Betérés: A kötélhúzás folytatódik
Betérés:
Néhány újabb eset tovább élezte a betérés körüli feszültségeket, amelyek évek óta egyre erősebben mérgezik az izraeli ortodoxia és a diaszpórában élő zsidók kapcsolatát.
1998 szeptemberében Avraham Elhiany, amerikai zsidó férfi vallásos házasságot szeretett volna kötni az izraeli Ilana Ohanával. Tervezett izraeli esküvőjük azonban váratlanul meghiúsult, mikor az izraeli rabbinátus „időt kért”, a férfi betörési papírjainak ellenőrzése végett. A zsidó apától és nem zsidó anyától született Elhiany, akit az első perctől kezdve fogva zsidó hitben neveltek, bár micvája előtt tért be formálisan a zsidóságba egy amerikai ortodox rabbi közreműködésével. Az izraeli rabbinátus azonban kiderítette, hogy az illető amerikai rabbit ők nem ismerik el, ezért javasolták a férfinak, hogy iratkozzon be egy betörési tanfolyamra. A csalódott jegyesek erre faképnél hagyták az egész rabbinátust, és egy reform-rabbi áldásával pecsételték meg frigyüket.
A másik történet egy izraeli fényképészről, és annak Fülöp-szigetekről származó menyasszonyáról szól. Az ifjú ara, aki vendégmunkásként érkezett Izraelbe, és ott ismerte meg jövendőbelijét, hazájában polgári házasságot kötött választottjával, majd Izraelben egy mosáv ortodox rabbija segítségével tért be és az annak közreműködésével esküdött meg élete párjával. Az izraeli belügyminisztérium azonban nem ismerte el a betérést, arra hivatkozva, hogy ennek jóváhagyására egyedül a főrabbinátus testületéi jogosultak. Nem zsidóként az asszony állampolgárságot sem kaphat (csupán honosítását kérheti, mint egy izraeli polgár házastársa) és így gyerekeik sem minősülnek majd zsidónak. A házaspár erre a bírósághoz fordult, megkérdőjelezve a főrabbinátus monopóliumát a betérés dolgában. A veszélyt érzékelvén a főrabbinátus részleges visszavonulót fújt: bejelentette, hogy megvizsgálja a betérés érvényességét. Ha végül elfogadja, maga ismeri el, hogy e kérdésben nincs kizárólagos joga.
Ha elutasítja, azt kockáztatja, hogy monopóliumát maga a bíróság nyilvánítja majd semmisnek.
Korántsem ez az egyetlen betétesi ügy azonban, amely végül a bíróságon landolt: egy konzervatív és huszonhárom (!) reform-betérés is bírósági döntésére vár. Mint ismeretes, a betérés körüli huzavonák kiélezték az amerikai (döntő többségében reform és konzervatív) zsidóság és az izraeli ortodoxia viszonyát. A mindkét irányban elkötelezett Netanjahu miniszterelnök az ügy rendezésére bizottságot állított föl, élén a mindkét fél bizalmát bíró Jakov Neeman ortodox felfogású pénzügyminiszterrel. A Neeman-bizottság néven ismertté vált testület kompromisszumos javaslata az volt, hogy minden vallási irányzat felkészíthet a betérésre, de maga az aktus csak két ortodox tanú jelenlétében lenne érvényes – ők ellenőriznék, hogy halachikusan minden rendben történt-e. Elihu Baksi Doron szefárd főrabbi azonban elutasította a javaslatot, megtagadván minden közösséget az általa bohócnak nyilvánított reform-zsidókkal. Így visszaállt a Neeman-bizottság létrejötte előtti „status quo”: a nem ortodox mozgalmak az izraeli legfelsőbb bírósághoz (a szekuláris törvénykezés védőbástyájához) beadott folyamodványukkal akarják elérni az ortodox monopólium megszüntetését; az ortodox mozgalmak pedig parlamenti pozíciójukat felhasználva olyan törvényt kívánnak elfogadtatni, amely formálisan érvénytelenítene minden nem ortodox betérést. Arje Deri, a szefárd zsidók ultra-ortodox pártjának, a Sasz-nak vezetője a koalíció megbuktatásával fenyegetőzött arra az esetre, ha a Kneszet nem az ő felfogásuk szerinti betörési törvényt fogadná el. Netanjahu miniszterelnök viszont „nagyon zsidó” megoldásnak nevezte és támogatásáról biztosította a Neeman-féle javaslatot. Egyben kijelentette, hogy amennyiben az informális megoldás kudarcot vall, a törvényhozásban viszi keresztül a javasolt kompromisszumot.
Pikler Ferenc
Címkék:1999-01