Lapokban olvastuk…
ÚJ DUNÁNTÚLI NAPLÓ (Nyíltabbá vált a zsidóellenesség. Interjú Zolnai János szociológussal)
-Az antiszemitizmus mint gyűjtőfogalom és a politikai antiszemitizmus között különbséget kell tenni. Beszéljünk hát az utóbbiról!
-Ha az antiszemitizmust valamely politikai csoport politikai ellenfeleivel szemben használja fel, a fejlettebb demokráciában akár fel is oszlathatja magát. A Kádár-éra 1963-64-es konszolidációja után egészen 1068-ig, tehát a rendszer bukásának kezdetéig a politikában szintén nem lehetett téma a zsidóellenesség. A hatalom abban az időszakban olyan alkut kötött az értelmiség különböző rétegeivel, amelyben az is szerepelt, hogy – legalább a nyilvánosság előtt – antiszemita pártfrakció nem létezik.
-A rendszer bomlásának kezdetén, amikor az ellenzék a nyilvánosság előtt is megjelenhetett, újra előtérbe került az antiszemitizmus.
-Igen, a hatalom az „oszd meg és uralkodj” elve alapján próbálta lehetetlenné tenni a vetélytársakat. Az ellenzékben ugyanis számos zsidó értelmiségi is képviseltette magát. A taktika azonban nem jött be, s ez jelentős tényezője lett annak, hogy elindulhatott a demokratizálódási folyamat.
-A politikától kissé elvonatkoztatva: az antiszemiták úgy gondolják, a zsidók összetartásuk révén bizonyos szakmákban egyeduralomra tettek szert, Ön hogy véli: tény ez, vagy csupán hiedelem?
-Ilyesmiről nincs szó! Tény, hogy bizonyos szakmáikat, mint a tévét, rádiót, sajtót, a politika bizonyos bőreit, az ügyvédeket és az orvosokat, valamint a színházi és filmes világot gyakran vádolják ezzel. Annak, hogy e pályákon világszerte nagyon sok zsidó ténykedik, természetesen megvannak a társadalom- történeti okai… Hogy megerősödik-e hazánkban az antiszemitizmus, vagy sem, nyilván később derül ki. Azt viszont leszögezhetjük: olyan légkört kell teremteni, melyben zsidóellenesség (s egyáltalán: bármilyen kisebbséggel szembeni előítélet) hangoztatása hátrányára válik annak, aki ilyen nézetet képvisel.
(Pauska Zsolt)
DÉLVILÁG (Európaiság, emberfajok, zsidóság)
Egységes európaiságról beszélni ma még értelmetlenség. A nagyvonalúan értelmezett európaiság hangoztatása, s szembeállítása más – egyébként szintén elsősorban földrajzi és tradicionális – kategóriákkal („Ázsiával a Balkánnal”), célszerűtlen és intoleráns magatartás, hiszen gyakran kirekesztő szándékot rejt. Ami persze egyáltalán nem zárja ki azt, hogy mi a magunk részéről egész Európa fejlődési irányát a mai nyugat-európaiság felé haladva tartsuk kívánatosnak.
Csak remélni lehet, hogy a jövő európai gondolkodásában nem lesz helye az emberfajok fogalmának, még olyan értelemben sem, ahogy manapság oly divatos használni: fajra, nemzetiségre, vallásra stb.
tekintet nélkül”.
Az antropológia régen bebizonyította: az emberiség a maga egészében alkot egyetlen fajt, s e fajon belül vannak az egyes emberfajták (rasszok). Vajon miért használják mégis olyan sokan a fajok fogalmát? Hiszen tudjuk, hogy ez a kifejezés a fasizmus terminus technikusa volt, amit a náci ideológusok terjesztettek el. A fajelmélet alapfogalma az állatvilág osztályozásával analóg módon használta ezt a megkülönböztetési módszert. Az állatvilág fajokra oszlik, s az egyes fajok között valóban alkalmazkodás- , életmód- és képességbeli különbségek is vannak. A fasizmus ideológiája szerint az emberiség ehhez hasonlóan különböző képességű és értékű fajokra oszlik. Ezt ugyan senki nem bizonyította be, mégis, a fogalomrendszer azóta is használatos. Ezt a szóhasználatot vette át például a magyar szocialista Polgári Törvénykönyv is.
Bizonyos – pejoratív – jelentés- tartalommal használják újabban sokan a zsidó szót is. Ha valakit lezsidóznak, az sokak szemében még akkor is sértésnek és elítélő minősítésnek számít, ha a célzott személy valóban zsidó. Pedig a zsidóság éppoly etnikum, illetve vallás, mint a magyarság, illetve a kereszténység. Ha tehát valaki egy zsidót azzal kíván dehonesztálni, hogy zsidónak nevezi, arról feltételezhetjük, ha ő maga sértőnek tartaná, ha magyarnak neveznék.
(Szente Zoltán)
Címkék:1990-06