Prés alatt – “Romániából kiüldözik a zsidókat”
Prés alatt
Az alábbiakban Sós Endre, 1957-1965 közötti MIOK-elnök romániai tapasztalatait megfogalmazó feljegyzését adjuk közre (némileg rövidítve). 1965-ben már rekordsebességgel folyt a romániai zsidóság kivándoroltatása. A román zsidóság soha nem integrálódott olyan mélyen az ország gazdasági, szellemi vérkeringésébe, mint a magyar, így könnyebb szívvel dönthettek az elvándorlás mellett. Az erdélyi – javarészt magyar ajkú és magyar kultúrájú – zsidóság kivándorlása azonban fájdalmasan érintette a MIOK-elnököt, aki íróként, újságíróként maga is otthon volt a magyar kultúrában, hitközségi funkcionáriusként pedig egy másik felfogás híve volt: annak, hogy a zsidók hű fiai szocialista hazájuknak. Alighanem szívesen látta volna, ha a magyar kultúrájú zsidó elit java inkább Magyarországra jön. A „testvéri” Románia belügyeibe beavatkozni nem kívánó kádári vezetés azonban nem tett lépéseket ennek érdekében.
Figyelemre méltó az ÁEH irányába egyébként rendkívül szervilis MIOK-elnök öntevékeny magatartása: hivatalos megbízás nélkül Erdélybe utazik, felpanaszolja az erdélyi magyar egyetem bezárását, elítélően beszél egy másik szocialista ország főrabbijáról, sérelmeket sorol föl, agitál. Talán ez is motiválhatta az ÁEH hivatalnokait, amikor megbízhatóbb hivatalnokot kerestek a MIOK élére. Az utód, Seifert Géza, minden bizonnyal jobban megfelelt az elvárásoknak: jelentéseiben csak a hitközség mintaszerű kézben tartásáról, valamint a renitensek magatartásáról olvashatunk – a Sós Endrééhez hasonló nagy horderejű kezdeményezésekkel nem zaklatta följebbvalóit.
Bizalmas feljegyzés
A romániai zsidóság keserves helyzetéről három forrás alapján alkothatok véleményt.
A múlt évben alkalmam volt nagyváradon, Aradon és Temesváron, azután pedig Bukarestben tartózkodni néhány napig…
Gyakran keresnek fel hivatalomban erdélyi magyar anyanyelvű zsidók, akik zokogva beszélnek mindarról, ami velük és körülöttük történik.
Alkalmam volt Budapesten és külföldön sok zsidó vezetővel beszélgetni.
Részletezem tapasztalataimat:
1. Nagyváradon, Aradon és Temesváron különösen nagy a számuk azoknak a magyar anyanyelvű zsidóknak, akik elvesztették régi állásaikat és hátrányos helyzetbe kerültek. A kórházak egy részében kitették a zsidó főorvosokat. A nagyobb üzemeknél menesztették a zsidó vállalatvezetőket. Folyamatban van a szellemi élet nagyfokú zsidótlanítása. Az erdélyi magyar anyanyelvű zsidók úgy élnek, mintha gyászházban lennének. Azt hallottam mindenütt: „Bennünket, magyar anyanyelvű zsidókat kétszeresen ütnek: először zsidóként, másodszor magyarként kapjuk a pofonokat.” Arról is hallottam, hogy az erdélyi zsidóság és az erdélyi magyarság hasonló nehézségek között él. Több alkalommal kerestek fel erdélyi zsidók és erdélyi magyarok (nem zsidók), akik megkérdezték, hogy miért hagyja őket „bántani” Magyarország? Miért nem tiltakozik a magyar kormány a lenini nemzetiségi politikával ellentétes „zsidóüldözések” és „magyarüldözések” ellen? Az erdélyi magyarok különösen amiatt keseregtek, hogy Magyarországnak nem volt tiltakozó szava a kolozsvári magyar egyetem megszüntetése ellen.
Tény, hogy Romániában két-három év alatt 240 000-ről 100 000-re csökkent a zsidók lélekszáma. Havonta 6500 zsidó kényszerül újabban elhagyni Romániát. Elutazásuk előtt nemcsak a lakásukat kell ingyen odaadniok, hanem holmijaikat is le kell adniuk.
Bukarestben alkalmam volt laikusprédikációt mondani a legnagyobb zsinagógában, ahol pénteken este közel ezer ember jelent meg. Siralmas képet mutattak. Úgy festettek, mintha nyomortanyákról jöttek volna. Istentisztelet után sokan körülfogtak, és olyan kérdések is elhangzottak, hogy „meddig tűri még a világ, hogy kikergessenek Romániából öreg és beteg embereket?”.
A fiatal román zsidók többsége valóban szívesen megy az „antiszemita szellemű” Romániából Izrael Államába. De az idősebb zsidóknak eszük ágában sincs otthagyni nyugdíjaikat és lakásaikat. Őket már nem csábítják az izraeli életlehetőségek. Ők sírva beszélik, hogy „halálba kergetik őket”.
Olyan nagy számban jelentkeznek Romániában lakásigénylők, hogy a hatóságok gyakran olyan zsidókat is valósággal kivándorlásra kényszerítenek, akik zokogva hagyják el Romániát.
Nem lehet ellenőrizni azokat a világszerte elterjedt mendemondákat, hogy Románia bizonyos dollárösszeget kap (dollárfejdíjat) minden egyes zsidó kivándorló után az amerikai cionista szervezetektől. Ilyen hírek hallatszanak egyébként minduntalan magában Romániában is.
A román egyházügyi hivatal főnöke (ha jól emlékszem: Dogaru professzor) kihallgatáson fogadott, dr. Rosen román országos főrabbi társaságában. A franciául kitűnően beszélő egyházügyi hivatali elnök megkérdezte tőlem: mi a véleményem a romániai magyarokról és zsidókról. Hozzátette, hogy azért érdeklődik nálam mindkét ügyben, mert tudja, hogy egy személyben magyar író vagyok és a zsidó közösség országos elnöke. Én teljes nyíltsággal megmondtam, hogy nem felel meg a lenini nemzetiségi politikának a kolozsvári magyar egyetem megszüntetése, és ugyanígy ellentétben ál a lenini nemzetiségi politikával mindaz, ami Romániában a zsidókkal történik. Dogaru professzor azt felelte, hogy a kolozsvári magyar egyetem megszüntetése nem sérelem, mert az történt, hogy most Romániában „közös román-magyar egyetem” van, a Babes-Bolyai Egyetem, ahol magyar nyelvű tanítás is folyik. Azt feleltem, hogy akkor Párizsban közös magyar-francia és Londonban közös magyar-angol egyetemről beszélhetünk, hiszen Párizsban is, Londonban is akad egy-egy tanár, aki magyar nyelven adja elő a magyar irodalmat. A zsidókkal kapcsolatosan abban foglaltam össze véleményemet, hogy „Ne csináljunk titkot abból, hogy a zsidókat Romániából kitessékelik. Nincs veszélyben az életbiztonságuk, de voltaképp vándorbotot adnak a kezükbe.”
Dogaru professzor kifejtette, hogy Romániában nem történt más, mint amit maguk a zsidók kívántak. A zsidók folyton „szabad kivándorlást” követeltek, és Románia teljesítette ezt a kérést. A zsidóknak a „szabad kivándorlásra” irányuló állandó kérelmük növelte a romániai antiszemitizmust. A romániai antiszemiták könnyen hivatkozhattak arra, hogy a zsidók nem akarnak államhű elemek lenni. Dogaru professzor szerint Romániában nem történt „zsidó sérelem”; a közvélemény is, a párt is egyszerűen teljesítette, amit a zsidók kívántak.
Dogaru professzor szerint két-három év alatt lezajlik a romániai zsidók kivándorlási folyamata. Összesen harminc-negyvenezer kommunista zsidó marad Romániában. Ezek teljes egyenjogúságot élveznek. Magas tisztségek betöltői is vannak közöttük. (…)
Érdekes, hogy Rosen dr., Románia országos főrabbija, aki rendkívül tehetséges kalandor, milyen szivárványszínű változásokat mutat a romániai zsidóság sorsával kapcsolatosan. Négy-öt évvel ezelőtt dr. Rosen zokogva állított be Budapestre, és itt elpanaszolta, hogy Romániából kiüldözik a zsidókat. Kesergett, hogy mi lesz vele? Azt magyarázgatta, hogy a romániai zsidók kiüldözésével kapcsolatosan fel kellene rázni a világ zsidóságát. Újabban dr. Rosen maga is a „kivándorlási ügynök” szerepét játssza. Világszerte meséli, hogy ő eszközölte ki a román zsidók kivándorlásának engedélyezését, a világ zsidósága hálás lehet neki, hogy ő szabadítja meg Romániából a zsidókat; mint a román zsidók megszabadítója ünnepelteti magát a nyugati zsidó konferenciákon. Közben világszerte tárgyal, hogy milyen nagy álláshoz jusson, ha két-három év múlva elhagyja Romániát, ahol ő most már nemcsak országos főrabbi, hanem a zsidók országos szervezetének elnöke is.
Miközben a román zsidók koldusszegényen hagyják el Romániát és koldusszegényen kerülnek Izrael Államába, ahol a zsidó kapitalisták kiuzsorázzák őket, dr. Moses Rosen fejedelemként utazik egyik kontinensről a másikra. Román állami megbízásból hirdeti mindenütt, hogy Románia milyen nagyszerű politikát folytat. Hálára hívja fel a világ zsidóságát Románia iránt, amely megengedi a kivándorolni akaró zsidók kivándorlását.
Dr. Rosen újabban teljesen azonos húrokat penget dr. Nahum Goldmann-nal, a Zsidó Világkongresszus elnökével. Ez a kalandor-főrabbi, aki fényűzően és fejedelmien él, egyfelől a román parlament tagja, másfelől az amerikai cionisták kegyeltje.
Dr. Rosen arról beszél a Zsidó Világ- kongresszus ülésein, hogy Románia milyen „szabad ország”, hiszen akkor mehetnek el onnan a zsidók, amikor akarnak. Erre azután dr. Nahum Goldmann joggal kérdezi – miután dr. Moses Rosen félrevezette -, hogy miért nem követ Magyarország is Romániához hasonló „szabad politikát”? Miért nem mehetnek el Magyarországról is tömegesen a zsidók?
Amikor én is, dr. Seifert is Zürichben két év előtt azt magyaráztuk dr. Nahum Goldmann-nak, hogy a magyar zsidóság nem akar kivándorolni, akkor dr. Nahum Goldmann azt vetette szemünkre: „Ne mondjuk neki a hivatalos kommunista magyar álláspontot, hiszen egészen bizonyos, hogy a magyar zsidóság ugyanúgy kivándorolna, mint a román, ha megengednék neki, hogy elmenjen Izrael Államába.”
A világ cionista szervezetei egekig magasztalják a román kormány zsidó- politikáját. A világ cionista szervezetei azt kérdezik: miért nem engedik Magyarországból ugyanúgy kivándorolni a zsidókat, mint Romániából?
Meg kell jegyeznem, hogy a magyar zsidóság és a romániai zsidóság között sok különbség állapítható meg. (…) A magyar zsidóság tehát egészben véve magyar. Ezzel szemben a romániai zsidóság részben jiddis, részben magyar anyanyelvű, tehát eltérő a román néptől.
A magyar zsidóság jelentős része magas nívójú értelmiségi. A román zsidóság többsége elég alacsony szellemi nívót mutat. A román zsidóságnak tehát nincs meg Romániában az a tekintélye, amit nálunk a magyar zsidóság élvez. (…)
Jelenleg a „régi” Romániában dr. Rosen országos főrabbival együtt összesen két olyan rabbi van, akik egyetemet végeztek. Románia erdélyi területein is csak egy főiskolai végzettségű rabbi található. (…)
Úgy hallom, hogy dr. Moses Rosen, Románia országos főrabbija máris tárgyalásokat folytat külállamokkal a későbbi elhelyezkedése ügyében, nemrégiben átutazott Budapesten dr. Walter Wreschner, a Zürichi Israelita Hitközség elnöke, aki innen Bukarestbe tartott. Elmesélte Budapesten nekem és dr. Seifert Gézának, hogy dr. Moses Rosen zürichi szerződtetéséről kíván tárgyalni Bukarestben dr. Moses Rosennal. (…) A zürichi hitközség hajlandó, ha kell, esetleg egy-két évet várni, amíg dr. Rosen oda tud költözni. A bukaresti főrabbi nem mondott „nem”-et a zürichi javaslatra, de még gondolkozik, mert állítólag amerikai, angliai és izraeli szerződtetési lehetőségei is vannak. (…)
Szemünk láttára szűnik meg vagy zsugorodik össze egészen jelentéktelenné a kelet-európai zsidó közösségek egyik legjelentősebbje. Érdekes az is, hogy éppen az a Románia számolja most fel az ottani zsidóságot, amely a német megszállás idején nem engedte az ottani zsidókat deportálni.
Az amerikai és angol zsidóságnak cionista befolyás alatt álló csúcsszervezetei örömmel helyeslik a román kormány eljárását, mert – ismételjük – ezzel tömegek (olcsó és kihasználható munkaerők) kerülnek Izrael Államába.
A koldusként Izrael Államába kerülő romániai zsidókat olcsóbban lehet az izraeli nagytőkések gyáraiban és üzemeiben dolgoztatni, mint a nyugati országokból Izrael Államába kivándorolt zsidó dolgozókat.
Elég sűrűn fordult elő az utóbbi két évben, hogy erdélyi zsidó orvosok és más erdélyi zsidó értelmiségiek keresték fel a MIOK-ot, kérve támogatásukat magyarországi elhelyezkedési terveik megvalósítására. Senkivel behatóbb tárgyalást nem folytattunk. Azt válaszoltuk, hogy akkor keressenek fel bennünket, ha Romániából már megkapták a román állampolgárságból elbocsátó írást. (…)
2. Elég sűrűn fordult elő az utóbbi két évben, hogy erdélyi zsidó orvosok és más erdélyi zsidó értelmiségiek keresték fel a MIOK-ot, kérve támogatásukat magyarországi elhelyezkedési terveik megvalósítására. Senkivel behatóbb tárgyalást nem folytattunk. Azt válaszoltuk, hogy akkor keressenek fel bennünket, ha Romániából már megkapták a román állampolgárságból elbocsátó írást.
Az utolsó időben több alkalommal látogatott meg dr. Balogh Pál, a budapesti népjóléti minisztérium nyugalmazott főtisztviselője, aki kolozsvári születésű. Azzal fordult hozzánk, hogy hívjuk fel a külföldi zsidók figyelmét a romániai magyarok és zsidók súlyos helyzetére; „kapcsoljuk össze az ottani magyarok és zsidók dolgát”. Felhívtam dr. Balogh Pál figyelmét arra, hogy ez az ügy nem a mi feladatunk, hiszen a magyar kormány nyilván tisztában van azzal: mit kell tenni, és mi az, amit megtehet. Dr. Balogh Pál kicsit indignálódott is amiatt, hogy a magyar zsidóság vezetői ilyen „lanyhán” foglalkoznak az „erdélyi” kérdéssel.
3. Ismétlem: a Budapesten járt nyugati zsidó vezetők kizárólag Izrael Államának szempontjából nézik a román zsidóság sorsának alakulását, nem érdekli őket, hogy Romániában felszámolódik a hatalmas zsidó közösség. Egyes-egyedül az vezeti minden lépésüket, hogy a román zsidóság likvidálása következtében a kivándorló zsidók nagy tömegei települnek le Izrael Államában.
1965. november 2.
Címkék:2000-10