Ők és Mi
Gondolatok a Chagall-kiállítás kapcsán
Sokszor gondolom úgy, hogy bizonyos dolgokat a költők és írók előbb fogalmaztak meg művészi módon, mint amikre a tudósok csak jóval később jöttek rá. Igencsak beigazolódni tűnt számomra ez az érzésem, amikor a közelmúltban a méltán nagy sikerrel zajlott Marc Chagall festményeiből rendezett kiállítás vonzott, hogy látogassak el a Zsidó Múzeumba. Mint művészetbarát, engem is érdekeltek Chagall festményei, s csak többszöri próbálkozásom eredményeként sikerült is megtekintenem a kiállítást. Először túl későn érkeztem ahhoz, hogy zárásig bejuthassak, másodszor pedig a múzeum zárva volt, így harmadszori látogatási kísérletem járt eredménnyel. Ami számomra az „ők és mi” dualizmus újragondolásának szolgált táptalajul, az a második és harmadik múzeumlátogatási próbálkozásom kapcsán történt – az egyik a múzeum falain kívül, a másik azokon belül.
Amikor másodszor szerettem volna a Chagall-kiállítást megtekinteni, feltűnt, hogy szinte egyetlen embert sem látok a múzeum körül. Talán nincs is nyitva? – tettem fel a kérdést magamban, ám a lelakatolt kapu látványa egyből választ adott korábbi értetlenkedésemre. Ekkor a kerítésen belül megpillantottam egy biztonsági őrt, s gondoltam, megkérdezem tőle, miért van zárva a múzeum, s mikor célszerű újra eljönnöm, ha a kiállítást is látni szeretném.
– Valami ünnep van nekik – hangzott a válasz.
Örülhettem is volna az egyébként barátságos fiatalember készségességének, ha az utolsó szót nem teszi oda a válaszához, „nekik” – visszhangzott még sokáig a fülemben, s közben mérgelődtem. Mérgem kétszeres volt. Először is az bosszantott, hogy nem tudtam elmagyarázni ott és akkor a biztonsági őrnek, mi volt a rossz ebben a nekikben; úgy gondoltam, talán nem is értené. Másodszor pedig saját morális felelősségemről gondolkodtam bosszankodva – hazafelé az utcán, hogy vajon tényleg nem értette volna meg az őr a gondolatmenetemet, vagy csak én választottam a könnyebbik megoldást, és válaszát megköszönve nem szóltam egy szót sem. Utólag tényleg azt hiszem, hogy nem értette volna meg, csak az a kérdés, hogy miért nem. Érdemes közelebbről megvizsgálnunk ezt a problémát.
A biztonsági őr minden bizonnyal nem volt antiszemita, feltételezem, hogy különben el sem vállalta volna a Zsinagóga és a Zsidó Múzeum őrzését. Válaszában még csak rosszindulat sem volt – ezért nem is tudok haragudni rá -, hanem az utolsó szó, a „nekik”, csak azt a többségi társadalomtól jövő logikát tükrözi, ami az „ők és mi” megkülönböztetésén alapul. Ez a fajta megkülönböztetés egy könnyen megérthető és jól körülírható világképet közvetít, melynek alapja a bináris sémákban való gondolkodásban rejlik. Ez a világkép látszatra a világ sok dolgára és jelenségére magyarázatul szolgál; legegyszerűbb formáiban a rossz és a jó, az ők és mi szembeállításáról van szó. Posztmodern terminussal élve a mi a jelöletlen tag, s az ők, a jelölt tag explicit vagy implicit módon magában hordozza a más kategóriáját. Jacques Derridától tudjuk, hogy az ehhez hasonló, kevésbé egyszerű, szépen és finoman, minden rosszindulat nélkül megfogalmazott megkülönböztetések is bináris oppozíciókon alapulnak. A probléma csak az, hogy a bináris oppozíciók egyik tagját, a jelöletlent, akarva- akaratlanul, még ha burkoltan is, favorizáljuk, előnyben részesítjük. Ezek a megkülönböztetések nem csak a zsidó – nem zsidó szembeállításra érvényesek, de a rasszt, etnikumot, nemet és szexuális orientációt tekintve is. Mindannyian tudjuk, hogy egy személy kapcsán azt nem szoktuk jelölni, hogy az illető nem zsidó, nem roma, férfi, vagy heteroszexuális, ám más esetekben írónőről, zsidó emberről stb. beszélünk. Az még önmagában nem is lenne baj, ha valakinek csupán megemlítjük a zsidó származását. Gyakran érvelnek a mai magyar közélet írástudónak számító, gyűlöletkeltő, antiszemita reprezentánsai azzal, hogy az még nem antiszemitizmus, ha megemlítik valakiről, hogy zsidó. Látszatra jónak tűnik ez az érv, viszont a baj ott kezdődik, amikor kimondatlanul olyan kontextusba hozzák a jelölt tagot, amelyből egyértelműen következik a jelöletlen tag – jelen esetben a nem zsidó – „magasabb rendű” volta. Erről az „érvről” a fent említettek is nagyon jól tudják, hogy nem más, mint csúsztatás, és tudatosan használják fel céljaik elérésére. A biztonsági őr ártatlan kis megjegyzése nem gyűlöletből fakadt, csak azt az ők és mi logikát tükrözi, ami a többségi társadalom gondolkodásában rejlik a másságról: ők, a „mások”, a zsidók, mi, a többség, a keresztények. Bizonyára az őr jól elsajátította az egyre inkább lealacsonyodó közbeszéd által is oly gyakran sulykolt sémákat, ezért vette természetesnek, hogy kimondja, ő nem tartozik közéjük, nehogy valaki azt merje feltételezni róla, hogy zsidó, mert hát zsidónak lenni – az ők és mi sematizmus szerint – mégis csak egyfajta rossz, bűnös, alacsonyabb rendű valami, mint kereszténynek. Mindebben az ők és mi logikában, amely biztonsági őr szavaiban felszínre tört, számomra az a legszomorúbb, hogy nem elsősorban ő a felelős érte, hanem az a közbeszéd, – a mi -, aki ezt gerjeszti. Ezeken elgondolkodva, egy hét múlva utamat ismét a Dohány utca felé vettem, hogy végre megtekinthessem a Chagall-kiállítást.
Ötven perc sorban állás után a pénztárhoz jutottam, s egy belső hang azt súgta, ne csak a Chagall-kiállításra váltsak jegyet. Habár már láttam a zsinagógát és az állandó kiállítást, kértem egy olyan belépőt, ami ezek látogatását is lehetővé teszi. A zsinagóga, majd Chagall festményeinek megcsodálása után a Zsidó Múzeum állandó kiállítása következett. Az ők és mi elmélet gyakorlati alkalmazását egy héttel korábban a múzeumon kívül tapasztaltam. Ez a gondolatsor számomra akkor folytatódott, amikor a holokauszt áldozatainak emlékére berendezett teremhez értem. A terem bejáratánál lévő falon a következő Illyés Gyula idézetet olvastam:
Szégyen – bélyeg
Meg vagyok én is jelölve.
A bélyeg. Amit viseltek ti melleteken,
Ahányszor látom, forró foltot éget
A homlokomra: az én szégyenem!
Mindenkié, csak épp nem a tiétek!
Az a rongy (vagy kitüntetés)
Lekerül egy-kettőre a ruháról.
Tudom, helyén seb fog maradni és
Csak akkor fáj majd: mélyéig kitárul!
De lesz gyógyulás és lesz pihenés.
A csodálatosan megfogalmazott költői szavak azért megkapóak, mert az ők és mi séma egy pillanat alatt visszájára fordul Illyés Gyula verssoraiban. A hatás nem marad el, s én is ott érzem a homlokomon azt a szégyent, amiről a költő beszél. Az ők, a sárga csillaggal megbélyegzett „mások” nem valami negatívum, vagy hiány hordozói többé; a bináris oppozíció jelöletlen tagja, a mi szégyene az, hogy a zsidókat megbélyegezték. Az ők és mi, a zsidó – nem zsidó szembeállításról kiderül, hogy valójában nem is ellentétei egymásnak, illetve a bináris oppozíciót létrehozó logika összeomlik, mai szóhasználattal élve dekonstruálódik. Amikor Illyés Gyula 1944-ben ezt írta, nem hallhatott még a posztmodemről és a dekonstrukcióról, hiszen ezek a fogalmak csak jóval később keletkeztek. Nem is ez a fontos, hanem az, hogy olyan üzenettel szolgál a mi számára, ami a gyűlölet egyik bástyájának leomlását teszi lehetővé. Ezek a megható gondolatok talán még érdekesebben akkor, ha azt is megnézzük, honnan jutott el Illyés Gyula idáig. A költőnek bizonyára saját belső harcát is meg kellett vívnia, hogy a korábban jobboldallal szimpatizáló író, aki aztán politikai nézeteit illetően fordulatot vett – sőt, még vörös katona is volt, később ilyen verset írhasson. A korábbi nézetek revidiálásnak vannak jó és rossz formái, s Illyés Gyula az előbbit választotta.
Sajnos ma is nagyon aktuálisak Illyés Gyula sorai, amikor a zsidókat éppúgy megbélyegzik – jóllehet nem sárga csillaggal – mint akkor, a holokauszt idején. Emeljük föl szavunkat a gyűlölet ellen, hogy ne kelljen szégyenkeznünk, és vigyük ki az illyési gondolatokat a Zsidó Múzeum falain kívülre is! A múzeumból hazafelé menet ezeken tűnődve, képzeletemet szabad szárnyra eresztettem. Elképzeltem, mi lenne, ha valamilyen rendkívüli oknál fogva semmilyen más munkát nem kapnék, s csak biztonsági őrként tudnék elhelyezkedni. Tovább játszottam a gondolattal, és azt is elképzeltem, hogy a Zsidó Múzeumot kellene őriznem, s egy fiatalember odajönne hozzám, s megkérdezné, miért nincs nyitva a múzeum.
– Ma ünnep van nálunk – hangzana válaszom, bár nem vagyok zsidó származású. Mégis, úgy érzem, Illyés Gyula szívbemarkolóan szép sorai nyomán erkölcsi kötelességem sorsközösséget vállalni „velük”, a megbélyegzettekkel. Fantáziám még magasabbra szárnyal, egy ideális világ felé, ahol nincsen zsidó és nem zsidó, csak ember. Nincs többé ők, csak mi.
Címkék:2002-01