Katonadolog Izraelben
SHIRI ZSUZSA
És mit csinálnak, ha jönnek az egyiptomiak?
Hát amit ’73-ban!
Miért, akkor mit tettek?
Hát amit ’67-ben!
Miért, ’67-ben mi volt?
– Ami ’48-ban!”
(Párbeszéd a Halfon domb nem felel című, 70-es évekbeli izraeli kultuszfilmből)
A katonai vezetők már nem tesznek lakatot a szájukra, egyre bátrabban kritizálják – jobbról és balról is – a politikai döntéseket. A vezérkar jelenlegi feje, Moshe Ya ’alon főtábornok októberben balról fejezte ki botrányt kavaró ellenvéleményét, miszerint az útelzárások és ellenőrző pontok, a kijárási tilalmak és a területek lezárásai csak fokozzák az ellenállást, a palesztinok egységét, radikalizálódását, s a szélsőséges szervezetek malmára hajtják a vizet. Aron Farkas-Zeevi, a katonai hírszerzés főnöke viszont jobbról bírálta az elszakadási tervet, amely szerinte megjutalmazza ellenállásáért a Hamaszt és a többi szélsőséges szervezetet, a terrort. Zeevi később gyorsan visszavonulót fújt, miután a Likud szinte minden fontos politikusa támogatásáról biztosította Saront. Jelenlegi szakértői véleménye szerint az elszakadás csak erősíteni fogja Izrael pozícióit.
A legfontosabb változás a hadsereg szerkezetét érinti. David Ben Gurion, a legendás alapító miniszterelnök mondása szerint „Izraelben minden ember katona, és minden katona ember is”. Ma már senki sem idézi a föntieket, kérdés: igaz volt-e valaha? Bár az együttműködni vágyó beduinok, drúzok és cserkeszek önkéntes alapon bevonulhatnak, a többi, „normális” arabot és az ultraortodox zsidókat soha nem sorozták be. Talán nem számítanak embernek? A katonák viselkedése is egyre több kívánnivalót hagy maga után. Az intifáda miatt, főként palesztin civilekkel szemben kellene a humanitás szellemében eljárni, de „fortélyos félelem igazgat”: a kiskatonák a fenyegetettség légkörében, amikor a másik oldalon többgyermekes családanyák derekára is robbanószereket aggatnak, gyakran nem tudnak „felnőni” az emberjogi elvárásokhoz.
Izraelben 1948 óta hadkötelezettség vonatkozik minden zsidó fiatalra, a 18 éves fiúk jelenleg 3 évre, míg a lányok 21 hónapra vonulnak be. A társadalom a libanoni háború óta megosztott a hadviselés támogatásában. Jelenleg – ahogy annak idején Libanon miatt – a területeken folyó katonai tevékenységről zajlik éles nyilvános vita, közbeszéd tárgya a hivatásos hadsereg felállítása, önkéntesekkel. Az egyik legfontosabb, utolsó, megingathatatlan tabu, az általános hadkötelezettség kérdése is napirendre került. A csökkenő társadalmi támogatás miatt maga a katonaság javasolja, hogy a jövőben, első lépésként szelektív sorozások legyenek, így egyszersmind meg szabadulhatnának a költséges és problematikus csoportoktól is.
Igazi izraeli paradoxon: egyes polgárjogi csoportok azért küzdenek, hogy behívják őket, míg mások azért, hogy leszerelhessenek.
Néphadsereg jellege miatt a katonaság még mindig egyfajta izraeli olvasztótégely, ahol a sikeres helytállás – lehetőleg harci egységeknél – fontos társadalmi státust is jelent. Ezért a periferikus és a kisebbségi csoportok számára különösen fontos a részvétel, társadalmi elismerésük fokmérője. Igen érdekes a nők, a homoszexuálisok és az AIDS-betegek harca.
Az 1948-as függetlenségi háborúban a nők a férfiak oldalán, együtt harcolhattak, ám a győzelem után hamar alárendelt szerepbe kényszerültek. Irodisták, kiképzők, dzsobnyikok lettek, többnyire unalmas és érdektelen munkákat végezhettek a laktanyákban. Az izraeli feminista mozgalom erősödése itt is érezteti hatását, 2000 óta saját kérésükre harci alakulatokhoz, s a legelitebb egységekbe is bekerülhetnek. Már vannak női harci pilóták, a jelenlegi katonai szóvivő is hölgy, 2004 elején pedig mintegy 450 lány szolgált harcoló csapatoknál. Persze messze még a női egyenjogúság álma, de a hadseregben elért eredmények igen fontosak összizraeli szempontból is.
A melegek is megvívták harcukat jogaik elismertetéséért, perek sora zajlott a bíróságokon, míg elérték céljaikat. Végül Jichak Rabin foglalta törvénybe egyenlőségüket, azóta rájuk is éppúgy vonatkoznak a katonai törvények, mint bárki másra. A transzszexuálisok a kiválasztott nem alapján szolgálnak. Például Tal Eiziks lányként vonult be, s katonai szolgálata idején változtatta meg identitását. Attól kezdve férfifeladatokat kapott, pedig anatómiailag még nő volt. Jelenleg is szolgál egy férfinak született transzszexuális fiatal nőként, bár még nem operálták át. Az érem másik oldala, hogy melegség ürügyén a miluim, az évente kötelező, egyre népszerűtlenebb tartalékos szolgálat alól sem lehet kibújni. A hadsereg rendszeresen együttműködik a homoszexuálisok érdekvédelmi szervezeteivel, s ha egy katonát emiatt kidobnak otthonról, elismerik egyedülállónak, különleges jogokat és kedvezményeket kap, szereznek neki örökbefogadó családot, adnak szállást a kimenőkre, és megnövelik a zsoldját.
Avinoff Frumer 19 évesen épp rendes katonai szolgálatát töltötte, amikor kiderült, hogy HIV-pozitív. Minden további pszichológiai és egyéb segítség nélkül azonnal leszerelték. Ennek nyomán az AIDS-aktivisták évekig tartó harcba kezdtek, míg a hadsereg a közelmúltban elhatározta, hogy ezentúl az AIDS-esek is bevonulhatnak.
A társadalmi konszenzus megbomlását jelzi a szolgálatmegtagadók egyre nyilvánosabb, egyre növekvő horderejű ügye. Martin Van Creveld, a Jeruzsálemi Héber Egyetem hadtörténelemmel foglalkozó professzora szerint egyre kevesebben akarnak harcolni és – esetleg – meghalni Izraelért.
A szolgálatmegtagadás kérdése igen bonyolult. A formális szolgálatmegtagadás egyértelműen az izraeli társadalomból való kivonulást is jelenti. Kevés fiatal meri és akarja vállalni a nyílt szembeszállást, a börtönt, a társadalmi megbélyegzést, de erre általában nincs is szükség. A katonáskodást elutasító fiatalok orvosi, pszichológusi szakvéleményt szereznek, s a hadsereg viszonylag könnyen lemond róluk. Elég, ha a fiatalok rémálmokra és öngyilkos gondolatokra hivatkoznak, azonnal 21 százalékos lesz az alkalmasságuk, és mehetnek haza. A pacifisták szerint jelenleg a bevonuló korosztály egynegyede kísérli meg a leszerelést, a hadsereg hivatalos adatai egy százalékról szólnak.
Sokan a miluim, az évente esedékes katonai szolgálat alól próbálnak meg kibújni. Izrael hadserege igen nagy mértékben a tartalékosokra épül, az állandó egységek száma viszonylag csekély. Az utóbbi években egyre csökkent a tartalékosság lakossági támogatása, s ennek hatására néhány hete könnyítéseket vezettek be. Saul Mofáz hadügyminiszter 2005-ig a teljes rendszer átalakítását ígérte. Idáig évi 36 napot kellett szolgálni 40 éves korig, ez 3 éves periódusonként 42 napra csökken, s az életkor felső határa is 36 év lesz.
Az 1987 és 1993 közt zajló első intifáda alatt mintegy kétszáz katona került börtönbe szolgálatmegtagadásért. A második, jelenlegi intifádában az elítéltek száma viszonylag csekély, megpróbálják a színfalak mögött elintézni a kérdést, még mielőtt nyílt parancsmegtagadókká válnának, s inkább az ország belsejébe küldik őket. 2002 februárjában több mint száz tartalékos egy petíciót írt alá, melyben megtagadták a harcot a területeken. Ám Isai Menuchin szolgálatmegtagadó aktivista szerint azok, akik börtönbe kerülnek, csak a jéghegy csúcsát jelentik. A második intifádában (2002-ig) több mint ötszázan tagadták meg a területekre való bevonulást. Többségüket csendben leszerelték, s mintegy 40 főt 28 napos börtönbüntetésre ítéltek.
Drámaian jelezte a közmegegyezés csökkenését a harci pilóták akciója néhány hónappal ezelőtt. A hadsereg legképzettebb, irigyelt elitje, kilenc tartalékos pilóta levelet juttatott el a légierő parancsnokához, mely szerint nem hajlandók bevetésre menni a területekre. Tettük nyomán vita robbant ki a sajtóban: vajon van-e joguk a katonáknak lelkiismereti alapon bizonyos feladatokat megtagadni?
Sok baloldali morális kérdésként kezeli behívóját. Vajon akkor szolgálja-e jobban meggyőződését, ha vállalja a szolgálatot, s humanista viselkedésével javítja az izraeli katonákról kialakult képet egy-egy ellenőrző ponton a területeken, vagy ha akár a börtönt is vállalva megtagadja a részvételt, s mások esetleg kegyetlenebb módon viselkednek helyette?
A terrortámadások ellen katonai ellenőrző pontokat építettek a területeken. Ezek általában egy beton útakadályból és egy őrtoronyból állnak, s csak papírjaik és csomagjaik átvizsgálása után engedik át az arab lakosságot. Az emberi jogi szervezetek rendszeresen tiltakoznak az ott uralkodó állapotok, a hosszú várakozás és a katonák magatartása miatt. Palesztin fegyveresek és öngyilkos terroristák többször megtámadták az ott szolgáló katonákat, akik a félelem légkörében nem mindig állnak a helyzet magaslatán, így rendszeresek az atrocitások. A kialakult helyzet miatt, emberi jogokért harcoló nők külön szervezetet alakítottak, s mintegy 300 zsidó asszony rendszeresen figyeli az ellenőrző pontokat, hogy a katonák humánusabban viselkedjenek. Az egyik aktivista, Adi Dagan így nyilatkozott: „18 éves katonákat tesznek az ellenőrző pontokra, ők döntik el, hogy az emberek eljuthatnak-e a munkába, a kórházba, a rokonaikhoz. Rengeteg hatalmuk van, gyakran megalázzák, bántalmazzák az embereket, erőszakosan viselkednek.” Az izraeli civil társadalom egyre inkább ellenőrzést akar gyakorolni a hadsereg fölött, ahogy azt a női emberjogi szervezet munkája is jelzi.
A magyar tévénézőhöz évtizedek óta változatlanul ugyanaz a kép jut el az izraeli-palesztin konfliktus kapcsán a hadseregről: az állig felfegyverzett marcona zsidó katona a köveket dobáló arab kisgyermekekre fogja fegyverét. A valóság ennél sokkal bonyolultabb, az egyenruhákban emberek vannak ellentmondásos indíttatásokkal, érzelmekkel, saját véleménnyel. Izraelben nem jellemző az elszánt harcra nevelés, a sátáni ellenségkép propagálása. A nyilvánosság sokkal inkább társadalmi viták színtere, a média megpróbálja megérteni – megértetni – a másik oldal motivációját, érdekeit, szándékait. Az izraeli hadsereg a helyi társadalom része, s egyre hűebben tükrözi annak történéseit. A viták nyomán változik, ahogy a helyi politikai helyzet sem örök és állandó.
Címkék:2004-09