Visszatértek Makóra
Négy nap filmen
Biztos, hogy Csongrád megye e városán kívül nincs még egy olyan település Magyarországon, amelynek zsidóságáról néhány éven belül hatrészes dokumentumfilm-sorozat készült. Köszönhető ez Tari János producer-rendezőnek, aki négy filmnek operatőre is volt, a legutóbbinál pedig gyártásvezetőként is közreműködött. Tari gyermekként, az 1950-es évek elején gyakran megfordult a zsidók által alapított makói ipari szövetkezetben, ahol édesanyja is dolgozott.
A dokumentumok közül a legismertebb a televízió által is sugárzott Mint Makó Jeruzsálemtől. Főszereplője a város egyik szülötte, akinek a film bemutatta mai londoni életét, majd elkísérte őt az egykori makóiak közé Jeruzsálembe és New Yorkba.
A sorozat tavaly felvett és az idei nyárra elkészült befejező része a Visszatértünk. Családtagjaikkal, tanítványaikkal százötvenen voltak azok a hószedek, akik Brooklynból, Jeruzsálemből, Kanadából és Angliából 1994 májusában felkeresték szülővárosukat négy napra, hogy közösen gyászolják az elpusztítottakat (bár Makó vesztesége más városokéhoz képest alacsony volt, zsidóságának háromnegyede túlélte a holocaustot), fél évszázados jahrzeitjén emlékezzenek bölcs rabbijukra, Forhand Mózesre, járják a temetőt, arany-fekete festékkel próbálják megőrizni a sírköveken hozzátartozóik nevét, s örvendjenek egymás viszontlátásának.
A makói zsinagógák többségét a háború után lebontották, ezért az ortodox imateremben öltötték magukra a taleszt s a tfilint. A film főszereplője mégis az omladozó, használhatatlanná lett ortodox zsinagóga lett, mert annak szánalmas állapotát látva határozták el a visszatértek, hogy adakoznak megmentéséért. A kamera rögzítette találkozásukat Makó polgármesterével, a beszélgetést arról, hogy a renováláshoz szükséges pénz felét, tízezer dollárt a zarándokok adják (ott helyben össze is gyűjtötték), a többit pedig a város. A film vetítésén már arról is informálódtunk, hogy a makói találkozó egyik résztvevője, a New York-i cukrász, Strausz Simon néhány hónappal ezelőtt ötvenezer dollárt küldött a templom újjáépítésére.
A filmnek nem volt feladata, így meg sem örökítette a makóiak reagálását a kaftános, bís, szakállas férfiak láttán, egy epizód azonban árulkodott erről. A brooklyni önkormányzat tagja megtalálta szülőházát. Megbeszélte a mostani lakóval, hogy másnap felkeresi, mert szeretné látni belülről a régi falakat. A randevún zárt kapu várta…
Eltelt a négy nap, előálltak az autóbuszok, hogy a budapesti repülőtérre hozzák az emlékezőket, akik azzal búcsúztak, hogy többet nem látják egymást és gyermekkoruk, ifjúságuk drága városát.
Az érintetteknek, sőt az egész magyarországi zsidóságnak becses a film. Művészi produkciónak azonban fogyatékos. Megismételhetetlen események megörökítésére kevés egy kamera, hatásosabb lett volna, ha a végső technikai összeállításnál több snitt között válogatnak. Sajnos, a hangtechnika is kifogásolható, mert a nyilatkozók szavait olykor elnyomták a közeli beszélgetések és más zajok. Amennyiben külső környezetben kerülne vetítésre, netán a televízióban – mivel etnográfiai értéke alig van – az alkotók iránti tiszteletem ellenére azt javasolom, hogy a 63 percet rövidítsék az előző filmek háromnegyed órájára. Ha még ennél is erősebben kurtítják, még több lesz belőle.
Címkék:1995-09