„Öreg pesti zsidó vagyok”
Kertész Ákossal beszélget Várnai Pál
Kertész Ákos legfontosabb munkái: Sikátor (regény, 1965); Makra (regény, 1971); Családi ház manzárddal (regény, 1982); A világ rendje (válogatott kisregények és novellák, 1984); Zakariás (regény, 1990); A gyűlölet ára (regény, 1992); Tündérmesék (kisregények, 1999); A tisztesség ára (regény, 2000); ZÉ és más történetek (novellák, 2000), Prófétát a lelátókra! (esszék, publicisztikák, 2001); A kapanyél is elsülhet (regény, 2002); Brúnó, Barcsa, Benjámin (kutyakönyv, 2004).
-
Kertész Ákos volt már segédmunkás, karosszérialakatos, dramaturg, forgatókönyvíró, színpadi szerző, szerkesztő, esszéista, tárcaíró, publicista… költő nem volt?
-
Nem. Mindig rajongtam a költészetért, csodának, valamiféle misztériumnak éreztem, amibe sosem mertem belekontárkodni. A vers (másoké) ragadt rám, mint kutyára a bogáncs, anélkül, hogy „tanultam” volna. Egy módon mertem a költészetben aktivizálni magam: mindig szerettem, most is nagyon szeretek verset mondani. Talán tudok is… Nincs semmilyen trükköm: értem, hogy mit mondok, tudom, mi miért van ott az utolsó pontosvesszőig. És azt akarom, hogy a hallgató is tudja, értse. (Nem engem, az előadót, hanem a költőt.) Ezenkívül nem voltam még katona, rendőr, gengszter, pártember, pénzember, gazdag ember, politikus, kereskedő, jogász… és nem voltam „se istene sem púpja” se magamnak, sem senkinek. Vagyis volna még mit kipróbálnom.
-
És mit próbálna ki a fentiek közül?
-
A fentiek közül semmit. Hogy még mi szeretnék lenni? A szó eredendő értelmében jó. Jó ember. Akkor is, ha tudom, hogy a létező értékrend szerint erre csak ráfizetni lehet.
-
De akkor mi értelme volna?
-
Megtalálnám a belső békémet.
-
Viszont talán nem tudna írni többé…
-
Hohó, az ember nem azért ír, mert fölborult a belső békéje! Hanem mert rájött valamire, amiről azt gondolja, fontos. És azt meg akarja osztani az embertársaival.
– Kertész Ákos, akivel most beszélgetünk, számos irodalmi díj kitüntetettje: József Attila-díj, Arany János-díj, Demény Pál-emlékplakett, a XXI. Század Társaság „Hazám” díja, Gábor Andor-díj, 2002 óta Budapest díszpolgára… Kihagytam valamit?
-
Lényegtelen. Nem a díjak teszik az írót, hanem a művek. És a közönség.
– Mindenekelőtt beszéljünk a Még a kapanyél is elsülhet című legutóbbi regényéről, melyben a gyerekkoráról, a ’44-es túléléséről ír. Ugyanerről az élményről, vagyis a Vészkorszakról, a mi generációnk életének e korai szakaszáról az ötvenes évektől napjainkig már többen is írtak. Ön miért csak most nyúlt ehhez a témához? A zsidó Ságról, legalábbis érdemben, csak a rendszerváltás óta szól. A Zakariás 1990-ben jelent meg. Azóta viszont a kérdés meglehetősen foglalkoztatja. A „Kapanyél…” a kamaszkori életben maradás regénye, de a mai ismereteivel. Hiszen nemcsak egy tizenéves kamasz, de a felnőttek sem tudtak akkor még sok mindenről.
– Sok kemény kérdést zúdított most rám egyszerre. Azért mondom keménynek őket, mert fontosak. Kezdjük a végén. A „Kapanyelet” szigorúan az akkori ismereteimmel írtam, vigyáztam, hogy ki ne lépjek egy 1944-ben bujkáló tizenkét éves zsidó srác tudatvilágából. Úgy érzi, hogy ez az érett tájékozottság ma hihetetlennek tűnik? Ma minden annak tűnik, ami akkor történt velünk. Igenis, ennyire koravén voltam. És a fölnőttek is sokat tudtak, nem csak én, aki Juhász Vili bácsiék jóvoltából (a regényben Ihászék) majdnem pontosan értesültem róla, mi történik Auschwitzban. Egyik fő bűnünk az volt. hogy nem mertük továbbadni; magunk sem mertük tudni, amit tudtunk; féltünk tudomásul venni, és ezért pusztultunk el olyan sokan! A regényben Géza, aki valahogyan föl akarja lazítani a többi zsidót, és a józan Dómján, az illegális kommunista ellenállás vezetője vitájából világosan kiderül, hogyan is volt ez. Dómján tudta, hogy milyen korlátozott az ellenállók lehetősége is. Átgondolt náci taktika volt, hogy a halálba hurcolt zsidók a lehető legkevesebbet tudjanak arról, ami rájuk vár. A „Kapanyél…” abban különbözik minden más Vészkorszak-könyvtől, holokausztregénytől, hogy tudatosan nem szenvedéstörténet, hanem egy lázadás története. Egyetlen hasonlóról tudok a magyar irodalomban, ez Salamon Pál Menyegzője. A Zakariás pedig az a regény, ahol először mertem egy az egyben szembenézni a saját zsidóságommal, és azzal az identifikációs problémával, hogy én, aki nem is voltam zsidó vallásit soha, miért tartoztam a ki- irtandók közé, miért varratták föl rám a sárga csillagot? Mert etnikailag zsidó vagyok, azért. Ez ilyen egyszerű – most. De akkor és annak, aki tízéves koráig nem is tudja, hogy zsidó, és akit nem csak hívő katolikusnak, de mániákus asszimilánsnak is akart nevelni a családja, nem volt ilyen egyértelmű. Húsz évig írtam a Zakariást, mert azt hittem, mindez rajtam kívül senkit sem érdekel. Senki nem kíváncsi arra, hogyan jutottam el én a magam kettős kötődésének – hogy egyszerre vagyok zsidó is meg magyar is -, diaszpóralétemnek a tudatos fölismeréséig és vállalásáig. Izraelben értettem meg, hogy igenis ehhez a néphez tartozom, de nem vagyok izraeli. Öreg pesti zsidó vagyok, ennek minden átkával és áldásával. A magyar nem mániákus rasszista, akkor keres bűnbakot, ha elégedetlen. Kádár puha diktatúrája alatt, miközben a piacgazdaság csírái szépen növelték a dolgozó tömegek életszínvonalát, az emberek többsége nem keresett bűnbakot se a zsidóban, se a romában. Minek keresett volna? Megtalálta számítását, egy kicsit minden évben jobban ment… és mert nem mondta senki a pofámba, hogy büdös zsidó, azt hittem, látensen sincs már antiszemitizmus. Mire a Zakariás megjelent, addigra a történelem két okból is fölszította az. antiszemitizmust Magyarországon, és az én „magánproblémám” egyszerre aktuálissá lett; csakhogy éppen rendszert váltottunk, és senki sem figyelt az irodalomra. így aztán a kérdés számomra nem zárult le azzal, hogy a Zakariást, ami van olyan súlyú és erejű regény, mint annak idején a Makra volt, letettem az asztalra. A rendszerváltás egy esztendő alatt másfél millió munkahelyet szüntetett meg; érzékelhetőbb, ha azt mondom: a munkahelyek közel egyharmadát. A tömegek életszínvonala meredeken zuhant, a különbség szegény és gazdag között négy-ötszörösről tíz-tizenötszörösre ugrott. A tömegek a rendszerváltás vesztesei lettek, valamennyien. Az óriási elégedetlenség bűnbakot keresett. Az újburzsoáziát nem illett szidni, hisz éppen a szocializmus bukott meg – a kapitalizmust építettük. A komcsi, a zsidó és a roma lett a bűnbak, nem azért, mert a tömegek neonácikká vagy rasszistákká lettek, hanem azért, mert valakin csak le kellett verni a nyomorúságot. Ha belénk rúgtak, nekünk is bele kell rúgnunk valakibe (aki nálunk is gyöngébb…). József Attila is csak egy komcsi volt, amikor azt írta: „senki sincs, akiről elmondjam, / örömét lelte nyomoromban”. És azt sem hittem volna, hogy a szabadság (a liberalizmus) első fuvallatára a nyilasok és leszármazottaik kihúzzák az eldugott nyilaskeresztes zászlót az ágyneműtartóból, kigöngyölik és meglobogtatják. Ez a második ok, amire az imént céloztam. Vagyis semmi csodálnivaló nincsen azon, hogy a rendszerváltás óta erősen foglalkoztatnak a zsidóság titkai.
-
Fél?
-
Én soha! Ezt nagyon megtanultam negyvennégyben. Aki fél, megölik. Csak annak van sansza, aki fölveszi a küzdelmet.
-
„A művész dolga – írja valahol -, hogy rátapintson a közösség életének neuralgikus pontjaira.” Könyveinek központi kérdése az identitás, az azonosságtudat. Makra Ferenc, aki bizonyára az utóbbi fél évszázad magyar irodalmának egyik legnagyobb formátumú regényhőse, „kényelmetlenül érezte magát a bőrében”, „igyekezett eltűnni a tömegben”; egy kritikusa szerint az „autonómia hiányába halt bele”. Mi tette képessé arra, hogy „kitalálja” Makrát? Továbbá mennyiben rendszer- és országfüggő típus Makra? Tudtommal színpadi változatát Kanadában is előadták.
– Ismét nagy kérdéstömeg, vegyük sorra. Makrát nem kellett kitalálnom, Makra van. És volt. Csak meg kellett írnom. Az túl egyszerű volna, hogy Makra én vagyok (gondoljon Flaubert-re: „Bovaryné én vagyok”), mert Makra is én vagyok, de Vali is, a Sikátor Bognár Vincéje is, Zakariás is, Burián Károly főművezető is a Családi házból, és Zofár Károly roma rendőrtiszt is. Ez a típus nem rendszer- és nem országfüggő. Mindenhol ott van, ahol autonómiára törekvő emberek vannak, akiknek morális tartásuk más, értékesebb, szigorúbb és tisztább, mint az átlagé. Akik lázadnak a környezetük ellen, de nem negatív módon, nem deviánsok, hanem ragaszkodnak a saját kiérlelt, kiharcolt belső értékeikhez. Ők mind identitászavarral küzdenek, mert kívül állni nem öröm, tehát nem akarnának kilógni a sorból, elütni az átlagtól, asszimilálódni szeretnének, de nem tudnak. Véres fejjel tanulják meg, hogy nem is szabad. Csak integrálódni szabad, megőrizve a saját belső rendjüket. Ha úgy akarja, ezek az én hőseim, akik természetesen mind hasonlítanak egy kicsit egymásra, átvitt értelemben mind zsidók. Diaszpórában élő zsidók. Akik valamennyien tudják: jó volna asszimilálódni, beolvadni a többi közé, könnyebb lenne az élet, de nem lehet. És ez a problematika mindenhol érvényes, ahol etnikumok, kultúrák, más-más értékrendet vallók élnek egymás mellett, vagyis ma már az egész globális világban. A művész dolga pedig (sajnos itt nincs terem indokolni, miért) hasonló a társadalomban ahhoz, ami az érzékelő szervek, idegvégződések föladata az emberi szervezetben: vagyis hogy jelezze, hol fáj. Hogy jajgasson, kiabáljon az egész társadalom helyett. A többi: a diagnózis, a terápia a társadalom egészének föladata – lenne.
-
Már a Sikátorban, első regényében, amely bizonyos értelemben a Makra előképe, azt írja, hogy „a legfontosabb az életben, hogy az ember felismerje a saját természetét”. Regényhősei nem vállalják magukat, mindig mások akarnak lenni, s így mindenhonnan kirekesztik magukat. A Kapanyél… Kerek Gézája katolikus akar lenni, a Névnapban a férj szégyellj, hogy nem a házasságon kívül keresi a szerelmet, Zakariás, aki zsidó (néha úgy fogalmaz: sunyi és gyáva zsidó) magyar és munkás, sőt bátor magyar munkás szeretne lenni. Minden hőse meg akar felelni az elvárásoknak. Mindegyikük meg akarja úszni. Zakariás mintha tipikusan magyar zsidó lenne, aki se nem igazán magyar, se nem igazán zsidó. Hogyan látja ma régebbi szereplőit?
– Hűha…! A Sikátorban azt a mondatot nem én mondom, hanem Bognár Vince. Regényem hősei nehezen vállalják magukat, a regényeim erről a küzdelemről szólnak. Igen, mindenki más akar lenni. Mint a valóságban is. A szőke barna szeretne lenni, a szép faros-bögyös asszony inkább karcsú, a nyurga fiú body buildinges, a néger fehér, és a fehér (például én magam) néger. Mert szerintem a fekete a szép. Black is beautiful! Hogy mind meg akarja úszni? Na és? Legalapvetőbb ösztöne minden élőlénynek, hogy meg akarja úszni. De Makra inkább megöli magát, mintsem becstelenül „megússza”. Zakariás csak azért nem lesz öngyilkos, mert „zsidó ne legyen öngyilkos. Ennyivel tartozik annak a hatmilliónak, akiket meggyilkoltak…”. Guszti a Névnapban abszurd módon akar megfelelni a hülye macsó haverok elvárásainak. Megússza? Egy frászt ússza meg! Szenved tőle, mint a kutya! A Kapanyélben vagy én fogalmaztam rosszul, vagy maga értett félre valamit. Dehogyis akar Géza katolikus lenni: eszébe sem jut, hogy valójában az. Géza méltó akar lenni az ükapjához, aki zsidó létére negyven- nyolcas honvéd volt. Géza hős akar lenni, és többé-kevésbé hős is lesz! És hogy a magyar zsidó amolyan se hús, se hal? Nincs itt helyem hosszú történelmi esszére, de a magyar zsidó bizonyos okokból Európa legasszimiláltabb zsidója. Zsidónak magyar, magyarnak zsidó. Nem könnyű sors. Erről szól a Zakariás…
– Foglalkoztatja a másság problémája. Más kisebbségek is gyakori szereplői a könyveinek: cigányok, magányos kívülállók, páriák, lecsúszott, a társadalom peremére került emberek. Ön is zsidó, de egyúttal a munkáslétböl is jön. Miből ered önnél ez az empátia, ez a szociális érzékenység?
-
Fene tudja. Fejlődési rendellenesség, mondhatnám, de most nem akarok olcsón szellemeskedni, mert éppen ellenkezőleg: az evolúció eredményeként kialakult homo sapiens, hitem szerint, igenis empátiával, szolidaritással viseltetett fajtársai iránt, különben nem maradt volna fönn a struggle for life körülményei között. Amikor már bebizonyosodott, hogy sikeres mutáció, akkor engedhette csak meg magának azt a torz kulturális fejlődést, melynek következményeként az ember embertársát áldozta föl, hogy kiengesztelje az isteneit. Aztán meg… tudja, én istent nem hiszek, de soha nem tagadtam meg se Mózest, se Jézust, se Marxot. A felebaráti szeretet tanát. És aki szereti felebarátját, mint önmagát, vajon kizsákmányolhatja-e?
-
Csoórinak a Nappali hold címmel megjelent írására ön kétszer is reagált. Ma hogyan látja ezt a kérdést?
– Másképp, mint akkor, 1992-ben, amikor úgyszólván nem hittem a szememnek. Ezt ugyanaz a Csoóri írja, akit harminc éve ismerek? A zsidók ma már, nagyon remélem, nem is tudnak és nem is akarnak asszimilálódni. A diaszpórának az a dolga, hogy megőrizve zsidóságát, integrálódjon a magyar társadalomba, s átadja kulturális és morális értékeit. Ami pedig Csoórinak azt az aggodalmát illeti, hogy a zsidó kultúra magához asszimilálja a magyart: két együtt élő kultúra mindig hat egymásra. Olyan ez, mint a tömegvonzás. Elmozdulnak egymás felé tömegük, jelentőségük arányában. Ez természeti törvény. Az a kérdés, mi baja ezzel Csoórinak? Gondolja, hogy az Ugocsa non coronat elve alapján a magyar nap majd nyugaton kel és keleten nyugszik? Csalódni fog.
Kapcsolódó cikkek:
Magyar mélyrepülés: Kertész Ákos lefokozása
Címkék:2006-03