A maradék maradéka
Ex-jugoszláv zsidók a délszláv háborúk után
A jugoszláv utódállamok háborúi szolgáltatták talán az első példát arra 1945 óta Közép-Kelet-Európában, hogy zsidónak lenni előny is lehet – az egymást öldöklő horvátok, szerbek és bosnyákok ugyanis a zsidókat többnyire semleges félnek ismerték el.
E státusukat az érintettek egyebek közt arra használták ki, hogy a határokon és frontvonalakon át szabadabban mozogva, élelmiszert és más segélyt vigyenek és menekülőket mentsenek. Szarajevó ostroma alatt a zsidó közösség (mindenekelőtt a Joint) segítségével 2300 menekülő hagyhatta el az ostromlott várost – akiknek több mint a fele nem zsidó volt. A horvátországi zsidók a horvát és muzulmán ellenőrzés alatt álló boszniai területekre küldtek segélyt hittestvéreiknek, a szerbiai zsidók a széttépett ország szerb felében tették ugyanezt. A háború csúcspontján a zsidó közösség által működtetett szarajevói rádió adóvevő volt az ostromlott főváros kevés kapcsolatainak egyike a külvilággal. A Szochnut és a Joint jóvoltából kielégítőbben ellátott zsidó közösségek a nélkülözhető készletekből folyamatosan juttattak másoknak is.
Talán a zsidó közösségek jelentik az egyetlen kivételt az általánosan elharapózott gyűlölet alól: míg szerbek és horvátok, szerbek és muzulmánok (és gyakran horvátok és muzulmánok is) többnyire hallani sem akarnak arról, hogy egymással együtt éljenek, addig a (megmaradt) belgrádi, zágrábi és szarajevói zsidók újraszövik kapcsolataikat. (A példa nem egyedülálló: Csehország és Szlovákia kettéválása után a kimúlt ország zsidó ifjúsági szervezete volt talán az egyetlen, amely nevében továbbra is megőrizte a „csehszlovák” jelzőt, és a pozsonyi illetve prágai fiatalok fenntartották a korábbi szoros kapcsolatot.) A háború az ex-jugoszláv zsidók között is okozott feszültséget – így például az ostrom poklát átélő szarajevói zsidók belgrádi hitsorsosaik szemére hányták, hogy egyszer sem emelték föl szavukat a szerb agresszió ellen. Ám viszonyukban nem ez a meghatározó. Szerbiai és horvátországi zsidók (ha módjuk van utazni) a háború kezdete óta tartják a kapcsolatot – Magyar- országon.
A háborúval mindig együtt járó nacionalista hisztéria természetesen lehetetlenné tette, hogy a hadviselő országok zsidó közösségei fölemeljék szavukat a tobzódó gyűlölet ellen – de a körülményeket tekintve az is értékelendő, hogy hallgathattak, nem kellett csatlakozniuk a kincstári sovinizmushoz. Emellett néhány zsidó persze ott van az uralkodó rezsimek vezetői között. (Talán az új idők, talán a balkáni hagyomány teszi, hogy ők zsidóságukat tudatosan vállalják.) Sven Alkalaj, Bosznia képviselője az ENSZ-ben, mentegeti az irániak szerepvállalását a konfliktusban; Mihael Montiljo, a Horvát-Izraeli Társaság elnöke 1994-ig az ország külügyminiszter-helyettese volt; Klara Mandic, a Szerb-Zsidó Baráti Társaság elnöke, Radovan Karadzsics vezér barátja (és egyesek szerint szeretője) pedig a „horvát fasizmus” és a „muzulmán fundamentalizmus” ellen szónokol.
Az is természetes ugyanakkor, hogy az autokrata rezsimek bátor hangú kritikusai között szintén élen járnak a zsidók. Sonja Licht, a (felfüggesztett) jugoszláviai Soros-alapítvány vezetőjeként az alternatív sajtó talán legfontosabb pénzügyi forrását irányította, továbbá az etnikumok közeledését szorgalmazó programokat vezetett. (Ez utóbbit az tudja igazán értékelni. aki ismeri a Szerbiában uralkodó soviniszta közhangulatot.) Horvátországban Slavko Goldstein (nomen est omen?), a zágrábi zsidó közösség korábbi elnöke, a jelenlegi vezető ellenzéki párt egyik alapítója évek óta keményen támadja Tudjman elnök nacionalizmusát és autokrata stílusát. (1945 előtt mindketten Tito partizánseregében harcoltak.) Zoran Mandelbaum. a néhány fősre apadt mostari zsidóság vezetőjének autóját horvát szélsőségesek felrobbantották, mert nehezményezték, hogy a muzulmánoknak humanitárius segélyt nyújtott.
Szerbiában és Horvátországban 3-3 ezer, Boszniában mindössze 800 zsidó maradt a háború végére. Miközben a kilátástalan helyzet sokakat bírt menekülésre, másfelől gyarapodott is a közösség. Sokan csak a Joint segélycsomagjairól értesülvén fedezték föl sürgősen zsidó felmenőiket, másokat azonban (néha az érdekembereket is) a zsidó közösségi házak légköre marasztalt, amelyek a nacionalizmustól lihegő külvilágban a tolerancia szigetének számítanak. A szarajevói zsidóság széderestjei talán az egyedüliek, amelyek megőrizték a többnemzetiségű város hajdani multikulturális légkörét: ezen ortodox szerbek, muzulmánok és katolikus horvátok egyaránt részt vesznek.
A zágrábi közösségi házat 1992-ben egy bombamerénylet súlyosan megrongálta. Az államilag irányított horvát sajtó azonnal a szerbeket kiáltotta ki felelősnek, noha voltak olyan vélemények is, melyek szerint a merénylet célja éppen a szerbek imázsának rontása és a horvátokról alkotott kép javítása volt. Utóbbi célból a horvát kormány azonnal 5 millió dollárt adományozott az újjáépítésre. (Köztudott, hogy a jelenlegi horvát vezetés nem határolja el magát egyértelműen a „Független Horvátország” néven 1940 és 1945 között létezett usztasa bábállamtól, noha a nacionalizmushoz szükséges ellenségképet most nem a zsidók szolgáltatják.)
A II. világháború előtti 30 ezres zsidóságból mára csak 2 ezren maradtak Zágrábban, 70 százalékuk 60 éven felüli, a fiatalok többsége vegyes házasságból származik. Történeteik igen hasonlóak a nyolc-tíz évvel ezelőtti pesti történetekhez: a szülők igyekeztek eltitkolni zsidóságukat, a gyerekek erről többnyire véletlenül értesültek és most bizonytalanok, nem tudják, melyik identitást válasszák. A közösségi ház a város egyetlen zsidó intézménye, itt van az óvoda (20 gyerekkel), a zsinagóga valamint egy számítógépközpont is. Rabbi nincs, egy-két éve egy ortodox rabbi próbálkozott, de az erősen szekuláris közösséget nem vonzották a bonyolultnak és merevnek tűnő rituálék. Most egy 26 éves jesiva-növendék (aki néhány éve a tisztes horvát hangzású Ranko Jajcaninról Eliezer Papóra héberesítette a nevét) tart százakat vonzó, noha nem túl gyakori Tóra-előadásokat, a nagyünnepekre pedig alkalmanként érkezik egy-egy rabbi Amerikából vagy Izraelből. A zsidóság iránt érdeklődő fiatalok valószínűleg nem is nagyon tudják, mit jelent egy komoly szellemi vezető, hiszen erről semmi tapasztalatuk nem lehet. Számukra inkább a cionizmus a mozgósító ideológia. Ez azonban nem alkalmas arra, hogy a helyi közösséget felvirágoztassa, mivel a zsidó öntudatra ébredt fiatalokat Izrael felé tereli. Miként másutt Közép-Európában, itt sem az antiszemitizmus az első számú veszély, hanem a beolvadás, a maradék közösség lassú szétesése szellemi erőforrások híján.
Címkék:1996-11