valami jót nekik. Ne keltsék minden felnövő nemzedék szemében azt a képet, hogy a zsidó az, akit megölnek, hogy belőle ez a legérdekesebb, a megöletése.
Furcsa lenne, ha ezt az elpusztítás eseményét maguk a zsidók kívánnák ország-világra szóló monumentummal megörökíteni. Hitközségeik már régen megtették a magukét a temetőben, a zsinagógában, a saját területükön, ott, ahol nem kérdés, hogy kit gyászolnak a tárgyhoz illő fegyelmezett, nem bombasztikus, materiális eszközökkel. Tapasztalataim szerint a német és nem német zsidók nem igénylik ezt a rendkívüli méretű művet, és nem kívánkoznak erre a térre.
Beszélgettem egy politikussal, a végső érve az volt: „De hát ezt az emlékművet elvárják tőlünk.”
„Ki várja el?” – kérdeztem.
Felemelte mind a két karját: „Ki? Csakugyan, ki?” Tanácstalanul nézett körül. A zsidók nem. Bubis úr talán igen, de ő sem kívánna odamenni. Berlin város keresztény polgárai? Az a benyomásom, hogy többségükben ők sem, amit pontosan tükröz Diepgen úr álláspontja.
Én általában sem hiszem, hogy az európai zsidók kétharmadának elpusztításáról Németországnak vagy bárkinek központi emlékművel kellene megemlékeznie. Maga a szó is csupa etatisztikus asszociációt kelt, mert polgárinak ezt a hatalmas művet nem lehet tekinteni.
Mit mond ez a rendkívüli Fizikai túlzás? Állami emlékműről van szó. Két mértéktelenség – a megrendelőké és a művészeké – összetalálkozott. Figyelemre méltónak találom, hogy egyik pályázó sem érte be a kiutalt felület kisebb részének betöltésével, valami polgárbarátibb célra ajánlva fel a nagyobb részt. A pártoló lobbisták és a pályázó művészek túlméretezett egója találkozott.
Nem kívánok elfeledkezni arról a tényről, hogy ha a mű megvalósul, akkor a zsidók emléke fog szemben állni a várossal. Nem kívánok megfeledkezni erről, mert nemcsak a megöltekkel, de a még meg sem születettekkel szembeni felelősség is erre kötelez.
A műnek állnia kell a mai és a jövőbeni berlini polgárok és az idelátogatók tekintetét. Az emlékmű megvalósulásának terhét nem azoknak kell viselniük, akik oly dörgedelmesen harcolnak érte, hanem azoknak, akik itt maradnak, akik itt laknak, keresztényeknek és zsidóknak.
Minden mű gyarló, az óriásméret felfokozza és pöffeszkedőbbé teszi a mű gyarlóságát. Ahhoz, hogy egy művészt kiválónak tartsunk, nem kell ilyen méretekre felhatalmazni, mert belebukik, nem lévén hozzá elegendő képzelőereje, egy ötletet fog ismételni mind nagyobb sorozatban.
Ha a mű megvalósul, szembefordítja a megölt zsidók emlékével a normális berlinit, akinek sok mindenre van szüksége, de erre nem, mert a tér az ő mindennapi életében használhatatlan, vagy éppen kellemetlen lesz, elegen részletezték, hogy miért. Kit fog szidni? Újságírókat? Politikusokat? A kezdeményezőket? Nem, minden valószínűség szerint a zsidókat fogja szidni, akiknek a kedvéért ezt a monstrumot idetették, azt fogja mondani, hogy ezek miatt a zsidók miatt a tér használhatatlanná és átjárhatatlanná vált.
Épeszű zsidó ezt az összefüggést átlátja: hogy ami miatt ő káromkodna, amiatt alighanem más is káromkodna. Miért feltételezné, hogy az átlag berlini szent? Ha nem az, akkor minden valószínűség szerint szitkozódik. Talán csak azért nem teszi, mert fél, hogy jobboldali radikálisnak mondják. Ki méri rájuk ezt a büntetést, és kinek a nevében?
Felnőtt zsidóknak a várható ressentiment számolniuk kell. Tudniuk kell, hogy aki túl sokat ad, az megbánja, és neheztel arra, akinek túl sokat adott. Ma jó, megkapta, de most aztán hallgasson! Gondolni se kelljen többet rá!
Az alapkérdés így szól: önmagában álló művészi értéke miatt ezen a területen ezt a művet pártfogói megcsinálnák-e, ha a zsidókról szó sem esnék? Döntsenek a dönteni jogosultak bármelyik pályamű megvalósítása mellett, de a zsidókat felejtsék ki a történetből. Ne ajándékozzák ezt nekik. Síremléknek, mondta egy öreg zsidó, temetőben van a helye, de a berlini temetőkben már van emléktábla.
Hogy az én kisvárosom zsidóinak a történetével (ezerből ma már egy sem él ott) ez a nagyszabású betonszobor bármiféle összefüggésben állna? Nem tudom, miért akarnák a megöltek, hogy itt móresre tanítsák, leckéztessék az erre járókat. Az az igazság, hogy én jobban el tudom képzelni, hogy mit akarhatnának az osztálytársaim, Klein Vera és Blau Baba, Baumöhl János és Feuerstein Miki. Olyasmit, amit az én hasonló korú gyerekeim, és, gondolom, a berlini gyerekek is.
Illendőbb lenne békében hagyni a megölteket és nem belekeverni őket ebbe a szerfölött profán történetbe. Akár elfeledkezni róluk is jobb lenne, mint felhasználni őket valami másra, aminek az ő megrövidített életükhöz nincs köze.
Nem helyes, nem szép azt állítani, hogy ez az emlékmű értük, a meggyilkolt európai zsidókért van, mert ez az állítás nemhogy nem bizonyítható, de még csak nem is valószínűsíthető.
Az előbb csuktam be a varsói gettóban készült fényképek könyvét: gyerekek néznek, szörnyű tudással. Azért, hogy egy darab kenyeret kapjanak, sok mindent megtennének. Tudják, hogy mi van, hogy a többiek már meghaltak, és hogy meg akarják őket ölni. Vannak a képeken jó házból való zsidó lánykák szakadt, de csinos kabátban, látszik rajtuk a gondos nevelés, illedelmesen fognak meghalni. Próbáld kibírni a tekintetüket.
Lehet, hogy túl sokat kérek a német közvéleménytől, azt, hogy a berlini új zsidó múzeum gyűjtőkörében egész Európa zsidói nyerjenek helyet, hogy a látogatók állják az én elgázosított osztálytársaim tekintetét. Azt igényelem, hogy a mai európaiak kapcsolják össze a zsidó gyerekek elgázosításának képét a saját gyerekük vagy unokájuk képével. Ha ezt a horrort elképzelik, akkor sejtik csak meg, hogy mi történt. Akkor ezek a szemek be fognak nézni a kinti sötétből a kivilágított szobákba.
Tudhatnám, hogy ez az igény szemben áll a lélek istenadta lustaságával. Miért akarom, hogy szembenézzenek? Látnák öregapjukat, ahogy öl, és azt is, hogy utána bement a kantinba, és kért egy pohár snapszot? „Dienst ist Dienst, Schnaps ist Schnaps.”
Azok az eredetileg jóravaló fiatalemberek nem látták az arcokat? Vagy már csak úgy látták a foglyok arcát, mint a mészárosok a borjakét? Ahhoz, hogy ne sajnáld a borjút, az kell, hogy sziklaszilárdan tudd: ez a dolgok rendje, a borjú és a zsidógyerek levágásra való. Az előbbi ehető, az utóbbi nem.
*
A tettes az állami szigor volt, amely mikor megmondták felülről, hogy a zsidó irtandó, akkor irtott, nem ismert sem Istent, sem embert, kapta a parancsot, és irtott. Ez az emlékmű, ha megvalósulna, állami szigorból keletkezne, és állami szigort sugározna. Nem kell egy városban a város ellenére építkezni, ne akarják az arra járókat elbizonytalanítással, fenyegetéssel, elveszejtéssel, labirintusba csalogatással nyomasztani.
Csináljanak inkább városi parkot Európa megölt zsidóinak az emlékére, valami olyan helyet, ahol azok a zsidók is szívesen leültek volna egy padra, ahol a gyerekeik szívesen játszottak volna. Csináljanak inkább játszóhelyet, csendes sétateret azon a helyen, amelyet az áldozatok emlékének szánnak.
A zsidók adekvát válasza a történetre az lehet, hogy meg kell őrizni a megöltek és az életben maradottak emlékét. A zsidó múzeumban ott sorakoznak az eltűntekre utaló üresség tornyai, és ha a látogató le akar tenni valamit, tegyen le az utolsó, a különálló toronynál abban a kertben, amely a múzeum épülete előtt adódik, egy kavicsot. Egy kertre gondolok, ahol még le is lehet ülni egy padra, elmélkedni a látottakon. Egy kavics megilletődött elhelyezése megfelel, többet ne tegyen.
Nem lehet rengeteg pénz elköltésével és hatalmas tér betöltésével kifizetni a megöltek emlékét. Muszáj lesz gondolkozni a történteken a jövő században is. A bűnbánat nem harsogó, a valódi bűnbánat nem hetvenkedik, a hetvenkedés inkább a bűn, mint a bűnbánat tulajdonsága. A vesztes is csendes. A hiányra csak csendes eszközökkel lehet emlékeztetni. A megölt zsidók legjellemzőbb tulajdonsága az, hogy nincsenek itt, a hiányuk. Nem a megfojtás pillanata, hanem azok az évtizedek, amelyeken át még ennek-annak hiányoztak.
Még egyszer mondom, a mű, amit keresnek, megvan. A könyvégetés helyére készült szoborra, Misha Ullmann izraeli művész munkájára gondolok a Bebel téren, nézzék meg, arról szól, hogy az elégetett könyvek nincsenek itt, hiányoznak a polcokról. A könyv méltó és megszentelt hasonlat az emberről. A Heine-mondat is megfelel: ahol könyvet égetnek, ott embert is fognak égetni. És ez a csúnya történet valóban itt kezdődött, ezen a téren, a könyvekkel. Ennél a föld alatti, a kövezetből ki sem látszó szobornál csendesebb művet senki sem tudna csinálni.
Szép lenne, ha az emlékmű hangos és harcos hívei odamennének, lenéznének a lábuk elé a hiány polcaira, és megértenék, hogy ez az, ez az, ami arról a bizonyos történetről hitelesen szól, a hiányról, amit a hozzátartozó érez, hogy a megöltek hiányoznak, hogy járt volna nekik, nekünk még valamennyi idő. Ez a hiány ki lett fejezve, nem lehet pontosabban kifejezni sok tízezer tonna betonnal sem.
A bűnbánat adószedőinek a szigora nem a megöltekről szól. Kortársainkról szól, a közvélemény szereplőiről, keresztényekről és zsidókról. Nem vagyunk feljogosítva, hogy a halottak nevében követeljünk, vádoljunk, megbocsássunk. De aki már átérezte a valódi gyász pillanatait, aki szerette azt, akit megöltek, az tudja, hogy mi illik hozzájuk, és mi nem.
Ha valóban a megölt zsidók emlékének akarják szentelni ezt a nagy területet, akkor csináljanak itt valami olyat, amiért a berliniek nem fognak bosszankodni, ami a zsidó áldozatok képét valami széppel köti össze.
Csináljanak azon a nagy téren gyerekparadicsomot, aminek nemcsak a gyerek örül, de a szülő is, aki azon tanakodik, hova vigye a gyerekét, ahol apraja- nagyja jól érzi magát. Nem sok ilyen hely van a nagyvárosokban. Csinálják meg a fantázia kertjét, olyan parkot, ahova az emberek pihenni, szemlélődni mennek. Nyerjenek szabad teret a kert- és játszótértervezők. Nem pénzbe kerülő, hangos, rázó-forgató, emelő-ejtő masinákra gondolok, hanem a nyugalmas órák kertjére. Lehetne benne annyi növény a világ minden tájáról, amennyi a berlini éghajlatot elbírja. A városnak jótétemény lenne egy gyerekparadicsom.
Legyen a neve Zsidó park (Jüdischer Garten). Az angolparkban sem csak angolok vannak. Egyszóval nem a pokol, hanem az öröm metaforáját kellene megcsinálni. Közülünk legjobban a gyerekek tudnak örülni, hozzájuk kell tehát igazítani a mércét. Adjanak ennyi helyet a gyerekeknek. Elég, ha a történelem megjegyzi, hogy jó szándékú emberek ide egy holocaust-emlékművet akartak építeni, de egy gyerekpark lett belőle.
Odaát majd megkérdezzük a megölt gyerekeket, hogy elfogadják-e ezt a változást, vagy sem. Az itteni, és még élő gyerekeknek a dolog biztosan nem lenne ellenére. De ha az emlékezésre, a megölt zsidók emlékének életben tartására a német közvélemény áldozni akar, akkor teremtsék meg az európai zsidók múzeumát, ahol személyválogatás nélkül helyet kaphat annak is a képe, akit megöltek, és azé is, aki túlélte, vagy aki még előbb meghalt, mert a megöletés mint arisztokratikus privilégium furcsa lenne.
És ha Spielberg úr adakozni akar szóbeli elbeszélések, dokumentumok, levelek, fényképek, tárgyi emlékek gyűjtésére, támogassa a múzeumot, amely minden bizonnyal el tudná látni ezt a feladatot, mely természetes munkájának része.
Látom a nagyvonalúságot, ha az emlékműről van szó, és látom a szűkkeblűséget, ha az emlékek megőrzéséről van szó.
Az élet megörökítésénél miért érdemesebb cél a megaláztatás és a megsemmisítés megörökítése?
Az emlékműről a német közéletben és sajtóban több évre visszanyúló vita zajlik. A szerző – a Brandenburgi Művészeti Akadémia elnöke – a Frankfurter Allgemeine Zeitungban már korábban kifejtette véleményét, de a berlini politikai-kulturális szekértáborok között tovább gyűrűző vita ismételt megszólalásra késztette őt. Konrád György ezt az írását olvasta fel a Mazsike és a Szombat tizedik évfordulóját köszöntő estünkön.
Címkék:1999-01