Izrael állam születése és a szovjet zsidók
A Kremlnek a zsidó állam létrehozása érdekében 1947-1948 folyamán az ENSZ-ben és a nemzetközi sajtóban folytatott látványos diplomáciai hadjárata, amely a magyar zsidóság körében máig hatóan kedvező visszhangra talált, belpolitikailag hatalmas bumerángnak bizonyult. Hiszen minden mozzanatában ellentmondott annak a szerepnek, amelyet a Joszif Sztálin a nemzeti kisebbségeknek, különösen pedig az addigra teljesen szétvert, vallási és kulturális intézményrendszerétől – zsinagógáitól, iskoláitól, lapjaitól, színházaitól, jótékonysági szervezeteitől – megfosztott zsidó közösségnek szánt a Szovjetunióban.
Miközben ugyanis Kelet-Európa számos országából tízezer számra keltek útra a családok, hogy új életet kezdjenek a „zsidó otthonban”, a Szovjetunió számos zsidók lakta városában is viharos Izrael-barát rokonszenv-nyilvánításokra került sor. Emigrációról azonban szó sem lehetett. Pedig a második világháborús német megszállás alatt sokat szenvedett ukrajnai Zsmerinka városában például a holokauszt után életben maradt zsidó fiatalok – mintegy ötszáz ember – 1948. május második felében a Pravda szerkesztőségének írt levelében kérték a szovjet kormányt, engedélyezze számukra a kivándorlást hazájukba, Izraelbe.
Az ügy és a nyomában kirobbant politikai botrány nem volt előzmény nélkül: a zsmerinkai holokauszt túlélők Ejnikejt (Egység) néven már 1944-ben zsidó hagyományápoló csoportot alakítottak. 1945-ben előbb a helyi zsinagógában, majd Kijevben és Vinnyicában is röplapokat terjesztettek Hazánk, Palesztina címmel. Izraeli kivándorlási kérelmük után mindazonáltal a csoport számos tagját letartóztatták, és öt hónapig tartó vizsgálat után 8-25 év kényszermunkára ítélték. (Sztálin halála után, 1954-ben szabadultak; az életben maradtak azonban csak az 1970- es évek elején jutottak ki Izraelbe.)1
A hatalom a maga logikájának megfelelően lépett fel, amikor ilyen kegyetlenül megtorolta – a büntetőkönyv 58. paragrafusának megfelelően „szovjetellenes szervezkedésnek” és „összeesküvésnek” ítélt – kivándorlási kérelmeket. Hiszen a szovjet politikai elit ekkor már negyedszázada semmitől sem tartott annyira, mint polgárainak csoportos fellépésétől. De az alattvalók sem gondolkoztak kevésbé logikusan. 16 zsidó Ilja Ehrenburgnak küldött levelében például így érvelt: „Nem békélhetünk meg azzal, hogy Palesztinában most ha kisebb arányokban is, megismétlődik a zsidóságnak az elmúlt háborúban átélt tragédiája. Kérjük a Zsidó Antifasiszta Bizottságot, emelje fel szavát vértestvéreink újabb tömeges kiirtása ellen.2 Mások „szent kötelességüknek” nevezték, hogy testvéreik segítségére siessenek, amikor az arab országok brit segédlettel vérbe akarják folytatni a fiatal zsidó államot, és kérték a bizottságot, azonnal közöljék, hol lehet önkéntesnek jelentkezni az izraeli hadseregbe.3
Nagyon sok ilyen eset volt. Ezek többségéről azonban csak a szovjet zsidó emigráció megindulása után szerzett tudomást a világ.4
A felbolydult zsidóság fiai azonban többnyire nem racionális okfejtéssel, hanem a szovjet propaganda jellegzetes stílusában követeltek maguknak fegyvert és útlevelet. A szovjet vezetésnek látnia kellett, mennyire visszaütnek a hivatalos ideológia évtizedek óta unalomig ismételgetett, üres közhelyei. Abram Mihajlovics Szerper, a Szovjet Hadsereg tartalékos kapitánya például így fogalmazott: Izrael támogatásával a „Szovjetunió újra bebizonyította az egész világ előtt, hogy minden elnyomott legkövetkezetesebb védelmezője.”5 Aron Perlmuter a kaukázusi Sztavropolból Icik Fefernek, a Zsidó Antifasiszta Bizottság titkárának fejezte ki örömét, amiért „a nagy Sztálin és barátja, Vjacseszlav Mihajlovics Molotov szívében feltolult a vágy, hogy gondoskodjon a mi árva népünkről. Nem tudom szavakba önteni mélységes hálámat az emberiség zsenije, a kedves, drága Joszif Visszarionovics Sztálin iránt a most létrehozott Izrael állam támogatásáért. Egész belsőmet betölti a büszkeség a Szovjetunió és kommunista pártunk iránt, amelynek tagja vagyok.”6
Ettől a hatástól páni félelem lett úrrá a Zsidó Antifasiszta Bizottságban az állambiztonság fő képviselőjének számító Grigorij Hejfecen. Pedig kevés nála tapasztaltabb és bátrabb tiszt dolgozott a „szervekben”. Volt módja arra is, hogy hozzászokjon a veszélyes helyzetekhez, hiszen diákként már az 1920-as években illegális munkát végzett Németországban. A szovjet felderítés ezután Olaszországba vezényelte, később pedig Lenin özvegye, Nagyezsda Krupszkaja mellé állították, titkári megbízatással. Végül San Francisco-i szovjet konzulhelyettesként kulcsszerepe volt az atomkémkedésben. 1947-ben küldték be a Zsidó Antifasiszta Bizottságba. Ez a feladat sem volt idegen Hejfec számára, hiszen 1943-ban a testület két vezetője, Szolomon Hihoelsz és Iszaak Fefer többhónapos amerikai útja során ő szervezte a vendégek amerikai találkozóit. A moszkvai megbízás mégis kegyvesztettségének, a szovjet állambiztonság élén álló csoportok közötti küzdelemnek a jele volt.7
Bizonytalan helyzete és a pontosan felismert veszély Hejfecet arra késztette, hogy a szovjet zsidóktól érkező legelső eufórikus levelek után, alig néhány órával Izrael kikiáltását követően, május 18-án „Sürgős. Titkos” jelzésű, érezhetően riadt jelentést küldjön a párt Központi Bizottságának. „A Palesztinában folyó eseményekkel kapcsolatban (az emberek – G. Á) a Zsidó Antifasiszta Bizottsághoz fordulnak telefonon és személyesen, jelentkeznek, hogy küldjük őket Palesztinába önkéntesnek, hogy részt vegyenek az agresszor és a fasiszták elleni harcban.
A jelentkezők többnyire nem csak maguk, hanem munkatársaik vagy diáktársaik nevében terjesztik elő a kérést.
A legtöbb jelentkező a moszkvai oktatási intézmények diákja, a kémiai, a jogi egyetemről, a nyelvi középiskolákból, a vegyipari gépészeti főiskoláról és máshonnan.
Kapunk kérelmeket szovjet hivatalnokoktól, a Sztalprojekt, a fegyvergyártási minisztérium mérnökeitől és a Szovjet Hadsereg tisztjeitől is. A jelentkezők azzal indokolják kérésüket, hogy égnek a vágytól, segíteni akarnak a zsidó népnek az angol agresszor elleni harcban, a zsidó állam létrehozásában.
A Zsidó Antifasiszta Bizottságnak azt ajánlják, hogy szervezzen gyűjtést, fegyvervásárlás céljából.
Május 17-én és 18-án több int 20 ember fordult személyesen a Bizottsághoz. Sz. I. Urman, a Sztalsztroj 52 éves mérnöke két fiával együtt (mindhárman a honvédő háború résztvevői) harcolni kíván az agresszor ellen. Anatol Dun egyetemi hallgató saját szavai szerint jelentős diákcsoportot szervezett a moszkvai felsőoktatási intézményekben, ők hajlandóak haladéktalanul elutazni Palesztinába, ‘hogy harcoljanak az arabokkal.
Egy tankkonstruktkor mérnök, aki nem nevezte meg magát, a polgárháború és a honvédő hámorú veteránja, ugyancsak azonnal, az első szóra kész kimenni. Kéri, sürgősen, amíg nem késő, hozzák létre a zsidó dandárt.
P. A. Levin egyetemista kijelentette: a moszkvai jogi egyetem 80 diákja készen áll, hogy haladéktalanul Palesztinába menjen.
M. N. Lezernok diák közölte, hogy ő és 20 társa, a moszkvai külföldi nyelvek technikumának tanulói készek Palesztinába menni, és ‘részt venni a fasiszták elleni harcban’.
Csatolunk egy 1948. május 18-án postán érkezett levelet is.
A Zsidó Antifasiszta Bizottság felelős titkárának helyettese8 G. Hejfechez hasonlóan a zsidóságnak az állambiztonsági szervek ügynökeként a Zsidó Antifasiszta Bizottság apparátusába delegált többi vezetője is pánikba esett. A testület június 7-i tanácskozásán Icik Fefer költő megpróbálta visszafogni társai lelkesedését, s egyben rájuk erőltetni a jelentéseit „Zorin” néven jegyző ügynök szempontjait, akinek Leonyid Rajhman, a „szervek” zsidó ügyekre szakosodott, kegyetlenségéről hírhedt ezredese volt a felső kapcsolata.9 „…Ma még nem tudjuk meghatározni Izrael állam iránti viszonyunkat. A kormány némely tagja nem ébreszt bizalmat (…) ismernünk kell a különböző hangulatokat (…) Akadnak olyan levelek, amelyeket a burzsoá nacionalizmus szellemében írtak (…) Ezek arról tanúskodnak, hogy szerzőik nem értik a mi szervezetünk körülményeit, helyzetét, feladatait. Nem gondolnak arra, hogy mit jelent a szovjet ember. Hogy mi a szovjet ember feladata, mi a szovjet hazafiság a különböző szakaszokban és a különböző feltételek közepette. Ma csak olyan emberek beszélhetnek önkéntesek Palesztinába küldéséről, akik nem értik a helyzetet. (…) Most felüti fejét a cionizmus, amely idáig titokban létezett.”10
Lev Sejnyin, a Kaganovicsról elnevezett Gépipari Akadémia igazgatója, a Könnyűipari Népbiztosság, majd Minisztérium tankönyvkiadójának vezetője Feferhez hasonlóan felháborodott a szovjet zsidók lelkesedésén. Mint mondta, a zsmerinkai fiatalok kollektív levele „kártékony hangulatot kelt. Ez pedig diszkreditál bennünket, nemcsak mint bolsevikokat, de mint szovjet állampolgárokat is. (…) Ez hallatlan, felháborító. Küzdeni kell az ilyen hangulatok ellen. Keményen le kell sújtani rájuk. néhány jó, erős cikkre van szükség az Ejnikeit-ben (a Zsidó Antifasiszta Bizottság lapjában – G. Á.) a szovjet hazafiságról meg egy egész sor brosúrára ebben a kérdésben.”11
Lev Kvitko, a neves költő – aki alig néhány hónappal később a Lubjanka kazamatáiba, majd a bizottság más vezetőivel együtt kivégzőosztag elé került -, hisztériának nevezte a szovjet zsidók örömmámorát. Azzal vádolta a lelkesedőket, hogy a korábban tiltott nacionalizmus legalizálásában reménykednek. „Ellenük kell irányítanunk a tüzet”, mondta. „Az, hogy idáig hallgattunk, máris kompromittál bennünket.”12
A Zsidó Antifasiszta Bizottság testületi ülésén vezetett jegyzőkönyvből kitűnően elvétve ugyan, de akadtak a zsidóság vezetői között olyanok, akik azért megpróbálták kihasználni az Izrael állam elismerésével számukra megnyílt minimális mozgásteret. A társainál mindig bátrabb, gerinces Borisz Simelovics főorvos javasolta, hogy a Zsidó Antifasiszta Bizottság felhívásban forduljon a világban, illetve a Szovjetunióban élő hitsorsosokhoz, tiltakozva az angol, valamint az amerikai Izrael-politika ellen. Esetleg az új népi demokráciákba indított küldöttségekkel is mozgósítsák a zsidókat Izrael megsegítésére. Ez a javaslat egyáltalán nem volt irreális. Ám Simelovics doktor érezhetően megzavarodott, félelemtől és a tehetetlenség tudatától hajtott vezetőtársai úgy csináltak, mintha nem hallották volna.
leik Fefer, igyekezvén minél előbb véget vetni a kellemetlen ülésnek, a következő határozati javaslatot terjesztette a bizottság elé:
„1. Vessük fel a Fórumnak,13 hogy rendezzünk a rádió által közvetített nagygyűlést Moszkvában.
2. Célszerű lenne kiáltványban fordulni a haladó zsidó társadalmi szervezetekhez.
3. Megbízzuk az Ejnikejt című lapot, hogy rendszeresen világítsa meg a nagy szocialista haza szerepét a békéért és a biztonságért vívott küzdelemben, a zsidó nép megmentésében és a világ demokratikus népeinek a békéért és a függetlenségéért vívott harcához nyújtott segítségben.
4. Az Ejnikejt számaiban célszerű fokozni a harcot a nacionalista hangulatok és az ENSZ fontos határozatának értelmezésében mutatkozó torzítások ellen.
Ezt a munkát politikailag finom eszközökkel kell végrehajtanunk, ahogyan tanítottak bennünket. Azután az írószövetségi vezetést meg kell kémünk, hogy küldjenek íróbrigádot Zsmerinkába, irodalmi estek rendezésére …”14
Jegyzetek
Ichak Oren-Naphtali Prat (szerk.): Kratkaja Jevrejszkaja Enkiklopegyija, i. m. 8. kötet, 239.
Szovjetszko-izrailszkije otnosenyija. Mezsdunarodnije otnosenyija, Moszkva, 2000. 1. kötet, 311.
Genagyij Kosztircsenko: Tajnaja polityika Sztalina: Vlaszty i antyiszemityizm. Mezsdunarodnije otnosenyija, Moszkva, 2000. 405.
Yaacov Ro’i: Soviet Decision Making in the Practice. The USSR and Israel 1947-1954. Tran- saction Books. New Brunswick-London, 1980. 224-225.
Szovjetszko-izrailszkije otnosenyija, i. m. 1. kötet, 310.
Uott, 309.
Pavel Szudoplatov: Szpecoperacii. Lubjanka
Kreml 1930-1950 godu. OLMA-PRESSZ, Moszkva, 1997. 280-282., 467-473. Hejfecet a Zsidó Antifasiszta Bizottság felszámolása során letartóztatták, s 1952-ben 25 év, gulágon eltöltendő kényszermunkára ítélték. Sztálin halála után szabadult. További sorsa teljesen ismeretlen.
„Mezsdunarodnaja zsizny”, 1998/1.93.
Pavel Szudoplatov: Szpecoperacii, i. m. 470.
Szovjetszko-izrailszkije otnosenyija, i. m. 1. kötet, 315-316.
Uott, 316. Az ekkor 53 éves Sejnyint a következő évben, a Zsidó Antifasiszta Bizottság vezetőivel való leszámolás során, tízéves szabadságvesztésre ítélték.
Uott, 321.
Az eredeti szövegben „Insztancija”, a szovjet vezetés, majd egyre gyakrabban Sztálin kódolt neve.
14 Szovjetszko-izrailszkije otnosenyija, i. m. 1. kötet, 323.
Címkék:2002-11