Holocaust és tömegkultúra — Steven Spielberg és a Shoah Alapítvány vitatott sikerei
Steven Spielberg és egy közeli munkatársa összekoccintják pezsgőspoharaikat egy nagyméretű tortával a háttérben. A tortán cukormázból készült felirat: Shoah – ez a szó jelzi ma Nyugaton a zsidóság kiirtását a II. világháború évei alatt. A két férfi a Spielberg által alapított Shoah Visual History Foundation sikerét ünnepli. Henryk Broder német zsidó író számára ez a legékesebb bizonyítéka annak, hogy Spielberg személyében az amerikai tőke és a hollywoodi stílusú giccs már a holocaust témájában is átvette a hatalmat.
Broder „Indiana Jones in Auschwitz” (Indiana Jones Auschwitzban) címmel főbb mint tízoldalas cikket írt a Der Spiegel 1999. szeptember 13-i számában Steven Spielberg alapítványáról annak németországi megjelenése kapcsán. A radikális Henryk Broder a fiatalabb német zsidó értelmiségiek azon csoportjához tartozik, amely élesen bírálja a zsidó közösség establishmentjét, vezetőit, amiért azok önelégülten ülnek a holocaustból származó erkölcsi és anyagi tőkéjükön. A Spielberg-féle Shoah Alapítvány megjelenése Németországban minden bizonnyal újabb lökést ad a holocaust- alapú zsidó identitásnak, és ez az, ami kiváltotta Broder rosszallását.
Az amerikai filmrendező és médiamogul saját filmjének, a Schindler listájának kapcsán eszmélt rá saját zsidóságára, és annak világsikere késztette őt arra, hogy létrehozza a fent említett alapítványt „a felejtés ellen”, „a holocaust-tagadók állításainak cáfolatára”. A nagyszabású vállalkozáshoz ő maga adta a pénzt és a médianyilvánosságot, Michael Berenbaum történész pedig a tudományos hátteret. Az alig öt évre visszatekintő alapítvány kétszáznegyven fős törzsgárdával, világszerte háromezer ötszáz profi és négyezer önkéntes interjúvolóval ötven országban eddig ötvenezer videó-interjút készített harmincöt nyelven. Ebből 19 368 készült Amerikában, 8064 Izraelben, 1385 Lengyelországban, 658 Németországban, 19 Costa Ricában és – az utolsó országok egyikeként – 300 Magyarországon (ahol még további kétszázat terveznek). Mindehhez – becslések szerint – eddig 45-70 millió dollárt használt föl Spielberg, és további 50 milliót szán az interjúk részletes feldolgozására. Utóbbi összeget már nem a sajátjából, hanem gyűjtésből kívánja előteremteni, aminek előmozdítására természetesen nincs is nála alkalmasabb személy. 1999 februárjában, miután életművéért Berlinben átvette az Arany Kamera díjat, az alapítvány számára nagy, amerikai stílusú pénzgyűjtő vacsorát szervezett, ahol a résztvevők ezer márkáért tölthettek el „egy csodálatos estét Steven Spielberggel és barátaival”.
Spielberg – mondják – eredetileg csupán a tudományos kutatások segédanyagának szánta archívumát. Ennek megfelelően a gyűjtött anyaghoz szabad hozzáférést tett lehetővé a Soá kutatásával foglalkozó öt legnagyobb központnak, köztük a Jeruzsálemi Jad Vasém Intézetnek és a Los Angeles-i Wiesenthal-központnak. (Broder szerint ennék is elsősorban propagandacéljai voltak: Spielberg a nagy tekintélyű tudományos műhelyek segítségével akarta hitelesíteni a maga archívumát.) Hamarosan kiderült azonban, hogy hatalmas tőkéjével és médiabefolyásával sokkal többre képes, mint a tudományos központok. A jeruzsálemi Jad Vasém intézet fennállásának negyven éve alatt mintegy harmincháromezer tanúvallomást gyűjtött össze a Soáról, amelynek nagy részét – pénz hiányában – még nem dolgozták föl. Ugyanebben a témában azonban még további kétszáz archívumban találhatók magnó- és videófelvételek, papíron rögzített tanúvallomások, és nem egy archívum komoly tudományos apparátussal dolgozza föl ezeket. A nagyközönség azonban – egy-két kivétellel, mint amilyen a Jad Vasém vagy a washingtoni Holocaust Múzeum – nem ismeri ezeket. A Soá-archívum műfaja Spielberg nyomán vált világhírűvé, aki négy év alatt több tanúvallomást gyűjtött, mint talán az összes többiek együttvéve.
A téma legnagyobb tekintélyű tudományos kutatói, mint a jeruzsálemi Jehuda Bauer bizalmatlanul tekintenek Spielbergre. „Állítólag én vagyok az egyik szaktanácsadó, de még egyszer sem kértek tőlem tanácsot” – ironizál a téma szakmai körökben világhírű kutatója. A tudományos kutatás szempontjait szem előtt tartó Bauer professzor szerint Spielberg felvételeinek talán tíz százaléka hozhat új ismereteket a történészek számára. Más kutatók elégtelennek tartják a lelkes, de amatőr interjúvolok fölkészültségét, akik kellő ismeretek hiányában nem tudják eldönteni, mi az, ami valóság a túlélő elbeszélésében, és mi az, amit az illető ötven év távlatából csupán annak hisz. Bauer több tudós kollégájával együtt pár éve azt javasolta Spielbergnek, hogy a kutatás lebonyolítására és az eredmények feldolgozására hozzanak létre egy tudományos központot. Spielberg azonban – a professzor szerint – nem akart ilyet, mert ő csak a rövid távú, látványos eredményekben érdekelt.
A Spielberg-archívumban a legmodernebb technikákkal dolgozzák föl az interjúkat, több mint ezer kulcsszó szerint rögzítve az elhangzottakat. Eddig a beérkezett anyag öt százalékával készültek el. A számítógépes feldolgozás jóvoltából a majdani felhasználók – kutatók, amatőr érdeklődők vagy profi felhasználók (például filmesek) – virtuális utazást tehetnek a Soá világában, kedvükre válogatva az interjúk közt kulcsszavak szerint, ami lehet egy helységnév, egy esemény vagy egy helyzet (pl. bevagonírozás) és még sok minden más. A szkeptikus Jehuda Bauer szerint azonban a lelkes, de kellő szakmai felkészültséget nélkülöző munkatársak bicskája beletörik majd a szakmai feldolgozásba, amely így végül a történészekre marad, akik évtizedeket tölthetnek majd el az összehordott ötvenezer videofelvétel rendszerezésével.
Az amerikai tőke dinamizmusával terjeszkedő Spielberg-alapítvány tehát bővelkedik tőkében, viszont híján van a tudományos felkészültségnek. Az állami költségvetésből és „kisipari” pályázatokból élő Jad Vasém intézet (más kutatóműhelyekhez hasonlóan) híján van a tőkének, viszont bővelkedik a tudományos kapacitásban. A két intézet ugyan kapcsolatban van egymással, de eltérő logika szerint működnek: az amerikai tömegmédia logikája a kézzelfogható sikereken, az azonnali visszajelzésen alapul (lásd: nézettségi statisztikák), a kutatóműhelyek viszont a tudomány világának roppant igényes mércéje szerint működnek, ezért aprólékos, lassú munkájuk ritkán kecsegtet látványos sikerekkel. Érthető, ha a nagy felkészültségű tudósok rosszkedvűen nézik Spielberg sikereit, aki alig néhány év alatt a holocaustnevelés császárává lépett elő.
Spielberg és gárdája azonban nem osztja az aggályos történészek álláspontját. A rendező – fellelkesülve filmje világsikerétől, azaz attól a ténytől, hogy ez valóban hatalmas mértékben járult hozzá a Soá tudatosításához a világ közvéleményében – továbbhalad az emberiség nevelésének útján. Már 1995-ben elkészült egy ötvenperces film, amelyet negyven interjúból válogattak össze. A filmet széles körben terjesztették az iskolák körében („hogy mindez még egyszer ne történhessen meg!”). A Spielberg-alapítvány büszkesége az a Soát bemutató CD-ROM, amelyet úgy reklámoztak, mint az iskolák számára kiválóan alkalmas eszközt. „Ennek segítségével a diákok bejárhatják egy koncentrációs tábor barakkjait és számtalan emberrel találkozhatnak, akiknek történetét egyetlen gombnyomással megismerhetik.” A CD-t maga Spielberg mutatta be egy berlini iskolában, majd egy hónappal később New Yorkban, médiasztárok kíséretében, a sajtó és a tévéállomások kellő figyelmétől övezve.
Munkatársai szerint Spielberg egyszer azt mondta, hogy ezzel a projekttel „megelőzünk egy második holocaustot”. Miután az elismerésüket kifejező politikusok és médiasztárok gratulációja hangosabb, mint a szkeptikus értelmiségiek fejcsóválása, a lelkes (kritikusai szerint saját magától megrészegült) Spielberg egyre bővíti projektjét. A fent említett pénzgyűjtő vacsora az alapítvány új berlini központjának költségeit volt hivatott fedezni. Az együttműködéshez megnyerték a legnagyobb német kiadóvállalatokat, köztük a Springer-konszernt, az ünnepélyes megnyitón pedig a német média legnagyobb sztárjai vonultak fel. Az alapítvány itteni céljai között szerepel a már említett CD német változatának kiadása, valamint egy rendkívül ambiciózus terv: az archívum segítségével minden német város „rekonstruálná” egykori zsidó közösségét. Előkeresnék a hajdan onnan menekült túlélők anyagát és a város meg is hívhatná őket, hogy minél többet tudjon meg a hajdani közösség életéről. Az első kísérleti projekt már el is indult Drezdában. Ugyanakkor a németországi zsidó és nem zsidó értelmiségiek közül többen megkérdőjelezték Spielberg szerepét Németországban, ahol a Soá már amúgy is a társadalom figyelmének középpontjában áll. Nem tetszik nekik, hogy az amerikai médiamogul egyszer csak itt termett nevelni Németországot.
*
Az amerikai zsidóságnak, és rajta keresztül az amerikai médiának igen nagy szerepe volt abban, hogy a zsidók II. világháború alatti tragédiája, a Soá a világ figyelmének középpontjába került. A hetvenes évek végén készült, Holocaust című négyrészes amerikai tévésorozatot százmilliók láthatták. A sorozat világsikere (számtalan hasonló témájú és ennél nem rosszabb film után) csak az amerikai média átütő erejével magyarázható. Spielberg 1994-ben készült filmje, a Schindler listája újabb áttörést hozott, ekkor indult a téma végső „diadalútjára”. Mindennek fel nem mérhető jelentősége volt a nemzetközi politikai légkör alakításában. Ebben az évben nyitották meg a nagyközönség számára a washingtoni Holocaust Múzeumot a világ számtalan állam- és kormányfőjének jelenlétében. Nem sokkal ezután Svájc hajlandó volt beismerni felelősségét a nácik által elrabolt zsidó vagyon értékesítésében és késznek mutatkozott kártérítést fizetni. Majd következett a többi rendezetlen számla: a kelet-európai zsidóságnak mindeddig nem fizetett német kártérítés; a német cégeknek a háború évei alatt végzett kényszermunka; a biztosítótársaságok által elnyelt zsidó biztosítások. Természetesen lehetetlen egyenként szétszálazni, mely összetevők jóvoltából vált a Soá immár megkerülhetetlen jelentőségűvé a világméretű tömegkommunikációs színpadon, mely okok következtében kaphatta meg a zsidóság – ötven évvel a háború után – azt az erkölcsi és anyagi elégtételt, ami még adható volt. Aligha tévedünk azonban, ha azt állítjuk: az amerikai média nélkül mindez nem (vagy nem így) történt volna meg. Azáltal azonban, hogy a Soá kikerült az értelmiségi elit igényes, de csekély figyelmet vonzó diszkurzív világából, és az amerikai mass média jóvoltából robbant be a világ figyelmének középpontjába, a stílus is nagyon megváltozott. A Soá harsány amerikai tálalása igen erősen eltér az európai zsidók által megszokottól. Az amerikai hatékonysággal együtt jár az amerikai stílus is. Valamit valamiért.
Címkék:1999-12