Egy bohóc Auschwitzban
Aligha képzelhető el abszurdabb téma, mint hogy egy bohóc Auschwitzban is folytassa a komédiázást. Jerry Lewis az 1970-es évek elején fejezte be „A bohóc könnyes napja” című filmjét, melynek forgatókönyvét ugyancsak ő jegyezte, s a főszerepet – a gyerekeket az auschwitzi gázkamrákba vezető bohóc alakját – is ő játszotta. A film dobozban maradt, szinte sohasem vetítették nagyobb közönség előtt.
Alig harminc évvel később az olasz filmvilág legismertebb komikusa, Roberto Benigni is elkészítette a maga, hasonló témát feldolgozó filmjét. Benigni filmje, Az élet szép az idei cannes-i filmfesztiválon elnyerte a zsűri különdíját, és ugyancsak aratott a jeruzsálemi filmfesztiválon is: Benigni az életműdíjon kívül a főpolgármester különdíját is elnyerte.
A dolog pikantériája nem csupán abban áll, hogy Benigni nem zsidó, hanem abban is, hogy – harminc év elteltével – filmjével rangos díjakat nyert, s hogy műve nem osztozott Lewis hasonló témájú alkotásának sorsában. A film már elkészülte előtt viták kereszttüzében állt: a rendezőt megpróbálták lebeszélni arról, hogy leforgassa. „Még el se készítettem a filmet, de máris könnyűnek találtattam” – állítja a rendező.
A film története dióhéjban: Guido, a zsidó pincér, Toszkánába költözik, feleségül veszi Dorát, az arisztokrata hölgyet, s nemsokára megszületik fiúk, Giosué. néhány évvel később Guidót és Giosuét koncentrációs táborba hurcolják, s Dora, aki ugyan nem zsidó, úgy dönt, hogy osztozik sorsukban. Apa és fia együtt maradnak, s Guido úgy próbálja megóvni fiát a táborbeli borzalmaktól és kegyetlenségektől, hogy elhiteti vele, hogy a többi rabbal együtt, ők valójában egy roppant bonyolult társasjátékban vesznek részt, melynek célja, hogy minél több pontot gyűjtsenek. Aki elsőnek összegyűjt ezer pontot, megnyeri a fődíjat – egy igazi tankot. Pontokat úgy nyerhet, ha csendben marad, ha nem nyafog, hogy éhes, ha nem kér nyalókát, ha nem sír a mama után, és ha elkerüli az őröket. A film végén Benigni meghal, de a gyerek – mivel betartotta a „játékszabályokat” – túléli a borzalmakat.
Adorno híres mondását – „Auschwitz után nincs költészet” – a legtöbb Holocaust-kutató úgy értelmezte, hogy a memoárirodalmat és a dokumentumfilmeket leszámítva, az auschwitzi hamuból nem születhet művészet, hiszen az maga lenne a szentségtörés és a bűn. Néhány kivételtől eltekintve a művészvilág tiszteletben is tartotta Adorno figyelmeztető szavait, s igen csekély azon művek száma, melynek cselekménye a gázkamrákban és a krematóriumokban játszódik.
Benigni filmje valóságos műfajteremtő alkotásnak tekinthető, hiszen a film második fele a táborban játszódik s nem mentes a komikumtól, illetve a börleszk-elemektől. Mivel magyarázható a film átütő sikere? A columbiai egyetem kutatója, Annette Insdorf szerint – aki a külön könyvet szentelt a Holocaust filmes megjelenítésének – a film sikere éppen annak köszönhető, hogy nem „dokudráma”, hanem az emberi szeretet erejéről, a humor méltóságmegőrző szerepéről szól, s ebben a tekintetben méltó utódja Chaplin, Ernst Lubitsch és Lina Wertmüller műveinek.
A film kritizálói szerint Benigni alkotása kiválóan alkalmas arra, hogy lovat adjon a Holocaust-tagadók alá. A jeruzsálemi bemutató alkalmából szervezett közönségtalálkozón a nézők egy része azzal vádolta a rendezőt, hogy filmje azt a látszatot kelti, mintha a táborélet csupa móka és kacagás lett volna. Sehol egy hulla, a film alaphangulatát a derű adja meg. Benigni szerint a vádak alaptalanok. „Épp ellenkezőleg! A film alkalmas arra, hogy a fiatalabb olasz nemzedék is tudomást szerezzen a holocaustról, s bátran állíthatom, hogy az olasz közönség egyetlen tagja sem gúnyolódott a zsidók szenvedésén.”
Benigni apját is deportálták egy erfurti munkatáborba. „Apám sokat beszélt életének e szakaszáról, s mivel nem akart megijeszteni engem és testvéreimet, pontosan úgy adta elő a dolgokat, ahogy Guido a filmben: humorral fűszerezve, de egyetlen percig sem titkolva a tragédiát.”
Benigni nem az egyetlen, aki a humor eszközével tárja fel a Holocaust borzalmait: az idei torontói filmfesztiválon mutatták be Radu Mihaileanu Életvonat című szürrealisztikus-komikus filmjét, amely egy közép-európai stetl lakóiról szól, akik összedobják a pénzt a marhavagonokra, majd megrendezik saját deportálásukat, s ezáltal elkerülik a halált. Egyik interjújában Mihaileanu arra hívta fel a figyelmet, hogy „a hullák és a borzalmak tömegét felvonultató filmek egyre kevésbé érik el a kívánt hatást, hiszen az atrocitások mindennapivá váltak. Új eszközökhöz kell nyúlni még abban az esetben is, ha a holocaustról akarunk beszélni.”
Aharon Appelfeld, izraeli író, aki maga is az abszurd és a komikum eszközeivel ábrázolta a kelet-európai zsidóság pusztulását, semmi kivetnivalót nem talál abban, hogy Benigni filmje a komikum tükrében tárja fel a táborélet rettenetéit. „Az emberi szenvedésről csakis méltósággal és megértéssel lehet szólni. Ha ez sikerül, akkor elértük célunkat.”
Benigni szerint a Holocaust az egész emberiség tragédiája, és ő maga eszközeivel próbált meg rámutatni az emberi gonoszság mértéktelenségére. Mint utóbb kiderült, filmjének témája nem is olyan abszurd: Luisella Mortara Ottolenghinek, aki családjával bujkált a háború alatt, hasonló élményben volt része: szülei azt mondták neki és testvéreinek, hogy ez egy játék, és ezáltal a háború borzalmát afféle kalandjátékká változtatták.
Címkék:1999-01