“Messiás hitünkről”
Raj Tamás
Messiás-hitünkről
Nem kívánok vitába bocsátkozni a Jézus-hívő zsidókkal, sem a nem zsidókkal. Szükségesnek vélem azonban – hitem és tanulmányaim alapján – megfogalmazni, mit is tart a zsidó hagyomány az általa világszerte elterjesztett oly fontos gondolatról, a megváltásról, a Messiás eljöveteléről.
„Várják, mint zsidók a Messiást” – a jól ismert magyar szólásmondás is jelzi, mennyire hozzátartozik a hagyományos zsidó eszmevilághoz a messiásvárás gondolata. A zsidó vallás és néphit egyik fontos kulcsszava a héber masíach-ból ered, ennek görög tükörfordítása a krisztus szó. Eredeti jelentése felkent értelemmel bír: az ókori Izraelben ugyanis a királyt és a főpapot nem koronázták, hanem haját és szakállát illatos olajjal kenték fel. A messiás eredetileg Izrael jogos (törvényesen felkent) királyát jelentette, aki Dávid házából származik.
Időszámításunk kezdete táján felfokozódott a messiásvárás a zsidóság körében, mivel a római elnyomás és az azt kiszolgáló, idegen származású Heródes uralma alatt egyre fogyott a remény a reális megszabadulásra. A régi prófétai jóslatok, elsősorban Jesája (Ézsaiás) jövendölései a mindennapok részévé lettek. Az esszénusok azért vonultak ki a Holt-tenger közelében levő pusztába, hogy ott megvalósítsák saját társadalmukat, s hogy ott várják a messiás mielőbbi eljövetelét, mert azt olvasták a Bibliában (Jesája 40. fejezetében): „egy szó kiált, a pusztában egyengessétek az Örökkévaló útját”. (Egyébként ezt fordította félre később Hieronymus a latin Vulgata készítésekor, s lett belőle „pusztába kiáltó szó”.) S ez magyarázza a Jézus történetében szereplő, utólag azonban átértelmezett eseménysort.
A zsidóság messiáshite azonban mindmáig megőrizte a Szentírás eredeti, „az idők végén”, ám itt, a való világban bekövetkező megváltás-gondolatát: Isten egybegyűjti Izrael szétszórtjait a világ négy tájáról, elviszi őket az ősi földre, és újra felépül a jeruzsálemi Szentély. Megszűnik az emberi gyűlölködés („összetörik kardjaikat kapákká, dárdáikat vincellér késekké, nem emel nép nép ellen kardot, és nem tanulnak többé háborút”), s „megtelik a föld az Örökkévaló ismeretével, ahogyan a tengert a víz ellepi”. Nem véletlen, hogy a héber nyelv nem túlvilágról, nem másvilágról, hanem jövendő világról (ólam habá) beszél, mert – ahogyan Martin Buber mondja – „a két világ voltaképpen egy, és egynek kell lennie”.
Májmúni Mózes (Maimonides) ezért a messiásvárást a zsidó vallás 13 alapelve közé sorolta. Hitünket nem szabad elveszítenünk, még ha – tapasztalatunk szerint – „a Messiás késlekedik is, naponta újra vámunk kell őt”. Májmúni sorra megvizsgálta a Messiásról szóló bibliai tanításokat (mellesleg a keresztény felfogás szerinti, úgynevezett „krisztológiai helyek” nem is tartoznak idei), és megállapította, hogy ezek mind itt, a földi életben fognak megvalósulni. Érdekes, csupán egyetlen prófétai mondatnál akadt meg, amelyről annak idején nem hitték volna, hogy bekövetkezhet: „eltüntetem a vadállatokat a Föld színéről”, (napjainkban viszont, ha nem védenék őket, alig volna egyetlen ragadozó is a Földön…)
Messiáshitünk aktív cselekvésre késztet: nem csupán vámunk kell őt, de eljöveteléért erőnkhöz képest mindent meg is kell tennünk. A messiás megérkezése – hangsúlyozta Májmúni – nem jelenti Izrael fiainak győzelmét más népek felett, de megvalósítja az emberiség békéjét, a világ és az ember megváltását, valamint Izrael nyugalmát, hogy ellenségei többé ne zavarják meg őket a Tóra tanulmányozásában. A zsidó messiáshit – ellentétben másokéval – arra buzdít, hogy ne csak lélekben újuljunk meg, de igyekezzünk folyvást megjavítani önmagunkat és embertársainkat. Ne csak hirdessük a szeretetet, hanem gyakoroljuk is, ne törődjünk bele sorsunkba, hanem alakítsuk át életünket a szentség szolgálatában. Hiszen – ahogy a Talmud egyik alapelve hangsúlyozza – „nem a magyarázat a fontos, hanem a cselekedet”.
A messiás eljövetele a zsidó gondolkodásban mindmáig azt jelenti, hogy általa a világ és benne az ember alapvetően megjavul, megváltozik, Amíg azt tapasztaljuk, hogy ez meg nem történt, hogy a világ és maga az ember megváltatlan. addig nem hihetünk abban, hogy itt járt közöttünk. S bizony, ez a legfontosabb szempont, amiért a vallásos zsidóság mindmáig oly fontosnak érzi, hogy tovább várja a megváltót. Hadd mondjak el egy régi történetet ennek bizonyítására.
Jeruzsálemben élt egy népi legenda arról, hogy ha eljön a messiás, az Olajfák hegyén megszólal a sófár, hadd hallja mindenki, s készüljön fel a szent pillanatra. Egyszer aztán egy bolond felmászott a hegy tetejére, és megfújta a sófárt. Mihelyt meghallotta ezt a híres Menachém rabbi egyik tanítványa, lélekszakadva rohant mesteréhez:
-
Rabbi, eljött a messiás!
A mester nyugodtan az ablakhoz lépett, kinyitotta, és szétnézett odakint. Aztán csalódottan így szólt:
-
Nincs itt megújhodás…
Martin Buber (akinek ismert gyűjteményéből való az iménti történet) egyik szellemi utóda, Schalom Ben-Chorin vetette föl egy ízben, egy zsidó-keresztény disputa alkalmával:
Voltaképpen mi a különbség a mi hitünk és keresztény barátainké között? Talán kiderül, ha egyszer majd (mielőbb, még a mi életünkben) eljön hozzánk a Messiás. Akkor majd megkérdezzük tőle:
Mondd, jártál-e már itt köztünk, a Földön?…
Címkék:1998-09