Kóser eljárás?
Kóser eljárás?
Közép-Európa egyetlen zsidó kórházába, a Szeretetkórházba a zuglói Amerikai útról érkeznek meg az ápolásra szorulók. A rendkívül kellemes, zöldövezetben működő intézményt a Mazsihisz működteti. A Szeretetkórház az elmúlt évtizedek óta folyamatosan fogadja a betegeket, s az egyházi javak visszaadásáról szóló törvény alapján 1993-ban visszakapták a mai II. Belgyógyászat épületét. A tavaly júniusban átadott új ápolási szárnnyal együtt 378 ággyal működik az intézmény. A Szeretetkórház működését és fejlődését – legalábbis saját honlapja alapján – sikertörténetnek is nevezhetnénk: 2005-ben új ápolási szárnyat adtak át, ettől az évtől kezdve pedig az úgynevezett,,húsosbüfé ” is megkezdte működését. S valóban: a betegeket és a hozzátartozókat kellemes látvány fogadja az Amerikai úti főbejáratot átlépve. Ama bizonyos kórházkapuhoz érve azonban az utóbbi időben kellemetlen meglepetés érheti az „újdonsült” hozzátartozókat, ugyanis szúrópróbaszerűen átkutatják a látogatók által behozni kívánt „hazai” élelmiszert, s a nem kóser eledelt nem engedik be az intézmény területére. Szinai T. József, az intézmény gazdasági vezetője úgy árnyalta a képet, hogy egyetlen látogatót sem kutatnak át, hanem arra kérik a vendégeket, mutassák be a táskákat. Az igazgató azt is leszögezte, hogy a vezetőség a tréflit sosem engedte be a kórházba.
Egy beteg hozzátartozója mesélte el, miként nézik át az élelmiszereket a táskában.
,Eléggé variábilis a vizsgálat menete. A kapu előtt álló vallási felügyelő minden egyes táskába belekukkant, és minden egyes nem kóser ételt elvesz. Ki tudja, miért, de a bontatlan Danone-joghurtot, a százszázalékos gyümölcslevet, valamint az ásványvizet és a bontatlan csomagolású kávét beengedik. Külön hangsúlyt fektettek arra is, hogy pészahkor kizárólag a pészahi vágást vihettem be. Talán számukra természetes, hogy az ember állandóan a Dob utcai kóser boltba futkos, de nekem sajnos nem. Persze testmotozást még nem végeznek, úgyhogy léteznek fantáziadús becsempészési lehetőségek is. De még mindig jobbnak tartom, hogy egy vallási felügyelő végzi el az ellenőrzést, mivel kezdetben a kitetovált portások kutakodtak, s nem éppen a legelegánsabb modorban” – mesélte egy „tősgyökeres” látogató. Egy beteg pedig arról panaszkodott, hogy a Rothschild kóserpultja szinte megfizethetetlen a rokonai számára, és sokszor idő sem marad arra, hogy kóser boltba járjanak bevásárolni. ,Az itteni büfék már három illetve öt órakor bezárnak, szombaton pedig megáll az élet.” Ugyancsak egy rokon számolt be arról, hogy a kórházzal szembeni cukrászdában vette meg a friss flódnit és egy adag fagylaltot, amit azonnal kidobatott a vallási felügyelő. Noha elvileg érthető, hogy egy szigorú vallási szabályokat követelő vallási intézménynél mindenkinek igazodnia kell az előírásokhoz, mégis valami hiba történhetett a „gépezetben”. Váratlanul és felkészületlenül értesültek a betegek és a rokonaik, hogy a vezetőség egy ideje sokkal szigorúbban veszi a kóserság betartását.
„Sohasem engedélyeztük a nem kóser ételek behozását a kórházba, hiszen az egyetlen elvárásunk a nálunk fekvő betegektől, hogy tartsák be a vallási szabályt, és kóser ételeket fogyasszanak. A vezetőség azonban visszautasítja, hogy bármilyen ételt kidobatna: a nem kóser élelmiszert a portán erre rendszeresített hűtőszekrényben tároljuk, és távozáskor visszaadjuk az érintetteknek” – fejtette ki az igazgató főorvos. Dr. Deutsch Zsuzsa szerint egy zsidó kórházban például igen rosszul venné ki magát, ha szalonnát is tárolhatnának a hűtőszekrényben, amit a vallási előírások sem tennének lehetővé. ,,A megváltozott, sokak által ’megszigorított’ szabályokat és ellenőrzést pedig amiatt vezettük be, mert a tejesbüfé mellett sikerült húsosbüfét is nyitnunk, így minden élelmiszer beszerezhető a kórházban, egyetlen beteg sem szórni rá, hogy ’kintről’ hozasson ételt magának. Noha a húsosbüfé létesítéséről falragaszokon tájékoztattuk az érintetteket, talán nem kommunikáltuk kellőképp sem a betegek, sem a környezet számára, hogy a húsosbüfé megnyitása miatt még szigorúbbak leszünk” – magyarázta a főigazgató. Arra a kérdésre, hogy nem drágábbak-e a kórházi kóser büfé árai, Szinai T. József gazdasági igazgató válasz helyett a büfékhez vezetett. Valóban, az árak talán még kedvezőbbnek is nevezhetők, mint a „kinti” üzletekben: 10 dekagramm hal 380 forint, a máj 10 dekagrammja 140, egy darab fasírt 180 forintba kerül. A kóser hamburgerért 300 forintot kell fizetni, míg egy linzerkoszorúért 100 forintot kérnek a büfében.
Megkerestük a Szeretetkórház egyik beszállítóját is: Szántó György, a Carmel Vendéglátó Kft. vezetője azonban határozottan ellentmondott azoknak a híreszteléseknek, hogy a sütemények egyedüli beszállítójaként monopólium-helyzetét kihasználva „nyerészkedne” a kórházon. „Emberileg mélyen elszomorítanák az efféle feltételezések… Azt azonban szeretném nyilvánosságra hozni, hogy önköltségi áron viszem a süteményeket a kórházba, tehát egyetlen fillért nem keresek az ’üzleten’” – szögezte le a Carmel ügyvezető igazgatója. Némileg markánsabb hangot ütött meg az üggyel kapcsolatosan Lőwy Tamás. A Szeretetkórház kóserságát felügyelő rabbi szerint a betegek önszántukból választják a Szeretetkórház szolgáltatásait, ám ez azzal is jár, hogy az ellátás mellett „kötelezettségeket is vállalnak”. „A Mazsihisz által fenntartott egyetlen zsidó kórház vagyunk az országban, magától értetődő a kóser étkeztetés és a tréfli kitiltása. S e nézőpontból az sem mérvadó, hogy a betegeink zöme korábban nem kóser konyhát vezetett” – érvelt Lővy Tamás. A rabbi, aki a „húsosbüfé” megnyitásának egyik élharcosa volt, így fogalmazott: „Nem szeretném látni, és a jövőben sem fogom eltűrni, hogy az ortodox Kohn bácsi mellett fekvő beteg tepertős pogácsát majszolhasson…” A Szeretetkórház vezetősége tehát két érvvel hárítja az intrikákat: egyrészt a büfék ugyanolyan árrésekkel dolgoznak, mint a kórházon kívüli üzletek, másrészt „egy nem kósert fogyasztó beteg bármikor el tudja fogyasztani a kórház kóser ételeit, viszont a kósert tartó ápoltak elé nem kerülhet tréfli.” A vezetőség teljes mértékben kiáll amellett, hogy a vallásos kisebbség érdekeit védi az intézmény, és vállaltan őrzik és ápolják a zsidó tradíciókat.
„Húsosbüfé a Szeretetkórházban? Nem tudok róla!” – hangzott el az egyöntetű vélemény kérdésünkre a hozzátartozóktól, akiknek sejtelmük sem volt az új büfé létezéséről. „Ki kellett volna írni az intézményben, hogy megnyílt, hiszen magától hallom először az információt” – csodálkozott az egyik hozzátartozó, aki némi utánajárást követően megtalálta a részleget, amit nem kis malíciával „utasellátónak” nevezett. „Rántott gomba, tonhalas szendvics, rántott hús és társai. Mindamellett olyan hidegkonyhai készítmények is kaphatók a húsosbüfében, mint a majonézes gomba… Egy fél grillcsirke pedig 750 forintba kerül, de ezt előre meg kell rendelni. Eddig még nem tolongtak érte” – mesélte újsütetű tapasztalatait látogatónk. „A legnagyobb gond azonban a nyitva tartással van: hiszen háromkor – még munkaidőben – bezár a büfé, s utána sem a hozzátartozók, sem a betegek nem vásárolhatnak, maximum, ha a nővérektől szívességet kérnek.” A rokonok és a betegek tehát egyaránt az információ hiányát kifogásolják mind a szabályok szigorítását, mind a húsosbüfé megnyitását illetően.
Beszterczey Judit
Címkék:2006-10