Ki itt betérsz, hagyj fel minden reménnyel?
Ki itt betérsz, hagyj fel minden reménnyel?
Sokan mondják, a betérésről beszélni „lejárt lemez”, ezért nem nyilatkoznak. Mások szerint állandóan őket találják meg, ha ilyesmiről érdeklődnek, ezért nem hajlandók rá. A legtöbben azonban indoklás nélkül utasítottak el, bár az okokról van némi sejtésem. Valóban ennyire tabutéma lenne?
Körülnéztem egy kicsit interneten.1 Nem fűztem hozzá sok reményt, így én magam lepődtem meg a legjobban. Legfőképp azon, hogy nem is a specifikusan zsidó témájú oldalakon fordult elő legtöbbször a téma, hanem különböző internetes portálok fórumain.
Találtam néhány interjúalanyt, mindegyikük kizárólag anonimitással vállalta a megjelenést, kérésüket tiszteletben tartom. Felkerestem továbbá Zév Paskeszt (a Budapest Kőiéi ortodox tanház vezetőjét), aki készségesen válaszolt kérdéseimre, Deutsch Róbert, a neológ rabbiság vezetője viszont elutasította a beszélgetést.
MIÉRT, HOL, HOGYAN?
Az első kérdés persze mindig az, miért akar valaki betérni, illetve milyen indokkal lehet egyáltalán kérvényezni. Sokak számára az utóbbi egyáltalán nem világos, és azt sem tudják, kihez forduljanak a kérdéseikkel. Több hozzászólás is tanúskodik erről, nyilván mert az interneten arctalanul, névtelenül könnyebben kiderülnek a dolgok. Íme néhány kiragadott példa:
„Kíváncsi lennék a betérés pozitív vagy ’negatív’ tapasztalataira. Tudom, hogy én nem vagyok rá méltó, de mit kell tudni ahhoz, hogy valaki betérhessen, és van-e, aki segít neki a tanulásban?”
„Kérlek, oszd meg velem tapasztalataidat a betéréssel kapcsolatban! Sziklaszilárd elhatározásom a betérés, de nagyon nehéz segítség nélkül!”
„A betérés indoka minden esetben belülről kell fakadjon; nem lehetséges érdekből, bármilyen jellegű érdekből. Mondjuk, ha zsidó nőt szeretnél feleségül venni, vagy alijázni akarsz, nem tudsz betérni.”
„Én szeretnék betérni mindenféle előnyszerzés nélkül, pusztán belső indíttatásból!! Nem akarok se kivándorolni, se zsidó nőt feleségül venni! Szerintem nem szabad így lesarkítani a gondolatokat!”
„Én meg félzsidó vagyok, de apai ágon. Feleségem nem zsidó (így gyermekeim sem). Alijázhatunk, mivel ahhoz egy zsidó nagyszülő kell, abból meg van kettő is. Hogyan térhetek be (ill. vissza)?”
„ERRŐL MIÉRT NEM BESZÉLÜNK?”
D. azért tért be, mert a felmenőinek nagy része zsidó, és zavarta, hogy ő halakhikusan nem számít annak. Rendezni akarta a státusát.
„Hosszú évekig jártam zsidó társaságokba, szervezetekbe, és egyre gyakrabban kerültem például olyan szituációba, hogy fel akartak hívni a Tórához, de vissza kellett utasítanom, mert halakhikus értelemben nem voltam zsidó. Úgy éreztem magam, mint egy határon túlra szakadt magyar, aki identitásában, öntudatában, kultúrájában, nyelvében, valamint a felmenőit tekintve magyar, de ő maga (a sors vagy a történelem fintoraként) nem magyar állampolgár, ezért jogilag is magyarrá akar válni. Ugyanígy, zsidó akartam lenni minden szempontból, kétségek nélkül. Ahogy viszont elkezdtem tanulni, egyre inkább szerepet játszott, hogy tényleg szeretném betartani a halakhát. Ugyanis az ortodox betérés lényege az, hogy magadra veszed a „parancsolatok igáját”. A betérésem célja a folyamat megkezdése előtt az volt, hogy megkérdőjelezhetetlenül zsidó legyek, így nem elégedtem volna meg a sokak által nem elfogadott neológ betéréssel. Akkor intéztem az egészet, amikor Izraelbe mentem tanulni. A folyamat elég gyorsan beindult, onnantól kezdve, hogy a rabbival felvettem a kapcsolatot, odáig, hogy a bét din igent mondott, szűk egy év telt el. De nagyon sokat számított, hogy előtte már évekig tanultam, így nem nulláról kellett indulnom.”
S.-nél egészen más a helyzet, tudomása szerint nincs is zsidó rokona. A gimnáziumban kezdett érdeklődni a zsidóság iránt, héberül is tanult, végül az egyetem héber szakán kötött ki.
„Folyamatosan jártam zsidó helyekre, vallást tanultam rabbiktól, és mindig is motoszkált bennem a gondolat, hogy betérjek. Olyan volt az egész, mint egy szerelem, bármerre sodort a sors az életemben, a zsidóság előbb- utóbb előkerült. Valami nagyon erős, racionális dolgokkal megmagyarázhatatlan vonzalom, kötődés és csodálat volt az alapja. Ortodoxoknál akartam betérni, amit mindenki elfogad, mert ha egyszer férjhez megyek, gyerekeim lesznek, ne legyen kérdés, rendes zsidónak számítanak-e. Egy ortodox rabbi ismerősömet kerestem meg Izraelben, aki megígérte, hogy segíteni fog. (Magyarországon nem lehet ortodox körülmények között betérni.) Tudtam, hogy ez nekem nagyon fontos dolog, de sosem tudtam megérteni, hogy mit akarok a zsidóságtól, és ő mit akar tőlem. Próbáltam tőle sokszor szabadulni, csak nem sikerült. Ereztem, hogy nagyon nehéz összeegyeztetni az életformámmal, a baráti körömmel, mert szeretek társaságba járni, kocsmázni, utazni, jókat enni és inni. Ilyen értelemben a zsidóság rengeteg dologban korlátozza az embert. Nehéz volt megemésztenem, hogy miért akarok magamra korlátokat kényszeríteni, de közben éreztem, hogy ez elkerülhetetlen lesz. Az, hogy az ember milyen valláshoz csatlakozik, sosem egy racionális döntés eredménye.”
Zév Paskesz szerint ma a betérés legtöbbeknél családi motiváció következménye. Törvény szerint az anyai ág számít: ha tehát az anyai nagymama nem zsidó, akkor az illető nem számít zsidónak, be kell térnie, ha azzá akar lenni.
-
A törvény azt mondja, azért térhet be valaki, mert rájön, hogy a Tóra az igazság, és ő a kiválasztott néphez akar tartozni. Általában, aki ma ehhez folyamodik, az édesapja oldaláról zsidó, épp ezért ő maga nem számít annak. De a Tóra senkit nem kér arra, hogy zsidó legyen, ez nem térítő vallás, a betérés saját szándék eredménye. Amikor valaki be akar térni, a törvény különböző nehézségeket támaszt, hogy a vallási bíróság lássa, valóban komolyan gondolja-e. Hosszú a folyamat, rengeteget kell tanulni, tudni kell a törvényeket. A rabbi, aki tanul az illetővel, fölhívja a figyelmét, hogy a törvények nem választhatók, komolyan próbálja tudatni vele, hogy a betérésnek nem az a lényege, hogy levizsgázik a törvényekből. Azért kötik vizsgához az egészet, hogy megtanulja, mit kell tartania. Aztán a bét din, az alapján, amit lát, eldönti, hogy lehetséges-e a betérés. Ha látják, hogy valaki komolyan gondolja, úgy viselkedik, ahogy kell, és a nehézségek ellenére is akarja, akkor betérítik, mert valószínű, hogy később is ragaszkodik majd a választásához.
-
Házasság miatt be lehet térni?
-
Elvileg nem lenne szabad. De sok családban előfordul, hogy a nem zsidó fél betéréséhez kötik a házasságot.
Van különbség az ortodox és neológ betérés között?
– A betérésnek egyféle szabálya van. De hallottam már reformbetérésről, állítólag van ilyen is. Aláírnak egy papírt, és kész… De ez csak papíron betérés, sehol nem fogadják el.2
MINDIG A HATÁRON
H. tizennégy éves koráig nem tudta, hogy az édesapja zsidó. Amikor kiderült, sokáig nem is a vallási aspektusok foglalkoztatták, csak tanulni szeretett volna.
„Többféle vallás is megérintett, egy kicsit a katolicizmus, egy kicsit a buddhizmus, de végül kikötöttem egy zsidó közösségi klubban. Nagyon megfogott a dolog, azonosulni akartam vele. A klub a zsidóság olyan szellemi áramlataival foglalkozott, amelyek sokkal tágabbak voltak, mint bármelyik más közegben. De úgy éreztem, a klub tagságán mégiscsak kívül vagyok, és ahhoz, hogy én is százszázalékosan a tagja legyek, befogadjanak, be kell térnem. Most már tudom, hogy ez e befogadás soha nem lehet tökéletes. Budapesten tértem be, a neológoknál. Amikor először odamentem, rettenetesen viselkedtek velem. Igaz, hogy a Talmud szerint háromszor el kell utasítani, aki be akar térni, de ők ezt nagy örömmel tették. Végül sikerült a betérés, ám egész idő alatt nagyon barátságtalanok voltak, kételkedtek benne, hogy bármilyen közöm lenne a zsidósághoz. Nem nézek ki zsidónak, a nevem sem olyan. Azt látom, hogy nem is a betérési aktus számít igazán, hanem az „antropológia”, hogy zsidónak nézel-e ki. illetve milyen hangzású a neved. Ha valaki szemüveges, esetleg vörös hajú, és a zsidó közeg számára elfogadható neve van, arról fel sem tételezik, hogy nem zsidó, vagy betért, ellenben ha valaki nem ilyen, biztosra veszik, hogy nem zsidó, és semmi köze hozzá. A betérésnél megkérdezték, hogy Izraelben akarok-e tanulni. Csak arra tudtak gondolni, hogy nekem valami érdekem fűződik az egészhez. Hiába mondtam, hogy az apám zsidó, több koncentrációs tábort megjárt a fél családom, nem hitték el, azt gondolták, ezeket csak kitalálom. Nagyon erős kirekesztettség érzetem volt. „Csendes rasszizmust” érzek az egész közegen belül. A legnagyobb problémának azt tartom, hogy a Hitközség meg az egész zsidó intézményrendszer úgy tesz, mintha ez a kérdés nem is létezne, teljesen középkori módon viszonyulnak hozzá, miközben a zsidóság nagy részét érinti.”
Sok a kétség, sok a gyötrelem, és szinte mindenhol visszaköszön a félelem: nem beszélünk erről, talán mert a betértek közül sokan életük végéig megbélyegzettnek érzik magukat. Az internet erről is tanúskodik:
„Ez egy fontos téma, hisz a betért zsidókat másként kezelik. Miért? Ugyanúgy imádkoznak, mint aki nem betért. A Tóra is ugyanaz, és ők is vállalják a zsidóságukat. Én valóban betértem, de a nagyszüleim, és végig az ő generációjuk eredeti. És nem szégyellem a zsidóságom, pedig sokszor okozott fájdalmat nekem.”
„Hivatalosan el kéne fogadni a betért zsidókat is, mégis vannak, akik ezt nem teszik meg, ami szerintem elég szomorú…”
„Van, aki egyik pillanatról a másikra beortodoxosodik – mondja D. -, és egyedül a pajesze nem nő meg ennyi idő alatt. Külsőségekben könnyebb ortodoxszá válni, mint tartalomban és tudásban. A legtöbb ilyen ember túlságosan is szigorúan tartja a kóserságot, a szombatot stb., mert nem tudja, hogy mit szabad és mit nem, ezért inkább szigorít. Aztán ezek nagyon gyakran ’easy come, easy go’ ortodox zsidók lesznek, és néhány hónap vagy egy-két év után teljesen eltűnnek a zsidó életből.”
Persze ez szélsőséges dolog, és azt hiszem, bármely vallásból felhozhatók ilyen példák. De mi van azokkal, akik komolyan gondolják? Befogadják őket? Vagy egész életükben bizonyítaniuk kell?
„Az én esetemben lassabb volt ez a folyamat – folytatja D. – A betérés egy éve alatt lépésről lépésre komolyodtam meg, gyakran a tanulás eredményeképpen: számomra könnyebb tartani azt, amit megértek. A betérés olyan volt. mint a jogosítvány megszerzése, ’engedély arra, hogy innentől oktató nélkül tanulj vezetni’. Mivel származásom, társadalmi aktivitásom, érdeklődési köröm révén már korábban is zsidó körökben mozogtam, és sok ember szemében zsidónak minősültem, a legtöbb helyen nem is nagyon számít, hogy betértem. De hallottam olyan pletykákat, hogy egyesek meg akarták kérdőjelezni, sőt talán visszavonni a betérésemet, és ezekben a körökben azóta sem érzem magam otthon, pedig a betérés miatt illene. A pletykák miatt viszont sokkal tudatosabban tartottam be a dolgokat, jobban odafigyeltem, hogy mit teszek, mit mondok. De ez egy bizonyos szintig képmutatásra kényszerített elsősorban magam előtt, és csak folyamatosan találom meg ismét önmagamat. Jól érzem magam Budapesttől távol, mert nem a külvilág elvárásai, hanem saját magam miatt tartom be a halakhát.”
„Rólam mindig, mindenhol tudni fogják, hogy betért vagyok – mondja S. – Például most abban a korban vagyok, hogy partnert keresek, így ez az információ közszájon forog, a házasodásnál nem lehet, de nem is szabad eltitkolni. De hátrányos megkülönböztetésről semmiképp sem beszélnék. Egyébként azt figyeltem meg, hogy a nem vallásos zsidók körében sokkal nagyobb az ellenállás a betértekkel szemben. A vallásos zsidók jobban elfogadják, mert tisztában vannak vele, hogy úgy is lehet zsidónak lenni, ha fölveszed a vallást. Nem vallásos zsidók számára ez nem legitim, mert azt hiszik, a vérükben csörgedezik valami genetikai dolog, amitől zsidónak számítanak. Ez részben lehet igaz, mert ez egy etnikai közösség, de olyan közösség, amibe be lehet szállni. Nekem soha nem lesz – szerencsére – egy holokauszt-túlélő nagymamám, ez mindig olyasmi marad, amit én nem éltem át. De valamilyen szinten mégis át kellett, hogy éljem, hiszen akkor most nem lennék zsidó. Ez biztos, hogy benne volt a döntésemben, nevezzük szolidaritásnak, együttérzésnek, sorsközösség-vállalásnak. Egy betétinek van X év az életéből, amit nem zsidóként élt le, ezt nem lehet semmissé tenni.”
„Izraelben könnyebb ortodoxnak lenni, mint itthon – állapítja meg D. -, így csak a betérés után szembesültem bizonyos problémákkal: például hogyan legyek kóser és szombattartó a szüleim lakásában. A hagyománytisztelő zsidó életmódra át kell állni, új napi rutinokat kell kialakítani, elég, ha csak az étkezésre, öltözködésre, lakásra, munkára, vagy a családdal, barátokkal való viszonyra gondolunk. Ez a folyamat csak akkorra fejeződik be, amikor megházasodsz, a partnereddel együtt berendezed az életedet a saját lakásodban, és gyerekeid lesznek. Egészen addig bizonytalan, hogy mi lesz belőled. Sokan épp a párkeresés miatt hagynak fel a vallásos zsidó életmóddal, az én esetemben is voltak ilyen kísértések.”
„Valóban, talán ez lehet a legnehezebb, elölről kell kezdeni az életet. Vannak az embernek szokásai, tevékenységei, amelyekről le kell mondania. Nehéz egy nagymamával megértetni, hogy tavaly miért evett még az unoka a főztjéből, idén pedig miért nem. A vallási előírások ellenzik a házasságon kívüli, illetve a nem zsidó partnerrel folytatott viszonyt. És olyan munkahelyet találni sem egyszerű – bár nem lehetetlen -, ahol sábesz idején és az ünnepnapokon nem kell bemenni. Többszörös elvárásnak kell megfelelniük, egyrészt az eddigi életük szereplőinek sem fordíthatnak hátat, másrészt a zsidó közösségekben is el kell fogadtassák magukat, harmadrészt – lelkileg ez a legmegterhelőbb – saját magukban kell egyensúlyt találni a kettő között.”
Zév Paskesz azt mondja, a közösségükben, a Dob utcában ez sosem kerül szóba. Tudják, hogy ki tért be, de ez nem beszédtéma, tiszteletben tartják a törvényt, mindenkit teljes jogú zsidóként kezelnek. De hozzáteszi, ez nem mindenhol van így.
– Tórái tilalom van a megkülönböztetésre, de sajnos ez mindennapi probléma. Amikor az embereknek nincs más érvük, mindig azt fogják mondani, hogy „ez csak betért, én pedig születésemtől fogva zsidó vagyok!”. Általában a betértek sokkal jobban odafigyelnek a micvákra, így megszégyenítik azokat, akik születésüktől zsidók, és mégsem tartják be a parancsolatokat. Az ember azt gondolná, hogy ha valaki nem vallásos, nem tartja a Tórát, biztos elnézőbb ebben. Épp ellenkezőleg! Neki az lesz az érve, hogy én nem vagyok vallásos, de én zsidó vagyok. Törvény szerint ennek semmi alapja nincs, sőt nagyon nagy bűn egy betérttel szemben fölhánytorgatni.
H. szavaiban érzek némi keserűséget. A vele való beszélgetés során derül ki számomra, hogy a betérésnek a befogadáson, elfogadáson, a másfajta értékrend és életforma kialakításán túl van egy erőteljes szociálpszichológiai oldala is, melynek megoldatlansága abban rejlik, hogy az egyén máshogy viszonyul a közösséghez, mint a közösség az egyénhez.
„A vegyes házasságból származók bármit mondanak is – mondja H. -, mindig a határon lesznek. A zsidókat és nem zsidókat is tudják belülről és kívülről látni, de sehol nem lesznek ’klubtagok’. Elvileg nem szabad emlékeztetni senkit arra, hogy betért, mégis ez történik. Sokszor hallottam olyat beszélgetés közben, hogy ’igen, ő nagyon kedves, rendes ember, de nem is igazi zsidó’. És a zsidó közösség nem kezeli ezt a problémát, pedig nagyon sok embert érint, mert a vegyes házasságok száma igen magas. Pesten nagyon sok a betért, de mindenki fél, hogy ’lebukik’. Én a zsidóságot beépítettem az életembe, de nem engedtem, hogy magába szívjon a közeg, pedig volt rá esély. Jártam a jesivába, de nem fogadtak el. Mindig ’outsider’ leszek. Például most van Purim, de nem megyek sehová, pedig régebben jártam templomba. Nagyon partikulárisnak tartom az egészet, olyan falakat érzek, amiket nem lehet áttörni. Talán majd egy következő generációnak sikerülni fog… A zsidóság védi a saját etnikai vonalát, ami rendben is lenne, de azoknak az életét nehezítik meg a legjobban, akik őszintén zsidók akarnak lenni.”
Megpróbáltam választ kapni arra is, hogy miért nem hajlandó nyilatkozni az érintettek többsége. Általában tudható, hogy ki tért be, tehát nem hiszem, hogy attól félnek, kiderül. Azt sem gondolom, hogy a Zév Paskesz által említett tórái szabály miatt, mely szerint tilos a betérteket emlékeztetni rá, hiszen az eddigi nyilatkozatokból világosan látszik, hogy többször is szóba kerül, akár negatív, akár pozitív felhanggal.
S. soha nem érezte, hogy ebből titkot kellene csinálnia. Szerinte azok, akik nem beszélnek róla, úgy érzik, sebezhetőbbé válnának azáltal, ha bármilyen formában is nyilatkoznának.
„Állandó bizonyítási kényszer és komplexus van a betértekben. Bennem is van egy kisebbségi érzés, hogy soha nem leszek teljes értékű zsidó, mint aki annak született. De közben azt is tudom, hogy ez nem így van. Amíg nem döntöttem el, hogy betérek, többször szembesültem azzal, hogy nem fogadnak úgy el, mintha zsidónak születtem volna. Találkoztam elutasítással, szereztem sérüléseket, fájó sebeket, ami után az ember már óvatosabb. Szerencsére olyan közösségben vagyok, ahová más betértek is tartoznak. Nagyon befogadó, fiatal, normális, rugalmas, értelmes gondolkodású emberek. Amikor egy zsidó közösség nem fogad be valakit, az a saját önvédelme.”
,,Egyrészt magánügy – mondja D. -, másrészt nagyon sok megaláztatással jár a betérés, mert a rabbi megvárat, húzza az időt (egyes betérések esetén pénzt kér), a betérni szándékozó úgy érzi, visszaélnek a helyzetével. Ezért, ha valaki túl van a betérésen, szeretné elfelejteni az ezzel járó sok-sok lelki fájdalmat. Harmadrészt támadható vagy a nyilatkozatod után. Ha csak a betérésem állítólagos megkérdőjelezésére gondolok, érthetően nem akarok olyat mondani, amiből bárki is azt hihetné, hogy nem tartanám be a halakhát, vagy kétségeim lennének bármilyen hitelvi kérdésben. Mindenki harapófogóban van. Szeretnék megfelelni a nagyon magas elvárásoknak, de vannak gyengébb pontjaim, ugyanúgy, mint bárki másnak. A szombatot könnyebb betartani, mint a kóserságot, a társadalmi kapcsolatokra vonatkozó törvények a legnehezebbek. Ezekről a gyenge pontokról csak a legmegbízhatóbb barátaiddal tudsz beszélni. Ha nyilatkozol, akkor vagy bevallód a gyenge pontjaidat, vagy hazug képet mutatsz önmagadról.
Rick Zsófi
1 Az idézetek során sem az internetes forrást, sem a fórumon megjelenő nicknevet nem fogom megjelölni, a személyiségi jogok védelmében.
2 Kelemen Katalin, a Szim Salom reformzsidó közösség rabbijának tájékoztatása szerint a betérés náluk legalább egy évig tart, vizsgálják a jelölt halachikus felkészültségét, elkötelezettségét, közösségért végzett munkáját. A betérés nemzetközi bét din előtt történik. (A reformzsidó rítus szerint betért az izraeli bevándorlási törvény szerint zsidónak számít – a szerk.)
Címkék:2005-05