Elméleti anticionizmus
Elméleti anticionizmus
Tony Judt neves történész, zsidó témában magyar nyelven is megjelent néhány tanulmánya. Az új intifáda kitörése után fellángolt Izrael-ellenes indulatok őt balra sodorták: a New York Review of Booksban megjelent tanulmányában arról értekezett, hogy Izrael „anakronisztikus jelenség”, mivel a nemzetállam eszméje, amelyen alapul, ma már idejétmúlt. írása heves reakciókat váltott ki, de Judt elérte, hogy az anticionizmus jeleseinek sorába lépett.
E mostani írása fontos teoretikus előrelépés a cionizmus elleni küzdelemben: elegánsan szétválasztja a politikailag korrekt felfogás számára tűrhetetlen antiszemitizmusát az üdvözlendőnek tartott anticionizmustól.
Szögezzük le elöljáróban, amit e lap hasábjain már sokszor megtettünk: az anticionizmus és az antiszemitizmus gyökerei közösek: az anticionizmus korszerű, emberjogi nyelven adja elő azokat a zsidóellenes indulatokat, amelyek a régi, antiszemita nyelven ma már szalonképtelenek.
Hogy az anticionizmus élharcosai nagyon gyakran éppen zsidók, az sem újdonság: a cionizmus eszméje és gyakorlata az asszimiláció cáfolatára épült, ezért az asszimiláció épp aktuális változatában megszállottan hívő zsidók szívből utálták. Érthető: identitásválasztásukat, önazonosságukat kérdőjelezte meg a cionizmus – legalábbis ők úgy érezték. Egykor a befogadó nemzet, aztán a kommunista nemzetköziség, ma pedig az elnyomott népeket/kisebbségeket védő, nagy egyetemes és szolidáris emberi közösség az asszimilánsok vágyott célállomása. Tony Judt épp e legújabb típusú asszimiláció híveihez, a baloldali emberjogi radikalizmus élharcosaihoz szól: zsidók, jöjjetek, bélyegezzétek meg Izraelt, a ti szátokból mindez hitelesen hangzik, ti nem vagytok kitéve „a cionisták erkölcsi zsarolásának”. Ez sem új persze: a sztálini anticionista hisztériát 1952-ben Ilja Ehrenburg hírhedt cikke indította el, a szovjet „békepolitika” virágkorában pedig a moszkvai főrabbi, néhány más díszzsidóval egyetemben, tagja volt a hivatalos Anticionista Bizottságnak.
A felállás ma is hasonló: a nyugati média kedvencei azok a zsidók, akik bírálják a zsidó közösséget (Norman Finkelstein), illetve azok az izraeliek, akik elítélik Izraelt (Uri Avineri).
Az arab világtól eltérően, ahol Izrael- és zsidóellenes indulatok teljesen összemosódnak, a nyugati nyilvánosságban szigorú elfojtás gátolja az antiszemitizmus megjelenését, amely ekképp „Izrael bírálata” formájában kerülhet felszínre. A mainstream ragaszkodik ahhoz a fikcióhoz, hogy a civileket gyilkoló izraeli katonák napi tálalása a tévéképernyőkön semmi egyéb, mint Izrael bírálata, ám a radikális baloldaliak továbbmennek, és nyíltan zászlajukra tűzik az anticionizmust, vagyis Izrael létezési jogának megkérdőjelezését. Tony Judt ezt a gondolatkört fejti ki írásában, higgadtan, elméleti igényességgel választva szét a vállalhatatlan antiszemitizmust a számára nagyon is kívánatos anticionizmustól. Mint számos amerikai baloldali értelmiségi, ő is az európai politikai elit álláspontját támogatja.
A Commentary nevű konzervatív amerikai folyóirat egyik szerzője az öreg kontinenst nemrég a „gyújtogató tűzoltónak” nevezte, amelynek politikusai határozottan fellépnek az antiszemita megnyilvánulásokkal szemben, és szolidaritásukról biztosítják az atrocitásokat elszenvedett zsidó közösséget, miközben az Izraelt gátlástalanul befeketítő mass média folyamatosan szállítja a muníciót az újabb antiszemita incidensekhez – amelyek elkövetői elsősorban az arab kisebbség köréből kerülnek ki.
Épp az ellenkezője az igazság! – siet Judt az antiszemitizmus vádjától szorongatott európai politika és média segítségére. A leginkább filoszemita országok – Hollandia, Dánia – támogatják a legerősebben a palesztinokat, ami – úgymond – ékes bizonyítéka annak, hogy az antiszemitizmusnak semmi köze az „Izrael-bírálathoz”. Judt szerint a tomboló európai antiszemitizmus képe nagyrészt fikció, és amennyi igaz belőle, arról elsősorban Izrael „szégyenletes” politikája tehet. Szerinte az amerikai zsidó szervezetek és Izrael önös érdekből terjesztik az antiszemitizmus vádját, hogy az európai zsidók minél nagyobb számban vándoroljanak ki Izraelbe. Judt a régi nótát fújja új változatban: az antiszemitizmust a zsidók találják ki, vagy ők tehetnek róla.
„Építsünk tűzfalat az antiszemitizmus és az anticionizmus közé” – javasolja szerzőnk, s ezzel akár a Hamasz is egyetérthetne, hiszen ők is tagadják, hogy antiszemiták volnának, csak épp Izrael léte ellen harcolnak. Szerzőnk mindjárt példát is ad, miként kell a régi antiszemita kliséket új, elegáns köntösben feltálalni: „a zsidók irányítják az amerikai politikát” helyett ezt kell mondani: „Izrael és lobbistái túlzott, katasztrofális befolyással bírnak a világ egyetlen szuperhatalmánGadó Jánosak politikájára”.
Régi nóta, független nyugati értelmiségiek által újra hangszerelve.
Címkék:2005-03