Törött szárnyak
Törött szárnyak
Nem tipikus izraeli film. Nincs benne terrorista – sem arab, sem más. nincs benne ultraortodox-szekuláris konfliktus: nemcsak a vallásról, de még a zsidóságról sem esik szó a filmben. Hogy milyen terület maradt akkor az izraeli életből? Minden más – azaz az általános, emberi problémák. Mint bárhol a világon, ahol nem robbantgatják fel a buszokat, piacokat és a kávéházakat, de az élet azért ott sem sétagalopp.
A Jelenlét – izraeli filmhét szimbolikus értelemben is vett nyitóműve, Nir Bergman filmje felkiáltás: itt vagyunk, ezek vagyunk, köszönjük, jól vagyunk. Izraeliek, vagyis emberek vagyunk, és Izraelben, vagyis a világ egyik országában élünk.
A Haifában játszódó történet meggyőz minket arról, hogy egy négygyermekes apa halála földrajzi, időbeli függetlenséggel, bárhol és bármikor hasonló következményeket produkálhat. Abszurd, bár teljességgel hihető; valószínű, mert elképzelhető, hogy egy apa halálát méhcsípés okozza, amikor épp nincs kéznél az életmentő oltóanyag.
A nehéz, súlyos, sokszor abszurdba játszó képekkel illusztrált történet középpontjában a magára maradt anya áll, s közvetlenül mellette 17 éves lánya, a tehetséges énekes palánta. Maja. Egymásmellettiségük ugyanakkor sokkal inkább egymásrautaltság; ketten együtt felelősek a két kisebb gyermekért: a magányos kislányért és a magas falakon leugráló, majd balesetet is szenvedő kisfiúért, valamint az édesapa halála óta idegkimerült, nihilizmusra s depresszióra hajlamos, gimnazista Jairért. Anya és legidősebb lánya akarva-akaratlan kapaszkodnak egymásba, mint a vasreszelék a vele ellentétes pólusú mágnesbe. Kettejük összjátéka halvány utánzata lehet a korábbi, teljes értékű családi életnek. A traumát még nem heverték ki, de az életnek muszáj valahogyan szerveződnie. A zilált, idő- és lelki zavarban szenvedő, foglalkozására nézve szülésznő anya természetesen nem csupán az apát, hanem férjét, azaz a férfit is elveszítette. A szintén állandó szétszórt Sággal Küzdő új orvos fel-feltűnése a nő számára finom iróniával ábrázolt, kedves jelenetekben mutatkozik meg. Egyikük sem normális, vonja le konzekvenciáit a néző, néhány zavart kettős láttán; s talán nem véletlenül…
A film enyhe dekadenciáját ez a nagyon finom önirónia menti meg a patetikus hangvételtől. A mély érzelmi töltetű jelenetek nem lesznek szentimentálisán giccsesek, pedig maga a történet didaktikus. A kimerült Dafna és a szintén kimerült orvos kórházi jelenete – amikor Dafna leül az orvos mellé, majd a férfi kezét a vállán érezve fáradtan ő maga is ledől az ágyra – kettejük helyzetéhez képes rendkívül árnyalt és érzelemteli megoldás.
Minden karakternek más és más a viszonya az élő, majd a végtelenül hiányzó apa figurájához. Ez teszi a filmet gazdaggá, elevenné, az élethez oly hasonlatossá. Törött szárnyak. Derékba tört énekesi karrier, derékba tört családi élet. S mégis, ezekkel a törött szárnyakkal is muszáj valahogyan repülni. Talán, talán sikerül – ad némi vigaszt a „boldogabb vég”: ha az apa nem is támadhat fel, az üres medencébe ugrott kisfiú felébred kómájából. Majd megtanulja ő is: repülni talán nem csak lefelé lehet.
Besze Barbara
Címkék:2003-09