Markó Iván Siratófala Jeruzsálemben
A sötét színpadon egyetlen árva fénycsóva lányok gyűrűjét világítja meg. A kör közepén fekete, göndör hajjal, borostás arccal, fekete ingben és nadrágban a próféta, kezében óriási bot. A gyűrű szétnyílik, a próféta a színpad szélére jön, és botjával kimérten, de ütemesen koppantgat. Újabb két reflektorfény gyullad ki, a színpadon derengő félhomály. Tizenegy sudár lány között meztelen felsőtesttel megjelenik az elgyötört vándor és külön-külön elindulnak a Fal a Siratófal felé. A fal előtt összeesnek. Utoljára a vándor, aki estében még elkiáltja magát: „kotel”. Kotel, ami nem más, mint maga a siratófal, azaz a Szentély nyugati fala, amely minden zsidó ima része, a vágyak netovábbja, ahová a világ minden zsidójának életében legalább egyszer el kell vándorolni, és ahol imát kell mondania.
Így kezdődik „A próféta”, azaz Markó Iván legújabb táncjátéka, amelynek stílusos bemutatója Jeruzsálemben, ha nem is a Falnál, de nem messze tőle, a Jeruzsálemi Színház reprezentatív termében zajlik. A hatás: a Győrben, vagy Budapesten megszokott szűnni nem akaró taps, bravózás, lelkesedés.
Markó Iván visszatért ősei földjére. Véglegesen-e, vagy sem, még ő maga sem tudja eldönteni és talán nem is akarja. De jól érzi magát, mert Jeruzsálem befogadta. S itt nem elsősorban az emberekről van szó, hanem a városról, amely sugározza és lélegzi a történelmet, ahogyan ezt a művész elmesélte. Valami megmagyarázhatatlan vonzerő keríti hatalmába az érzékenyebb embereket e kövek között – mondja Markó Iván -, a három világvallás fővárosában, a Szent Városban, amely háromezer éve fogadja magába a vallásalapítókat és követőiket, a prófétákat és az ellenszegülőket. Zsidó, mohamedán, és keresztény temetők telve az életükben oly hatalmasat alkotókkal, és háromezer év nagyjainak szelleme lebeg itt láthatatlanul a város felett.
Az Arany Jeruzsálem utcáit róva gyalogol minden nap Markó Iván a Nyugati Falhoz, hogy imakönyv nélkül mondja el imáját és folytasson párbeszédet elhunyt édesanyja szellemével, hogy mit, mikor és hogyan cselekedjen.
Jeruzsálemben a lélek megnyugodhat, s mint mondja, számára most ez a legfontosabb, mert ki hallott már olyan prófétáról, aki saját belső bajait boncolgatja. Neki üzenete van a világ számára, és üzenni szavak nélkül, a tánc nyelvén lehet a legjobban e bábeli zűrzavarban élő huszadik századvégi ember számára.
A Rubin Akadémia, amely a jeruzsálemi Héber Egyetem Zene- és Táncakadémiája, nemcsak hogy befogadta Markó Ivánt, de egyszersmind munkákkal is megbízta, minden kötöttség nélkül. Így alkotta meg sokak örömére a „Fal” című táncjátékot, és már készen áll a következő „forgatókönyve” a három felvonásos, egész estét betöltő és ötszáz évet felölelő tánckölteményé, egy anyáról és három fiáról a történelem viharaiban.
A lélek békéje tehát meghozta gyümölcsét, az alkotás nyugtalanságát, és ez a nyugtalanság fontos üzenetek közvetítője lehet.
1992 Jeruzsálem
Azóta a Rubin Akadémia meghívta előadó tanárnak Markó Ivánt, aki a felkérést örömmel elfogadta. Így a művész 1992 őszétől a jeruzsálemi egyetem oktatója lesz. (A szerk.)
Címkék:1992-06