Változások
A közelmúlt változásaira utalt a Budavári Palotában napokban zárult fotókiállítás címe. A beküldött kétezer kép negyedét állították ki. Közülük a legnagyobb értéket a riporteri kategóriában láthatók mutatták fel, míg a természet, az akt és portré, az alkalmazott és divatfotó művészei látványos, ám többségükben újdonságot nem nyújtó műveikkel jelentkeztek.
A riporterek sikere érthető. Az elmúlt évek hazai és kelet-európai eseményei a történelem nagy és ritka pillanatai voltak – meg kellett örökíteni azokat. Évtizedek után ez a kiállítás az első, amikor a zsűrinek nevezett cenzúra megnyitás előtt nem tüntette el a nyomorúságot, a megszállást, egyes politikusok groteszk fintorait, önteltségét eláruló képeket.
A rangos szemlén örömünkre zsidó témák is szerepeltek. Ezek között volt Várnai László „Száz kapu” ortodox negyed című jeruzsálemi utcaképe és Boros Ferenc szatírája: a nyomorúságos újságárusnő földre helyezett lapjain olvasható fejléc Új Élet Színvonal címmel egészül ki.
A Szombat januári számában tudósítottunk az oroszországi olék budapesti napjairól, címlapunk is róluk „mesélt”. A sok megpróbáltatást átvészelők zavartsága, az életük minden munkájának gyümölcsét befogadó batyuk, a fasizmus elleni hősiességük kitüntetései ragadták meg Weber Lajost, a Mai Nap fotóriporterét Exodus sorozatában. A Kurír munkatársa, Révész Tamás egészen különleges, bizonyára még sohasem fotografált témát választott: egy 16 éves budapesti ifjú körülmetélésének eseményeit. A Tradíció sorozat 10 képből áll. Látjuk rajta az Ábrahám szövetségébe való felvételéhez szükséges tanulást a már felnőtt fiatalnál, a málenolás fázisait, majd a szövetség új tagját tanítói, barátai ünneplése közben.
Nem frázis, nem túlzás, ha azt mondjuk, a Változások című kiállítás is hozzájárult önismeretünkhöz s megismertetésünkhöz. S ez nem kevés!
Címkék:1992-02