Gadó jános: Zsidó információs centrum és periféria — Washingtoni útibeszámoló az American Jewish Committee éves üléséről
Zsidó információs centrum és periféria
Washingtoni útibeszámoló az American Jewish Committee éves üléséről
Lelkes ifjú rabbi érkezik egy amerikai zsidó közösségbe, és mindjárt az első sabbat alkalmával hatalmas beszédben dicséri a szombattartás szent kötelességét. Az istentisztelet végeztével félrehívja őt a szemlátomást kínlódó rasekol: – Rabbi, nem kéne ezt annyira feszegetni, nálunk sok ember nem szombattartó. Az engedékeny rabbi a következő héten a kasrut szépségeit dicséri. A rasekol ismét kínlódva magyarázza: itt a legtöbben nem vezetnek kóser háztartást. A kompromisszumkész rabbi következő sabatkor a vegyes házasság ellen szónokol, mire egy másik elöljáró félrehívja: – Rabbi, az istenért, a rasekol felesége sem zsidó! – Hát akkor miről beszéljek? – kérdi most már ingerülten a rabbi. – Hogy-hogy miről? – válaszol értetlenül a kérdezett. – Hát a zsidóságról!
A fenti, jellegzetesen amerikai történet (egy ortodox rabbitól hallottam) az amerikai zsidóság azonosságtudatát őrző, de a vallási hagyományoktól egyre távolabb kerülő főáramát gúnyolja ki. Ezt a főáramot reprezentálja az American Jewish Committee (AJC), az amerikai zsidóság egyik legbefolyásosabb szervezete, melynek éves összejövetelére hívtak meg Washingtonba.
I.
Az amerikai zsidóság főárama valamelyest hagyománytartó, de korántsem ortodox. A kóser étkezés sok gondját-baját, a tejes és húsos különválasztását így nem szívesen veszik a nyakukba: ehelyett vegetáriánus ételeket szolgálnak föl. Ez a megoldás a túlnyomó többség számára tökéletesen kielégítő. Hasonlóképp zajlik a sabbati ima: a többség rövid, „nem hagyományos” szertartással tudja le a kötelezettséget; a tradicionális istentisztelet hívei külön teremben gyülekeznek. (A mintegy négyszáz meghívott között talán tucatnyi ortodox akad; számukra a figyelmes vendéglátók külön kóser ételt hozatnak.) Sábát estéjén az AJC egyik kulcsembere, Andrew Baker reformrabbi is háttérbe vonul, és rövid bevezető után átadja a „műsorvezető” szerepét ortodox kollégájának, aki hazulról hozza a szombati öröm megteremtésének tudományát. Ahogy emelkedik a hangulat, elválik az olaj a víztől: az ortodoxok és az izraeliek táncolnak-dalolnak, az asszimilálódottabb szekuláris amerikaiak és európaiak inkább beszélgetnének, de az egyre terebélyesedő szombati öröm betölti a termet, így csöndben távoznak vagy beállnak ők is a mulatók közé.
II.
Az AJC megadja a módját az éves összejöveteleknek. A Washington elegáns szállodáiban négy napon át sok száz fő részvételével zajló rendezvény-sorozat díszvendége Hillary Clinton. A First Lady csodaszép beszédet mond. „Megtiszteltetés számomra, hogy itt lehetek” – kezdi a kötelező amerikai udvariassággal, majd méltatja az AJC eredményeit a demokráciáért vívott harcokban és a sokoldalú humanitárius segítségnyújtásban. Ahogy illik, fölidézi egy megható élményét: egy ízben tanúja lehetett Lvov városában egy újjáépített zsinagóga megnyitáséinak. Utána még a hetiszakaszról is megemlékezik, majd rátér fő témájára (az akkor tetőpontján lévő) koszovói válságra. A koszovói etnikai tisztogatásokat keményen megbélyegző szavai a közönség szívéhez szólnak, amely a beszéd végén állva tapsol. Utána Bronislaw Geremek lengyel külügyminiszter következik a díszvacsora rangsorrendjében, majd egy bolgár miniszter. A legnagyobb amerikai állam, Kalifornia kormányzója csak a következő napi reggelinél kap szót.
A plenáris ülések mintegy felén nem zsidó témák vannak terítéken: az amerikai oktatás jövője, médiapolitika, polgárjogi küzdelmek. Az amerikai társadalomban hallatlanul sikeres zsidó mainstream hálás a befogadó országnak, és felelősségteljesen részt kér problémáinak kezeléséből. Így például az AJC ez évben átfogó tervezetet nyújtott be a kongresszusnak az oktatási rendszer reformjáról.
Ahogy az előadásokat, a hozzászólásokat figyelem, ahogy az amerikai résztvevőkkel beszélgetek, az a benyomásom alakul ki, hogy itt a zsidóság – a közösséghez való tartozás és szolidaritás evidenciáján túl – a demokráciát, humanizmust, az elnyomottakkal való azonosulást, a gyengék segítését – általában: a XX. század nemes eszméinek képviseletét jelenti, amiben a zsidók az elmúlt száz évben oly nagy buzgalmat tanúsítottak. (Egy adalék: midőn a legnagyobb, és etnikailag legtarkább állam, Kalifornia kormányzója befejezi előadását, az AJC vitavezetője e barátságosan tréfálkozó megjegyzéssel búcsúztatja: – „A kormányzó híve a kisebbségi jogoknak, nem tűri a diszkriminációt és bátorítja a sokféleséget. És még azt mondja magáról, hogy nem zsidó!” )
III.
Amint az a zsidó rendezvényeken oly gyakori, jelentős hangsúlyt kapnak a terrorizmussal kapcsolatos kérdések. A helyi hagyományok szerint reggeliző asztalunknál lazac, kávé és sütemény mellett hallgatjuk a pódiumon ülő három biztonsági szakértőt, akik rendkívül felkészülten és tárgyilagosan ecsetelik a közeljövő kilátásait. Egyebek közt megtudjuk: nemigen lehet megakadályozni, hogy a zsidó állam három esküdt ellensége, Irak, Irán és Szíria a belátható jövőben atomfegyverhez jusson. Mivel pedig Izrael lakosságának több mint fele ma már a Tel-Aviv és Haifa környéki agglomerációban él, egy el nem hárított nukleáris támadás az országra végzetes lehet. Vannak azonban közelebbi veszélyek is: „Vajon olyan nehéz plutóniummal megmérgezni egy nagyváros ivóvizét?” – teszi fel a kérdést a pánikkeltéssel nem vádolható izraeli szakértő. Szakértők megalapozott gyanúja szerint – folytatja – az Izrael ellen küzdő terrorszervezetek a kémiai és biológiai fegyverek használatát is mérlegelték már, és ehhez már be is szereztek néhány kelléket.
Bizonnyal ez is motiválja az AJC stábját, amikor a szekcióülések egyikén bemutatják a szervezet biztonsági kérdésekkel foglalkozó felelősét, egy csinos fiatal hölgyet. „Mit tud csinálni egy civil szervezet egynéhány alkalmazottja, amit a nagy titkosszolgálatok nem tudnak?” – teszem föl a jellegzetesen tájékozatlan kelet-európai kérdést. A határozott, szép fiatal hölgy elmagyarázza, hogy egyebek közt nyomásgyakorlás a céljuk: az amerikai politikai élet – elsősorban a kongresszus – befolyásos személyiségei felé továbbítják a terrorizmussal kapcsolatos információkat, megfelelő válaszlépésekre ösztönözve őket. Így például több ízben felhívták a kongresszusi képviselők figyelmét az Iránban dolgozó több mint tízezer orosz nukleáris szakértőre, és az Iszlám Köztársaság ezzel kapcsolatos vélhető szándékaira. Nyújtanak azonban közvetlenebb segítséget is az illetékes szervezeteknek: ha például az állami terror-elhárító szolgálat káderhiánnyal küszködik, és emiatt késedelmet szenved egynémely lehallgatott idegen nyelvű telefonbeszélgetés megfejtése, az AJC szívesen besegít. De említenek néhány további példát is. A titkosszolgálatnak segédkezet nyújtó öntudatos polgár képe szokatlan egy kelet-európainak: a szolgálattal való együttműködésnek mifelénk más hagyományai vannak.
IV.
A kongresszusi látogatás fontos része az éves összejövetelnek. Minden valamirevaló amerikai érdekvédelmi szervezet pressure group-ként is működik, így a kongresszusi képviselőkkel való kapcsolattartás kulcsfontosságú. A Capitoliumba induló népes vendégseregét az AJC hat témakör szerint rendezi csoportokba. Az én csoportom témája Izrael biztonsága és a Közel-Kelet jövője. A Capitolium számtalan termének egyikében ülünk, a képviselők és szenátorok pedig minden ceremónia nélkül besétálnak, néhány barátságos szót váltanak az őket bemutató vitavezetővel, tízperces, formás beszédben (szinte nyelvbotlás nélkül) fejtik ki álláspontjukat, majd – mielőtt a közönség észbe kapna – barátságosan búcsút intenek és kisétálnak. A találkozó néha eltér ettől az alapmodelltől: ha X. képviselő nem rohan éppen következő programjára, kérdésekre is szívesen válaszol. A meghívott kongresszusi képviselők (többségük maga is zsidó) Magyarországon ismeretlen nyíltsággal vállalják a szolidaritást Izrael iránt. Egyikük az elmúlt évben több társával együtt tiltakozott Kofi Annán ENSZ főtitkárnál, midőn az ENSZ egyik közgyűlésének nyitányát épp Jom Kipur napjára időzítették. „Salom, salom!” – üdvözli egy másik képviselő csoportunk egy izraeli tagját, aki afelől érdeklődik, hogy mennyire vannak tudatában a palesztin média zsidóellenes uszító hangnemének. A képviselő aggasztónak nevezi a jelenséget és megjegyzi, hogy Egyiptomban is ez a hangnem uralkodik, amit fel is hánytorgattak Mubarak elnöknél tett látogatásuk során. („Mi nem lehetünk antiszemiták, hiszen mi is szemiták vagyunk” – hangzott az egyiptomi elnök fondorlatos válasza.) Egy harmadik képviselő reményének ad hangot, hogy az amerikai nagykövetséget nemsokára Tel-Avivból Jeruzsálembe helyezik. Közismert, hogy az amerikai Kongresszus erősebben Izrael-párti, mint a külügyeket is irányító adminisztráció. A képviselők ugyanis jóval közvetlenebb kapcsolatban állnak választóikkal, mint a kinevezett külügyminiszter. Kongresszusi képviselők (nem csak ellenzékiek) számos alkalommal bírálták már a kormány külpolitikáját. Ennél többet nemigen tehetnek: a külügyek irányítása az adminisztráció kezében van, amely viszont jóval erősebben érzi a geopolitikai realitásokat. „Soha ne becsüljék alá azt a képességüket, hogy befolyásolhatják a politikát!” – búcsúzik tőlünk az egyik képviselő hölgy.
A nyomásgyakorlás másik ága a követségi látogatások sora. Itt az AJC vendégserege kisebb csoportokra oszlik, aszerint, hogy a felsorolt mintegy kéttucatnyi követség közül melyiket kívánja meglátogatni. A látogatóba indulók egy-egy vastag füzetet vehetnek magukhoz: ebben megtalálhatók a tudnivalók valamennyi meglátogatandó követségről (illetve országról): legfőképp az Izraellel fenntartott kapcsolatok problematikus pontjai. Engem az egyiptomi követség érdekel, hiszen a legnagyobb arab ország és Izrael kapcsolatait általában már nem is a „hideg béke”, hanem a „hideg háború” kifejezéssel lehet leírni: Egyiptom a formális diplomáciai kapcsolatokon kívül minden egyéb kontaktustól tartózkodik, az ország sajtója pedig határozottan ellenséges. Mintegy huszonöt résztvevővel együtt masírozok be a követségre, ahol a nagykövet hűvös udvariassággal fogad. Küldöttségünk vezetője, az AJC egyik bennfentes embere a barátságtalannak mondható fogadtatást figyelmen kívül hagyva méltatja a két ország közt immár több mint negyedszázada fennálló békét, sajnálkozik a sokoldalú kapcsolatok hiányán, vázolja az együttműködés számtalan kiaknázatlan lehetőségét, és reményét fejezi ki, hogy az izraeli választások után mindezek valósággá válnak. A barátságos hangú beszédet rezzenéstelen arccal végighallgató nagykövet most kioktató válaszba kezd. A palesztinok állítólagos sérelmeinek hosszú listáját sorolja föl, közölvén, hogy amíg e tarthatatlan helyzet nem változik, Izrael nem számíthat barátságosabb elbánásra. A szónoklat után egy másik látogató – árnyalatnyival emeltebb hangon, de még mindig udvariasan – az egyiptomi sajtó éles Izrael- és zsidóellenes kirohanásait teszi szóvá. A válasz: Egyiptomban szabad a sajtó, ezt egyetlen politikus sem befolyásolhatja; de a palesztinok helyzete láttán meg lehet érteni az egyiptomiak indulatait. A látogatóknak minden diplomáciai érzékükre szükségük van, hiszen – többségükben amerikaiak lévén – nem bocsátkozhatnak konfrontációba Izrael rovására. Vezetőnk udvariasan megjegyzi: a politikai helyzetet eltérően ítéli meg a két fél, de miért lenne ez akadálya a gazdasági kapcsolatoknak, amiből Egyiptom legalább annyit profitálhat, mint Izrael? Tegyék félre a politikai nézetkülönbségeket, és járjon közbe a nagykövet a gazdasági együttműködés érdekében. A nagykövet némi huzavona után fej- bólintással válaszol – a látogatás lényegén ezzel túljutottunk, még néhány udvarias kérdés és válasz hangzik el, majd udvariasan búcsúzkodni kezdünk, időnk lejárt.
V.
„Ismerem a nagykövetet, és személy szerint jóban vagyok vele” – mondja később delegációnk vezetője, mikor arról érdeklődöm, hogyan sikerült megszervezni a látogatást. A személyes kapcsolatok és az AJC tekintélye egyaránt szerepet játszik az ilyen, és ehhez hasonló találkozók létrehozásában. Az egyik ENSZ-közgyűlés alkalmával az AJC mintegy ötven ország külügyminiszterével tárgyalt. Ez már valósággal önálló külpolitika, noha a tárgyalások témája általában az Izraellel fenntartott kapcsolatokra illetve az adott ország zsidóságát érintő kérdésekre korlátozódik. Egy példa: Görögországban a hatóságok azt tervezték, hogy az állampolgárok nyilvántartásában, így a személyi igazolványokban is külön rovatot nyitnak a vallási hovatartozás számára. Mivel az ország „államalkotó nemzetének” szinte száz százaléka a görögkeleti egyházhoz tartozik, a vallási hovatartozás feltüntetésének egyetlen funkciója a kisebbségek nyilvántartásba vétele lett volna, amit az AJC, mint zsidó érdekvédelmi szervezet, és mint a kisebbségi jogok védelmezője, egyaránt kifogásolt a görög külügyminiszterrel való tárgyalások során.
„Hogyan sikerült meghívni Hillary Clintont?” – érdeklődőm később a szervezet PR-menedzserétől. Az AJC elnöke a szórakoztatóipari megasztárok ügyvédje – magyarázza. Stephen Spielbergen keresztül már nem lehetetlen a kapcsolatfelvétel. Az ilyen kapcsolat persze jól jön, sőt nélkülözhetetlen, de aligha elegendő – gondolom magamban. Madelaine Albright, Joschka Fischer, néhány évvel ezelőtt maga Bill Clinton aligha csak a személyes ismerősök nógatására fogadták el az AJC meghívását.
„High profile” – láthatóság, önreklámozás a közéletben, versenyfutás a média figyelméért – ez jellemzi az AJC éves összejövetelét. „Ez kezdetben engem is zavart – meséli az AJC ügyvezetőjének Olaszországban nevelkedett felesége – ösztönösen rá akartam pisszegni a férjemre, hogy zsidó ügyekről ne beszéljen ilyen hangosan”. Az Amerikában szocializálódott zsidóknak azonban nincsenek ilyen gátlásaik. Akárcsak az üzleti életben, a civil szerveztek világában is egyre agresszívabb a verseny: az AJC élén álló ügyvezető éppoly rátermett menedzser, mint akármelyik bizniszmen.
Egy példa: a koszovói válság kirobbanása után az AJC – egyetemes humanitárius elveinek megfelelően – egymillió dollárt gyűjtött az albán menekültek számára. Az összegyűjtött pénz nagyobb részét a Joint-hoz juttatták el, amely a menekült gyerekek számára oktatási intézményt állított fel a macedóniai táborokban. Az AJC vezetői ezután maguk is Macedóniába utaztak, hogy lássák, mire fordították a szervezet pénzét. Az útról video-felvétel készült, amelyet az éves közgyűlésen bemutattak, és feltehetőleg még számos helyre eljuttatnak majd, a szervezet tevékenységét illusztrálandó.
VI.
Számos régi ismerőssel találkozom: Pozsonyból, Bukarestből, Varsóból, Skopjéból, Moszkvából és más kelet-európai városokból érkező zsidó aktivisták Washingtonban adnak egymásnak randevút. Tetszik vagy sem: Amerika a világ zsidóságának olyan infrastrukturális központja, amely – e közösség térképén – manapság gyakran közelebb van a közép-kelet-európai nagyvárosokhoz, mint azok egymáshoz. (A másik nagy központ Izrael.) A pétervári zsidóság első embere, Alexander Frenkel is kíváncsian hallgatja a híreket az ukrajnai zsidók közt dúló ellentétekről – értesült ugyan már róluk, de első kézből származó információkat csak most hall. Frenkel barátom ugyancsak boldogan cserél eszmét rég nem látott vilniusi ismerősével – akitől amúgy kevesebb, mint egy órányi repülőút választja el.
Új barátom, a Jerevánból érkezett Artak, az örmény apától és zsidó anyától született fiú, az első magánalapítású örményországi bank menedzsere, „igazi zsidó közösség a miénk – magyarázza – az emberek egymásra is fújnak, és senki sem szereti a rabbit.” A rabbi – a hangzatos Gers Meir Borstein névre hallgató férfiú – ugyanis lubavicsi, és nehezen jön ki a javarészt asszimilálódott zsidókból álló gyülekezettel. A hajdani ősi örmény zsidóság, amely az I. századtól fogva élt örmény területen, ma már felszívódott; a forradalom után a módosabbak emigráltak, a maradékot elnyelte a sztálini terror. A ma Örményországban élő zsidók (kb. 500 fő) túlnyomó többsége kelet-európai, akik valamikor a szovjet korszakban vetődtek oda. Többségük vegyes házasságban él, nem hagyománytartó, azonosságtudatuk nemzetiségi-kulturális alapon áll, ami igen távol esik a lubavicsi rabbi mélyen a vallási hagyományban gyökerező felfogásától. „nem mindegy, hogy valakinek az anyja vagy az apja zsidó?” – zsörtölődik a szovjet korszak nemzetiségi felfogásán szocializálódott Artak, aki rossz néven veszi, hogy a rabbi nem látja szívesen a nem zsidó házastársakat és a nem zsidó anyák gyerekeit, ha azok nem akarnak a hagyomány szerint betérni.
Mivel a volt Szovjetunió utódállamaiban lévő zsidó közösségekben a legtöbb rabbi a lubavicsi mozgalomhoz tartozik, mindenütt hasonló konfliktusok mutatkoznak – magyarázza Alexandr Frenkel. A Szovjetunió hetven éve alatt tökéletesen szétzúzták a zsidóság vallásos infrastruktúráját, kipusztították a vallási hagyományokat, így 1989 után egyszerűen nem volt mire építeni. Magyarországtól eltérően, ahol a neológ zsidóság intézményei és ideológiája – akármennyire megcsonkítva is – túlélték a népi demokráciát, a Szovjetunióban az alapok is összeomlottak, így otthoni anyagból nemigen volt mire építeni. A légüres térbe a lubavicsi mozgalom nyomult be, amelynek küldetéstudattól vezérelt sliachjai nem vártak hívásra, rabbihoz illő fizetésre, lakásra, közösségre, hanem a helyszínen termettek és a maguk (illetve mozgalmuk) erejéből láttak neki közösséget építeni. Szigorú ultraortodox beállítottságuk azonban csakhamar összeütközésbe került a befogadó zsidó közösségek alapvetően szekuláris felfogásával. A szovjet rendszer ideológiai kényszerzubbonyából kiszabadult zsidók ugyanis erősen vonakodnak egy számukra ugyancsak ideológiai kényszert jelentő másik mozgalom követelményeihez alkalmazkodni.
Találkoztam azonban egy olyan rabbival is, aki a szovjet időkben végezte tanulmányait – méghozzá nagyobbrészt otthon. Zinovij Kogan rabbi – azelőtt mérnök volt – 1992 óta vezeti gyülekezetét Moszkvában. Eleinte egy autójavító műhelyben tartották összejöveteleiket, de most már áll a gyönyörű, új zsinagógájuk, „a világ legszebb zsinagógája, ami csakis orosz zsidók pénzéből épült”. Másoktól tudom meg, hogy Kogan rabbi egy szovjet időkben illegálisan működő jesivában ismerkedett meg a zsidó hagyományokkal. A nagy áldozatkészséget sejtető tanulási forma (munka után járt az illegális jesivába) persze nem vehette föl a versenyt Jeruzsálem vagy New York egyetemeivel vagy jesiváival, így Zinovij – miután az illegális intézmény elvégzéséről oklevelet kapott – ma is tanul ortodox kollégáitól. Hosszabb-rövidebb ideig azonban tanult már Izraelben és Amerikában is. A gyönyörű új zsinagógáról később kiderül, hogy valójában egy háborús emlékmű, amelyben helyet kapott egy pravoszláv kápolna, egy zsinagóga és egy mecset is. Az ortodox rabbik vonakodtak elfogadni a felkínált helyet a mecsettel és a templommal közös fedél alatt. Kogan rabbi azonban, aki a népek testvériségének eszméjén nevelkedett, semmi rosszat nem látott ebben, és beköltözött az érdekes új intézménybe. – Mintegy 30-40 fiatal is jár a templomába – mondja, amikor az ifjúság felől érdeklődöm. nem imádkozni, inkább csak a társaság kedvéért. A hagyományok iránt sem túlságosan fogékonyak, de inkább ide járjanak, mint pravoszláv templomba – összegzi álláspontját Kogan rabbi, akinek vallási kérdésekben tanúsított lazasága sejteni engedi, hogy inkább a progresszív irányzathoz áll közel. Ha a fiatalok között egy pár esküvőt szeretne, ő erre akkor is megadja a lehetőséget, ha halachikusan „problémás” az ügy. (Ha halachikusan rendezett a frigy, akkor a fiatalok inkább az ortodox rabbihoz mennek, mert az ott kapott papír „erősebb”.) Ha ugyanis elutasítaná őket – amint ezt lubavicsi kollégái teszik – a fiatalok pravoszláv esküvőt tartanának. így megtart olyanokat is a zsidó közösségben – véli – akiket az ortodox normák szigorú számonkérése inkább elriasztana.
*
„Hány zsidó él Magyarországon?” – kérdezték tőlem minden reggelinél többször a jó szándékú és teljesen tájékozatlan amerikai zsidók, miután az öltönyömre biggyesztett céduláról leolvasták nacionálémat. „Nyolcvanezer” – válaszoltam ilyenkor, bár mondhattam volna nyolcezret vagy kétszáznyolcvanezret is, úgyis elhitték volna. „És vannak ott zsinagógák?” – hangzott a következő kérdés, amire ismét válaszolhatnám azt is, hogy a kommunisták mindet felrobbantották, de inkább megmondom, hogy hány működő zsinagóga van Budapesten. Jó szándékúak, nyitottak, érdeklődők és meglehetősen tudatlanok Közép-Európa zsidó közösségeinek ügyében ezek az amerikaiak. (Kivéve természetesen az AJC felkészült külügyi gárdáját.) Az összejövetel Elbától keletre élő résztvevői sohasem tettek föl ilyen kérdéseket. Általában semmit sem kérdeztek. Valószínűleg többet is tudtak Magyarországról, meg nem is nagyon érdekelte őket. Hiányzott belőlük az amerikai testvéreikre jellemző buzgó, naiv jó szándék. Leginkább egymással beszélgettek. El voltak foglalva azzal, hogy visszakapják a repülőjegyük árát, szállást szerezzenek még néhány napra, szponzort találjanak valami kezdeményezéshez. Nemigen szóltak hozzá a plenáris üléseken, amiben gyengébb angolságuk is gátolta őket. Nem otthoni pályán mozogtak. Az amerikaiak annál inkább hazai pályán érezték magukat – de ha jól meggondoljuk, ők hazai pályán játszanak szinte az egész világon.
Címkék:1999-09