Kétezer év zsidó–német történelem
Szeptember 9-től egy héten keresztül tartott a berlini zsidó múzeum megnyitójának ünnepségsorozata. Helyhiány miatt vasárnap még csak a nagyszámú díszvendég-sereg tekinthette meg a kiállítást, a sajtó képviselőit is csak egy nappal később tudták fogadni. A széles közönség előtt 11-én este nyitották meg a kapukat.
A Daniel Libeskind által tervezett sokak szerint bizarr kinézetű építmény 1999-re készült el. Annak idején már az üres épületnek is többszázezer látogatója volt. Létrejöttének története hosszú időkre nyúlik vissza. Berlin első zsidó múzeumát 1933-ban nyitották meg az Oranienburger Strassen, a Gestapo ezt 1938-ban bezáratta, kiállítási tárgyait elkoboztatta. Ezt követően 1966-ban a Jüdische Wochenzeitungban (Zsidó Hetilap) jelent meg adakozásra történő felhívás, ekkor határozták el ugyanis, hogy újból felépítik a múzeumot. A berlini zsidó hitközség fennállásának háromszázadik évfordulója alkalmából, 1971-ben – a város nyugati felében – a Berlin Múzeumban rendeztek egy kiállítást. 1980-tól ugyancsak itt, már állandó jelleggel működik tárlat. 1986-ban a Martin Gropius épületben kap néhány helyiséget a Berlin Museum zsidó részlege. 1989-ben Daniel Libeskind pályázati úton lehetőséget kap a Berlin Múzeumban lévő részleg kibővítésére. 1992-ben önálló Libeskind-épület alapkövét teszik le. A városi múzeumban működő zsidó múzeum igazgatójává Amnon Barzelt nevezik ki. 1997-ben miután a hitközség úgy érezte képtelenség a szenátussal együttműködni azonnali hatállyal elbocsátották, helyét Michael Blumenthal foglalja el. (Blumenthal egyébként Jimmy Carter elnöksége alatt volt pénzügyminiszter az Egyesült Államokban.)
Az újonnan épülő zsidó múzeumot helyileg sem akarták a berlini múzeumi negyedtől elválasztani. Gettóizálódását mindenképp kerülendőnek tartották, s a Berlin Museummal való kapcsolatát is szerették volna megőrizni. Kár, hogy a barokk épület most viszont teljesen elnyomja a modem stílusú fémszerkezetet.
A Libeskind épület szerkezete a Mathias Goeritz által tervezett, Mexico City-ben található El Eco múzeum vázát követi. Goeritz a náci uralom alatt menekült Berlinből Mexikóba, ahol a kígyó szerkezetű, tornyos falú, érzelmekre ható épületeivel vált híressé. Éles ívek, lőrésszerű, ferde nyílások, ferde falak holtterek találhatók Libeskind épületén is, melynek költségei meghaladták a 120 millió márkát.
A szokatlan formájú, ferde síkokkal határolt épület szerkezete belülről sem kevésbé bonyolult. A zegzugos helyiségeket egyenes vonalak robbantják szét, az így keletkezett üres terek az Auschwitz utáni űrt szimbolizálják. A változatos homlokvonalak és a derékszögű ablakokon át érkező fény kontrasztja dramaturgiai törést idéz elő, mely a történelmi szakadásokat, az elbeszélés megszakadását fejezi ki. A bejáratnál gránátalmafa, a termékenység zsidó szimbóluma, fogadja a látogatót. Az ablakon kinézve a „száműzetés kertjé”-nek rügyező olajfái láthatók, a kert mellett a holocaust-torony található. Thomas Friedrich és Ken Gorbey a kiállítás tudományos vezetőinek közlése szerint zömmel eredeti tárgyakat állítottak ki. A leglátványosabb talán egy a Vatikánból származó középkori okmány, Konstantin császár 321-ben keltezett rendeletének másolata, melyben először említik meg, hogy a német térségben zsidó települések is vannak. Konstantin engedélyezte akkoriban, hogy a zsidók városi hivatali tisztségeket viseljenek. Az eredeti kiállítási tárgyak közé tartozik továbbá a héber feliratú, legrégibb berlini sírkő, Moses Mendelssohn szemüvege, illetve a holocaust áldozatok és túlélők hagyatékának darabjai. (A hetvenes évek óta többször is közzétettek hirdetést, melyben a túlélők, az emigránsok, illetve családtagjaik segítségét kérték, hogy emléktárgyakkal gazdagítsák a múzeum állományát.) Érdekes látványosságnak ígérkezik a középkori Worms zsidó helyszíneinek háromdimenziós videótechnikával és tükrökkel megoldott utánzata, valamint Joseph Süss Oppenheimer cellájának másolata, melynek rácsai mögött a történet filmváltozatából vetítenek részleteket. Megtalálhatók a gyűjteményben Lesser Ury, Jakob Steinhardt, Ludwig Meidner festményei is. Az Oranienburger Strasse-i zsidó hitközséget 1933-ban Ury Jeremiás és Steinhardt Próféta című műveivel nyitották meg. Amikor 1938-ban a nácik elkobozták az állományt, Ury festménye elkallódott, később, kerülő utakon néhány képe viszont Berlinbe került. Így látható most a Mózes, a Rebekka a kútnál, illetve a Jeremiás egyik kisebb verziója. Steinhardt Prófétája visszakerült, a tőle származó képek legnagyobb gyűjteményével jelenleg e múzeum rendelkezik. (A festő átélte mindkét világháborút, a holocaustot, az izraeli függetlenségi háborút, a Hatnapos háborút és a Sinai háborút.) Az állandó kiállítás részét képezi az út a imaházhoz, az átkelés a Vörös tengeren című műve. A festmények és az eredeti grafikák között található Max Liebermann Amszterdami zsidó utca című sorozatának egyik darabja, Ephraim Mose Lilien szecessziós grafikái, melyekre erős hatást gyakorolt a cionizmus és a „zsidó reneszánsz” művésze te és filozófiája. A második emeleti történelmi panoráma kronológiai sorrendben kíséri végig a zsidóság történetét, kezdve az ókori településektől, az askenázi zsidóság középkori világán keresztül Moses Mendelssohn felvilágosodás kori korszakáig. Az első emeleten, a 19. és 20. századdal folytatódik a német zsidóság emancipációjának történelme, melyet tizennégy korszakra bontottak. A kiállítás szervezői kezdettől fogva hangsúlyozták, hogy nem a zsidók áldozati szerepét akarták kihangsúlyozni, ennek megfelelően a holocaust sem került központi megvilágításba. A német zsidók kétezer éves történetének bemutatásával arra akartak rávilágítani, mondotta Michael Blumenthal, hogy a zsidóknak európai viszonylatban egészen korán sikerült a német társadalomba integrálódniuk, környezetük életéhez, kultúrájához rengeteg dologgal járultak hozzá. „Legfőbb ideje annak, hogy megmutassuk, mennyire más utat járt volna be a német kultúra, tudomány és társadalmi élet a zsidó polgárok közreműködése nélkül” – mondta Michael Friedman, a zsidók központi tanácsának alelnöke. Bemutatják azonban azt is, milyen szörnyűségeket idézett elő a zsidó kisebbséggel szembeni intolerancia, a náci uralom. Végül, hogy miként fejlődött a háború után a német-zsidó élet. Mindezek mellett persze helyet kapnak a kiállításon a közösségi- és vallási élet mozzanatai is.
Az állományt gazdagította a német nyelvű zsidó kultúra és történelem kutatására 1955-ben alapított New York-i Leo Baeck Intézet adománya is. A kilencezer darabból álló archív anyagban magánszemélyek, szervezetek és a hitközség gyűjteménye található meg. 1200-at, köztük Heinével, Einsteinnel, Rosa Luxemburggal kapcsolatos anyagokat, már a vasárnapi megnyitóra magával hozta Carel Strauss, a New York-i intézet igazgatója. A dokumentumok túlnyomó része német nyelvű, ezeket az Egyesült Államokban is elsősorban külföldi érdeklődők keresték.
A németországi megnyitó díszvendégei között volt Avraham Burg, a Knesszet elnöke, Simon Stein izraeli követ, Paul Spiegel, a zsidó központi tanács elnöke, Israel Singer a Zsidó Világkongresszus főtitkára; az American Academy kuratóriumának elnöke, illetve tiszteletbeli elnöke: Richard Holbrook és Henry Kissinger. A meghívottak között volt továbbá Mádl Ferenc köztársasági elnök, Johannes Rau, a német szövetségi elnök, Gerhard Schröder, kancellár, tizenegy miniszter, a kulturális életből pedig Marcel Reich-Ranicki és Konrád György. A gálakoncerten Daniel Barenboim vezényletével a Chicago Symphony Orchestra játszott.
A meghívottak többségében bár bizonyára felrémlettek a múlt borzalmai, az intézmény megnyitása ugyanakkor reményt is ébreszthet, hogy a német fővárosban van hely a zsidó kultúra és történelem számára. A rengeteg érdeklődő pedig azt mutatja, hogy Berlin nem csak elviseli a múzeum létét, hanem be is fogadja azt.
Papp Kornélia
Címkék:2001-11