Törvény, mítosz, firka
Magén István mítoszteremtő. Képzelete mitologikus bibliai tájak felett csapong, megérint egy-egy embert, hegyvonulatot, virágot és felhőt, de nem időzik el egyiknél sem. Festményein nem konkrét emberek konkrét arca, nem a felismerhető táj varázsa vagy döbbeneté mutatkozik meg. Számára az időnek nincs konkrét jelentése. Minden, ami van, létezik, s belibben a festmény centrumába. A tájon át kirajzolódik az ember, s a furcsa, tér nélküli térben lebegő emberen át sejtelmesen jelen van az örök-változó táj. Együtt és egyszerre létezik ez a természeti és emberi csoda, jön a múltból, hangulataival szorongást idéz elő jelen-szívünkben, aztán bibliai szelek fújta varázskendőként tovalibeg a jövőbe.
Magén István kitalált a maga számára egy világot, egészen pontosan megteremtett egy mítoszt, s azt benépesítette élő és élettelen valósággal. Sárga, piros, zöld, barna, fekete, kék színei esetlegesnek hatnak, s mégis együtt, egymás kölcsönhatásában természetesen és öntörvényűén illenek össze. Akárcsak furcsa síkokból, váratlan vonulatokból összeálló kompozíciói. S ha már kész a kép, sokszor valami különös, hol lírai, hol gunyoros, hol groteszk, hol drámai firka kerül rá, mint valami végtelenül finom hártya, amellyel újabb mélységet és új jelentést kap a mű.
Az első pillanatnak is megvan az első benyomása, hangulata, de a kutató és összefüggéseket kereső tekintet tovább építi a művészi kompozíciót, és mind gazdagabban tér vissza az első látvány élményéhez.
Hosszú úton jutott el idáig a festő. Sok töprengés és kísérletezés eredménye, amit ma tud, hiszen ehhez el kellett sajátítania egy technikát, bele kellett feledkezni egy hol riasztó, hol groteszk, hol tragikus világba, s aztán újra és újra meg kellett küzdeni az adott festmény művészi feladataival.
Sikerült önmagát megteremtenie. Termékeny tehetséggel fogalmazza meg újra és újra alapgondolatát és alapélményét, ám a művészi eredmény nem ismétlés, hanem egy mind gazdagabb, több rétegűbb festői kép megteremtése. Kétségtelen, hogy Magén szemlélete táplálkozik a zsidó mitológiából, de festészete nem kapcsolódik kizárólag ehhez a kultúrkörhöz. Eredményei az európai festészeti iskolák irányzataira épülnek. Ezek a képek itthon vannak a kortárs magyar piktúrában és az európai táblakép festészetben. Mitológiája nekünk szól, értünk szól. Az ő buborékon repülő szónokló figurája, pókháló kezű-lábú ördöge, lebegő és lebegtető boszorkány-angyala, csörgősipkás bolond-királya ismerős a magyar népművészetben, ismerős félelmeinkben és reményeinkben, örömkereső vágyainkban, imáinkban és káromolásainkban. Magén István képzelete csapong a bibliai táj fölött, de szeme és ecsetje magyar, a hazai kultúrában keresi a saját törvényeit. És szeretné meghallani annak visszhangját. (Árkád Galéria május 22-27.)
Harangozó Márta
Címkék:1992-06