Napló
Marhafartő
Kint ültünk, a teraszon. Éjfélre már kicsit lehűlt a levegő, de ennek arányában fogyott a seprőpálinka, a gulyás és a vörösbor is. Beszélgettünk. A kutya már végignyalt mindenkit, szuszogó subaszőnyegként az asztal alá rogyott, s csak néha horkantott egyet. Ki tudja, mit álmodhatott Aztán két óra tájt a vendégek szedelőzködtek. Szennyes edény a konyhába: majd holnap elintézzük.
Másnap telefonált az előző esti vendég, hogy elmondja: köszöni szépen, remek volt, és majd legközelebb… És egyszer csak azt mondta: Igazán nagyon jól éreztük magunkat. Olyan volt, mint régen.
Régen? Milyen régen? Mit jelent a „régen” a magunkfajta, negyvenes éveit taposó vén trottyoknak? Nem jártunk az Isonzónál, nem voltunk a Don-kanyarban, közülünk a legidősebb is még csak másodikos volt 1956-ban. Meddig nyúlik vissza nosztalgiánk? És mi a tárgya? A legegyszerűbb megoldást választottuk, megpróbáltuk felidézni az előző estét, hogy kiderítsük, mi aranyozta be, mitől volt más, mint estéink lenni szoktak.
Nem volt semmi különös. Dicsérték a gulyást, a bort, utána a fagyit, szidtuk a tévéműsort, a mozik filmkínálatát, az öncenzúrázó sajtót, kibeszéltük azokat, akik nem voltak ott. Talán egyetlen téma maradt ki: nem beszéltünk üzletről, pénzről. Ez legalább olyan furcsa volt, mintha 1993 őszén nem beszéltünk volna politikáról, választási esélyekről. Lehet, hogy ez volt a dolog lényege. Nem számítottuk át a silányságot, az ostobaságot, a kétségbeejtő elbutulást milliókra. Nem bólogattunk elnézően, hogy „jó, jó, vacak, de mennyi pénzt kap érte!”. A minőségről beszéltünk, és összefogott bennünket a gondolkodó polgárok szolidaritása, mint a sötét állampárti időkben. Nem áraztuk be a világot. A silányra azt mondtuk: silány. Fecsegésünkön kívül rekedt a mindenre feloldozást adó érdek, a „kis pénz, kis foci” logikája. Mert ha egyszer valaki nem tud focizni, az nem tud. Ma valaki képtelen ép mondatokat szülni – az képtelen. Értékekről, nem pedig érdekekről beszéltünk ezen a gyorsan illanó éjszakán.
Aztán kisikáltuk a bográcsot, az edények tisztán a kredencbe kerültek, ittunk egy sört enyhe másnaposságunkat csillapítandó, és belefeküdtem a munkába, hogy leszegényítsek, mucsaivá tegyek egy ötletet, mert a megrendelő csak a silányságért fizet, de ha fizet, lesz újra az asztalon seprőpálinka, bor, lesz marhafartő a gulyásban, és majd újra elbeszélgetünk egy olyan világról, ahol még vannak értékek.
Adócsalók
Van egy kedves ismerősöm. A Fény utcai piacon szoktunk az utóbbi időben összefutni. Amikor meleg az idő, ez a kedvenc helye. Télen aztán behúzódik azokba a kocsmákba, palacsintázókba, ahol megtűrik. Gábriel ugyanis praktizáló alkoholista és clochard. Annak idején mint szórakoztatóipari (vendéglátós) zenész dolgozott az NSZK-ban. Világjárt ember. Amúgy leginkább Rejtő Jenő Wágner urára emlékeztet, bár nincs búzavirágkék szakálla. Ha egyszer kijózanodna, valószínűleg az iránt érdeklődne, mi is lett a prágai tavaszból, vagy hogy melyik klubban lép fel most éppen a Metró zenekar. Gábriel kéreget, vagy ha jobban tetszik, elfogad apróbb adományokat. Amikor nyolc-kilenc éve megismerkedtünk, szemérmesen jelezte, hogy egy apróbb összeg éppen kisegítené. Gábriel kapott egy fémhúszast. Ez így ment egy darabig, amíg Gábriel finom célzást nem tett rá, hogy a támogatás egyre kisebb vásárlóerővel bír (Endrúkám! Köszönöm az ezüstdollárt, de ha esetleg még egyet…). Elismertem, hogy igaza van, s az ezüstdollárt (mármint a fémhúszast) megtoldottam még eggyel. Még szerencse, hogy ritkán találkozunk, mert érzem, kötelességem, hogy inflációkövető módon támogassam Gábrielt, aki hajdanán több zenekar hanghordozását is jelentette.
Amikor tavaly karácsony előtt forgattunk a Fény utcai piacon (akkor még tévéképes személynek számítottam), Gábriel is ott sertepertélt, és ájult lelkesedéssel dicsérte Gerendást: „Endrúkám! Ez egy nagyon tehetséges fiú! Hol játszik?” Ennek a felvételnek az volt a pikantériája, hogy Gerendás kalapozott, de aki pénzt akart a kalapba dobni, annak egy helyes, apró lány egy narancsot nyomott a kezébe. Ennek ellenére sokan voltak, akik pénzt dobtak a kalapba. Amikor a szám véget ért, Gerendás letette a gitárját, fogta a kalapot, és a pénzt szétosztotta a körülállók között. Furcsa, megható jelenet volt, még a nagyon szakadtak is alig akarták elfogadni. Úgy érezték, ez jár Gerendásnak. Gábriel is kapott egy marék pénzt. Amikor a stáb elvonult, ő még mindig ott téblábolt. Zavartan markolászta a pénzt, és a könnyeit törülgette.
Legutóbb, mikor összefutottunk, Stephen Leacockról beszélgettünk. Gábriel megbízott, hogy szerezzem be neki Leacock humoreszkjeit. Mondtam, mindent megteszek ennek érdekében, aztán Gábriel emlékeztetett, hogy a szokásos ezüstdollár nagyon jól jönne, mert kicsit megszomjazott. Mivel éppen az italdiszkontba indultam, ahol bőséggel folynak a kimért borok, meghívtam a visszavonult muzsikust egy liter borra (kb. 60 Ft). Gábriel gondosan elsüllyesztette valamelyik reklámszatyrába a borral töltött műanyag flaskát, majd kifelé menet megjegyezte: „Azért egy kis cash is jól jönne, Endrúkám!” Nem akartam azt mondani Gábrielnek, hogy most a Réz & Tsa Kft.-nek is gyengébben megy, ezért inkább felvilágosítottam. „Nézd, Gábriel, te alapvetően egy adócsaló vagy. A bevételeid után személyi jövedelemadót kellene fizetned, meg tébét. De nem teszed. Gondolj bele, ha most adok neked mondjuk ötven forintot, aztán ebből levonjuk a tébéjárulékot meg a személyi jövedelemadót, jó, ha húsz forint marad. A borral viszont más a helyzet, mert miért is ne hívhatnám meg egy barátomat egy korty italra.” Gábriel elgondolkodott, bólintott: „Kösz, Endrúkám, baromi rendes srác vagy. A Leacockot ugye nem felejted el?” És mackósan imbolygó járással elvonult.
Zsidó vicc
Már vagy másfél éve, hogy magyar zsidó kulturális moderátori karrieremet megkezdtem a Marczibányi téren, amikor is a zsidó viccről folyt a beszélgetés. Azóta is próbálom megfogalmazni magamnak, mi a zsidó humor sajátossága és miként kell ezt ízléssel művelni. Egyszer már közel járhattam a megoldáshoz, mert Horváth Ádám tévéelnök az általam szerkesztett műsort tömören zsidó kávéháznak minősítette. Azonban mielőtt megköszönhettem volna az elismerést, megmagyarázta, hogy ezzel a műsor tarthatatlanságát szerette volna szemléltetni. A beszélgetés a mai napig nem hagy nyugodni. A „zsidó kávéház” ugyanis rendkívül szemléletes kép. Bennem egy füstös, zajos, nyüzsgő hodályt idéz fel, ahol zsidók, katolikusok, reformátusok, sőt istentelen ateisták elmélkednek a világról, az emberről, élvezik egymás társaságát, viccelődnek, olykor írogatnak is egy keveset, amit mi magyar irodalomnak nevezünk, és felekezettől függetlenül nagyon büszkék vagyunk rá.
Lehet, hogy ebben keresendő a közép-európai zsidó humor lényege is. Jelesül az, hogy a zsidó viccek nem azért születnek, hogy valamiféle zsidó másságot piedesztálra állítva a zsidók innen, felülről nézve kacaghassanak másokon. A zsidó viccek mindenkihez szólnak, aki kapható arra, hogy öniróniával szemlélje önmagát ebben a bolond világban. A zsidó viccek egyszerűen azért születnek, hogy nevessenek rajtuk. Mert nevetni és harapni egyszerre meglehetősen körülményes. Most jelent meg újra Nagy Imrétől a Zsidó közmondások (hajdan még Az Ojság kiadása volt). Átlapoztam, nagyokat röhögtem. A közmondások felét már ismertem. Nem a zsidó, hanem a magyar folklórból. Mert a világnak ebben az áldott-átkozott szögletében mindannyian hasonló válságokat kényszerülünk megélni, s hasonló tanulságokat kell levonnunk. Volt, amikor még abban értettünk egyet, hogy jobb az okos embertől egy pofon, mint egy butától egy csók (Besser e Patsch von e Hochem, als e Kusch fün e Narr). Mostanság rezignáltan állapítjuk meg: A goldener Schlissel offnet alle Türen (egy aranykulcs minden ajtót kinyit). Így van ez.
Címkék:1995-09