Folyamatos reflexió
Folyamatos reflexió
Holokauszt: történelem és emlékezet címmel jelent meg a Hannah Arendt Egyesület kötete.
Kovács Mónika szerkesztésében. Miben más ez a neves, olykor világhírű külföldi kutatók írásait tartalmazó fordításgyűjtemény, mint a tengernyi (vagy legalábbis folyónyi) magyarországi holokausztirodalom többi darabja? A kérdésre ott kereshetjük a választ, hogy mi az, ami hiányzik a magyar tudományból, könyvkiadásból és köztudatból. Nem nehéz megadni a választ, hiszen a nemzetközi holokausztkutatások történeti „felfedezéseinek” és meg állapításainak átplántálása és a magyarországi holokauszt folyamatának minuciózus-kronológiai bemutatása mellett (ami korántsem teljes) kevés energia jutott a legújabb és nem historikus jellegű, teoretikus művek, iskolák ismertetésére, bemutatására, meghonosítására, vagy éppen ezen diszciplínák hazai talajon történő művelésére. Értem ezalatt a vészkorszak problémáival foglalkozó különféle szociológiai iskolákat, a népirtás miértjére rákérdező csoport- és individuálpszichológiai kutatásokat, a holokauszt emlékezés/emlékezet filozófiai problémáit megfogalmazó textusokat – egyszóval: a holokauszt által felvetett problémákra született sokrétű és komplex válaszok megfogalmazását, bemutatását. Ezekre viszont e kötet büszkén vállalkozik.
A tanulmánykötet három részből áll: az első a holokauszt historiográfiájával foglalkozik, ebben a mai történeti kutatás vezércsillagai (Michael R. Marrus, Christopher Browning, Saul Friedländer, A. Dirk Moses) mondják el, mit is jelent a Soá – távlatilag. A második rész szociálpszichológiai megközelítésű tanulmányokat foglal magában, az áldozat és a tettes viszonyát vizsgálja, vállaltan nem történeti megközelítésben. Az utolsó, harmadik fejezet az „Emlékezet és ábrázolás” címet viseli, és a Soá ábrázolhatóságát állítja a középpontba.
A holokausztról írott tengernyi irodalomhoz ma már bevezető irodalmat kell írni, ha egyáltalán át akarjuk látni az évtizedek óta burjánzó szövegtenger fő áramait. E másodlagos irodalomból tudjuk meg, hogy milyen tendenciák figyelhetők meg a legújabb kutatásokban, ám ezeknek legalább annyi közük van az idő folyamatos változásához, mint magához a vészkorszakhoz. Intencionalista és instrumentalista történészek és ideológusok vitáztak és vitáznak a megérthetetlenről, arról, hogy miért és kik akarták kiirtani a zsidókat, illetve miért éppen őket, miért nem másokat.
A kiadvány erénye, hogy túlmegy a történeti problémákon, s az emberek közti társas viszonyokból is próbálja megérteni a megérthetetlent. Mivel a lélek statikus és egyben időtálló szubsztancia, a sok lélek pedig csoportot alkot(hat), a szociálpszichológusok joggal vizsgálják, miért éppen a zsidók váltak áldozattá, s miért éppen bizonyos emberek vagy embercsoportok váltak, válhattak elkövetőkké. S kik lehettek azok, akik – biológiai ösztöneikkel ellentétben, avagy éppen morális parancsaikkal összhangban – embereket segítettek ki a halál poklából. Ahogyan azt a Sámuel P. és Earl M. Oliner páros már tanulmányuk címében is megfogalmazta: „Mások megmentése: alkalom vagy személyiség kérdése?”
A holokauszt eseményei ma már összenőttek, illetve a teremtés folyamatában folyamatosan nőnek össze a rájuk történő folyamatos reflexióval, így a harmadik részben olyan tanulmányok olvashatók, melyek a vészkorszak ritualizált megemlékezési formáit veszik górcső alá: legendákat és történeteket, emlékhelyeket és múzeumokat. S ez tágabb összefüggéseket is megvilágít.
Ezeken a problémákon is gondolkodik, mi több, rágódik e minden ízében korszerű válogatás. Könyvespolcra való, de nem arra, hogy ott porosodjon.
(Na)
Címkék:2006-03