Európa és Izrael
Az európai nemzetállamok külön-külön és együttesen fenntartják a maguk részére a fegyveres önvédelem jogát. Ugyanezt a jogot az izraeli zsidók esetében kétségesnek tartják. Van-e joga az izraeli zsidóknak a fegyveres támadással szemben megvédeni az életüket, ha lehet, fegyverhasználat nélkül, ha nem lehet, akkor azzal?
Valamennyi európai nép törekedett nemzetállamokba szerveződni, és egyik sem mondott le a maga nemzetállamáról, legfeljebb az egyik nyitottabban, a másik zártabban értelmezi a nemzetállam fogalmát. Miért ellenszenves akkor a zsidók részéről, hogy ők is nemzetállamba szerveződtek? Miért botrányos, ha a zsidók megvédik magukat?
Európa kiszorította a zsidókat önmagából. Előbb a keresztény egyházak, majd a fasizmusok ellenségnek deklarálták őket, ahogy csak lehetett, korlátozták, megszégyenítették, azután módszeresen gyilkolták a zsidókat. Amikor fölerősödött a zsidóüldözés Németországban, a Kristallnacht után jöttek az eviani értekezletek azzal az egyezséggel, hogy a náci Németországból kivándorolni kívánó zsidók a nyugati demokráciákba ne kaphassanak beutazási vízumot.
Ezek az egyezségek összhangban voltak a jeruzsálemi muftinak tett ígéretekkel, amely szerint Nagy-Britannia megakadályozza a zsidó bevándorlását Palesztinába. Az ókori Izraelből jöttek el, de már ne menjenek vissza! Európa és az arab Közel-Kelet kész volt labdázni a zsidókkal, amíg még élet van bennük. Az előzmények után nem meglepő, ha ők ehhez nem járultak hozzá.
Az Európai Unió államai a nemzetközi fórumokon következetesen, szinte minden alkalommal elvszerűen és folytatólagosan Izrael ellen szavaztak, összhangban az arab-iszlám államokkal. Az iszlamizmus terjedő ideológia, amely nem ellenzi, hanem éppen bátorítja a gyilkos-öngyilkos merényleteket az ellenségnek nyilvánított „hitetlenek”, a más vallásúak, és különösképpen a zsidók ellen. Közvetítő intézményeken át az Európai Unió politikai és anyagi segítséget adott a legutóbbi időkig az iszlamista szervezeteknek. A következetesen és rendszerszerűén Izrael-ellenes politikát új antiszemitizmusnak tekintem.
1945 után a kommunizmus is zsidó- ellenes volt, még ha voltak is zsidók számosán a kommunista pártban és a politikai rendőrségben. A zsidóság többsége alól azonban kihúzták a talajt, a létalapot. A zsidók a második világháború előtt nem az állami szektorban, nem a bürokráciában találtak állást, megélhetést, hanem a magán- szektorban, a magántulajdonú iparban és kereskedelemben. Emiatt a kommunista nyelvezet kizsákmányolóként, osztályellenségként, jobb esetben átnevelésre szoruló kispolgárságként írta le őket. Válaszul az életben maradottak nem csekély része 1945-49-ben elment, és tilos-titkos-kockázatos utakon mégiscsak eljutott a mai Izrael földjére.
1952-ben megvolt a moszkvai koholt orvosper körül az új antiszemita hullám. Ez mindig rendelkezésre álló tartalék lehetőség volt: antiszemita populizmussal, leplezett nemzetiszocializmussal, rejtett fasiszta szólamokkal megerősíteni a kommunizmus vonzerejét. Ismét megjelent a zsidóellenes fenyegetés, együtt hangoskodtak a kommunista párttitkárok és a hajdani nyilas pártszolgálatosok, összetalálkozott a polgáréi lenesség és a zsidógyűlölet, amit fokozott a testi munka felmagasztosítása az értelmiségi munkával szemben, a városellenesség, és a falusi szellem nemzeti szellemmé emelése. Egyaránt megfelelt az antikapitalizmus vagy az antikommunizmus, a bal- vagy jobboldali radikalizmus, ha zsidót lehetett ütni vele.
Ha harc, akkor legyen harc, mondta a második intifáda zenitjén, mintegy három évvel ezelőtt, az izraeli kormány, és elkezdte letartóztatni a terrorista szervezetek aktivistáit, újabban megölette némelyik vezetőjüket, akik a tárgyalásokat ellenezték, és az izraeli utcák vérrel elárasztását ígérték. Az állam magas kerítést épít, de nem azért, hogy saját polgárai ne tudjanak kimenni, hanem hogy aki robbanómellénnyel közeledik, az ne tudjon bejönni. Az államnak kötelessége megakadályozni az újabb bombarobbantásokat a civil lakosság ellen, amelyek erkölcsi minősítését nem javítja, hogy a gyilkos is belehal az általa okozott robbanásba. Ez a visszacsapás újabb zsidóellenes hangulathullámot szült, és nem csak az arab államokban.
Aki a bajokért szereti a zsidókat okolni, akinek az esze rájár erre a gondolatvágányra, az a vak robbantásokat követő célzott válaszokban jó alkalmat talált a zsidó agresszió taglalására. Elkötelezett és mániákus újnácik elégedetten dörzsölték a tenyerüket, a nyugati baloldalon pedig a felületesebbek szerették nem észrevenni, hogy az előbbiekéhez hasonló szólamokat hangoztatnak.
Akinek elegük volt a holokauszt okozta rossz közérzetből, azok az új évezred kezdetén Saronra mutatva alkalmat éreztek az erkölcsi megkönnyebbülésre. Ez az öröm azonban nem lehetett tartós, az ördögi Saron kivonta a zsidókat a gázai övezetből, támogatta egy szomszédos palesztin jogállam kiépítését, majd pedig jóformán meghalt. Ma már nem könnyű Saronra mutatva őrjöngeni, de az arab-iszlám szélsőségesek továbbra is azt mondják, hogy tűnjön el a térképről a zsidó állam, és hogy a zsidók robbantásos gyilkolása jogos és hősies tett.
A zsidókat a nemzetiszocializmus hatása alá került Európa a második világháborúban kitaszította más kontinensekre, vagy a halálba. Európa felelős úgy is, mint pénzadó, és úgy is, mint mintaadó a Közel-Keletre került zsidókért. Most a radikális iszlamizmus fáradozik ugyanezen a végső célon – ki a zsidókkal Palesztinából!
Az izraeli polgár azt tapasztalta, hogy nincsen biztonságos hely, hogy még a saját országában is megölhetik azok, akik ennek érdekében meghalni is készek, és akiknek az arcképe felkerül a falakra a mártírok közé.
Hogy a környezet eltűr-e két egymás iránt barátságos, különböző vallású demokráciát? Ez az utópia csak akkor jöhetne ígéretes közelségbe, ha csak egyetlen közel-keleti arab illetőleg muzulmán országban valamennyire is jelentős demokratikus erők mozdulnának meg az önkényuralmakkal szemben. Ilyen hírek azonban ma még nem jönnek, és ma még nem úgy látszik, hogy a demokrácia a mértékadó arab elit célja lenne.
Mivel a hit és az ölés között nincs nagy távolság, a radikális iszlamisták a terrorakciókban egyelőre még jobban hisznek, mint a tárgyalásos megállapodásban. Mivelhogy támogatják ezt a harci módszert, tőle bizonyára még sokat várnak: az izraeli társadalom elbizonytalanítását, megfélemlítését, ki- vándorlási hullámot a bevándorló hullámok helyett.
A közel-keleti gazdasági integráció tervéről nem sokat hallani, talán azért, mert a beszéd a világi síkról vallási síkra terelődött, és a változás erői már az iszlám extremizmus keretében lépnek fel. Van-e más ideológia, amely ezt az extremizmust felváltaná? Van-e civil tárgyaló partner? Van-e a gazdasági együttműködésben érdekelt középosztály? Ha a fegyveres zsoldosok a meghatározó elit, akkor az arab középosztály meg van félemlítve. Miért nem érdekli az európai demokratikus közvéleményt, hogy vannak-e világi-demokratikus szellemek és társulások a muzulmán országokban? Miért tetszetősebb a nyugati baloldalnak az iszlám önkényuralom, mint a zsidó demokrácia?
A zsidóknak életfontosságú érdeke a Közel-Kelet polgárosodása. A történelmi érveket mindkét fél használhatja, de azok egyiknek sem biztosítanak kizárólagos legitimációt. Az izraeli zsidók és a palesztin arabok jelentős műveket tudnának együtt létrehozni, ha mind a két fél az együttműködés realizmusának bölcsességére emelkedne. Európának érdeke egy békés Közel-Kelet, de nem lehet érdeke cinkos asszisztenciát nyújtani Izrael állam felszámolásához.
A múltban az európai eszme leginkább a zsidók körében terjedt el, leginkább ők voltak fogékonyak rá, és ők tekintették magukat – vágyaikban legalábbis – európainak. Az európai önmeghatározás tartalmaz egy csokor nacionális és egy másik csokor transznacionális eszmét. Miért baj, hogy az izraeliekben is él a nacionális, és nem csak a transznacionális gondolkodás? Hiszen a zsidók bírálói korábban éppen azt vetették a szemükre, hogy nem eléggé nacionálisak.
Európa felelős a Közel-Keletre került zsidókért. Az életbiztonságukról van szó. Kerestek egy helyet, ahonnan erednek, amelyre emlékeznek, ahol megvédhetik magukat, ahol őket, ha összefognak, nem lehet egykönnyen megölni. Megtanultak védekezni.
A vallás nem állami, hanem magánügy, ez a szabadság alapfeltétele. Komolyan veszi-e az Európai Unió azokat az eszméket, amelyeket a konvencióba foglaltak, és amelyeket az atlanti demokráciák megvédtek a két totalitárius rendszerrel szemben? Jogállami demokrácia vagy iszlamo-fasizmus?
A legújabb változások, az új iráni elnök radikalizmusa, a Hamasz választási sikere, egy dán lap néhány karikatúrája miatt a minden bizonnyal összehangolt őrjöngés az egész iszlám világban arra a kérdésre ösztönzi a megfigyelőt, hogy vajon nem ugyanaz a politikai hisztéria dühöng kapun és kerítésen kívül, amelynek az elmúlt században tízmilliók estek áldozatul, és amely emberöltőnként csillapodni látszik, majd aztán vészes erővel ismét fellobog?
Címkék:2006-03