Izreális víziók – Izrael az Eurovíziós Dalfesztiválon
Izrael 1973 óta vesz részt, a több mint ötven tagországot tömörítő Európai Műsorszolgáltatók Egyesülete (EBU) által 1956-ban életre hívott Eurovíziós Dalfesztiválon. A zsidó államot képviselő előadók két második és egy harmadik hely megszerzése mellett eddig háromszor győzedelmeskedtek a vetélkedőn, azt a nem kis teljesítményt is maguk mögött tudva, hogy két egymást követő évben első helyezést értek el.
|
Dana International |
Pereg a dob(program), felharsannak a trombiták, dübörög a mizrahi pop, és egy karakteres női hang belekiált a mikrofonba: „ani jodat sekulam hosvim seani kcat mesugat”, azaz „tudom, hogy mindeki azt gondolja rólam, kicsit lökött vagyok”. A külső szemlélő számára nagyjából ennyiben összegezhető Izrael legismertebb énekesnője, Szarit Hadad munkássága, aki magát a „nép énekesének” nevezi, s aki azonban – változatos dalszövegei és változó szövegírói segítségével – ennél sokkal többre képes, ahogyan az izraeli könnyűzene e homlokzata mögött is jóval több rejlik.
Elég, ha az értelmiségi popkulturális réteg idoljának számító Kobi Ozra és Teapacks nevű együttesére gondolunk, vagy a közelmúltban feltűnt Idan Raichel Project és a Metropolin zenekar számaira. Ez utóbbi társulások amolyan „projektzenekarok”, számaikat egy meghatározott témavilág köré építik: Idan Rajchel a kortárs izraeli könnyűzenére jellemző szövegeket az indiai és etióp hangszeres kultúrával ötvözi, a Metropolin pedig – Dana Adini ismert énekesnővel kiegészülve – kimondottan elvont, urbánus kontextusban fogalmazza meg az emberi viszonyok bonyolultságát. Az elmúlt évek sajátos tanulságai nyomán az igazán minőségi előadók azonban egyelőre távol kerültek a megmérettetéstől. A Teapacks tavalyi látványos kudarca után az idén májusban Belgrádban megrendezésre kerülő fesztiválra az izraeli médiahatóság ezúttal az állami televízió kettes csatornáján vetített megasztárszerű vetélkedő, a „Kokhav nolad” (Csillag születik) győztesét, Boaz Maudát választotta ki, akinek politikailag neutrális szerelmes dala az elmúlt években tapasztalt konfliktusok elkerülését ígéri.
|
Boaz Mauda |
Az EBU tagjaként Izrael harmincöt éve vehet részt a versenyen, és néhány évet nem számítva minden évben útjára is bocsátott egy-egy dalt, amellyel – két kivételtől eltekintve – minden alkalommal a döntőbe jutott. Első győzelmét épp 1978-ban, a Camp David-i megállapodás aláírásának évében aratta Izhar Kohen és az Alphabeta együttes „Abanibi” című számával, amely kellően emészthető könnyűzenei stílusa mellett metaforikus jelentéssel is bírt: a „bét-nyelven” megírt szám a felnőtt szerelem érzését a gyerekkori érzelemvilággal kapcsolta össze, amit a megszokott módon előadott versszakok és a „madárnyelven” énekelt refrén („abanibi obohebev obotabakh” – „évén szeverevetlevek tévégeved”) váltakozása nyomatékosította. A színpadszerű előadásmóddal együtt mindez akkora sikert ért el, hogy amikor Izrael előnye már behozhatatlannak bizonyult, a vetélkedőt kívülállóként közvetítő jordániai televízió megszakította adását, és a hátralévő műsoridőben egy csokor nárcisz kimerevített képét sugározta, a másnapi ammáni lapok pedig – a valójában második helyezést elérő – Belgium győzelmét hirdették.
A szabályok értelmében a következő évben Jeruzsálem adott otthont a vetélkedőnek, ahol Gali Atari és a Milk & Honey azóta is széles körben ismert szerzeménye, a „Halleluja” ismét elvitte a pálmát – igaz, alacsonyabb pontszámmal. Az ugyancsak színpadias előadásmód és a meghitten patetikus dal sikere után 1980-ban ismét Izraelre hárultak a házigazda feladatai, anyagi okokra hivatkozva azonban legközelebb két év múlva mérette meg magát. A nyolcvanas évek során két egymást követő évben – Avi Toledano „Hóra” és Ofra Haza „Chaj” című számaival – a második helyezést érte el, 1991-ben pedig harmadik helyet szerzett. Az 1998-ban első helyezést elérő Dana International győzelmének inkább a bulvársajtó fogyasztói örülhettek: a meglehetősen átlagos dalt ugyanis a Jaron Kohenként született Saron Kohen transzszexuális előadóművész énekelte.
Milk @ Honey |
A hetvenes évek végén győzedelmeskedő nagyszabású produkciók mellett alighanem két zenekar szereplése maradt igazán emlékezetes. Mindkettő több oldalú és igencsak időszerű politikai tartalommal szolgált. Az 1974-ben a hetedik helyet megszerző, az Illés együttest idéző és a korban hasonlóan népszerű, Gidi Gov nevével fémjelzett Kaveret „Natati la chajaj” (Neki adtam az életem) című dalának emlékezetes sorai („ehad omer senigmarim lo hasamaim / ksejes maszpik avir lemedina o staim” – „van, aki azt mondja, bezárulnak számára a mennyek / ha van elég hely egy országnak vagy kettőnek”) egyaránt szólnak a zsidó állam rosszakarói és a „területeket” Izrael részének tekintő politika ellen.
A Teapacks hasonlóan erős politikai töltetű számának, a 2007-ben csúfosan leszerepelt és csupán az elődöntőig jutó „Push the button”-nak már a versenyen való indulása is találkozott az említett ellenségességgel. Az angolul, franciául és héberül előadott dalt ugyanis – amelynek szövege szerint egyes uralkodók technológiai fejlesztéseik révén próbálnak ártani a világnak („There are some crazy rulers / They hide and try to fool us / With demonic technologic willingness to harm”) – a szervezők egy része kimondottan Irán-ellenesnek és így a verseny nemzetközi szabályaiba ütközőnek találta. A második intifáda kitörése óta nem ez volt az első eset, amikor a zsűri néhány tagja kifogást emelt az izraeli induló ellen: Szarit Chadad „Nadlik bejachad ner” (Gyújtsunk egy gyertyát közösen) című békedala – amely a szombati gyertyagyújtáskor elmondott áldásra is utal – 2002-ben épp azzal verte ki a biztosítékot, hogy békedal. A három kimagasló győzelemhez hasonlóan a kudarcok esetében is jól láthatóan szerepet játszott a világ Izraelhez való viszonyulása. A tavalyi botrány pedig, amely a Teapacks jellegzetesen zsidó és mégis univerzális jelentőségű élethelyzetet megjelenítő számát övezte, maga is példázza a fenyegetett nemzettel szemben a világ elutasító közönyének dalban ábrázolt mechanizmusát.