Auschwitz, vég nélkül
Martin Walser
Auschwitz óta egyetlen nap sem telt el. Létezik olyan időszámítás, amelyben nem kell arról beszélni, vajon elévülnek e a bűnök vagy sem. Ezt az időszámítást történelemnek nevezik. Az Auschwitz-valósággal történő minden egyes találkozás alkalmával azonban azt lehet érezni, hogy ebben az időszámításban Auschwitz óta még egyetlen nap sem telt el. Auschwitzról nem tudunk olyan történelmi kiforrottsággal beszélni, mint ahogyan a 19. század népirtásairól beszélünk. Egyetlen kép bármely koncentrációs táborról elég ahhoz, hogy ne legyen több mondanivalónk. Avagy akad-e olyan jelentkező, aki megmagyarázná, hogyan is tehettünk effélét? Nagyon is érthető hát, ha az áldozatok és az áldozatok hozzátartozói büntetést, s általa igazságszolgáltatást akarnak; ugyanakkor az is érthető, ha mi, akik a tettesek népcsoportjához tartozunk, úgy érezzük, a büntető- eljárás megszabadít bűnünktől. Személy szerint persze nem osztom ezt a hitet. A tettesek személyes történeteiből azonban tudhatjuk, hogy nekik semmi sem volt olyan fontos, mint hogy megmagyarázzák tettüket. Meg kell értetniük magukat. Tudniuk kell, miért tettek ilyesmit. És ez a Miért aztán mintegy önigazolásként is szolgál. Önmagában a bűnt egyénileg képtelenség elviselni. És egy nép, egy társadalom? Minden esetre úgy próbálunk segíteni magunkon, hogy a bűnt, a konkrét borzalmat egy halom törvényszolga nyakába varrjuk. Azt a kérdést azonban mégsem tudjuk elhárítani magunktól, hogyan is volt képes hirtelen ennyi jól nevelt ember efféle dolgokra. Valószínűleg egyetlen egyetemi szakkollégium sem akad, amely ok-okozati összefüggésbe tudná állítani nekünk a történteket. Nincs olyan ok, amelyhez ezt az okozatot lehetne rendelni. S mégis, ezt a halálgyárat mi építettük. Mi fejlesztettük. Lépésről lépésre. A modem munkamegosztás elvei alapján. Szakemberek segítettek benne. Mindenki csak a saját szakterületén. Erkölcsi szakidiotizmus. Ezzel kapcsolatban hasonlatot hoznék, mellyel azonban nem egyenlőségjelet akarok tenni két dolog közé, mindössze azt akarnám sejtetni, mit is nevezünk tudományos gondolkodásnak: A tudósok fejlesztéseket hajtanak végre, fegyvereket állítanak elő, melyekkel ki lehet irtani az emberiséget. S mindezt teljes ártatlansággal teszik. Tevékenységük teljesen legitim. Nácijainknak is voltak szakembereik, akik tudománnyá emelték a rasszizmust. A tudósok a halálgyárak szerkezetével voltak elfoglalva. Az egyik Auschwitzban dolgozó férfit Dr. Faustnak hívták. Az embereket pedig át kellett formálni, hogy segédkezzenek ebben az irtásban. Méghozzá minden szinten: az egyszerű serényektől, az óvatos cinikusokig mindenkit. Auschwitzban társadalmunk egésze közreműködött. De épp ezt a feltevést viseljük el a legnehezebben.
Egy francia vagy egy amerikai egészen másképp nézi az auschwitzi képeket, mint mi. Neki nem kell arra gondolnia: Ezek vagyunk! Ők gondolhatják: Ezek a németek! De mi, gondolhatjuk-e: Ezek a nácik!? Én nem tudok erre gondolni. Ez a szégyen a mi történelmi viszonyaink között keletkezett. Aztán örököltük az egész történelmet. Nem csak a szabadalmi hivatalt meg az állami galériákat. A folytatás mi magunk vagyunk.
Azokat a körülményeket is továbbvisszük, amelyek Auschwitzhoz vezettek. Ez persze nem jelenti azt, hogy képesek lennénk még egyszer ilyesmire. Ez csak azt jelenti, hogy nem elég, ha összerázkódunk a képeken látható borzalmas erőszakon, majd gyorsan valamely törvénykönyvben keresünk mentséget. Az Auschwitzban elkövetett tettekre biztosan nem létezik határozat. Ezt bizonyítja az a groteszk kísérlet is, hogy megpróbálunk egy vagy két millió halottat egyszerű tárgyalásokkal elintézni. Persze mindannyiunkban él a kísértés, hogy védekezzünk Auschwitz-cal szemben. Odanézünk, majd elfordítjuk tekintetünket. Ilyen képekkel nem lehet élni. Az áldozatok és a tettesek még mindig két oldalon állnak. Vannak megbékélést segítő szervezetek. Vannak próbálkozások, melyek azt akarják megakadályozni, hogy bénulttá tegyen bennünket a szégyen. Mindez persze jobb a semminél. A bennünk dúló harcot azonban nem csendesíti le. Korunkban semmi sem hasonlítható Auschwitzhoz. Számomra nem létezik olyan álláspont, melyet képviselve határozott véleményt alkothatnék arról, ami történt; vagy akár csak az áldozatok szemszögéből elfogadható, a tettesek számára elviselhető javaslatot tehetnék. Egyetlen Auschwitzról mutatott kép képes szétzúzni minden lehetséges egyezményt ezzel a múlttal, mely ezért aztán nem tud múlttá válni. Egyetlen német sem képes a táborok talajáról felülemelkedve kijelenteni, hogy akik ott közreműködtek, azok pszichopaták, vagy specialisták voltak, s hogy neki ezekhez semmi köze. Nem vagyunk e mindannyian pszichopaták, specialisták? Van közűnk hozzájuk, ők okozzák nyugtalanságunkat, szerzik sikereinket, adják tisztességünket, becsületünk tudatát, értelmünkbe vetett óriási bizalmunk. Ez persze nem azt jelenti, hogy lelkiismeretünket akarnánk demonstrálni, még ha az nem is létezik, de azt azért mégiscsak el kell ismerni: Auschwitzot nem lehet leküzdeni. Már az is figyelemre méltó, hogy mindazok után, ami történt, megtaláltuk ezt a kifejezést: A múlt leküzdése! Sem isten, sem az utána következő humanizmus nem óvott bennünket attól, hogy megalkossuk Auschwitzot, majd pedig annak leküzdésére álljunk át. Ma szemügyre vesszük ezeket a korszakokat, tapasztalatból állíthatjuk, hiányzik belőlünk valami. Valami, amit Isten és a humanizmus hordozna. Valami olyasmi hiányzik belőlünk, ami túlmutat az egyénen. Amivel szemben elszámolnivalóink lennének. Ami képtelenné tette volna számunkra, hogy bármilyen módon részt vállaljunk az auschwitzi halálgyárban. Valami olyasmi, amit még sem Isten, sem a humanizmus nem teremtett meg. Túl korán szabadítottuk fel magunkat. Az Auschwitzról készült képek előtt mindenki beláthatja: folytatnunk kell a pert. Életünk végéig. Magunkban. Hiszen olyan közös hangot úgysem találnánk, amelyen Auschwitzról beszélhetnénk. Mint egyének pedig be kell ismernünk az Auschwitz-szégyent. Vagyis: a mindenféle liberális és felszabadító aktus dacára jelentéktelennek tűnünk önmagunk számára. Auschwitz kapcsán azt tapasztaljuk, hogy mint egyének elutasítjuk a bűnt; elutasítjuk, elavultnak, irracionálisnak tekintünk mindent, ami meghaladja az időközben gyémánt keménnyé vált individualitásunkat…
Auschwitzi képek előtt efféle vallomás tör elő a szemlélőből. Be kell ismernünk, hogy bár büszkék vagyunk semmire nem kötelező pluralizmusunkra, mint egyének képtelenek vagyunk viselni a történelem terhét. Ehhez bizonyos transzcendens értékekre van szükségünk, szolidaritásra… csupa idegen szó. Mint egyének nem tudjuk elviselni azt, amit közösen tettek. Ezért a zűrzavar, az elfojtás. Mindez pedig merő félhivatalosság Auschwitz-cal szemben. A túlélők, az áldozatok hozzátartozói joggal érezhetik, hogy valami operaszínpadi trükkel hirtelen csupa fesztelen, modem, mindenféle kötöttségtől megszabadult egyének közé került. német, mi az? Kelet? Nyugat? Német nép? Sohasem hallottam. Itt mindenhol csak kölniek vannak, meg berliniek, stuttgartiak, frankok, vagy vesztfáliaiak. De egyetlen német sincs. Ez a cég 1945-ben csődbe jutott. Túlélte viszont a Siemens, a Deutsche Bank, az AEG, a Bayer, BASF, a Flick, a Hoesch, a Thyssen… Igen, cégek Auschwitzban is voltak. De hát mi egy cég? Van-e a cégeknek emlékezetük, lelkiismeretük? A cégek mégsem morális intézmények. Mért ne lehetne valaki bankár, meg gazdasági vezető Hitler alatt, majd Adenauer alatt, majd… Mindössze az őt igazoló személyzetet kell kicserélni. Vagyis nincs szakadás. Csak összeomlás. Aztán újjáépítés. A jogutód legjobb tudása szerint számol, szervez, ünnepel, emlékezik: vagyis, van határidő- naplója, mely mindent legyőz. És mi? Mi hagyjuk, hogy legyőzzön. Mindannyiunkat. Sokkal közelebb állunk egymáshoz, mint amennyire az a bennünket hivatalból ellátóknak, pótolhatatlanságunk szállítóinak, individualizmusunk termelőinek ínyére volna. Auschwitz egyetlen foltra kényszerít bennünket. Valljuk be: az hoz bennünket ilyen közel egymáshoz, ahogyan Auschwitzra reagáltunk… Nem valami kellemes dolog, hogy csak a legrosszabb, az Auschwitz-szégyen tart össze bennünket. Az auschwitzi képek épp az ellenkezőjét mutatják annak, ami a bírósági termekben volt látható. A bíróságon a tettesek egyének, az áldozatok tömegével voltak. Az auschwitzi képeken az áldozatok egyének voltak, a tettes egy nemzet. A mai egyén már emancipálódott a nemzettől. Az egyén a társadalom része, mely hagyja, hogy legyőzzék. És a félhivatalosság még fizeti is ezt. A legyőzés is annak a munkamegosztásnak a része, mely Auschwitzot okozta. De ma már sem gyónni, sem vezekelni, sem imádkozni nem tudunk. El tudunk e gondolkodni legalább fontosságunkon? És beszámíthatóságunkon – meg lehet ezt parancsolni? Ezt talán már nem csak a teljesítő- és élvezőképességgel lehet bizonyítani, hanem azzal is, hogy képesek vagyunk azonosulni velük, hogy szolidárisak vagyunk. De mit jelenthet az, hogy azonosulni velük? Úgy gondolom, ha ilyen méretű bűnt utólag néhány gonosztevőre redukálunk, az semmiképp sem segíti az áldozatokra történő emlékezést, a túlélőket meg aztán végképp nem. Miféle besorolás ez: Ha Goethe Faustjáról van szó, odatartozom, az auschwitzi Dr. Fausthoz azonban semmi közöm. Ami Goethével közös bennünk, az vele is közös. Mindenkorra veszélyesnek tartom, ha társadalmak, népek, államok minden hatalmukkal és erejükkel bűnöket legitimálnak és követnek el, majd pedig kiválogatják a tetteseket.
Olyan korban, amikor egyén feletti tettesek egyfajta legalizáció mellett hatalmas bűnöket követnek el, már nem elegendő, ha az egyén finoman távol tartja magát mindentől, s lelkiismeretét, melynek már csak mint adófizető tartozik, adminisztrációra használja. Az a színjáték, melynek már Szophoklészre sem volt szüksége ahhoz, hogy megrázó hatást érjen el, Filbinger miniszterelnök élménysivárságának nyilvános demonstrációja volt. nyilvánvaló, hogy egészen a halálos ítéletet hozó bíróig óriási nevelő- és kultúrgépezet gondoskodik a jó lelkiismeretről. Úgy vélem, ha a társadalom, melyhez tartozunk, bűnt követett el, mi magunk is bűnösök vagyunk. Erre mutattunk példát Auschwitz-cal. Senki sem tudja megmondani nekünk, hogyan is álljunk a tettesekhez tartozás gondolatához. Azt már aztán mindenki maga dönti el, amennyiben beszámítható, melyik félhez sorolja magát, s milyen következményei lesznek annak. Előírásokkal ezt valószínűleg nem lehet meghatározni. Mindaz, amit mond vagy tesz valaki, vallomás. Ellentétben a beismeréssel, melyet másoknak, mások előtt teszünk, a vallomást önmagunk előtt, önmagunk számára tesszük.
Elég egyetlen pillantást vetni egy Auschwitzról készült képre, s legalábbis egy dolgot mindenki beismer: Nem tettük rajta túl magunkat. Tehetsz vele bármit, nem tudsz megszabadulni tőle. Nem tudsz úrrá lenni rajta. A képiekből sugárzó erőszak belőled indult ki és most hozzád tér vissza. Nem elég, ha a szülőket, nagyszülőket megkérdezed: hogy történt ez. Kérdezd magad, hogyan lehetséges ez.
Újabban szeretném elfordítani tekintetemet ezektől a képektől. Kényszerítenem kell magamat, hogy odanézzek. És nagyon is tisztában vagyok azzal, hogy kényszeríteni kell magamat. Ma egy ideig nem kényszerítem magam, azt veszem észre, hogy elvadulok. S ha arra kényszerítem magam, hogy odanézzek, tudom, csak azért teszem, hogy beszámítható legyek.
Papp Kornélia fordítása
* Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main, 1989
Címkék:2002-09