Kivédhető-e az antiszemitizmus?
Ha védekezel – ingerelsz
Ha szótlan tűröd – gyávaság!
Feljajdulsz: érzékenykedel
S a néma jaj is vall reád!
Kiss Józsefnek ez a tiszaeszlári vérvád idején írt verse is, amelyből idéztem, alátámasztja azt a szomorú és kétkedő nézetemet, hogy az antiszemitizmust a zsidók viselkedése, magatartása befolyásolhatja – legalábbis pozitív értelemben -, hogy van zsidó életstratégia, amellyel kivédhető lenne. Sőt, ennek a feltételezésnek az elfogadása, ha öntudatlanul is, annak az elfogadását is jelenti, hogy az antiszemitizmusnak bizonyos specifikus zsidó bűnök az okai – tehát, ha „megjavulunk”, az antiszemitizmus is eltűnik, vagy megenyhül – ami számomra kétszeres abszurditás. Egyrészt nem vagyunk sem rosszabbak, sem jobbak senkinél – nincsenek specifikus zsidó bűnök, hanem specifikus zsidó élethelyzetek vannak, amelyekbe a történelem sodort bennünket -, másrészt egy irracionális, paranoiás, kényszerképzetes indulat ellen nem lehet olyan racionális észérvekkel harcolni, mint a jó, az erényes viselkedés.
Ezzel nem kívánom tagadni, hogy vannak olyan, a történelem folyamán kialakult tulajdonságok, képességek, reflexek, amelyek a különféle zsidó embertípusokban erőteljesebben alakultak ki (míg mások kevésbé), mint más embercsoportokban – pozitív és negatív értelemben egyaránt -, és hogy a negatív vonások ellen harcolnunk kell, a pozitívakat pedig erősítenünk. (Mint ahogy minden emberi közösség gondolkodói teszik, ahogy a prófétáktól kezdve – mondjuk – Martin Buberig a zsidó gondolkodók is tették.) De megaláz és sért, ha ezt nem önmagunk, saját erkölcsünk miatt tesszük, hanem az antiszemiták kedvéért. Hiábavaló is ez, mert az antiszemitizmus bennünk nem okait kutatja, hanem ürügyeket keres és azt – lásd Kiss József – minden magatartásunkban megtalálja.
Ha valamit mégis lehet és kell tennünk az emberi közeledés és megértés érdekében, a habozók, a bizonytalanok, a megtévesztettek, az alkalmi antiszemiták igazabb tudatának a kialakítására, az életünk, múltunk, történelmi tapasztalataink, kultúránk megosztása: a párbeszéd és az ismeretterjesztés. Hiszen a különféle antiszemitizmusok rengeteg tévhitet és téveszmét hintettek el a
zsidósággal kapcsolatban. Tudatosítanunk kell – olykor önmagunkban is -, hogy a zsidó nép ószövetségi kiválasztottsága a vallásos zsidó istenéhez való viszonyát jelöli, és nem evilági minőségi különbséget, magasabbrendűséget jelent; hogy a cionizmus – legalábbis fővonalában és alapító atyái szellemében – a szó illyési értelmében jogvédő mozgalom (még ha mint minden felszabadító mozgalomnak, lehetnek és vannak torzulásai is), és nem rasszizmus; s hogy az asszimiláció valóban belülről átélt azonosulás a néppel, amelyet magáénak vall, s a zsidó hazaszeretet, ragaszkodás a néphez, a nemzethez nem kevésbé erős kötelék – számos példa van erre -, mint a más vallásúaké vagy származásúaké.
Röviden még egy kérdést érintenék. Nem tagadom a zsidó érzékenység, sőt olykor túlérzékenység történelmi indítékait. De tudatában kell lennünk annak, hogy vérig sértjük azt a nem antiszemitát, akit könnyelműen, felszínes megnyilatkozás nyomán antiszemitának minősítünk. Mi magunk idegeníthetjük el őket. Óvakodjunk az elhamarkodott általánosításoktól, hiszen mi igazán megszenvedtük ennek a kártevéseit. E tekintetben, nem önérzetünk félretevését, de több körültekintést, óvatosságot és empátiát ajánlanék.
Gyertyán Ervin
Címkék:1990-09