A rabbikar levelét megírta…
A rabbikar levelét megírta…
A rabbikar (illetve az új Mazsihisz-alapszabály elfogadása óta: rabbitestület) határozott hangú levelet tett közzé az Új Élet ez év január elsejei számában. A bevezető szerint a testület november 24-i ülésén elfogadott határozatokat megtárgyalták a Mazsihisz elnökével és ügyvezető igazgatójával. A „tárgyalások eredménytelenül zárultak” – szól a közlemény, amely a hitközségi hagyományok szellemében inkább homályos utalásokkal, mint nyílt állításokkal operál. Eszerint „a világi és a vallási vezetés eltérően értelmezte az alapszabály vonatkozó pontjait”, illetve az állam és a Mazsihisz közötti megállapodást „a vallási meggyőződés kifejezésre juttatásáról”, „a kulturális értékőrzésről”.
A meglehetősen tág fogalmakat négy konkrét pontban öntik formába (az ötödik pont a testület pecsétjéről határoz), mely gyakorlatilag nem más, mint a világi vezetés felé beterjesztett igénylista. A rabbitestület „újjáéleszti a Hitközség könyvkiadását” – közli az l. pont. Az első kötet a rabbikról, templomkörzetekről szól majd, illetve a rabbik néhány megjelent írását tartalmazza – tájékoztatott Fröhlich Róbert, a testület alelnöke – aki a további kiadandó könyvekről nem kívánt nyilatkozni. Heisler András, a Mazsihisz elnöke elmondta, a fent említett megbeszélésen üdvözölte a könyvkiadás nemes szándékát, és biztosította a rabbikat, hogy amint konkrét elképzelésekkel találkozik, módot talál a támogatás megszerzésére. Elmondása szerint a választ a rabbik csalódottan vették tudomásul.
A 2. pont sérelmezi, hogy az Új Élet nem kellő mértékben követi a rabbik által hirdetett vallási irányvonalat, s bejelenti igényét, hogy felelős szerkesztőt kíván delegálni a szerkesztőségbe. (Kardos Péter rabbi, a jelenlegi főszerkesztő ugyanis nem tagja a testületnek.) Minderre azért volna szükség, mert a lapban nem kap elég teret a testület álláspontja, sőt teret kapnak ott „a rabbitestület vallásos filozófiájával ellentétes irányzatok képviselői és azok megnyilatkozásai”. Homályban marad, hogy ezen kik, illetve mik értendők – Fröhlich Róbert itt sem kívánt részletekbe bocsátkozni. Csak sejteni lehet, hogy talán a Chabad Lubavics közösség tagjairól van szó. Heisler András írásos válaszában úgy nyilatkozott, hogy „egy cikket kell minősíteni, nem annak szerzőjét”. A Mazsihisz elnöke az adminisztratív posztra bejelentett igényt nem támogatta, viszont javasolta, hogy a rabbik küldjenek magas színvonalú cikkeket a lap szerkesztőségébe. Az ajánlatra lapzártánkig nem érkezett válasz.
A „rabbitestület a zsidó kultúra terjesztésének felügyelője” – szögezi le a közlemény. Ám a magyarországi zsidó kultúra az elmúlt évtizedekben a magyarországi rabbitestülettől függetlenül létezett, amely – a szorosan vett hitéleten túl – nem adott ki e téren értékelhető impulzusokat. Adminisztratív igénybejelentésről van tehát szó, nem arról, hogy a testület jelentős kulturális termésének ne tudna helyet találni.
A levél 3. pontja felszólítja a Mazsihisz vezetését, hogy gondoskodjék a kóser élelmiszerek szélesebb körben történő terjesztéséről, s ebbe vonja be a rabbitestület vezetőjét. Az ügyről azt kell tudni, hogy az – eddig monopolhelyzetben lévő – ortodox intézményrendszeren kívül néhány hónapja már a Scheiber Sándor Tanintézet konyháján is lehet kóser élelmiszert kapni. A konyhán eddig a zsidó iskolák és zsidó intézmények dolgozói számára készült az étel, és csak rövid ideje járnak be magánemberek vásárolni. A kósersági felügyeletet Löwy Tamás rabbi gyakorolja, aki nem tagja a testületnek. Ezzel együtt meglepő a levél szövege, mely szerint „a testület úgy értesült”, hogy a Scheiber iskolában is készítenek kóser ételeket. A neológ rabbitestület feltehetőleg attól tart: kimarad a neológia égisze alatt meginduló kóser élelmiszer-termelésből, sem befolyás, sem anyagi haszon nem jut neki. Ám ismét csupán igénybejelentés történik, konkrét javaslatok nélkül.
A 4. pontban felkérik a vezetést, hogy biztosítsanak szolgálati lakást az ezt igénylő vallási funkcionáriusok számára, hogy szombaton ne kelljen a templomba utazniuk. A 3. és 4. pontról a felek még nem tárgyaltak, de utóbbiról Heisler András lapunknak úgy nyilatkozott, hogy a szolgálati lakások ügye a taghitközségek problémája.
*
A Mazsihisz új alapszabálya a hatalmi jogkörök megosztását tűzi ki célul, így a rabbiknak is a korábbiaknál több jogkört biztosít, elismerve vallási/szellemi vezető szerepüket. A rabbitestület élni kívánt e lehetőségekkel, de a szellemi vezető szerepkörét minden további nélkül befolyásra, pozíciókra, anyagiakra fordította le.
A demokrácia híveiként örülhetünk, hogy a rabbik be kívánják tölteni szellemi vezető szerepüket. Mindehhez csupán az eddigieknél kicsit kevesebb adminisztratív szemlélet, több gyakorlatiasság és valamivel több szellem volna szükséges.
(jég)
Címkék:2005-02