Nem vallásos betérés és egyéb provokációk
Nem vallásos betérés és egyéb provokációk
Joszi Beilin, az előző kormány igazságügyi minisztere, finom modorával a legkevésbé sem látszik annak, aminek sokat tartják: politikai forradalmárnak, az izraeli politika fenegyerekének. Pedig az elmúlt tíz évben több ízben tanúságát adta e képességeinek. 1992-ben ő kezdeményezte azokat a titkos tárgyalásokat a palesztinokkal, amelyek végül az Oslo-i megállapodáshoz vezettek. Beilin vetette föl elsőként az egyoldalú libanoni kivonulás gondolatát is, amikor ez az izraeli döntéshozók számára még elképzelhetetlen volt.
Hasonló bátorsággal rontott neki Beilin a „szent teheneknek” Izrael és a diaszpóra kapcsolatában is. Egy 1993-ban elejtett megjegyzése, mely szerint az Izrael számára gyűjtött pénzt jobb lenne a diaszpórában felhasználni zsidó oktatásra és egyéb célokra, annak idején szintén nagy megbotránkozást váltott ki az amerikai zsidóság körében. Ott ugyanis talán az elmaradt alija miatti bűntudatukat enyhítendő, mindaddig axióma volt a zsidó állam támogatása. Ma azonban épp a zsidó oktatásra fordítják az amerikai zsidók által gyűjtött pénz nagy részét.
„His Brother’s Keeper” (Testvére őrzője) című könyvében, melyet 1996-1999 között ellenzéki politikusként irt, Beilin ismét az Izrael-diaszpóra kapcsolatokat veszi szemügyre, szokása szerint (egyeseket talán bántó) kendőzetlen nyíltsággal. A könyv bevezetőjében és első fejezeteiben az elmúlt száz év zsidóságának és ezen belül is a cionizmus történetére pillant vissza, hangsúlyozva annak paradoxonjait. Rámutat például, hogy Theodor Herzl, a cionista gondolat atyja korántsem volt zsidó nacionalista, hanem inkább asszimiláns zsidó, akinek „valódi álma” sokkal közelebb állt a mai „amerikai álomhoz”.
„Ha Herzl tudta volna, hogy Amerika a diaszpóra más országaitól eltérően, nem lesz antiszemita – jegyzi meg Beilin – inkább az Egyesült Államokba irányította volna a zsidókat, ahol szabadon asszimilálódhattak és olyan életmódot folytathattak, amire ő annyira vágyott.” Herzl számára a zsidó állam megalapítása elsősorban a frusztráltság, a „kényszerű visszavonulás” aktusa volt, amelyet csak Európa népeinek a zsidósággal szembeni elutasító magatartása váltott ki. Éppen ezért Herzl hamarosan szembekerült az oroszországi Hovavéi Cion (Cion szerelmesei) mozgalom tagjaival, mivel számára az európai zsidóság megmentése volt a legfontosabb, még ha ez csupán valami ideiglenes menedéket jelentett is a korabeli európai antiszemitizmussal szemben. „Herzl sokkal inkább a holocaust, mint a zsidó állam vizionáriusa volt” – közli Beilin, Izrael földjéhez a Hovevéi Cion, e „nemzeti felszabadító mozgalom” aktivistái ragaszkodtak.
Herzllel szemben ők nyerték meg a csatát, ők lettek a meghatározók a cionista mozgalmon belül. (Maga Beilin is e mozgalom egyik alapítójának, Avraham Joszéf Bregmannak unokája, aki 1923-ban települt át Pinszkből az ígéret földjére.) Ismerve azonban az európai zsidóság XX. Századi történetét Beilin így ír: „én most már azt hiszem, hogy a cionizmus dolgában Herzl megközelítése volt a helyes, a Hovevéi Cioné pedig téves”.
Beilin szemében nemcsak az a történelem iróniája, hogy a zsidó állam, amely túl későn született meg ahhoz, hogy megmentse az európai zsidóságot, valószínűleg nem jött volna létre a holocaust nélkül. Még fájdalmasabb irónia az, hogy „ha fő célunk egy újabb holocaust megelőzése, már nem biztos, hogy erre Izrael a legmegfelelőbb hely… Ilyen sok zsidó koncentrációja egy olyan területen, amelyet fenyegető ellenségek és tömegpusztító fegyverek vesznek célba, Izraelt problematikus veszélyzónává teszi”.
A cionista vállalkozás végső paradoxona a szerző szemében az, hogy a zsidó állam, amely kétségkívül hatalmas sikertörténet, ahelyett, hogy a zsidóság tömegeit magához vonzotta volna, éppen a diaszpóra-lét normalizálásához járult hozzá azáltal, hogy a zsidók ott inkább otthon érezhetik magukat. A cionizmus tehát, hosszú és keserves út végén bizonyos értelemben oda érkezett, ahonnan elindult. A Herzl alapította forradalmi mozgalom újabb válsággal néz szembe, csak ez most épp a tükörképe annak, amire a mozgalom száz éve keresett orvosságot: ma a diaszpóra zsidóságát nem az antiszemitizmus, hanem az asszimiláció fenyegeti.
Akárcsak Herzlt a maga idejében, Beilint is inkább a „mentőakciók” érdeklik, mint a jövendőbeli zsidó lét ideológiai alapvetése. „Kézikönyveket írok, nem filozófiát” mondja, utalva másik könyvére, melynek címe: „Kézikönyv a libanoni kivonuláshoz”. E mostani kötet is gyakorlati kérdésekkel foglalkozik, elsősorban az Izrael-diaszpóra kapcsolatok témakörében, amelyeket szerinte „az egyenlőség új alapjaira kell építeni”. Ezért a kétoldalú kapcsolatokkal eddig foglalkozó szervezetek (az amerikai pénzgyűjtéssel foglalkozó United Jewish Appeal, az aliját lebonyolító Szochnut, a hajdan palesztinai földvásárlásokat intéző Keren Kajemet Lejiszrael) föloszlatását javasolja, amelyekre már nincs szükség, és amelyek semmi tényleges célt nem szolgálnak. Ehelyett Beilin (ez is régi ideája) egy, az egész világot átfogó, demokratikusan választott szerveződést képzel el, amely megfelelő eszközök birtokában nézhetne szembe a zsidó oktatás kihívásával, és átvállalná a már elindított „születési jog” programját (melynek értelmében minden zsidó fiatal identitásának erősítése végett egy alkalommal igen kedvezményesen kéthetes látogatást tehet Izraelben.)
Szekuláris betérés
E kapcsolatok életképessége érdekében Izraelnek meg kell tennie bizonyos lépéseket, amelyek ma éppoly valószínűtlenek, mint amennyire logikusak, „ám a XXI. Század során bizonyosan meg fognak valósulni, a kérdés csak az, hogy mikor” – mondja Beilin magabiztosan. Ennek egyik első lépése, hogy megtörjön az ortodoxia monopóliuma a zsidó jog terén és a zsidó vallás minden irányzata egyenlő státuszt kapjon. A másik fontos lépés, hogy végre intézményesítsék a polgári házasságot. Ezek a lépések azért szükségesek, mert a társadalmi fejlődés az óceán mindkét partján a zsidóság új, nem vallásos definíciója felé halad. Ebből következik a könyv harmadik, a tradicionalisták szemében bombaként ható zsidó világban, csak épp a végkövetkeztetés új. „Ha a zsidóság csak vallás lenne, senki nem vonná kétségbe a betérés fölött gyakorolt rabbinikus monopóliumot. “ Miután azonban a zsidóság nép, kultúra, életforma is egyben, nincs ok arra, hogy a rabbiké legyen a monopólium a zsidó népbe való betérítés dolgában. „A zsidók nagy része – talán a többsége – agnosztikus vagy ateista, zsidóságukat mégsem vonja kétségbe senki. Miért van nekem jogom, hogy agnosztikus zsidónak nevezzenek, miközben egy betért zsidó számára ez nem megengedett? Egy nem zsidó ateistának miért kell rabbihoz mennie ahhoz, hogy zsidó ateista lehessen belőle?
A zsidóvá válás kritériuma tartalmi kell hogy legyen, nem rituális, hiszen a zsidósághoz tartozás mai alapismérvei az „identitás”, az „affinitás”, az „odatartozás érzése”. Ha valaki zsidó környezetben él, odatartozónak véli magát, ismeri a hagyományokat, képes levizsgázni zsidó történelemből és kultúrából, azt miért ne fogadnánk el betértnek? – kérdezi Beilin.
Beilin tisztában van azzal, hogy e javaslata radikális szakítás az általa egyébként „nagy kincsnek” tartott hagyománnyal. Mikor egy évvel ezelőtt a könyv héber nyelven napvilágot látott, néhány nagyon kemény cikk jelent meg ellene az ortodox sajtóban, de Beilint ez nem zavarja. A szekuláris betérés gondolata „még amúgy sem érett a megvalósításra” – magyarázza – ő csupán fölvetett egy gondolatot, amit még alakítani és tesztelni kell.
Címkék:2001-04