Mit tennék az antiszemitizmus ellen?
– kérdezi tőlem a szerkesztőség. „Hétféle ész kell az élethez” – tanította Füst Milán. – Melyik eszemmel feleljek?
A pszichológus eszem azt feleli: Semmit. Mert a kérdés azt jelenti: Mit tennék a gyűlölet ellen? A lelki sötétség hatalmai tízezer évek óta jelen vannak a világban. Bizakodhatunk-e abban, hogy propagandával, felvilágosítással, nevelési ambíciókkal hamarosan megszüntethetjük? Vagy az lenne a cél, hogy ezek az indulatok ne a zsidóság ellen irányuljanak? Más kisebbség legyen az áldozat?
A társadalomtudományos eszem azt tanácsolja: Jólétet kellene teremteni! Tapasztalható, hogy ahol bőségben, viszonylag gondtalanul élnek az emberek, alábbhagy a pusztító dühök feszültsége; az agresszív zsidógyűlölet előítéletté, régen úgy nevezték: „kultúr-antiszemitizmussá” szelídül.
A filozófus eszem így szól, régi rabbik és apostolok bölcsessége nyomán: A nehéz élet az Isten bókja! A kiválasztottsággal Isten nem örömöket ígér, hanem szenvedést. Már Pál ügyében is így nyilatkozik az Úr: „… ő nékem választott edényem, hogy hordozza az én nevemet a pogányok és királyok és Izrael fiai előtt. Mert én megmutatom néki, mennyit kell néki az én nevemért szenvedni.” Vállalni kellene!
A zsidó eszem válasza: Meg kellene szabadulni állandó önreflexióval és önneveléssel azoktól a karakter-ártalmaktól, amiket az üldöztetés évezredei alakítottak ki: a gőggel túlkompenzált kisebbrendűségi érzéstől; a túlérzékenységtől, ami a „zsidó” jelzőben megbélyegzést érez; az erőlködő asszimilációtól, vagyis önmagunk érzelmi gettóba zárásától.
Az államhatalmi eszem pedig így ítél: Ha jogos a határozott fellépés a környezet szennyezése ellen, még határozottabban kellene megtiltani a szellemi környezetszennyezést. A szabadság és a demokrácia nem jelenti a másoknak való ártás szabadságát, legyen szó ragályos betegségről, bűnözésről, elmebajról vagy a szellemi fertőzés bármilyen formájáról.
Popper Péter
Címkék:1990-06