A kisfiú, aki könyv akart lenni
A kisfiú, aki könyv akart lenni
A kisfiú, akit Amos Klausnernek hívtak, s aki később Amosz Ozként vált ismertté, nem író akart lenni, hanem könyv.
Úgy gondolkozott, hogy az írókat megölik, de a könyvekből mindig megmarad egynéhány példány. A kisfiú álma valóra vált. Amosz Klausner nem létezik, vagy legalábbis eddig azt hittük, hogy nem létezik, míg Amosz Oz számunkra könyv, nem egy, hanem sok könyv, s így megölhetetlen.
Amosz Klausner azonban ma megint létezik, mert Amosz Oz életre keltette az Egy történet a szeretetről és a sötétségről (Sipur al ahavah vehoshech) című önéletrajzi regényében. Tehát egy könyvben. Önéletrajz ez, utazás a múltba, a kettős gyerekkorba, Amosz Klausner és Izrael gyermekkorába. S regény ez, ravaszul megkomponált, mozaikokból összerakott, világot feltáró, őszinte beszéd.
Mint minden jelentős művet, ezt a könyvet is áthatja, átfogja egy egységes hangulat, nevezzük atmoszférának. Az atmoszféra Csehovra és Proustra emlékeztet, de sem nem csehovi. sem nem prousti. A cím pontosan leírja ezt a mindent átfogó hangulatot a két szóval: szeretetés sötétség. Ha meg kellene határoznom a könyv műfaját, azt mondanám: önéletrajz mint nevelődési regény. A gyermek, aki keresi önmagát, néha nem tudatosan, néha tudatosan, végül, számos botladozás után megtalálja: hivatásban, politikában, szerelemben. A magára találás pillanata kétszeresen is egy pillanat. Számtalan kérdésre hirtelen érkezik meg a fiatalembernek a válasz, de ez a válasz a könyv olvasója számára is csak egy „pillanat”. Már nem ebbe a regénybe tartozik.
Az önéletrajz helyszíne (kevés kivétellel) Jeruzsálem, a Kerem Avraham városrész a brit mandátum idején. Itt élnek kis lakásokban, szegénységben, a főként lengyel és litván területről érkező középosztálybeli emigránsok, akik odahaza cionisták voltak, jobbára Jabotinsky és Begin lelkes hívei, de akik végül is Hitler elől menekülve érkeztek meg a „hazai földre”. Aki nem jött (mint Amosz nagybátyja és kisgyermek unokatestvére), azokat meggyilkolták. A szülők oroszul beszélnek egymással, vagy esetleg jiddisül, ha nem akarják, hogy a gyermek megértse őket. A szegényes környezetben európai értékeket követnek. A gyermeket olvasmányokkal tömik, és szigorú rendre szoktatják. És persze zseninek nevelik.
Amosz Oz tollán ez a szegényes környezet ragyogó fényben jelenik meg anélkül, hogy bármit is retusálna rajta. A fény az emberekből árad. Mert itt minden ember érdekes. A kisgyerek Amosz persze híres embereket is látogat, mint amilyen Joszef Klausner vagy Agnon. Egy szimpla önéletrajzban minket bizonyára jobban érdekelnének ők, mint egyéb nagyszámú rokonok és ismerősök, de egy önéletrajzi regényben, ebben a könyvben, Alexander nagypapa pontosan olyan jelentős személy, mint Joszef Klausner. Ahogy jelenősége van a két macskának, Chopinnek és Schopenhauernek is.
Az önéletrajzi regény két középpont köré épül. Az egyik a sötétség. A gyermek Amosz anyjának depressziója s végül öngyilkossága.
A gyerek tizenkét és fél éves. Hogy milyen traumatikus élmény volt ez számára, az már abból is kiderül, hogy Amosz Oz. az idősödő író, most, ebben a könyvben beszél először minderről, hogy soha apjával maguk között meg sem említették, s hogy sem feleségének, sem gyermekeinek nem beszélt róla. Érezzük, ahogy a szerző kényszeríti magát a pontos, igenis pontos visszaemlékezésre, ahogy újra és újra nekiveselkedik, hogy leírja, körülírja, megírja.
A másik középpont a szeretet. Leginkább talán az az éjszaka, amikor az egész környék összegyűlt a szomszédság egyetlen, az utcára kiállított, maximumra felhangosított rádiója köré, hogy a remény és a félelem hangtalan eksztázisában számolja az ENSZ-ben leadott szavazatokat. Lesz-e Izrael állam, vagy sem? Ezen az éjszakán mindenki szeretett mindenkit. Ezen az éjszakán Amosz apja és anyja úgy ölelték meg egymást, mint sem előtte, sem utána. Ezen az éjszakán látta Amosz az apját, ezt a tudós és tudálékos beszélőgépet, aki jó szíve ellenére sem tudott szeretni, ezen az éjjelen látta őt sírni. Azaz nem is látta, érezte. Mikor a sötétségben megsimogatta az arcát, keze nedves lett apja könnyeitől.
Jeruzsálem ostromának leírása ezután következik. A város minden századik lakója közül egyet megöltek. De akkor még kitartott a szeretet.
Nem mesélem tovább a történetet, ahogy eddig is óvakodtam attól, hogy meséljek. Hagyjuk az írót mesélni. Csak azt akartam elmondani, hogy egy jelentős könyv született. A héber irodalom egy újabb jelentős műve. S hogy ezt illene megünnepelnünk.
Címkék:2006-03