A Kossuth téri „forradalomról”
A Kossuth téri „forradalomról”
Spinozától származik a gondolat: ha embertársunkról ítéletet mondunk, abból bennünket lehet megismerni, nem embertársunkat.
Ahogy a televízió épületét felgyújtó tömeget látva magát a tömeget ismerhettük meg, és nem a televíziót, úgy a verbális agresszióban jeleskedő, „görénykurzusról” szónokló újságíró is magát és közönségét mutatta be, nem azt, akit becsmérelt. Mikor a Népvezér Fidesz-gyűlölő baloldalról beszélt, sejthettük: aki sokat beszél a gyűlöletről, az maga viaskodik ilyen érzelmekkel. És amikor ez év áprilisában a Fidesz-szavazókat fenyegető veszélyről halhattunk tőle, vajon nem ennek az ellenkezője járt a fejében, mint afféle wishful thinking?
Demokráciákban példátlan helyzet állt elő ez év szeptemberében: a miniszterelnök expressis verbis kijelentette, hogy „hazudtunk”. Ez egyszerre felháborító, de katartikus is lehetne, hiszen hozzátette: „nem akarom tovább csinálni”. Nincs mód arra, hogy más demokráciák válságkezelését alkalmazzuk itt – ilyen helyzet ugyanis máshol még nem fordult elő. Hazugságon rajtakaptak már jó néhány politikust, de ilyen nyílt beismerésen még nem. Alapjaiban rendült meg a kormány iránti bizalom – de az ellenzék agresszív utcai happeningjein magáról állít ki bizonyítványt, nem a kormányról. Mindez csapás a demokráciára, hiszen bizalmi válság és gazdasági szükséghelyzet idején a kormány minden lépése fölött érdemi kritikát kellene gyakorolni. Csakhogy nagyon nehéz érdemi kritikát gyakorolni olyan emberrel szemben, aki folyamatosan jellemgyilkosság céltáblája.
Mert az ellenzék számára a miniszter- elnök nem partner, és még emberi mivoltában sem tisztelik. Ha felszólal, kimennek az ülésteremből. „Hazug”, „esküszegő”, „becstelen”, „görény”. Nem beszélnek vele, csak róla. Trágár rajzok és viccek tárgya. De vajon a megbélyegzés és kitaszítás kit minősít: a tettest vagy az áldozatot?
„Felhívom Gyurcsány Ferencet, hogy jelenlétével ne provokálja az embereket”. „Gyurcsány Ferenc nemkívánatos személy.” Gyurcsány ist hier unerwünscht. Az ilyen magatartás neve: dehumanizálás. Az ellenséget meg kell fosztani emberi mivoltától, hogy könnyebben lehessen eliminálni.
Ez a politika a XX. századból ismerős. Nem az ellenzéktől joggal elvárható kritika, hanem gyűlölet- és hecckampány. Bosszú. Porig kell alázni azt, aki a Vezért le merte győzni.
Mert a Vezért, aki hivatalból a Népet képviseli, nem lehet legyőzni. A Vezér soha nem hazudik. Közvetlenül a nép akaratát fogalmazza meg, amelyről első kézből, az utcán értesül. A Népakarat letéteményeseként természetesen nem zavarja őt holmi parlamentarizmus, tehát 72 órás ultimátumot ad a törvényes kormánynak: vagy teljesíti követeléseit, vagy lássa a következményeket – amiket majd ő maga fog előidézni. „Gyurcsány Ferenc nem demokrata” – közli a Vezér, s elegendő itt Spinoza fenti gondolatára utalni.
*
Népvezérnek lenni demokratikus berendezkedésű országban – ez maga a közép-európai abszurd. A Vezért saját tábora dicsőíti, az ellentábor viszont gúnyolja és szurkálja – a sértettség és bosszúvágy így be van programozva. De ez csak egy része a történetnek: a Vezér azért jelent meg, mert van rá igény.
Ha a társadalom túlnyomó része azt hiszi, hogy az állam dolga minél többet adni és minél kevesebbet elvenni, akkor az államra mint jóságos nagybácsira, nem pedig saját maga által el- és fenntartott apparátusra tekint. Nem éppen felnőtt attitűd. Csak szépet és jót akarnak hallani, megkapják, majd persze kiderül, hogy mindez nem igaz, s most azt átkozzák, aki az ő kedvükért hazudott.
Nézzünk szembe önmagunkkal, saját esendőségünkkel! – szól a miniszterelnök üzenete, ami persze menekülés előre, szükségből erény kovácsolása. Ha már megtudta a gyerek, hát kezeljük felnőttként. mondjuk meg neki az igazat, és ígérjük meg, hogy többé nem hazudunk. A pedagógiai szakirodalom is ezt javasolja a hazugságon kapott szülőnek. Mindebből persze nem következik, hogy a miniszterelnök a továbbiakban is ehhez tartja magát. Korántsem biztos, hogy a mostani krízis hatására a magyar választópolgárok jelentős része katarzison esik át, s egy csapásra elhajítja az állammal szemben táplált gyermeki attitűdjeit.
Ne nézzünk szembe önmagunkkal! Mi jók vagyunk és ártatlanok, a csúnyák, a hazudósak becsaptak, ők tehetnek mindenről! – szól Orbán üzenete, a nyomaték kedvéért síppal, dobbal, árpádsávval, fenyegetőzéssel.
S az eredmény: a Kossuth téri ellenforradalom. Mert a téren viruló szimbolika legalább annyira emlékeztet 1919 szeptemberére, mint 1956 októberére. Megkérdőjelezni a demokratikus jogokat szavatoló alkotmányt („Alkotmányozó nemzetgyűlést!”); hatósági beavatkozást követelni a független média ügyeibe („Sajtóegyensúlyt!”); utcáról fenyegetni a szabadon választott parlamentet; „nép- hatalmat” emlegetni a törvényben rögzített szabadságjogokkal szemben – 2006-ban ezek már ellenforradalmi célok és módszerek, még ha forradalmi hangulat és jelszavak közepette jelennek is meg.
*
Pár hónapja e lap hasábjain a fősodrú jobboldalt méltattam óvatosan, amiért – mint állítottam – lassan leválasztja magáról az antiszemitizmust. Ezt az állítást a mostani „forradalmi” helyzetben felül kell vizsgálni. A Fidesz politikusai nem tesznek sem nyílt, sem burkolt antiszemita célzásokat. De udvari sajtójuk részben antiszemita (Demokrata), részben an ti cionista (Magyar Nemzet), populista politikájuk pedig vonzza a szélsőjobbot. Mindez a zsidók számára nem perspektíva.
Gadó János
Címkék:2006-11