Határtalan Kelet – ahogy dédapáink láthatták

Írta: Deák Andrea - Rovat: Kultúra-Művészetek

Csernovic, Odessza, Kamenyec-Podolszk

Kulturális zarándoklat térben és időben, népek, kultúrák és vallások között történelmi századokon át a Magyar Zsidó Kulturális Egyesület és a Wang folyó versei szervezésében, a Szombat folyóirat most kézben tartott lapszámával.

Utazás légkondicionált, komfortos autóbusszal, szállások 4 csillagos szállodákban. Irodalom, zene, építészet, emlékezet, gasztronómia, beszélgetések és kaland minden mennyiségben. Tervezett dátum: 2013. április 4-11. között.

Utunk során, a kárpátaljai Máramaroson és Európa, Rahó mellett fekvő földrajzi középpontján át jutunk el az egykori Monarchia legkeletibb csücskébe, a szecessziós hangulatú Csernovicba, a jiddis és német irodalmáról világhírű „Kis-Bécsbe”, a „Prut-menti Jeruzsálembe”.

Kulturális barangolásaink során elmerülünk majd a haszidizmus misztikus világában. Látunk középkori várakat a Dnyeszter partján, megállunk a híres zsidó zarándokhelyeknél, a Baal Sem Tov és a breszlavi Nachman rabbi sírjánál.

Utazunk majd kalandos és lélegzetelállító természeti szépségek között, robogunk majd hegyeken-völgyeken, s olykor úttalan utakon, míg végül eljutunk a Fekete-tenger partján fekvő, a franciás könnyedséget oroszos romantikával vegyítő Odesszába, az irodalom a zene és a legendák városába. Itt volt száműzött Puskin. Fellépett itt Liszt Ferenc. Itt született Szvjatoszlav Richter, David Ojsztrah és Emil Gilelsz. Odesszáról írta elbeszéléseit Iszaak Babel, forgatta legendás filmjét Eizenstein. Hajókázunk majd a tengeren, és könnyed sétát teszünk a mediterrán hangulatot idéző tengerparton. Barangolunk az egykori híresen hírhedt Moldavanka negyedben, Iszaak Babel írásainak helyszínén, felkeressük legendás hőseinek házait, hallgatunk (és énekelhetünk) odesszai kocsmazenét, s mellé finom falatokat fogyasztunk. A város egyik jelképe, az Eizenstein Patyomkin-páncélosából ismert lépcső is úti céljaink között szerepel.

Zarándoklatunk során egy mesebeli várost is felkeresünk, amely szépségéről és terhes múltjáról egyaránt ismert. Kamenyec-Podolszk neve számunkra a magyar Holokauszt első állomásaként ismerős: 1941. augusztus 27–28-án a város felé vezető úton gyilkolták meg a németek a Magyarországról „rendezetlen állampolgárságuk” miatt kitoloncolt zsidókat. A 14-16 ezer magyarországi áldozattal együtt több ezer helyi zsidó is a tömegsírokban nyugszik.

A város azonban gyönyörű természeti fekvése, mesés középkori vára, örmény székesegyháza és reneszánsz épületei – közöttük jó néhány magyar vonatkozású – miatt is meglátogatásra érdemes, amelyek hozzájárulnak majd neve komorságának enyhítéséhez.

„…Amíg bombák nem hullottak, addig boldogan lélegzett a város.” – írja Paul Celan költő egy versében. Tekintsük magunkat vándoroknak e hosszú úton, melynek során korok árnyain merengve elmerülünk majd egy olyan világban, melynek megismerésétől a 20. század pusztító diktatúrái, az emberi méltóságtól és a szellem szabadságától megfosztott hosszúra nyúlt évtizedei generációkat fosztottak meg.