Tisa be-Áv
Egyszer elfelejtjük, milyen a pusztulás –
a lerombolt szív-szentély, a gőzölgő tudat
s világtérképen az atomvillanás.
Egyszer elfelejtünk emlékezni,
az öröklét üvegkupoláiban hűsölünk,
ki feljebb, ki lent, attól függően,
hol szorított helyet a gondviselés…
De addig túl eszmék és tárgyak sikolyán,
az élhető élet puha szorításában tovább,
ha már nem maradt más, csak vigasztalás.
(áv)
Misna, Taanit, IV, 6-7.
Öt szerencsétlenség érte őseinket Tammuz 17-én és öt Áv 9-én. Tammuz 17-én törettek össze a kőtáblák;1 szűnt meg a Tamid-áldozat;2 törtek be a városba;3 égette el Aposztomosz4 a Tórát; állíttatott bálványszobor a Szentélyben. Áv hó 9-én határoztatott őseink felett, hogy nem jutnak be az Országba;5 pusztult el a Szentély első- és másodízben;6 foglalták el Betárt7 és szántották fel a várost. Áv beköszöntétől csökkentik az örömöt.
A héten, melybe Áv 9-e esik, tilos nyiratkozni és tisztálkodni, csak az ötödik napon szabad, a Szombat tiszteletére. Áv 9. előestéjén ne egyen az ember főtt ételt, ne egyen húst és ne igyon bort. Rabban Simon ben Gamaliél mondja: -Változtasson8. Rabbi Jehuda kötelezővé tette a fekvőhely felfordítását, de ezt nem ismerték el a bölcsek.
Jegyzetek
1. Az aranyborjú miatt, Mózes által (М. II. 32. 19.). 2. A mindennapi áldozat bemutatása a római szorongatás idején lehetetlenné vált. 3. Jeruzsálembe, a második rombolás idején. 4. A hellenisztikus uralom egy biztonsággal nem azonosítható reprezentánsa. 5. Kishitűségük büntetéseként (М. IV. 14.) 6.1. e. 586-ban, majd i. sz. 70-ben. 7. A Bar-Kochba felkelés 135-ben elesett erődje. 8. Életmódján, szokásain.
Áv hó kilencediké az első és a második jeruzsálemi Szentély lerombolásának gyászos dátuma. A pusztulás fájó emléke a zsidó mindennapokban azóta is él. A zsidó ember öröme soha nem lehet teljes a Templom elveszte miatt. A fenti két misnában felidézett egybeeső események a zsoltárost is kegyetlen fogadalomra indították: “Ha elfeledlek Jeruzsálem, bénuljon meg a jobbom!” (137. 5.)
A Szentély pusztulására való emlékezés módjával számos talmudi elbeszélés foglalkozik. Az itt következő aggádában Rabbi Josua szembeszáll a farizeusok túlzó véleményével. Minden kor zsidóságának feladata az egészséges emlékezés kell legyen.
Mestereink tanították: Amikor másodízben pusztult el a Szentély, sok farizeus élt Izraelben, akik nem ettek húst és nem ittak bort. Így szólt hozzájuk r. Jósua:
-
Fiaim! Miért nem esztek húst, és miért nem isztok bort?
-
Húst együnk, amiből az oltáron áldoztak, most, amikor az áldozás megszűnt? Igyunk bort, amit az oltárra öntöttek, most, hogy ez a szokás is megszűnt? feleltek neki.
Mondta nekik:
-
Ha így áll a dolog, kenyeret se együnk, hiszen a lisztáldozat is megszűnt.
-
Talán lehetséges gyümölccsel (táplálkozni)!
-
Gyümölcsöt se együnk, hiszen a zsengék áldozata is megszűnt.
-
Akkor lehet más gyümölccsel!
-
Vizet se igyunk, mivel megszűnt az italáldozat is.
Hallgattak. Szólt hozzájuk:
-
Fiaim, ide gyertek; azt mondom én nektek: egyáltalán nem gyászolni lehetetlen, mivel erről már rendelkeztek. Kelleténél inkább gyászolni sem lehet, mert csak olyan határozat hozható a közösségre nézve, amelyet többségük képes megtartani.
(Baba Batra, 60 b.)
Lózsy Tamás
Címkék:1992-06