Könyvespolc: – Röhrig Géza – Nyers pátosz
(hamvasztókönyv. Múlt és Jövő könyvek 1995. 100 oldal, 520 Ft; Éj. Széphalom Könyvműhely, 1999. 167 oldal. 890 Ft; Sziget. Széphalom Könyvműhely 2000. 146 oldal, 980 Ft.)
Néhány évvel ezelőtt Röhrig Gézáról, csak mint a Neurotic, a nyolcvanas évek legendás underground zenekarának egykori dalszövegírójáról hallottam. Dühös, kemény és kétségbeesett mondatai voltak, a magyar ifjúsági zene egy olyan korszakában, amikor még valódi gondolatok fogalmazódtak meg. Így Röhrig Géza is hozzájárult ahhoz, hogy a fiatalok akkor periferikus csoportja és szubkultúrája, (utólagosan főiránnyá minősítve) kora emblémájává váljon. Zenéjüket és szövegeiket saját kilátástalanságuk kiáltása ruházta fel céllal: a kereséssel. A keresés pedig sokfelé repítette az egykori tagokat, kit a Hit Gyülekezetébe, Röhriget viszont a Rabbiképzőbe, majd a haszidizmus felé. A dalokat pedig nem véletlenül említem, sok minden tovább él belőlük verseiben. Olykor kemények és kétségbeesettek ezek is, de kevesebb bennük a düh, letisztultabbak és főleg bölcsebbek.
Első kötete a hamvasztókönyv a vállalás, illetve tartalmának kinyilatkoztatásáról szólt. Ahogy a borítón olvashattuk: legpontosabb kulcsélménye a deportáció, noha nem élte át. Ez volt az első, ami meglepett, a második azonban épp a versek pontossága, rémisztőén szenvtelen, jelentésszerű előadásmódja volt. Ritka, hogy valaki nem a memoár, a regény vagy a tényirodalom, hanem a költészet közvetítésével köt kapcsolatot ennyi év után a borzalmakkal. neki sikerült, de ez sem véletlen. A kötet megjelenése után nem sokkal, döbbenettel olvastam egy vele készült interjút, amiben kora ellenére meglepően mozgalmas életéről beszélt. Világossá vált számomra, hogy csak a holocaust lehetett az a szem élete folytonosságában, amihez kapcsolódhatott.
Csak ide térhetett be arról a szellemi senki földjéről érkezve, ahol addig létezett, egy másik idősíkot alkotva meg. A kötet szaggatott, darabos versek egymásutánja, kattognak, mint az induló vonatok kerekei.
Egy máig bolyongó generáció jellemző figurája a költő, kortársai közt mégis hontalan. Ennek ellenére, árvaságában számtalan példaképet, barátot, rokont próbál szerezni Anna Franktól József Attiláig. Ezek az érzelmi ági felmenők hányatott sorsúak, erőszakos halállal haltak, árvák és megalázottak voltak, számuk pedig nem hogy csökkenne, inkább állandóan bővül Röhrig listájában. Témaválasztása nem irodalmi ujjgyakorlat vagy kötelezettség volt tehát, hanem olyan mély empátia eredménye, ami egyedüli feltétele a művészetnek, és amit azóta még egyszer bizonyított haszid történeteinek hitelessége is.
Kulcsélményt nem a szomszédból kér az ember, és ez az, ami a sorban következő három kötetben megváltozott. Kulcsélményből egy is elég, kettővel már kérkedhetne is. Könyvei szerkesztése, nyelvezete és hangulata egyre egységesebb képet mutat. Az útnak ez a szakasza, ha vargabetűkkel is, de előrelátható volt. Elérkezett a saját idejéhez, amikor magát éli át. Új feladata a bölcs tanítványához méltóan, ahogy Gershom Scholem megfogalmazta a talmid hacham küldetését, nem az igazság feltalálása, hanem a kezdetektől lefektetett igazság kiásása. Mind az éj, mind a sziget a vágyról szól, a vágy akarásáról, isten és a szeretet után, önmarcangolóan és borongósan. Vágya tárgyát félti saját tisztátalanságától, ám eközben, mint a Catoblepas* falja fel saját magát, etetve félelmeit, néha az önpusztításig taszítva magát, és mint ez a furcsa lény, ha valakinek a szemébe néz, azonnal megöli azt. Félelme a másik féltése.
Szerkezet és nyelv szorosan összefügg, a szavak, mondatok versek és kötetek pókfonál finomságú zsinegre fűzve kapaszkodnak egymásba, a szavak azonban szigetek is, melyek önmagukban is különálló és egész képeket villantanak fel. Gondos rend, szójátékok, szürrealistán burjánzó szókapcsolatok néhol aforisztikus tömörség, ami létrejött, de egyben csinált is. A sziget, maga az ellenpár, ami jelzi, hogy a világot csak az egymásnak feszülő erők tartják meg. A világ kétarcú az ember számára… Ebbe nem beletörődik, hanem fohászkodva hirdeti mindkét kötet mottója jó és rossz, sötétség és világosság, víz és szárazföld szétválasztását, az eligazodás, a döntés helyességének legalább lehetőségét. A gonosz ösztön leküzdése azonban számára a legriasztóbb feladat. A szigeten az ember békére lelhet, de egyedül is lehet, ha az lakatlan, ezért beszél mindig valakihez, akinek csak léte bizonyos. Verseiben, melyeket a két kötetben egy-egy bibliai mondat szavai tagolnak fejezetekre, kedvünkre kalandozhatunk. A vágy tárgyai ugyanis, akár a barokk misztikus költészetben összemosódnak: a szerelmes rajongás éppúgy szólhat istenhez, mint a szeretett lényhez. Ez az eksztatikus, olykor erotikusán fűtött áradás, lassabb tempóval ott lüktet Röhrig műveiben is. A végig kisbetűs címek és sorkezdetek saját jelentéktelenségének- tudatát, verseinek csupán hozzászólás jellegét sejtetik.
Költészete nemcsak nemzedéke életének egy olyan szakaszáról ír, amit elsőként talán Nagy Atilla Kristóf vagy Csejdy András emelt be az irodalomba, hanem olyan azonnal felismerhető világot kovácsolt össze, amiben együtt kavarognak a nyolcvanas évek, Dixi, Pajor és a többiek egy élete: a holocaust, haszidok és saját szellemének árnyai, számtalan dolog, ami sokat jelent sokaknak. Ma már a költő jut eszembe, ha nevét hallom.
Csáki Márton
* A Catoblepas „lefelé nézőt” jelent görögül, mivel ez a mindig szomorú képzeletbeli lény ugyanis nem nézhet senki szemébe, mivel ha valaki megpillantaná szemeit, az azonnal meghalna. Másik rendkívül furcsa tulajdonsága, hogy önmagát eszi meg. Említést tesz róla Plinius és Flaubert is, részletes ismertetése megtalálható Jorge Luis Borges, Képzelt lények könyve c. művében.
Címkék:2002-09