Nincs végső magyarázat
Nincs végső magyarázat
(Pelle János: Az utolsó vérvádak. Az etnikai gyűlölet és a politikai manipuláció kelet-európai történetéből. Pelikán Kiadó. Budapest. 1995.)
A vérvád jelensége, melyet Pelle János témájául választott, nem véletlenül izgat és izgatott sokakat Magyarországon, immáron több, mint száz éve. A nagy per, amely ezer éve folyik, s még sincs vége, hogy Eötvös Károlynak a tiszaeszlári perről írt könyve címét idézzük, felforgatta a múlt század nyolcvanas éveinek magyar társadalmát, és amint azt Pelle János könyve érzékletesen bizonyítja, még hosszú évtizedekkel később is alkalmas volt helyi zavarok felidézésére. Amint azt a könyv címe is jelzi, éppen ezek, a második világháború utáni vérvádesetek adják a mű gerincét, ezek feltárása volt a szerző elsőrendű célja A könyv egymástól jellegükben különböző fejezetekre tagolódik, amelyek a feldolgozott esetek kronológiája szerint követik egymást. Az első fejezetek, lévén, hogy korai eseteket idéznek fel, sokkal inkább emlékeztetnek történeti tanulmányra, míg a későbbiek leginkább a tényfeltáró riport műfajába sorolhatók. Ez utóbbi fejezetek láthatóan közelebb állnak a szerző stílusához, ráadásul az olvasó szempontjából is érdekesebbek. Több bennük az új információ, s talán éppen emiatt izgalmasabbak is.
Egyes szövegrészek a történelmi tanulmány és az esszé határmezsgyéjén egyensúlyoznak, és a kötet hibái pont ezekben ütköznek ki. nem teljesen követhető ugyanis a szerző szándéka mondanivalójának dokumentálásával kapcsolatosan. Ha tanulmányt szándékozott írni, amelyen a történésszel szembeni szakmai elvárások számon kérhetők, akkor állításainak, értékeléseinek bizonyságául lényegesen több jegyzetben kellett volna jeleznie, hogy azok milyen forrásokon alapulnak, fia viszont esszét kívánt írni, le kellett volna mondania az igazság közlésének igényéről, de a jegyzetelés akár még az alkalmazott szinten is felesleges lett volna. Mind az olvasó számára az olvasottak hitele szempontjából, mind az író számára a hivatkozás kényszere előnyös, hiszen pontosabb munkát követel meg, s ezzel segít egy sor hibát kizárni.
Ugyanis becsúsztak bizonyos hibák, némelyikük természetesen lényegtelen, de vannak, amelyek zavarhatják az olvasót. Csak a példa kedvéért álljon itt néhány. Az az állítás, hogy „az Istóczy Győző-féle Országos Antiszemita Párt pályafutása az 1882-83-as tiszaeszlári vérvádperben csúcsosodott ki” (36.o.), legalábbis különös annak ismeretében, hogy a nyíregyházai bíróság 1883 nyarán hirdetett ítéletet ez ügyben, míg a pártot csak októberben alapították meg.
Istóczyhoz kapcsolódik az az állítás is, hogy „August Rohling prágai paptanár” az ő felkérésére írta meg 1882-ben Der Talmudjude című könyvét, amely az antiszemita vérvádirodalom klasszikusaként több nyelven, rengeteg kiadást ért meg (45. o.). Csakhogy Rohling (aki 1882-ben már tényleg prágai egyetemi tanár volt) 1871-ben írta meg pamfletját, amikor Istóczy még törvényszéki bíróként Vas megyében próbált a közigazgatásban elkövetett baklövéseinek következményeitől megszabadulni, és igen messze volt attól, hogy nemzetközi hírű antiszemita vezér legyen.
A szerző kisnyilasokra vonatkozó definíciója (112.0.) szintén igen problematikus. Ha ebbe a kategóriába lehet sorolni a szélsőjobboldali pártokra szavazókat általában – mivel nem tudjuk, hogy ezek személy szerint kik voltak – már csak egy lépés, és bárki kisnyilasnak minősíthető, aki 1939-ben nyilasokra nagy százalékban szavazó településen élt.
A kötetben sok helyen találkozunk ilyen típusú általánosításokkal, amelyeket egy szaktörténész nem engedhetne meg magának. Amit Pelle Kelet-Magyarország elmaradottságáról ír, az egyrészt leegyszerűsítő, másrészt a kötelező marxizmus idejéből itt maradt sztereotípiákra épül. Ugyanígy túlzásnak érzem, hogy a népi írók mozgalmát, illetve eszmei örökösét, a nemzeti Parasztpártot egészében antiszemitának tekinti, különösebb differenciálás nélkül. Más, hasonló általánosítások nyomán az olvasónak könnyen támad az az érzése, hogy a világ alapvetően zsidókra és antiszemitákra oszlik.
A zsidóság és a munkáspártok viszonyával kapcsolatosan talán nem mindenki osztja azt a véleményt, hogy „a fővárosban élő ‘átlagzsidók’ jelentős része már 1944 előtt is valamilyen kapcsolatba került a szervezett munkásmozgalommal”, illetve hogy „a magyar zsidók 1945 utáni ‘átpolitizálódása’ … jórészt az MKP-be való belépést jelentette.”
A kötet koncepcióját érinti viszont az, ahogy a szerző a vérvád fogalmát kezeli. Ugyanis nem egy esetben bármiféle antiszemita pogrom vérvádas esetként szerepel. Ennek oka nyilván az, hogy az alaptézis, miszerint Kelet-Magyarországon a vérvád folyamatosan élő jelenség, csak így tartható fenn. Azonban, ha a vérvád fogalmának határait ilyen módon kiterjesztjük, értelmetlenné válik. Itt csúsztatással van dolgunk. Pelle koncepciójában a vérvád összekapcsolódik a Krisztus-gyilkosság vádjával, illetve annak freudi magyarázatával. Túl azon, hogy furcsa dolog a pszichoanalitikus megközelítést egyedül üdvözítőként kezelni, zavarossá válik a magyarázat amiatt, hogy a vérvád nemcsak keresztény-zsidó relációban létező jelenség Kende Tamás kiváló könyvében ezt megfelelően igazolja. Pelle használatában azonban a rémhír és a vérvád közötti határ elmosódik.
A felhozott kifogások azonban mit sem vonnak le a könyv azon értékeiből, amelyeket, a cím alapján azt mondhatjuk, lényegi fejezetei magukban hordoznak. A második világháború utáni pogromok, vér- vádesetek feltárásával Pelle könyve sok új információval gyarapítja tudásunkat, nemcsak a szocializmus időszakában elhallgatott antiszemitizmus megnyilvánulásainak kutatásával, hanem a kommunista párt zsidókhoz való viszonyának esettanulmányokon keresztüli megvilágításával. Ezek közül a cikkek közül az 1946-os kunmadarasi vérvádeset, a hírhedt gyerekkolbász-hisztéria leírása mellett kiemelkedően érdekes az azzal egy évben lezajlott miskolci lincselés ismertetése. Pelle itt nagyon finoman érzékelteti azokat a szociálpszichológiai tényezőket, amelyek a lincshangulat kialakulásához vezettek, és meggyőzően bizonyítja, hogy szervezett akció okozta az áldozat halálát.
Ebben az összefüggésben érdemes kitérni arra, miben hoz Pelle egyértelműen újat korábbi ismereteinkhez képest. Az egyes esetekben szerepet játszott személyekkel, illetve hozzátartozóikkal készült interjúi önmagukban is izgalmas olvasmányok, de jelen formában, ahogy Pelle megadja az értelmezésükhöz szükséges háttér-információkat, lebilincselő olvasmányt jelentenek. (Bár ez expressis verbis nem jelenik meg, úgy látszik, a szerző végigolvasta az Egyenlőség kis híján ötven évfolyamát, ami komoly teljesítmény. Egy sajtótörténeti tanulmányt megért volna ennek összefoglalása is, bár ez talán távolabbra esik a kötet tárgyától.)
Nem lehet vitás, hogy Pelle János munkája megkerülhetetlen lesz a háború utáni antiszemitizmussal foglalkozók számára, s a téma felé nem tudományos szempontból forduló olvasók is érdekfeszítő, gondolatébresztő művet nyernek vele.
Welker Árpád
Címkék:1999-05