„Mi” és „ők”
A náci ideológiától a végső megoldásig
LITVÁNIA SZÜLÖTTE Dr. Aleksandras Stromas, aki végzettségére nézve jogász. Szovjet egyetemeken végezte tanulmányait, de ellenzéki gondolkodása és magatartása miatt 1975-ben kizsuppolták az országból. Angliában telepedett le, s részint ott, részint az Egyesült Államokban tökéletesítette szakmai ismereteit. 1983 óta az angliai Salford Egyetemen a politikatudományi és modernkori történeti tanszék tanára. Munkatársa az International Journal on World Peace című folyóiratnak. 1989-ben meghívták Bostonba, s mint vendégprofesszort érte az a megtiszteltetés, hogy a Klein rabbi tiszteletére évente megrendezett emlékülésnek ő legyen az előadója. A zsidók és nem zsidók holocaust-élménye személyes szemszögből című előadásának nyomtatott szövegét nyár végén adta át, amikor néhány napot Magyarországon töltött. Kiutasítása óta most először nyílt alkalma, hogy hazalátogasson szülőföldjére, de már mint brit állampolgár. Oroszországi és litvániai élményeinek hatása alatt állt, s az ott látottak és tapasztaltak fényében nézett körül mi- nálunk, Magyarországon. Az ottani és az itteni helyzet fő különbségét abban látta, hogy a Szovjetunióban a zsidóknak semmi kilátásuk és reményük arra, hogy békében és nyugalomban éljenek, ezért számukra nem kínálkozik más út, mint a távozás. Magyarországon korántsem ilyen kilátástalan a helyzet. Előadását rövidítve és kivonatosan közöljük; főleg a speciálisan litván és személyes vonatkozású részeket hagytuk el, de azokat is kizárólag terjedelmi okokból. Még így is két folytatásra való szövegünk maradt, amely nem csupán érdekes, de időszerű is. Új megközelítésben tárgyalja a szerző a vészkorszakot, ám ezen túlmenően, a holocausttal kapcsolatos felelősség kérdését feszegetve és a zsidóságnak a nem zsidókhoz való viszonyát önkritikusan taglalva, mintha csak mostani hazai vitáinkhoz szólna hozzá. Úgy véljük, gondolatai és megközelítései segítségünkre lehetnek abban, hogy e hazai vitákban könnyebben találjunk rá a helyes álláspontra és megfelelő magatartásra.
* * *
A nagy francia filozófus, Henri Bergson 1931-ben jelentette meg Az erkölcs és a vallás két forrása című könyvét. Ebben azt a gondolatot fejtette ki, hogy az emberek lélekben két részre osztják az emberiséget, mégpedig a „mi” és az „ők” fogalompárra. A történelem úgy mozog előre, állította, hogy a „mi” köre folyamatosan tágul, és egyre többen tartoznak bele. Kezdetben volt a családtudat, utóbb a törzstudat, majd ez bővült nemzeti tudattá. Most pedig már ott tartunk, hogy kezdenek kialakulni a nemzetek feletti tudat különféle változatai.
Bergson úgy vélekedett, hogy a „mi” körének állandó bővülése az emberi haladás mércéje. Ámde abban nem volt biztos, hogy a „mi” fogalmának kiterebélyesedése elvezet-e odáig, hogy tökéletesen felszívódik az „ők” kategóriája, illetve, hogy az „ők” maradéktalanul feloldódik-e a „mi”-ben és ez átfogja-e végül az egész emberiséget. Hosszan eltöprengett azon, vajon mi, emberi lények rendelkezünk-e annyi spirituális töltéssel, hogy le tudjuk küzdeni a természetünkből fakadó megkülönböztető ösztönünket és felemelkedünk-e valaha is az öntudatosságnak arra a fokára, ahol már nincs többé „sem görög, sem zsidó”. Megmenekülésünk egyedüli záloga szerinte az, hogy eljussunk erre a globális tudatszintre és valóban egyetlen fajjá legyünk Istenben. Mert ha nem, akkor nem álljuk ki az isteni próbát. Isten megajándékozott bennünket a szabad akarattal és felruházott azzal a képességgel is, hogy véres összeütközésekben és összecsapásokban megsemmisítsük egymást, s ezáltal ugyanúgy kipusztuljunk, miként egykoron a dinoszauruszok.
Bergson könyve korának volt a tükre, annak a világnak a terméke, amelyben harcias ideológiák uralkodtak, s mind a kommunizmus, mind a fasizmus szégyentelenül kihasználta azt az emberi tulajdonságot, hogy lelkileg a „mi” szembeállítódik az „ők”-kel. A tömeget mindkettő arra bíztatta, hogy az emberiség problémáinak megoldását a különféle gonosz és bűnös „ők” megsemmisítésében keresse, mert úgymond, „ők” megakadályozzák, hogy „mi” harmonikusan, tisztesen és boldogan éljünk, és „bennünket”, ártatlan és erényes lényeket létünkben fenyegetnek.
A Bergson-követő José Ortega y Gasset 1932-ben jelentette meg A tömegek lázadása című, magyarul is olvasható könyvét, s ebben tudomásunkra hozta, hogy mi, huszadik századi emberek tudjuk igazán értékelni Nietzsche ama tételét, mely szerint a középszerűség maga a halál. A középszerűségen az értendő, hogy az ember képtelen akárcsak egyetlenegy újszerű és építő jellegű eszmét kiötleni, s amint rádöbben erre az akaratgyengeségre, azon nyomban olyan ideológiákhoz menekül, amelyeknek egyetlen céljuk van csupán. Feltüzelni a modern városi társadalmak elidegenedett tömegeit, hogy indítsanak kíméletlen harcot állítólagos kizsákmányolóik és elnyomóik ellen. Ez a harc a tömegek gyötrelmes és tényleges problémái közül semmit nem old meg, csak arra alkalmas, hogy tökéletes pusztulást és halált hozzon a világra.
A tisztán nemzeti ideológiák nem ilyen halálos hatásúak. Rendszerint behatároltak és egy meghatározott térségre korlátozottak. Éppen ezért az „ők” fogalma is határok közé van szorítva. Valamely nemzet nacionalistái rendszerint sem elpusztítani, sem rabszolgasorba dönteni nem kívánják valamely másik nemzet polgárait, céljuk nem több, mint hogy a nemzetek egymáshoz való viszonyában érvényesüljön az igazságosság. Tisztes helyet akarnak kivívni maguknak és egyenlőséget a többi nemzetekkel, ebből következőleg céljaik igazolhatók és helyeselhetek.
Hitler nemzetiszocialista ideológiája azonban nem sorolható a nemzeti eszmék rendjébe. Ez egy globális és egyetemes ideológia volt, s azt a célt tűzte ki, hogy egy új világ teremtődjék, amelyben az árja faj uralkodik. A németségre pedig azt a szerepet osztotta, hogy legyen az „önfeláldozó” élcsapata ennek a küzdelemnek. Éppen globális dimenziója miatt Hitler nemzetiszocializmusa ízig-vérig halálos ideológia volt. Hitler szemében az „ők” a „zsidó fajjal” volt azonos, amely szerinte világuralomra tör. Hitler azt vallotta, hogy ha sikerül a zsidóknak megvalósítaniuk világuralmi tervüket, akkor vége az emberiségnek. Ettől a sorstól az emberiséget minden lehetséges eszközzel meg kell menteni. Olyan kicsiségre pedig igazán nem kell tekintettel lenni, hogy az új világ ekként „megmentett” nemzetei fajuk „minőségének” megfelelő helyet foglalnak majd el, és ha nem árják, akkor alá kell vessék magukat az árják uralmának. A fajilag „alacsonyabb rendű” nemzeteknek ez csak javára válik, mert az árjákban kiemelkedően jó vezetőkre lelnek és élvezik annak a magas kultúrának minden gyümölcsét, amelyet létrehozni csakis az árják képesek.
Hitler nem titkolta, hogy egy ilyen új világot megteremteni nem könnyű feladat. Eszköze egy felfokozott és hosszadalmas „faji küzdelem” a nemzetek között, s ez akár ezer évig is eltarthat. Neki és nemzetiszocialista mozgalmának jutott az a feladat, hogy megindítsa ezt a küzdelmet, amely mindaddig nem érhet véget, amíg az árja faj végleg és visszavonhatatlanul le nem győzte a zsidókat, illetve mindazokat, akik ez utóbbiakkal szövetkeznek, mert e szövetkezés révén ők is akarat nélküli bábokká válnak a zsidók kezében. Hitler nézete szerint a „plutokrata demokrata liberalizmus” és a marxista kommunizmus az a „vasmarok”, amellyel a világ zsidósága kiszorítja a lelket az emberiségből. A zsidók megsemmisítésének tehát az a feltétele, hogy megsemmisüljön a kapitalizmus és a kommunizmus. Vagy más szavakkal: megkezdődjék a nemzetiszocializmus háborúja a világ meghódításáért. Nietzschének igaza volt, a középszerűség – halál, és ennek a tételnek az igazságát Hitler és pártja perdöntően bizonyította.
Az antiszemita nemzetiszocialista ideológiától nem vezetett tükörsima és nyílegyenes út odáig, hogy ez az eszme hatalomra került, hogy testet öltött a náci államban és hogy bekövetkezett a zsidó holocaust. Maga a tan közvetlenül nem szólította fel a tömeget arra, hogy fizikailag irtsa ki a zsidó fajt. Hitler a Mein Kampfban azt a programot hirdette meg, hogy a zsidókat kirekeszti a Volksgemeinschaftból, azaz a népközösségből. A német nép életmódjára és magatartására gyakorolt befolyásukat akarta megszüntetni, de nem részletezte, hogy milyen eszközöket szándékszik igénybe venni.
Ezt az elméleti attitűdöt politikává az 1935. évi nürnbergi törvények változtatták. A zsidókat megfosztották német állampolgárságuktól, szavazati joguktól, eltiltották őket közhivatal viselésétől és minden olyan foglalkozástól, ahol árjákkal érintkezhettek volna, árjákat szolgáltak ki (például ügyvédeskedés vagy kórházi tevékenység). Nem zsidókkal nem létesíthettek nemi kapcsolatot, nem köthettek házasságot. A nürnbergi törvények egy új büntetőjogi fogalmat vezettek be, a Rassenschandet, azaz a fajgyalázást. Ennek büntetése börtön, 1939-től kezdve pedig halál volt.
Ezek azonban csak az első lépések voltak, átmeneti intézkedések a végcél érdekében. A végcél pedig az, hogy haladéktalanul létrejöjjön a Judenrein, azaz fajtiszta Volksgemeinschaft, vagyis népközösség. Hitler meg akarta szabadítani Németországot a zsidóktól, mégpedig maradéktalanul, és ebből nem is csinált titkot. A nürnbergi törvényekkel azt akarta elérni, hogy a zsidók érezzék kellemetlenül magukat Németországban és erőteljes lökést kapjanak az ország elhagyására. Sokan hajlandók is voltak távozni, s Hitler a maga részéről készségesen segített ebben. Az angol hatóságok, hogy ne sértsék az arabokat, nagy akadályokat gördítettek a Palesztinában való letelepedés útjába.
Bármennyire is paradox dolog, de a kezdeti időkben egyedül Sztálin fogadta tárt karokkal a német zsidókat. Dél-Szibériában Autonóm Zsidó Tartomány létesült, s a menekültek itt letelepedhettek. Ez a készség azonban nem tartott soká. 1937-ben légmentesen lezárták a szovjet határokat, már nem engedtek be senkit, így német zsidókat sem. Azokat a német zsidókat, akik az autonóm tartomány fővárosában, Birobidzsánban húzták meg magukat, megvádolták azzal, hogy külföldi kémek és fizetett szabotőrök, s részben kivégezték, részben Gulagba küldték őket, ahonnét soha többé nem tértek vissza. Sztálin tehát azt megelőzően kezdte meg a német zsidók tömeges kivégzését, mintsem Hitler elfogadta volna a végső megoldás politikáját. Ez körülbelül öt ével később történt.
Az előadó ezután ismertette az eviani konferencia történetét, majd rátért az 1938-39-es eseményekre.
* * *
1938. november 9-én egész Németországon végigsöpört egy pogromhullám, amelyet a nácik nem utolsósorban azért szerveztek, hogy rávegyék a szabad országokat bevándorlási politikájuk újragondolására. 1939-ben, a második világháború előestéjén a zsidóság háromnegyede még Németországban volt. Az 550 ezer főnyi német zsidóságból mindössze 140 ezer hagyta el az országot. Az 1938-as Anschluss következtében 100 ezer osztrák zsidóval növekedett meg a nagy-németországi zsidóság lélekszáma.
Amikor kitört a háború, többé nem volt mód arra, hogy a zsidók kivándoroljanak. Felmerült az az ötlet, hogy Németországból, majd a meghódítandó országokból minden zsidót telepítsenek át Madagaszkárra. Laval, a Vichy-kormány miniszterelnöke szerződésileg átruházta a sziget tulajdonjogát Hitlerre, ám de Gaulle semmisnek nyilvánította a szerződést, majd vele egyetértésben Churchill kirendelte a sziget védelmére a brit hadiflotta egységeit.
1940-ben és 1941-ben a nácik megszállta Lengyelországban gettók létesültek a zsidók számára. Az ország két és fél milliós zsidóságát táborlakókká és kényszermunkásokká tették. Miután a Madagaszkár-terv meghiúsult, Ausztriából, Morvaországból, majd a nácik megszállta nyugat-európai országokból szerelvényszám szállították a zsidókat ugyancsak a lengyelországi gettókba. Kegyetlen politika volt ez a nácik részéről, de még nem a holocaust vagy a hivatalos náci kifejezést használva: a végső megoldás.
Nekem úgy tűnik, és ebben a kérdésben vitám van a holocaust egynémely történetírójával, hogy a zsidókérdés végső megoldása az európai zsidóság teljes fizikai megsemmisítése révén csak akkor fogant meg a nácik fejében, miután 1941 júniusában megtámadták a Szovjetuniót. Szovjet földön találkoztak azzal a ténnyel, hogy a helyi lakosok kezdeményezésére és részvételével tömegesen mészárolták le a zsidókat. A Vörös Hadsereg által kiürített területeken nem kevés szovjet polgár akadt, aki megtanulta Sztálintól, hogyan kell elbánni a valódi vagy vélt ellenséggel, és aki tudta, hogy a nácik a zsidókban, valamint a kommunistákban ádáz ellenségeiket látják. Ezért aztán ezek az emberek nem vesztegették az idejüket, nem várták meg, hogy utasítást kapjanak az új hatóságoktól, hanem a saját szakállukra nekikezdtek leszámolni a zsidókkal és a kommunistákkal.
Meg kell mondani, hogy nagyon sokan a nem zsidó ukránok, beloruszok és nagyoroszok közül úgy tekintettek a gyűlölt kommunista szovjet rendszerre, mint valami zsidó összeesküvésre, amelyet nemzetük ellen szőttek, a kommunista uralom alatt elkövetett kegyetlenségekért a felelősséget válogatás nélkül (és teljesen alaptalanul) a zsidókra hárították. Az ő számukra éppen úgy, akárcsak sok litván, lett és észt számára a kommunizmus valami zsidó dolog volt, s egy nem zsidó kommunista honfitársuk az ő szemükben nem volt egyéb, mint zsidóbérenc.
Nem zsidó szovjet körökben az előnyomuló német csapatokban felszabadítóikat látták, akik kiragadják őket a „kommunista-zsidó” elnyomók markából. Szemükben örömkönnyekkel, kezükben sóval és kenyérrel fogadták őket. Nem csoda, hogy ezek a „felszabadított” népek haladéktalanul hozzákezdtek a számla kiegyenlítéséhez azokkal szemben, akikben korábbi elnyomóikat látták és most velük szemben alkalmazták a tömegmészárlás sztálinista módszerét. Más módszert nem ismertek, talán nem is akartak ismerni
Az elfoglalt keleti területekre Alfred Rosenberget nevezték ki Reichsminister titulussal, s ő rögtön szemben találta magát a zsidók tömeges mészárlásával. Sürgős táviratot menesztett Berlinbe. Rendőri erősítést kért, s azt hozta fel indoklásul, hogy enélkül képtelen gátat vetni az önkényes gyilkolásnak és nem tudja helyreállítani a rendet. A válasz az volt, hogy Berlin Rosenberget felmentette tisztségéből és helyére kinevezte az SS Reichsführerjét, a német rendőrség fejét, Heinrich Himmlert. Teljhatalmat kapott, hogy a Szovjetunió valamenyi megszállt területén ő irányítsa a rendőri munkát.
Himmler nem leállította, hanem megszervezte és az általa kívánatosnak tartott mederbe terelte a gyilkolást. Felállította a hírhedt különítményeket, a Sonderkommando-kat erre a célra. Olyan helybéliekkel töltötte föl ezek sorait, akik különösen kitűntek a „zsidógyilkolásban”. Vezetőit és felügyelőit azokból az SS-tisztekből válogatta össze, akik a megerősített úgynevezett Einsatzgruppe kötelékeiben szolgáltak, vagyis azokban a különleges SS-alakulatokban, amelyeknek az volt a rendeltetésük, hogy a német hadsereg, a Wehrmacht hátában biztosítsák a rendet a megszállt területeken. Himmler azzal a feladattal bízta meg a különítményeket, hogy végezzenek kísérleteket, miként lehetne tervszerűen és rendszeresen kiirtani a zsidóságot. A kísérleteket a náci vezetés alkalmasint eredményesnek minősítette, mert 1942. január 20-án, a wannsee-i konferencián, a náci párt vezetői titokban ugyan, de formálisan is jóváhagyták a végső megoldást, mint a Harmadik Birodalom hivatalos politikáját. Igazában ezzel kezdődött meg a holocaust. Ennek a célnak a megvalósítására egy egész tömegmegsemmisítő ipart hoztak létre. És ez a gépezet az utána következő három és fél évben körülbelül hatmillió zsidó életét pusztította el.
(Befejezés a következő számban)
Címkék:1990-11